Göteborgin raideliikenteen kehittämishistoria

JE

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
1,224
Mikko Laaksonen sanoi:
Göteborgissa metrojärjestelmän ideana oli kuitenkin nimenomaan saksalainen "Stadtbahn", ei täysmetro.

Siinä tapauksessa vedän sanani Göteborgista takaisin. Olin nimenomaan käsittänyt, että kyse oli virtakiskoisesta, suuriprofiilisesta täysmetrosta.

"In the early 1970s, politicians wanted a heavy metro. It took a few years before this whimsical non-starter was discarded." Näin kommentoi Tramways and Urban Transit Göteborgin metrosuunnitelmia (numero 10/2001, s. 379). Tuo kommentti itselläni oli mielessäni, vaikka kieltämättä LRTA:n luotettavuus mannermaan mystisistä oloista raportoitaessa on milloin mitäkin. Voi myös olla, että LRTA:n käsiin on päätynyt visiomaisia kaavailuja ennemmin kuin vakavia suunnitelmia.

Niin tai näin, Göteborgia on toki joka tapauksessa turha verrata mihinkään pääkaupungeista. Raitioteistä ei koskaan olla vakavasti oltu luopumassa, ja viime vuosikymmeninä verkkoa on kehitetty melko vakavalla mielellä.
 
No joo, en ole Göteborgin kaavailuista täysin varma. Jonkinlaista "metroa" ja tunneleita keskustaan suunniteltiin, mutta siitä oliko se virtakiskovirroitteinen vai ilmajohtovirroitteinen, minulla ei ole tietoa.
Suunnitelma oli kyllä vakavastiotettava, olisikin ihan mielenkiintoista jos joku saisi sen kaivettua esiin.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
No joo, en ole Göteborgin kaavailuista täysin varma. Jonkinlaista "metroa" ja tunneleita keskustaan suunniteltiin, mutta siitä oliko se virtakiskovirroitteinen vai ilmajohtovirroitteinen, minulla ei ole tietoa.
Suunnitelma oli kyllä vakavastiotettava, olisikin ihan mielenkiintoista jos joku saisi sen kaivettua esiin.

Ymmärtääkseni Göteborgissa on suunniteltu, ja suunnitellaan yhä rautatietunnelin kaivamista keskustan läpi pohjois-eteläsuuntaan, parine lähiliikennejuna-asemineen, niin että junat voisivat jatkaa keskusasemasta suoraan etelään. Keskusasema G:ssä on siis samantyyppinen kuin Helsingissä, johon kaikki raiteet päättyvät kuin seinään.
 
Tämä on eri hanke kuin 1960-70 - luvun taitteessa suunniteltu Stadtbahn-tyyppinen keskustatunneli nykyisten (ja silloisten) lähiöiden pikaraitiotieratoja käyttävälle liikenteelle.

Nykyinen hanke vastaa lähinnä Pisaraa, mutta sillä ei ole edes tässä laajuudessa asemia. Ajatus on lähinnä jakaa paikallisjunien matkustajat useammalle asemalle keskustassa ja mahdollistaa paikallisjunien lisääminen.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
No joo, en ole Göteborgin kaavailuista täysin varma. Jonkinlaista "metroa" ja tunneleita keskustaan suunniteltiin, mutta siitä oliko se virtakiskovirroitteinen vai ilmajohtovirroitteinen, minulla ei ole tietoa.
Suunnitelma oli kyllä vakavastiotettava, olisikin ihan mielenkiintoista jos joku saisi sen kaivettua esiin.

Näin kävi myös Hollantilaisessa Den Haagin kaupungissa 1970-luvulla, eli sinne siis suunniteltiin metroa, mutta toisin kävi ja tyydyttiin rakentamaan raitiovaunu verkosto.
 
Takaisin
Ylös