Budjetti 2009

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Budjetti 2009 on julkaistu tänään LVM:n osalta.
Budjetti 2009

Isoimpia asioita joukkoliikenteen kannalta:
LVM tiedote sanoi:
Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen uutta tukea

Joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa 99,4 miljoonaa euroa.

Kaukojunaliikenteen ostoihin LVM ehdottaa käytettäväksi 31,4 miljoonaa euroa. YTV-alueen ulkopuolelle ulottuvassa Helsingin lähijunaliikenteessä ostosumma on 10,9 miljoonaa euroa, jolla turvataan korkeampi palvelutaso kuin minkä lipputulot mahdollistaisivat. Tarjontaa Helsingistä Riihimäelle, Karjaalle ja Lahteen on tarkoitus parantaa sen mukaan kun liikenteen myönteinen kehitys ja ratakapasiteetti sallivat.

Linja-autoilla ja takseilla harjoitettavaa alueellista liikennettä ostetaan ja paikallista liikennettä avustetaan ehdotuksen mukaan 26,3 miljoonalla eurolla. Ostoilla tuetaan haja-asutusalueiden yhteyksiä.

Varkauden ja Savonlinnan lentoliikenteeseen LVM ehdottaa miljoonaa euroa. Kemijärven yöjunaliikenteen ostoon osoitetaan budjettiesityksessä 1,2 miljoonan euron määräraha.
Päättäessään uudesta autoverotuksesta hallitus päätti aikaistaa ns. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tuen alkamaan jo vuonna 2009. LVM:n ehdotukseen sisältyy 5 miljoonaa euroa, jolla tuetaan joukkoliikenteen palvelutasoa parantavia toimenpiteitä suurilla kaupunkiseuduilla.

LVM tiedote sanoi:
Kehäradalle ja länsimetrolle rahaa

Liikennepoliittisessa selonteossa ympäristö- ja ilmastopoliittisina toimenpiteinä korostuivat raideliikenneinvestoinnit. Tämän linjauksen mukaisesti Kehäradan toteuttamiseen varataan 404 miljoonan euron valtuus.

Länsimetron suunnittelun jatkamiseksi ehdotetaan ensi vuodelle 6,8 miljoonaa euroa. Valtion osuus suunnittelukustannuksista ilman arvonlisäveroja on enintään 15 miljoonaa euroa.

Budjetti 2009 sanoi:
Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenne
Valtio avustaa erillisellä 5 miljoonan euron määrärahalla Helsingin, Tampereen ja Turun
seutujen joukkoliikennettä edellyttäen, että rahoitus nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa
ja siten lisää joukkoliikenteen käyttöä ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.
Edellytyksenä on lisäksi, että kunnat lisäävät omaa panostustaan joukkoliikenteeseen.
Tarkoituksena on, että näillä seuduilla laaditaan pitkäjänteiset joukkoliikenteen
kehittämisohjelmat, johon valtion rahoitus jatkossa kytketään ja millä voidaan
varmistaa rahoituksen vaikuttavuutta.
Avustuksen myöntää liikenne- ja viestintäministeriö. Avustuksen jakoperusteena käytetään
näiden seutujen asukasmääriä.

Pienenä kissan hännän nostona: allekirjoittaneen ja yhteistyökumppanien mm. Vihreissä, Suomen liikenneliitossa, Turun joukkoliikennelautakunnassa ym. osuus tässä asiassa ei ole ollenkaan pieni. On väännetty tätä asiaa vuosikaudet. Aloite asiassa tuli alunperin allekirjoittaneelta ja Janina Anderssonilta lokakuussa 2005.

Budjetti 2009 sanoi:
EU:n palvelusopimusasetus tulee voimaan 3.12.2009. Tarkoituksena on, että samaan
aikaan tulee voimaan uusi henkilöliikennelaki. Palvelusopimusasetus ja uusi henkilöliikennelaki
tulevat merkitsemään muutoksia joukkoliikenteen rahoitusjärjestelmään,
mikä edellyttää momentin päätösosan tarkistamista vuoden 2009 aikana. Valtion rahoitusta
voidaan käyttää asetuksen ja lain voimaantulon jälkeen samoihin tarkoituksiin,
mutta menettelytavat muuttuvat.
Uudistus koskee erityisesti kaupunkiseutujen joukkoliikennettä. Palvelusopimusasetuksen
täytäntöönpanoa valmistellaan laatimalla kaupunkiseuduille joukkoliikenteen
palvelutasotavoitteet ja niiden saavuttamista edesauttavat pitkäjänteiset joukkoliikenteen
kehittämisohjelmat, joiden toteuttamista on tarkoitus edesauttaa seudun ja valtion
välisillä aiesopimuksilla.

Budjetti 2009 sanoi:
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuuksia selvittämään on asetettu työryhmä, jonka tehtävänä on selvittää ja tehdä ehdotus siitä, miten rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuudet erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella
kilpailutetaan

Olisiko tätä joku uskonut vähän aikaa sitten ...?
 
Budjetti 2009 sanoi:
Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenne
Valtio avustaa erillisellä 5 miljoonan euron määrärahalla Helsingin, Tampereen ja Turun
seutujen joukkoliikennettä edellyttäen, että rahoitus nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa
ja siten lisää joukkoliikenteen käyttöä ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.
Edellytyksenä on lisäksi, että kunnat lisäävät omaa panostustaan joukkoliikenteeseen.
Tarkoituksena on, että näillä seuduilla laaditaan pitkäjänteiset joukkoliikenteen
kehittämisohjelmat, johon valtion rahoitus jatkossa kytketään ja millä voidaan
varmistaa rahoituksen vaikuttavuutta.
Avustuksen myöntää liikenne- ja viestintäministeriö. Avustuksen jakoperusteena käytetään
näiden seutujen asukasmääriä.
Mitä kumman ihmeellistä saadaankaan tuolla kokonaisella viidellä miljoonalla eurolla aikaiseksi vielä jaettuna kolmen ison paikkaseudun kesken?
Helsinki panostaa vuodessa siinä sata miljoonaa euroa pelkästään tariffitukeen.
 
Mitä kumman ihmeellistä saadaankaan tuolla kokonaisella viidellä miljoonalla eurolla aikaiseksi vielä jaettuna kolmen ison paikkaseudun kesken?

No tuo nyt on semmoinen symbolinen tuki. Taisi se jollakin vaalilupaus olla, joten olkaamme tyytyväisiä edes siihen viiteen miljoonaan. Välttämättä koko tukea ei olisi edes tullut. Fakta on kuitenkin se, ettei muutamalla miljoonalla paljoa ytv-liikenteessä tee. Uutissa oli juttua, että pelkästään jo Helsingin liikennöintikustannukset ovat nousseet 20 miljoonaa. Eli siinä rahoissa ei miljoona enään kauheasti tunnu..
 
No tuo nyt on semmoinen symbolinen tuki. Taisi se jollakin vaalilupaus olla, joten olkaamme tyytyväisiä edes siihen viiteen miljoonaan.

Jotenkin minulla on tunne, että tärkeintä tässä ei olekaan se jaettava summa vaan siihen kiinnitetyt ehdot, joilla näyttää olevan tarkoitus pakottaa suuret kaupunkiseudut ottamaan lusikka kauniiseen käteen joukkoliikenteen edellytysten parantamiseksi, jotta tippuu yhtään mitään rahaa valtiolta. Oikeastaan aika fiksua!
 
Mitä kumman ihmeellistä saadaankaan tuolla kokonaisella viidellä miljoonalla eurolla aikaiseksi vielä jaettuna kolmen ison paikkaseudun kesken?
Helsinki panostaa vuodessa siinä sata miljoonaa euroa pelkästään tariffitukeen.

Helsinki aikoo upottaa oman osuutensa johokin tunnuksella 56 ajettavaan poikittaislinjaan. Saas nähdä millä kommervenkeillä se saadaan näyttämään LVM:n ehdot täyttävältä hankkeelta. Tulee varmaan yhtä suosittu takuuhitti kuin linjasta 53. Sinne meni kuin Kankkulan kaivoon. :(
 
Tärkein asia tuessa on ollut se, että tähän asti valtio ei ole tukenut pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun joukkoliikenneviranomaisten järjestämää liikennettä lainkaan 1990-luvun alun jälkeen.

Sen sijaan yksityisten yritysten järjestämää keskisuurten kaupunkien sekä Tampereen ja Turun seutuliikennettä on tuettu maksamalla enimmillään 48% joukkoliikenteen lipputuesta valtion varoista.

Viisi miljoonaa jaettuna pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun kesken ei tietysti riitä paljoonkaan. Tarkoitus ei tietenkään ole, että tuki jää viiteen miljoonaan, vaan alkuperäinen LVM:n esitys oli 20-25 miljoonaa euroa.

Oleellinen pointti on myös juuri se, minkä Jani Hyvärinen otti esille: jatkossa tuki sidotaan järjestelmälliseen joukkoliikenteen edistämiseen, ja tämä tulee budjettitekstin mukaan koskemaan sekä suuria kaupunkeja, niiden seutuliikennettä ja keskisuuria kaupunkeja.
 
Tämä on osittain sanaleikkiä, mutta ydestä kassasta valtio kaiken rahan jakaa.

Valtio tukee pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tulevina vuosina lähes 700 miljoonalla, eli metron ja Marjaradan rahoituksella. Nämä ovat tuntuvia rahoja, vaikka ne jaettaisiin 10 vuodellekin. Nämä rahat kohdistuvat investointeihin, 5 miljoonaa on tarkoitettu liikenteen hoidon kuluihin. Mutta investoinnit vaikuttavat myös liikenteen hoidon kuluihin, joten siltäkin kannalta kyse on samasta asiasta.

Vaikka 5 milljoonaa on täysin symbolista, sen symboliarvo on erittäin suuri. Ensinnä se, että ylipäätään ajatellaan suurimpien kaupunkiseutujen liikennettä. Vaikka voidaan sanoa, että edellytykset joukkoliikenteelle ovat parhaat suurilla seuduilla, myös kustannukset ovat suurimmat, koska matkat ovat huomattavasti pidempiä kuin pienillä seuduilla.

Toiseksi se, että valtio osoittaa välittävänsä jotain myös muiden kaupunkien kuin Helsingin joukkoliikenteestä. Valtion varoillahan on tuettu Helsingin seudun investointeja jo vuosikausia alkaen Martinlaakson radasta ja maksaen sittemmin Vuosaaren metrosta ja kaupunkiradoista. Suhtautuminen Turun ja Tampereen raideliikennehankkeisiin on ollut tähän asti kielteistä rahoituksen osalta. Sen sijaan tiehankkeisiin on kaikkialle riittänyt halua ja rahoitusta jatkuvasti.

Optimistisesti katsottuna täytyy ymmärtää, että vuosikymmenien aikana lujittuneita rakenteita ei muuteta yhdellä budjetilla. Helsingin seudun jätti-investointeja on jauhettu vuosikymmenet. Nyt on sentään luotu järjestely, jossa valtiovallan taholta on perustellut edellytykset myös arvioida investointien suhdetta käyttömenoihin, kun valtio osallistuu molempiin. Se on erittäin tervettä kehitystä.

Antero
 
Tämä on osittain sanaleikkiä, mutta ydestä
Sen sijaan tiehankkeisiin on kaikkialle riittänyt halua ja rahoitusta jatkuvasti.

Optimistisesti katsottuna täytyy ymmärtää, että vuosikymmenien aikana lujittuneita rakenteita ei muuteta yhdellä budjetilla. Helsingin seudun jätti-investointeja on jauhettu vuosikymmenet. Nyt on sentään luotu järjestely, jossa valtiovallan taholta on perustellut edellytykset myös arvioida investointien suhdetta käyttömenoihin, kun valtio osallistuu molempiin. Se on erittäin tervettä kehitystä.
Tällaista vertailua ei tietenkään saa tehdä. Mutta jos jätti-investoinneista puhutaan ja tiehankkeista, niin sellainen oli aikanaan vaikka Raippaluodon silta.
Pyöreät 12.000 euoroa per asukas. Helsingin mittakaavassa jos annettaisiin vastaavasti rahaa yhteyksien parantamiseseen, siitä tulisi yli kuusi miljardia euroa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tällaista vertailua ei tietenkään saa tehdä. Mutta jos jätti-investoionneista puhutaan ja tiehankkeista, niin sellainen oli aikanaan vaikka Raippaluodon silta.
Pyöreät 12.000 euoroa per asukas. Helsingin mittakaavassa jos annettaisiin vastaavasti rahaa yhteyksien parantamiseseen, siitä tulisi yli kuusi miljardia euroa.
Tällaisessa vertailussa ei tosiaankaan ole mitään järkeä: Wikipedian mukaan Raippaluodossa ja Björkössä asui vuonna 2003 yhteensä 2126 asukasta. Jos jokainen investointi suhteutettaisiin väkilukuun, ja vuodessa kaikkien alueiden pitäisi saada yhtä paljon per asukas, pienillä paikkakunnilla ei voitaisi koskaan rakentaa yhtään mitään.
 
Tällaisessa vertailussa ei tosiaankaan ole mitään järkeä: Wikipedian mukaan Raippaluodossa ja Björkössä asui vuonna 2003 yhteensä 2126 asukasta. Jos jokainen investointi suhteutettaisiin väkilukuun, ja vuodessa kaikkien alueiden pitäisi saada yhtä paljon per asukas, pienillä paikkakunnilla ei voitaisi koskaan rakentaa yhtään mitään.
Sellaistapa en tarkoittanutkaan. Vaan tuolla ylempänä kirjoitettiin jätti-investoinneista pääkaupunkiseudulle. Suhteuttaa pitäisi kaikkien!
 
Mitähän tällaisella rahasummalla sitten saadaan aikaan Tampereella ja Turussa? Luultavasti nämä kaupungit saavat summasta alle 2 miljoonaa, joten ei varmastikaan kovin paljoa.

Ainakin Tampereen tilanteesta osaan kertoa sen verran, että kaupunki myönsi tälle vuodelle 450 000 euroa lisärahaa, ja tämä summa on huvennut etupäässä kasvaneisiin kustannuksiin. No, saatiin sillä kuitenkin aikaiseksi linjan 29 jatko Raholaan sekä linja 24. Näihin muutoksiin tarvittiin yhteensä 3 kalustoyksikköä lisää.

Vuoden kuluttua olisi toivon mukaan luvassa suurempia linjastoremontteja varsinkin länsipuolella, joten sikäli raha on tervetullut vaikka ei sitä tiedäkään mihin se lopulta riittää. Lauantain aamulehti kertoi jo sen, että lippujen hinnat todennäköisesti nousevat ensi vuonna, valtion lisärahoista huolimatta.
 
Tampere ja Turku taitavat jäädä kumpikin reilusti alle miljoonan osuuksille. Jos viisi miljoonaa jaetaan kunnallisen liikenteen volyymin suhteessa, summasta menee 3,5 miljoonaa Helsinkiin. Tampereelle ja Turkuun jää yhteensä reilu miljoona.
 
Budjetissa on muutakin hyvää ja valonpilkahduksia pääkaupunkiseudulle.
Kehärata saa ensi vuonna aloitusrahat, 9milj. Samoin länsimetron suunnittelu saa rahaa 6,8milj €, sekin on hyvä asia. RHK valtuutettiin myös tekemään sopimukset kehäradan rakentamisesta.

Pk-seudulla onkin monta tärkeää infrahanketta meneillään samanaikaisesti ensi vuonna:

-Hakamäentie (valmis 2009, sai loppurahoituksen)
-Kehä I (Leppävaara)
-Kehä III (Lentoasema-Hämeenlinnanväylä, Vantaa antaa lainan)
-Kehärata :D
-Länsimetro ;)
-Keski-Pasila, RHK (sai 20milj€ ensivuodeksi, eli 50% kustannuksistaan)
-Crusellin silta (ratikka 8)

Tämän lisäksi:
-Hyvin tärkeä Vuosaaren satama valmistuu 28.11.2008 ja Jätkäsaarta sekä Sompaa päästään rakentamaan. HKL aloittaa Vuosaaren sataman parannetun liikennöinnin jo 10.11.2008
-Musiikkitalo etenee hyvää vauhtia
-Keski-Pasilan rakentaminen etenee hyvää vauhtia (Ilmalankuja, Forum Virium)http://www.forumviriumcenter.fi/
-Salmisaari valmistuu jo ensi vuonna hyvin pitkälle
-Lukuisia toimitilakohteita vireillä ympäri kaupunkia
-Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalilaajennus valmistuu, Aviapolis kasvaa muutenkin
-Maunula-Viikki-suunnan metron suunnittelu alkaa
-Sipoosta pala Stadiin 1.1.2009
-Keski-Haaga rakentuu....
-Keilaniemi kasvaa...

yms yms..
 
Tampere ja Turku taitavat jäädä kumpikin reilusti alle miljoonan osuuksille. Jos viisi miljoonaa jaetaan kunnallisen liikenteen volyymin suhteessa, summasta menee 3,5 miljoonaa Helsinkiin. Tampereelle ja Turkuun jää yhteensä reilu miljoona.

Rahoitus ilmoitetaan jaettavan kaupunkiseutujen väkilukujen suhteessa. Kuntaliiton tilastojen mukaan ne olivat seuraavat viime vuoden lopussa:

Helsingin seutukunta 1 262 849 (66,5 %)
Tampereen seutukunta 331 613 (17,5 %)
Turun seutukunta 303 586 (16,0 %)

Yhteensä 1 898 048 (100,0 %)

Jos 5 M€ jaetaan noiden prosenttiosuuksien mukaan aritmeettisesti saadaan seuraavat summat:

Helsingin seutukunta 3 325 000 €
Tampereen seutukunta 875 000 €
Turun seutukunta 800 000 €

Ottaen huomioon miten väyläinvestoinnit jakautuvat näillä summilla ei sinänsä vielä paljon juhlita Tampereella tai Turussa. Symbolimerkitystä toki on siinä, että ylipäänsä jotain rippeitä tuli muillekin kaupunkiseuduille kuin Helsinkiin eli tunnustetaan kehittämistarpeen olemassaolo. Ja tietysti fiksusti sidottiin tämä rahoitus aloitettaviin toimenpiteisiin.

Budjetissa on muutakin hyvää ja valonpilkahduksia pääkaupunkiseudulle.
Kehärata saa ensi vuonna aloitusrahat, 9milj. Samoin länsimetron suunnittelu saa rahaa 6,8milj €, sekin on hyvä asia. RHK valtuutettiin myös tekemään sopimukset kehäradan rakentamisesta.

Pk-seudulla onkin monta tärkeää infrahanketta meneillään samanaikaisesti ensi vuonna:

-Hakamäentie (valmis 2009, sai loppurahoituksen)
-Kehä I (Leppävaara)
-Kehä III (Lentoasema-Hämeenlinnanväylä, Vantaa antaa lainan)
-Kehärata :D
-Länsimetro ;)
-Keski-Pasila, RHK (sai 20milj€ ensivuodeksi, eli 50% kustannuksistaan)
-Crusellin silta (ratikka 8) [...] yms yms..

Tämä megainvestointitahti etelärannikolle nyt tuskin on kovin yllätyksellistä tänäkään vuonna.

Kun vain joskus näkisi vastaavansuuruisia infrainvestointeja (mieluiten joukkoliikenteeseen) myös Tampereella ja Turussa... :frown:

Esimerkki Tampereelta: monta vuotta odotettu läntinen kehä valmistuu vielä tämän vuoden aikana, jonka jälkeen seudulla ei ole mitään väylähankkeita alkamassa. Eikä ole muuten viime vuosienkaan aikana ollut muita kuin tuo sama läntinen kehä, joka raskaiden liikennemääriensä (pääosin kauttakulkuliikennettä) puolesta olisi tarvinnut lisäkaistansa jo iät ajat sitten. Rantaväylän tunneliin on kyllä väläytelty valtion rahoitusta joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta eri asia on kuinka paljon hyötyä siitä olisi liikenteellisesti. Pikaraitiotiehen ei ole vielä tullut mitään rahaa, vaikka suhteettoman pahat liikenneruuhkat ovat päivittäinen päänsärky Länsi-Tampereella ja läntisissä naapurikunnissa asuville.

Rautatieaseman uusi matkakeskustunneli sentään saatiin aikaiseksi kaupungin ja RHK:n yhteistyönä, mutta ei toimivaa matkakeskusta, joka hyödyttäisi etenkin kauttakulkijoita. Tosin tästä täytynee kyllä syyttää kaupungin omien päättäjien typeryyttä ja bussiliikennöitsijöiden takaperoista asennetta hankkeeseen. Mutta eipä ole näitä asioita juuri vauhditettu valtion rahallakaan.

Tosin myönnän, että Tampereella ainakin on totuttu siihen, ettei valtion rahaa juuri ikinä tipu mihinkään. Ei kai sitä oikein osaa odottaakaan saavansa jotain vastikkeetta. Sitä hämmästyneempänä seuraan näitä Helsingin seutukunnan megahankkeita ja niiden valtavia valtionosuuksia (sekä prosentteina budjettimomenteista että absoluuttisina euromäärinä), vaikka seudulla olisi jo valmiiksi veronmaksajia ihan riittävästi omastakin takaa jakamaan näitä kustannuksia, jottei tarvitsisi suorastaan kupata niihin rahoja muualta. Tietty rahan niukkuus Helsingin seudullakin pakottaisi edes kunnolliseen tarveharkintaan ja taloudellisuuteen hankesuunnitelmissa: ei olisi pakko tehdä kallista tunnelirataa kilometritolkulla kun metron tai paikallisjunan sijasta rakennettaisiin suhteellisen edullisia pikaraitioteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös