Tampereen ratapihan kapasiteetin kasvattaminen?

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Pormestariehdokas Hanna Tainio (sd) lausui Lielahti.com-lehden (4.8.2008, s. 4) haastattelussa seuraavaa:

Lielahti.com-lehti sanoi:
Ilman alueellisen raideliikenteen kehittämistä ei liikenteen osalta saada rakennettua kestävää ratkaisua ja Tainio on valmis taistelemaan ratapihan tilaongelmaa (nykyisiä laitureita voi mm. kaventaa) ja muita tekosyitä vastaan, jotta ensivaiheessa nykyiset raiteet saadaan paremmin käyttöön (paikallisjunaliikenteelle on valtioneuvosto luvannut rahaa jo vuodella 2011). Kauempana tulevaisuudessa on mahdollista rakentaa katuraitiotie esimerkiksi Lentävänniemestä keskustan kautta Hervantaan.

Tämä kommentti laitureiden kaventamisesta jäi vähän ihmetyttämään. Miten ihmeessä laitureiden kaventaminen olisi mahdollista Tampereen ratapihalla ja miten näin saataisiin lisäkapasiteettia?

Noin alkajaisiksi, mitä tapahtuisi vasta valmistuneen matkakeskustunnelin liukuporrasnousuille ja hissikuiluille? Vai tarkoittaneeko Tainio että nykyiset laiturit pitäisi kaventaa säilyttäen niiden paikat entisinä mutta niin että väliin mahtuisi kolmas raide keskelle läpiajoa varten, jolloin nykyiset läpiajoraiteet voitaisiin puolestaan ottaa seisontakäyttöön rakentamalla uusia laitureita ratapihan itälaidalle?

Veikkaan että kyseessä on vain poliitikon asiantuntematon heitto, mutta ajattelin heittää sen tänne kommentoitavaksi siltä varalta, että jollakulla olisi halua spekuloida tällä laajemmalti.

Käsitykseni aiemmista keskusteluista on, että ratapihan kapasiteettipula on lähinnä VR:stä johtuva tekosyy, joka voitaisiin ratkaista kääntöjä tehostamalla ajovaunujen avulla, rakentamalla nk. 0-laituri etelän suuntaa varten 1-laiturin länsipuolelle, rakentamalla uusi 6-7 -välilaituri sekä mahdollisesti Tullikamarin puolelle vielä 8-laituri, jne.

Muuten, Tainion varsinainen mieli-idea (johon haastattelussakin viitataan) on bussilippujen hinnan laskeminen 30 %:lla -- ajatus jonka järkevyyteen en usko, koska nykyisen bussiliikenteen ongelma uusien matkustajien hankkimisen näkökulmasta ei ole kallis hinta vaan huono tarjonta (aikataulut), puutteellinen matkustusmukavuus (liian täydet bussit), liian pitkät matka-ajat sekä puutteellinen joukkoliikenneinformaatio.
 
Käsitykseni aiemmista keskusteluista on, että ratapihan kapasiteettipula on lähinnä VR:stä johtuva tekosyy, joka voitaisiin ratkaista kääntöjä tehostamalla ajovaunujen avulla, rakentamalla nk. 0-laituri etelän suuntaa varten 1-laiturin länsipuolelle, rakentamalla uusi 6-7 -välilaituri sekä mahdollisesti Tullikamarin puolelle vielä 8-laituri, jne.
Ratapihan henkilöliikennelaitureita voi tosiaan selvitysten mukaan lisätä yhdellä, nykyiset seisontaraiteet 006 ja 008, jolloin 007 poistuisi laiturin tieltä. Ohitusraidetta varten on ratapihalla tilaa vielä 008-raiteen taakse. Ehkä sillekin voi laiturin rakentaa, mutta vain hyvin lyhyttä seisontaa varten. Esimerkiksi Pohjanmaan pendolinot voisivat ehkä käyttää sitä raidetta. Toisaalta laituri olisi asemaan ja keskustaan nähden perifeerinen.

Uuden välilaiturin myötä seisontaraiteeksi olisi otettava Ratapihankadun myötä tynkäytyvä Naistenlahden satamaraide. Tulevaisuudessa se katkaistaan suunnilleen Lapintien sillan kohdalta, joten kyllä sen ja ratapihan väliin ainakin yksi junarunko mahtuu.

Loput junat voisi säilöä sitten henkilöratapihan ja tavararatapihan (Viinikka) välissä, missä nyt seisotetaan läntisimmällä raiteella Sr1-kalustoa ja itäisimmällä raiteella Sm4-kalustoa.

"000"-raiteen, eli Sr1-raiteen jatkaminen pohjoispäästään lienee mahdollista. Matkustajainformaatiolle olisi toki haaste selittää, mistä junat lähtee. Ehkä raiteen nimeksi pitäisi ottaa 1A tms. ja viitoittaa selkeästi, että se on siellä liikenteenohjauskeskuksen edessä. Kyseiseltä raiteelta voisi lähteä lähinnä Helsinki-Tampere-pendelit.

Tainio ilmeisesti tarkoitti laiturien kavenamisella sitä, että samalle laiturille voi saada jopa neljä raidetta: kaksi läpiajettavaa ja kaksi päättyvää (pohjoisesta ja etelästä). Ennen laituriremonttiahan oli raide 2/3. Uuden 6-7-raiteiden laiturin yhteydessä voisi pohtia ainakin eteläpäähän sellaista ratkaisua, jolloin 1A-raidetta ei tarvita.
 
Takaisin
Ylös