- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Pormestariehdokas Hanna Tainio (sd) lausui Lielahti.com-lehden (4.8.2008, s. 4) haastattelussa seuraavaa:
Tämä kommentti laitureiden kaventamisesta jäi vähän ihmetyttämään. Miten ihmeessä laitureiden kaventaminen olisi mahdollista Tampereen ratapihalla ja miten näin saataisiin lisäkapasiteettia?
Noin alkajaisiksi, mitä tapahtuisi vasta valmistuneen matkakeskustunnelin liukuporrasnousuille ja hissikuiluille? Vai tarkoittaneeko Tainio että nykyiset laiturit pitäisi kaventaa säilyttäen niiden paikat entisinä mutta niin että väliin mahtuisi kolmas raide keskelle läpiajoa varten, jolloin nykyiset läpiajoraiteet voitaisiin puolestaan ottaa seisontakäyttöön rakentamalla uusia laitureita ratapihan itälaidalle?
Veikkaan että kyseessä on vain poliitikon asiantuntematon heitto, mutta ajattelin heittää sen tänne kommentoitavaksi siltä varalta, että jollakulla olisi halua spekuloida tällä laajemmalti.
Käsitykseni aiemmista keskusteluista on, että ratapihan kapasiteettipula on lähinnä VR:stä johtuva tekosyy, joka voitaisiin ratkaista kääntöjä tehostamalla ajovaunujen avulla, rakentamalla nk. 0-laituri etelän suuntaa varten 1-laiturin länsipuolelle, rakentamalla uusi 6-7 -välilaituri sekä mahdollisesti Tullikamarin puolelle vielä 8-laituri, jne.
Muuten, Tainion varsinainen mieli-idea (johon haastattelussakin viitataan) on bussilippujen hinnan laskeminen 30 %:lla -- ajatus jonka järkevyyteen en usko, koska nykyisen bussiliikenteen ongelma uusien matkustajien hankkimisen näkökulmasta ei ole kallis hinta vaan huono tarjonta (aikataulut), puutteellinen matkustusmukavuus (liian täydet bussit), liian pitkät matka-ajat sekä puutteellinen joukkoliikenneinformaatio.
Lielahti.com-lehti sanoi:Ilman alueellisen raideliikenteen kehittämistä ei liikenteen osalta saada rakennettua kestävää ratkaisua ja Tainio on valmis taistelemaan ratapihan tilaongelmaa (nykyisiä laitureita voi mm. kaventaa) ja muita tekosyitä vastaan, jotta ensivaiheessa nykyiset raiteet saadaan paremmin käyttöön (paikallisjunaliikenteelle on valtioneuvosto luvannut rahaa jo vuodella 2011). Kauempana tulevaisuudessa on mahdollista rakentaa katuraitiotie esimerkiksi Lentävänniemestä keskustan kautta Hervantaan.
Tämä kommentti laitureiden kaventamisesta jäi vähän ihmetyttämään. Miten ihmeessä laitureiden kaventaminen olisi mahdollista Tampereen ratapihalla ja miten näin saataisiin lisäkapasiteettia?
Noin alkajaisiksi, mitä tapahtuisi vasta valmistuneen matkakeskustunnelin liukuporrasnousuille ja hissikuiluille? Vai tarkoittaneeko Tainio että nykyiset laiturit pitäisi kaventaa säilyttäen niiden paikat entisinä mutta niin että väliin mahtuisi kolmas raide keskelle läpiajoa varten, jolloin nykyiset läpiajoraiteet voitaisiin puolestaan ottaa seisontakäyttöön rakentamalla uusia laitureita ratapihan itälaidalle?
Veikkaan että kyseessä on vain poliitikon asiantuntematon heitto, mutta ajattelin heittää sen tänne kommentoitavaksi siltä varalta, että jollakulla olisi halua spekuloida tällä laajemmalti.
Käsitykseni aiemmista keskusteluista on, että ratapihan kapasiteettipula on lähinnä VR:stä johtuva tekosyy, joka voitaisiin ratkaista kääntöjä tehostamalla ajovaunujen avulla, rakentamalla nk. 0-laituri etelän suuntaa varten 1-laiturin länsipuolelle, rakentamalla uusi 6-7 -välilaituri sekä mahdollisesti Tullikamarin puolelle vielä 8-laituri, jne.
Muuten, Tainion varsinainen mieli-idea (johon haastattelussakin viitataan) on bussilippujen hinnan laskeminen 30 %:lla -- ajatus jonka järkevyyteen en usko, koska nykyisen bussiliikenteen ongelma uusien matkustajien hankkimisen näkökulmasta ei ole kallis hinta vaan huono tarjonta (aikataulut), puutteellinen matkustusmukavuus (liian täydet bussit), liian pitkät matka-ajat sekä puutteellinen joukkoliikenneinformaatio.