
Alunperin kirjoittanut
Mikko Laaksonen
Lähiöiden suunnittelussa ja rakentamisessa Meurmanin jälkeen kyllä unohdettiin joukkoliikenne kokonaan. Jo Meurmanin "oppipoika" Viipurin ajoilta, Turun asemakaava-arkkitehti Olavi Laisaari, suunnitteli aivan puhdasta autokaupunkia, jossa bussiliikenteen linjoja ei otettu huomioon katusuunnittelussa. Bussiliikenne toteutettiin, koska "kaikilla" ei ollut autoa ennen 1970-luvun puoliväliä, mutta sitä ei suunniteltu vaan se käytti autoille tarkoitettua katuverkkoa. Useissa Turun lähiöissä jouduttiin jälkikäteen lisäämään alkuperäisen suunnitelman vastaisia katuja, jotta saatiin bussilinjat toimimaan (mm. Hepokulta, Runosmäki, Ylioppilaskylä). Pienemmissä kaupungeissa tuskin tehtiin edes tällaisia katuverkkoparannuksia, vaan bussi sai kulkea sieltä mistä sattui pääsemäään.