Sivu 1 / 13 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/187

Viestiketju: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

  1. #1
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Kamppi-Pasila metroselvityksen valmistuttua HKL aloittaa selvityksen jatkolinjoista, ensimmäisessä vaiheessa Viikin ja Maunulan suuntiin. Selvitystyö aloitetaan ensi vuonna. Tämä on osa toisen metrolinjan kokonaisuutta, josta ensimmäiseksi rakennetaan ns. 'töölön metro'.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Juu... Helsinki saa ehkä toisen metrolinjan joskus 2020-luvulla. Jippii!
    Ennen tätä jonkin sorttinen pikaraitiotieverkosto oletettavasti yltää jo näihin kaupunginosiin, jolloin metrosuunnitelmat todetaan täysin turhaksi.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    On sinänsä hyvä, että nämä metrounelmat selvitetään. Jos työ tehdään kunnolla, sittenhän nähdään, miten tarpeellista on suunnitella metroa sinne, missä ratikkaa pidetään liian kalliina. Laajasalon ja Santahaminan osaltahan asia on nyt periaatetasolla jo selvitetty ja todettu, että nykyisenkaltainen junamainen metro ei tule kysymykseen. Ajatus metron kapasiteetin alentamisesta siirtymällä peruuttamattomasti 4-vaunuisiin juniin kertoo myös osaltaan paljon nykymetron soveltuvuudesta seudulle.

    Antero

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Töölön suunta kaipaisi kyllä jotain pikaliikennettä. Bussissa jurnuttaminen Mannerheimintiellä tai Topeliuksenkadulla, tai vaihtoehtoisesti täpötäydessä matelevassa 4-ratikassa ei vastaa kuvaa laadukkaasta joukkoliikenteestä. Hämeentien suunnalla metro menee salamannopeasti. Vaikka kävelyt metrolle ovat pidempiä, ne voi tehdä mukavasti lämpimissä yhdystunneleissa, joissa ei tarvitse jalankulkuvaloissa jonottaa ja voi matkan varrella käydä vaikkapa tunnelien kaupoissa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Tässä vanhentunut selvitys 'metro Pasilasta eteenpäin'.
    http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/58...df?MOD=AJPERES

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Töölön suunta kaipaisi kyllä jotain pikaliikennettä.
    Töölön suunta kaipaa joukkoliikenteen valoetuuksia, raitiotieradan oikomista, autot ja raiteet riittävän tehokkaasti eristävää radan korotusta ajokaistoista ja turhien poikkikatuyhteyksien sulkemista autoliikenteeltä.

    Nämä toimet eivät maksa paljoa mitään ja tarjoavat paremmat ovelta ovelle matka-ajat kuin tunneliratkaisut. Hämeentiellä osa näistä asioista on toteutettu, ja pintaliikenne onkin nopeampi kuin metrossa matkustaminen Rautatientorin ja Sörnäisten välillä.

    Pidemmän päälle ja bussiliikenteen ongelmien ratkaisuksi tarvitaan raitioliikenteen ulottamista esikaupunkialueille myös Mannerheimintien suunnassa. Pasilaan johtava tunneliratkaisu ei vaikuta Manskun bussiliikenteeseen mitään.

    Antero

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Töölön suunta kaipaa joukkoliikenteen valoetuuksia, raitiotieradan oikomista, autot ja raiteet riittävän tehokkaasti eristävää radan korotusta ajokaistoista ja turhien poikkikatuyhteyksien sulkemista autoliikenteeltä.
    Töölössä voitaisiin rakentaa ratikkarata hiljaisemmalle Topeliuksenkadulle ja järjestää sille kadulle joukkoliikennettä suosivat valojärjestelyt. Tämä olisi helpompaa kuin Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen, sillä siellä liikenteen volyymi on paljon suurempi ja bussiliikennettäkin on paljon.

    Onko kenelläkään tietoa, miksi kantakaupungin itäosissa on toteutettu paljon enemmän joukkoliikennettä nopeuttavia järjestelyjä kuin kantakaupungin länsiosissa? Itäpuolella on nopea Hämeentie sekä metro, länsipuolella ei mitään. Tuntuu, että länsipuolella Töölössä auton asema olisi paljon vahvempi kuin Kalliossa. Liikenteen meteliäkin on siellä enemmän.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Mannerheimintien liikenteen sujuvuuteen on tietty panostettava mutta esm valoetuuksilla Manskulla ei järjestetä raidejoukkoliikennettä Maunulaan eikä Viikkiin.

    Töölö on autojen läpiajopaikka. Töölön katuverkkoa kuormittaa kummatkin Espoosta tulevat sisääntuloväylät eli Länsiväylä ja Turun motari. Länsimetro tuo tähän helpotusta. Mannerheimintien bussiliikennettä vähennetään merkittävästi juuri Töölön kautta kulkevalla metrolla. Meilahden metroasemasta on tulossa bussien pääteasema ja Pasilaan menevän tuubin lisäksi Meilahdesta on otollista jatkaa haara Munkkiniemen suuntaan.

    Toiselle metrolinjalle on keskustassa mahdollisuus tehdä kaksi haaraa Katajanokalle (ja ehkä joskus Santahaminaan) yksi sekä Punavuoren kautta Munkkisaareen ja Hernesaareen.

    Töölön raitiotiejärjestelyillä ja liikennevaloetuuksilla ei järjestetä joukkoliikennettä toisen metrolinjan tavoittamille alueille.

    Bussilinja 14 voisi muuttaa ratikaksi ja kiskot Topeliuksenkadulle. Toisaalta toisen metrolinjan haaroitus Meilahdesta saattaisi korvata bussin 14 erinomaisesti.

    Ehkä Helsinkiin rakennetaan tosiaan enää yksi metrolinja, mutta sitä haaroitetaan vimmatusti

  9. #9
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Mannerheimintien liikenteen sujuvuuteen on tietty panostettava mutta esm valoetuuksilla Manskulla ei järjestetä raidejoukkoliikennettä Maunulaan eikä Viikkiin.)
    Ei niin, se järjestetään valoetuuksilla Hämeentielle.

  10. #10
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Seudullinen kokonaisvaltainen ratkaisu, tästä on hyvä kehittää pääkaupunkiseudun nopeaa raideliikennettä. Kuten tiedettyä, katuratikka kantakaupungissa on hidas eikä liikennevaloetuuksia voida järjestää tiheään kulkevalle nopealle junalle. Tarkoitus on saada esteetön kulku ilman turhia jarrutuksia ja pysähdyksiä. Katuratikkanne ei sovi tähän missään muodossa.

    kartta
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.02.2013 kello 22:19. Syy: iso kuva linkiksi

  11. #11

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tässä vanhentunut selvitys 'metro Pasilasta eteenpäin'.
    http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/58...df?MOD=AJPERES
    Tässä klassikkodokumentissa herättää hilpeyttä nykytiedoilla erityisesti seuraava kohta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metro Pasilasta eteenpäin
    Viikin alueelle on varauduttu rakentamaan raideyhteys pikaraitiolinjana, ns.
    Viira-rata. Pikaraitiolinjan kytkeminen kantakaupungin raitioverkkoon on kuitenkin
    erittäin hankala tai peräti mahdoton toteuttaa taloudellisesti
    Kamppi - Meilahti - Pasila - Viikki maksaa jotain 500 miljoonaa euroa. Kullastako ne pikaratikan kiskot tehdään?

  12. #12
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Taloudellisesti ei tarkoita pelkästään radan hintaa. Raitioliikennöinti on kallista verrattuna metroon. Myös RHK:n junaliikenne on kallista verrattuna metroliikenteeseen.

  13. #13

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Taloudellisesti ei tarkoita pelkästään radan hintaa. Raitioliikennöinti on kallista verrattuna metroon. Myös RHK:n junaliikenne on kallista verrattuna metroliikenteeseen.
    500 miljoonaa on yhtä kuin 20 - 30 miljoonaa vuodessa. En tiedä, mutta veikkaisin että koko HKL:n raitioliikenteen vuosikustannukset ovat samaa luokkaa.

  14. #14

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Raitioliikennöinti on kallista verrattuna metroon. Myös RHK:n junaliikenne on kallista verrattuna metroliikenteeseen.
    Tämä on osittain totta. Siksi kannattaakin perehtyä siihen, miksi raitioliikenne on kallista ja mitä asialle voitaisiin tehdä. Siitä on puhuttu tällä foorumilla paljonkin. Lisäksi tulee huomioida, että bussiliikenne on kallista, ja valitettavasti tuo 500 miljoonan hanke vähentää lopulta aika vähän bussiliikennettä. Tai sinä varmaan voit ainakin kertoa meille, mitkä bussilinjat voidaan lyhentää Viikin metron myötä. Tuskin edes 70T:tä.

  15. #15
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Kumpulaan voidaan tehdä syöttöterminaali Lahdenväylän busseille (vrt Slussen)

Sivu 1 / 13 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pohjoinen metrolinja vs. Pisara
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 250
    Viimeisin viesti: 16.12.2008, 12:40
  2. HKL: Keskustan kiskotöiden toinen vaihe alkaa 15.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.08.2008, 11:40
  3. HKL: Keskustan kiskotöiden toinen vaihe alkaa 15.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.08.2008, 23:26
  4. Helsingin toinen lentokenttä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 21.08.2007, 12:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •