Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3910111213
Näytetään tulokset 181-187/187

Viestiketju: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

  1. #181
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    975

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaxiBus1975 Näytä viesti
    Miksi metro eikä pikaratikka vaikka nyt Manskulle?
    -Kuten aiemmin sanottiin, pikaratikan 'pikaosuus'' loppuu siinä Tilkan kohdilla, jolloin ratikasta tulee aiemmin kokeilussa olleen Ruskeasuon runkolinjan versio. K.o hanke hylättiin perustelluin syin. Lisäksi kaupunkibulevardit vievät tätä pikaratikka osuutta varmaan vieläkin pohjoisemmas.
    Tähän pieni historiallinen huomautus: Ruskeasuon runkolinjan aikoina ei Töölön tullin eteläpuolella ollut erillisiä ratikkakaistoja. Lukemani mukaan runkolinjan hitaus johtui suurelta osin siitä, että ratikat seisoivat ruuhkissa muun liikenteen mukana. Liikennevaloja ei niihin aikoihin juurikaan tainnut olla hidastamassa.

  2. #182
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Reijolankadun työmaan haittavaikutukset ovat olleet todella massiiviset, mutta mielestäni ei ole relevantti tapa lähestyä asiaa painottamalla sen olevan ratikkatyömaa, vaikka se pääosin sitä onkin.

    Kysymys on helsinkiläisestä katutyökulttuurista. Työmaiden kestolla ja niiden haittavaikutuksilla ei ole vastuuhenkilöille mitään merkitystä. Pääasia on, että työmaa on olemassa, kaikki muu on toisarvoista.

    Reijolankatu ja Mechelininkatu ovat luonnolliseti paljon esillä, mutta esim Vihdintiellä ja Teollisuuskadulla kaukolämpökaivannot ovat olleet auki kuukausitolkulla. Edes mitätöntä kadunalitusta ei saada tehtyä nopeammin. Tragikoomisesti paikalla on vielä kyltti, jossa lukee "Euroopan parasta kaukolämpöä".
    Ei päde pelkästään Helsinkiin, vaan kuntien hommiin yleensäkin. Pienestäkin asiasta tehdään massiivinen ja pitkäkestoinen työmaa. Ei nyt liity joukkoliikenteeseen, mutta esimerkiksi Espoossa on rakennettu Tuomarilankujaa maaliskuusta asti. Tonttikadulla pituutta 70 metriä ja vanha sorapohja olemassa. Hommina siis pohjan tasoitus, asfaltointi, kolmen pysäköintipaikan laittaminen ja muutaman reunakiven siirto.

    Jostain syistä valtion työmailla homma sujuu vähintään hyvin, jos ei aina kiitettävästi. Esimerkkinä olkoon vaikkapa menossa oleva Keilaniemen kohdan rakentaminen kehäykkösellä. Valtion urakoissa on säännönmukaisesti sakkomaksu: Valtio vuokraa urakoitsijoille suljettua kaistaa suolaiseen hintaan. Jokaisesta suljetusta tunnista siirtyy rahaa urakoitsijalta valtiolle. Ilmeisesti kunnissa rakennusyhtiöt ovat niin hyvää kaveria kunnanisien kanssa, että tällaista sanktiointimenettelyä ei kehdata edes esittää.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:21 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Tähän pieni historiallinen huomautus: Ruskeasuon runkolinjan aikoina ei Töölön tullin eteläpuolella ollut erillisiä ratikkakaistoja. Lukemani mukaan runkolinjan hitaus johtui suurelta osin siitä, että ratikat seisoivat ruuhkissa muun liikenteen mukana. Liikennevaloja ei niihin aikoihin juurikaan tainnut olla hidastamassa.
    Mistä Helsinkiin olisi ruuhka ilmestynyt 1950-luvulla, kun autoja ei juurikaan ollut?

    Runkolinjan perusongelma oli riittämätön ja epäluotettava kalusto yhdistettynä joustamattomaan aikataulusuunnitteluun. Kun yksi ratikka hajosi linjalle, koko homma pysähtyi siihen paikkaansa. Ihmisiä tunki vaunuihin yli äyräiden ja pysäkkiajat pitenivät suunnitellusta. Liityntäbussit kuitenkin lähtivät aikataulujensa mukaisesti eivätkä odottaneet myöhässä ollutta vaunua. Tästä kaikesta seurasi enemmän tai vähemmän kaoottinen kausi, joka kaikkien iloksi päättyi varsin pian.

    Varsinainen syy koko runkolinjan pystyttämiseen oli, että sodanjälkeisessä tilanteessa HKL ei kertakaikkiaan kyennyt saamaan sitä määrää bussikalustoa, että se olisi riittänyt kuljettamaan väkeä keskustasta nopeasti laajenevalle esikaupunkialueelle. Pakkotilanteessa oli toimittava jollain tavalla.

  3. #183

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1995

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten minulla kuitenkin on sellainen mielikuva, että Espoossa kävi loppujen lopuksi sillä tavalla, että (alkuperäisestä supistettu) liityntäbussilinjasto ja metro, ml. asemien aukipito, yhdessä ovat liikennöintikustannuksiltaan korkeammat kuin mitä vanha bussilinjasto oli. Muistanko väärin tai sotkenko jotain?
    Toisekseen bussien kustannuksiin ei lasketa katuja ja pysäkkejä, joten hintavertailu on lähtökohtaisesti epärehellinen.

    Keskeinen rautatien etu kumipyöräliikenteeseen on se, että rautatie on paljon halvempi rakentaa ja ylläpitää ajokuntoisena kuin asfalttikaista. Kikkailemalla kuitenkin saadaan rautatien väylät maksamaan enemmän kuin bussin. Sitä saa mitä mittaa.

  4. #184

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    261

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Toisekseen bussien kustannuksiin ei lasketa katuja ja pysäkkejä, joten hintavertailu on lähtökohtaisesti epärehellinen.

    Keskeinen rautatien etu kumipyöräliikenteeseen on se, että rautatie on paljon halvempi rakentaa ja ylläpitää ajokuntoisena kuin asfalttikaista. Kikkailemalla kuitenkin saadaan rautatien väylät maksamaan enemmän kuin bussin. Sitä saa mitä mittaa.
    Puhe oli nyt käyttökustannuksista, mutta vieläkin suurempi epäsuhta taitaa olla rakentamiskustannusten puolella, Länsimetron hintaan on leivottu katujärjestely poikineen. (Enkä siis puolusta nyt Länsimetroa)

    Käyttökustannuspuolella valtiolle on Espoon bussirallista kuitenkin tuloutunut jotakin, olisikohan dieselin valmisteveron osuus Länsiväylää (siis valtion tie) ajavan bussin osalta luokkaa 10 eurosenttiä / km.

  5. #185

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1955

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Muutama viesti aikaisemmin oliti sitä mieltä että ei ole niin väliksi vaikka matka Töölän Tullin paikkeilta keskustaan ei olisi nopeampi kuin nyt.
    Laitahan ihmeessä lainaus tästä, kun kerran menit nyt väittämään. En ole mielestäni missään vaiheessa antanut ymmärtää, että olisi ok, jos matka taittuisi tulevaisuudessakin yhtä hitaasti kuin nyt hidasratikoilla. Sen sijaan olen tässä yrittänyt viestittää, että jos kokonaismatka-aika on tarpeeksi hyvä, ei se ole niin vakavaa, jos sille välille ei onnistuta tarjoamaan 30 km/h keskinopeutta. Kirjoitin myös, että hitaampien ratikoiden olisi syytä siirtyä toiselle reitille, jotta pikaraitiotielle saisi tilaa Mannerheimintielle.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 12.10.2017 kello 19:47.

  6. #186
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6637

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Puhe oli nyt käyttökustannuksista, mutta vieläkin suurempi epäsuhta taitaa olla rakentamiskustannusten puolella, Länsimetron hintaan on leivottu katujärjestely poikineen. (Enkä siis puolusta nyt Länsimetroa)
    Itse asiassa Espoo on toiminut aikalailla päinvastoin. Helsinki laski vielä 2000-luvun (siis vuosikymmenen) ratikkahankkeiden hintalaput sillä tavalla, että media uutisoi miljoonasummia, jotka sisälsivät muun muassa parkkilippuautomaatteja. Siis kaikki mahdollinen kadun varrella tehtävä meni ikäänkuin ratikan piikkiin. Mutta metron kohdalla on menetelty toisin; esimerkiksi asemien sisäänkäynneille johtavat kevarit, jotka tietysti ovat suoraan metron kuluja kun johtavat vain sinne metroon, on maksettu ihan eri momentilta eivätkä ne näy metron hintalapussa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Toisekseen bussien kustannuksiin ei lasketa katuja ja pysäkkejä, joten hintavertailu on lähtökohtaisesti epärehellinen.
    Joo, tämä on tietysti loputon suo. Mä ajattelin tässä kuitenkin puhtaita liikennöintikustannuksia eli vaunutunnit, -kilometrit ja -päivät (sisältäen kaluston kuoletuksen) plus asemien aukipito. Bussipysäkin aukipitokin maksaa tietysti jotain.

    Oikeassa elämässä pitää tietysti maksaa väyläkustannukset ja sitten vielä infrainvestoinnin kuoletus, jonka takia metro on hyperkallis ja lippujen hinnatkin nousevat. Mutta ilman tätäkin epäsuhtaa se minusta meni niin, että tosipaikan tullen sitä ammoin esiteltyä liityntälinjastoluonnostelmaa supistettiin sieltä täältä niin, että esim. Rainer, joka silloin asui Espoossa muttei metron varrella, havahtui huomaamaan, että metro pilaa hänenkin joukkoliikenteensä. Ja silti lopputulos on nyt sitten se, että edes supistetulla liityntälinjastolla liikennöintikustannuksissa ei säästetä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #187

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1270

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Toisekseen bussien kustannuksiin ei lasketa katuja ja pysäkkejä, joten hintavertailu on lähtökohtaisesti epärehellinen.

    Keskeinen rautatien etu kumipyöräliikenteeseen on se, että rautatie on paljon halvempi rakentaa ja ylläpitää ajokuntoisena kuin asfalttikaista. Kikkailemalla kuitenkin saadaan rautatien väylät maksamaan enemmän kuin bussin. Sitä saa mitä mittaa.
    Tosin kannattaa muistaa, että näitä katuja käyttää muukin liikenne. Itse asiassa juuri tässä on linja-auton suurin etu kustannusten suhteen: bussi voi käyttää melko joustavasti muulle liikenteelle tehtyä infraa, myös autoliikenteen infra on helposti muutettavissa pelkästään busseille, kuten nyt vaikka irroittaa kadulta tai moottoritieltä kaista joukkoliikenteelle. Näillä main tietysti menee myös linja-autojen taloudellisen käytön raja: bussi ei ole kovin edullinen ratkaisu, jos haluttu palvelutaso edellyttää kokonaan omaa joukkoliikenteen infraa.
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pohjoinen metrolinja vs. Pisara
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 250
    Viimeisin viesti: 16.12.2008, 12:40
  2. HKL: Keskustan kiskotöiden toinen vaihe alkaa 15.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.08.2008, 11:40
  3. HKL: Keskustan kiskotöiden toinen vaihe alkaa 15.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.08.2008, 23:26
  4. Helsingin toinen lentokenttä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 21.08.2007, 12:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •