Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

  1. #1

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Kuntaliitoksia on viime aikoina tehty varsin paljon. Vanhojen ostosopimusten umpeutuessa lääninhallitusten ostoliikenteen sijaan tarvitaan ilmeisesti varsin paljon kuntien ostoliikennettä. Onko jossainpäin maatamme uusissa suurkunnissa aidosti alettu kehittää joukkoliikennettä jatkamalla kaupunkilinjoja tai luomalla jotain aivan uutta, vai jääkö satsaus julkiseen liikenteeseen vain noiden entisten läänien ostovuorojen ostamiseen?

    Kuoreveden kunnan liityttyä Jämsään alettiin ajaa M-L bussilinjaa Halli-Jämsä, perjantaisin ja sunnuntaisin ajetaan sitten junataksia Jämsän asemalle. Ennen tuo väli oli yksittäisten vakiovuorojen varassa. Oikein muuta kuntaliitosten muassaan tuomaa kehitystä joukkoliikenteessä ei äkkiä tule mieleen. Kertokaa, jos tiedätte toteutuneista hankkeista ja suunnitelmista. Uusi henkilöliikennelaki antaisi varmaankin mahdollisuuksia paljon juuri näissä tapauksissa. Epäilen vain päättäjien ja suunnittelijoiden tietotaidon riittämistä hyvän julkisen liikenteen tekemiseen. Toisaalta joukkoliikenneverkosto rapistuu maassamme hyvää vauhtia. Kehittäminen pitäisi aloittaa mielestäni pienin askelin, mutta heti eikä odottaa kymmentä vuotta lain voimaantuloa ja siirtymäajan päättymistä.

    Kuntaliitos toisi tilaisuuden miettiä ainakin uuden kunnan kaikki ostoliikenne alusta alkaen uusiksi. Samalla luulisi joitakin paineita tulevan myös kaupungin ja entisten kuntakeskusten välisen liikenteen kehittämiselle.

  2. #2
    dima avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Kun Lappeenranta ja Joutseno yhdistyvät vuoden vaihteessa, saavat joutsenolaisetkin mahdollisuuden ostaa Lappeenrannan Kauunkikortin. Se on 10€ halvempi, kuin Etelä-Karjalan seutulippu. Muita joukkoliikenteeseen liittyviä muutoksia ei ole tulossa.

    Tässä tapauksessa linjaston kehittäminen on melko hankalaa, kun kaupunkien keskustat ovat melko kaukana toisistaan. Jos linjasto säilyy nykyisellään, on se ainakin arkisin kohtuullinen.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Velkuan liittyessä Naantaliin lienee tarpeen perustaa näiden paikkojen välille joukkoliikenneyhteys. Nykyään Velkuaa palvelee vain Turusta Lemun ja Askaisten kautta kulkeva linja.

    Seutulipun ulkoraja kulkee saaristossa nyt Paraisten ja Nauvon välissä. Laajeneeko kelpoisuus kattamaan koko Länsi-Turunmaan kaupungin eli Houtskariin asti? (Iniöön ei taida busseja kulkea.)

    Turkulaisten ykkösvyöhyke kattaa Kaarinan ja Naantalin, muttei näihin liittyviä kuntia. Laajeneeko ykkösvyöhyke myös uusille alueille? Tällöin Velkuaan pääsisi halvemmalla lipulla kuin Ruskolle... Poistuvatko turkulaisten vyöhykkeet vallan?

  4. #4
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Ennen Iin ja Kuivaniemen liitosta Ii kuului Oulun seutulippualueeseen ja Kuivaniemi Kemin-Tornion seutulippualueeseen. Nyt ilmeisesti uusi Ii kuuluu kumpaankin.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Sahalahden tullessa osaksi Kangasalaa, tuli Sahalahdellekin käyttöön edullinen Tampereen kaupunkiseudun seutulippu. Kokeilun omaisesti lisättiin muutama Sahalahti-Kangasala -vuoro (jotka taisivat muodostaa jopa Kangasalan sisäisen heilurin käyden Ruutanassa?). Kokeilu loppui kuitenkin lyhyeen ja kesti suunnilleen talviaikataulujen voimaantulosta aina vuodenvaihteeseen.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Kuntaliitokset ja joukkoliikenteen kehittäminen

    Viialasta ja Toijalasta syntyneessä Akaa:ssa on yritetty parantaa sisäistä liikennettä.

    Viime talvena aloitti Valkeakosken Liikenteen 11:35 Toijala-Viiala ja 11:50 Viiala-Toijala -vuoro. Nyt kaupunki osti enemmän ja toinenkin vuoro saatiin (tosin paikkaamaan entistä lakkautettua Hämeenlinna-Tampere -vuoroparia) 10:35 Toijala-Viiala ja 10:50 Viiala-Toijala.

    Kaupunki on tiettävästi ostanut myös jotain liikennettä Hämeen Turistiautoltakin.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiolinjan 8 kehittäminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 188
    Viimeisin viesti: 21.02.2017, 12:42
  2. Kurvin kehittäminen joukkoliikenteen hubina
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 06.02.2010, 15:44
  3. Pääkaupunkiseudun kuntaliitokset joukkoliikenteen kannalta
    kirjoittanut JSL foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 21.08.2008, 11:22
  4. Tampereen joukkoliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 24.05.2006, 14:30
  5. Aikataulukirjan kehittäminen
    kirjoittanut Eppu foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 06.03.2006, 22:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •