Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Maanalaisten asemien käyttäminen väestönsuojina

  1. #1
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Maanalaisten asemien käyttäminen väestönsuojina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Sellaisenaanhan liikennetunnelit ei tietenkään käy väestönsuojiksi, ja järjestely maksaa.
    Kertoisitko vielä lyhyesti, mikseivät liikennetunnelit käy sellaisenaan väestönsuojiksi ?
    Ne paksut teräsovet pitäisi tietysti olla asennettuna ja ne suljettaisiin vain tarvittaessa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.08.2008 kello 10:14. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kertoisitko vielä lyhyesti, mikseivät liikennetunnelit käy sellaisenaan väestönsuojiksi ?
    Ne paksut teräsovet pitäisi tietysti olla asennettuna ja ne suljettaisiin vain tarvittaessa.
    Wikipedia valoittaa väestönsuojista: http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4est%C3%B6nsuoja Suosittelen lukemaan kohdan: Suojien laitteisto ja varusteet.

  3. #3

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kertoisitko vielä lyhyesti, mikseivät liikennetunnelit käy sellaisenaan väestönsuojiksi ?
    Ne paksut teräsovet pitäisi tietysti olla asennettuna ja ne suljettaisiin vain tarvittaessa.
    Minä en tähän osaa parhaiten vastata, mutta tiettyjä perusasioita tiedän.

    Väestönsuojan pitää kestää tietty räjähdyskuormitus ja isojen tilojen pitää luonnollisesti tällöin olla vahvempia. Väestönsuojat täytyy varustaa tietyin asetuksin, joihin kuuluu mm. tietynlainen ilmanvaihto kaasujen ja ydinlaskeuman varalta, tietyn tasoiset hygieniatilat ja kestävä kommunikointimahdollisuus suojan ulkopuolelle.

    Väestönsuoja pitää saada myös käyttöön 24 tunnin sisällä, joka vaatii tiettyjä järjestelyjä tilassa. Käytännössä liikennetunnelissa olisi luultavasti erillisiä väestönsuojiksi kelpaavia tiloja hätäpoistumisteiden yhteyksissä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Wikipedia valoittaa väestönsuojista: http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4est%C3%B6nsuoja Suosittelen lukemaan kohdan: Suojien laitteisto ja varusteet.
    No, sieltähän se tietenkin löytyi parhaiten!

    Pelastustoimen sivuilta löytyy melko kattava tietopaketti myös.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 17.08.2008 kello 16:12.

  4. #4
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Väestönsuoja pitää saada myös käyttöön 24 tunnin sisällä, joka vaatii tiettyjä järjestelyjä tilassa. Käytännössä liikennetunnelissa olisi luultavasti erillisiä väestönsuojiksi kelpaavia tiloja hätäpoistumisteiden yhteyksissä.
    Tai sitten väestönsuojakäyttöön voisi rakentaa erillisiä "asuntojunia", joissa olisi sanitettitilat ja nukkumapaikat. Junat ajettaisiin vain tunneliin ja ovet suljettaisiin. Siis tunnelin ovet. Vesi- ja viemäriliitännät olisivat tietysti tunnelissa, josta ne vain liitettäisiin asuntojunaan. Valot ja ilmanvaihto toimisivat akuilla.
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.08.2008 kello 23:21. Syy: lainaus korjattu

  5. #5
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Tai sitten väestönsuojakäyttöön voisi rakentaa erillisiä "asuntojunia", joissa olisi sanitettitilat ja nukkumapaikat. Junat ajettaisiin vain tunneliin ja ovet suljettaisiin. Siis tunnelin ovet. Vesi- ja viemäriliitännät olisivat tietysti tunnelissa, josta ne vain liitettäisiin asuntojunaan. Valot ja ilmanvaihto toimisivat akuilla.
    Eiköhän halvimmaksi, yksinkertaisimmaksi ja nopeimmaksi tulisi vaan järjestää asemille varastot täyteen patjoja ja huopia, sekä pari vessaa ja suihkua. Missäs noita asuntojunia säilytettäisiin? Kuinka nopeasti ne saataisiin kaoottisessa tilassa asemille? Mitä niillä tehtäisiin muuna aikana, paitsi että annettaisiin ruostua ja homehtua? Semmoisessa tilanteessa missä väestönsuojia tarvitaan, tuskin kukaan rupeaa vaatimaan itselleen makuuvaunua vessoineen päivineen, vaan nukkuu kiltisti siinä laiturilla (jos siinä tilanteessa unta edes saadaan). Asuntojunat olisivat vain yksi turha kustannus lisää.

  6. #6
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Eiköhän halvimmaksi, yksinkertaisimmaksi ja nopeimmaksi tulisi vaan järjestää asemille varastot täyteen patjoja ja huopia, sekä pari vessaa ja suihkua. Missäs noita asuntojunia säilytettäisiin? Kuinka nopeasti ne saataisiin kaoottisessa tilassa asemille? Mitä niillä tehtäisiin muuna aikana, paitsi että annettaisiin ruostua ja homehtua? Semmoisessa tilanteessa missä väestönsuojia tarvitaan, tuskin kukaan rupeaa vaatimaan itselleen makuuvaunua vessoineen päivineen, vaan nukkuu kiltisti siinä laiturilla (jos siinä tilanteessa unta edes saadaan). Asuntojunat olisivat vain yksi turha kustannus lisää.
    No joo. Tämä nyt oli tällainen ajatusleikki. Mitä tulee asemien käyttöön väestönsuojana, niin ne ovat aika haavoittuvaisia. Väestönsuojan pitäisi olla nimenomaan siellä raidetunnelissa ja eristettynä asemasta massiivisilla teräsovilla.

  7. #7
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    No joo. Tämä nyt oli tällainen ajatusleikki. Mitä tulee asemien käyttöön väestönsuojana, niin ne ovat aika haavoittuvaisia. Väestönsuojan pitäisi olla nimenomaan siellä raidetunnelissa ja eristettynä asemasta massiivisilla teräsovilla.
    Turvallisin ja järkevin paikka on valaistulla asemalla (tunneleissasihan ei ollut valaistusta), jonne voidaan rakentaa samaan tilaan varastot, vesisäiliöt, ilmansuodatusjärjestelmä ym. Porukka kokoontuu luonnollisesti hätätilanteessa tilavalle asemalle eikä lähde hortoilemaan mihinkään pimeisiin tunneleihin. Entäs ne mattimyöhäläiset, jotka jäävät yksin asemalle teräsovien taakse?

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Lähijunaliikenteen aloittaminen Nokia-Lempäälä akselilla maksaisi 183 miljoonaa euroa. Tästä summasta 168 miljoonaa menee asemajärjestelyihin ja lisäraiteisiin ja itse asemakustannukset ovat 15 miljoonaa. Uusia lähijunien seisakkeita tulisi neljätoista kappaletta (mitä tiivistelmän kartasta laskin).
    Saanen hieman epäillä TASEn kustannusarviota. Luonnollisesti jos kaikki tehdään luksustasolla, niin hanke voi maksaa vaikka kuinka paljon. Nähdäkseni lisäraiteiden tarvetta on liioiteltu ja asemat voidaan varsin hyvin korvata yksinkertaisilla seisakkeilla.

    Henk.koht. mielipiteeni on että jos Tampereen seudulla halutaan joskus päästä raideliikenneprojektien toteuttamisvaiheeseen asti, niin ensimmäisen hankkeen kustannusarvion on syytä olla reilusti alle 100M€, muuten homma jatkuu entisellään, eli selvityksiä tehdään jatkuvalla syötöllä, mutta kansa kulkee edelleen busseilla.

  9. #9
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Turvallisin ja järkevin paikka on valaistulla asemalla (tunneleissasihan ei ollut valaistusta), jonne voidaan rakentaa samaan tilaan varastot, vesisäiliöt, ilmansuodatusjärjestelmä ym. Porukka kokoontuu luonnollisesti hätätilanteessa tilavalle asemalle eikä lähde hortoilemaan mihinkään pimeisiin tunneleihin. Entäs ne mattimyöhäläiset, jotka jäävät yksin asemalle teräsovien taakse?
    Ensinnäkin asemillakaan ei ole valaistusta, koska vihollinen on pommittanut sähkönjakelusysteemit maan tasalle. Toiseksi. Jos asemaan osuu pommi, se tuhoaa sen aseman. Mattimyöhäisiä varten on tietysti langallinen sisäpuhelin, jolla he pyytävät avaamaan oven.

  10. #10
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ensinnäkin asemillakaan ei ole valaistusta, koska vihollinen on pommittanut sähkönjakelusysteemit maan tasalle. Toiseksi. Jos asemaan osuu pommi, se tuhoaa sen aseman. Mattimyöhäisiä varten on tietysti langallinen sisäpuhelin, jolla he pyytävät avaamaan oven.
    Asemille voidaan järjestää helposti generaattorit tuottamaan virtaa. Tietääkös joku miten Helsingin asemilla saadaan varavirtaa?

    Tuhot riippuvat kokonaan millainen pommi iskee ja kuinka syvällä asema on, mutta en uskoisi että esim. Keskustorin peruskalliossa oleva asema romahtaisi kokonaan täysosumasta. Tietysti en ole alan asiantuntija, mutta itse tuen väitettäni sillä että Helsingin metroasemat toimivat väestönsuojina, eivät itse tunnelit.

  11. #11
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke
    Tuhot riippuvat kokonaan millainen pommi iskee ja kuinka syvällä asema on, mutta en uskoisi että esim. Keskustorin peruskalliossa oleva asema romahtaisi kokonaan täysosumasta. Tietysti en ole alan asiantuntija, mutta itse tuen väitettäni sillä että Helsingin metroasemat toimivat väestönsuojina, eivät itse tunnelit.
    Tuhot riippuvat myös siitä, miten hyvin bunkkeripommi on tähdätty siihen asemaan. Jos se osuu hyvin kohdalleen, se räjähtää vasta siellä asemalla maan alla.

  12. #12
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Tuhot riippuvat myös siitä, miten hyvin bunkkeripommi on tähdätty siihen asemaan. Jos se osuu hyvin kohdalleen, se räjähtää vasta siellä asemalla maan alla.
    Väestönsuojelussa on toki hyvä aina ottaa kaikki huomioon, mutta en näe mitään käytännön hyötyä viholliselle, siinä että tuhottaisiin systemaattisesti metroasemia.

  13. #13
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Väestönsuojelussa on toki hyvä aina ottaa kaikki huomioon, mutta en näe mitään käytännön hyötyä viholliselle, siinä että tuhottaisiin systemaattisesti metroasemia.
    Vihollinen pyrkii aina tuhoamaan kaiken. Eihän muuten kaupunkeja pommitettaisi lainkaan.

  14. #14
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Vihollinen pyrkii aina tuhoamaan kaiken. Eihän muuten kaupunkeja pommitettaisi lainkaan.
    Vihollisellakin on kuitenkin pääkohteensa. Liikennesolmut, sotilaskohteet, hallinto ja viestintälaitokset. Ja nykyään täsmäiskujen aikakautena tuskin suoritetaan suuria koko kaupunkiin kohdistuvia pommituslentoja, edes moraalin lannistamiseksi. Mutta en ole alan asiantuntija tässäkään, enkä tiedä millaisia pommituksia viime vuosien konflikteissa ollaan suoritettu (paitsi täsmäiskut). Joku paremmin asioista perillä oleva voi kertoa onko tunnelissa vai asemalla parempi suoja pommituksessa. Itse näen asemalla olevat hyödyt: Paremmat tilat ja parempi saavutettavuus. Samalla aseman rakentamisessa voidaan tehdä samalla kertaa ilmanvaihtosysteemit, varastot ja varavoimanlähteet. Itse en jaksa tästä asiasta enää väitellä tänä iltana ilman parempia tietoja, joten heitän pyyhkeen kehään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaupunki-nimen käyttäminen
    kirjoittanut ZoomZoom foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 18:33
  2. Pispalan uittotunnelin käyttäminen joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.01.2009, 01:11
  3. Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 31.07.2008, 11:11
  4. Juna-asemien lipunmyyntikilvet
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.06.2006, 01:42
  5. Tikkurilan kaupunkiradan asemien kunto
    kirjoittanut a__m foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 20:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •