Ehdotus: Vantaan poikittaismetro

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Entä jos kehärataa ja muita lentokenttäratoja ei olisikaan suunniteltu nykyisellä tavalla, vaan seuraavasti.

Kuva liitteenä:
-Sinisellä poikittaismetro Itäkeskus-Mellunmäki-Tikkurila-Myyrmäki/Lentoasema
-Keltaisella metro Vuosaari-Helsinki
-Mustalla vr:n junat

Veromiehessä radan haarautuminen Lentokentälle ja toinen haara Jumbon kautta Myyrmäkeen. Liikennöinti Itäkeskuksesta vuorottain Lentokentälle ja Myyrmäkeen. Palvelisi näin lähes koko Vantaata, sekä Itä-Helsinkiä. Yhdistäisi radat kehäradan tapaan, mutta hieman eri tavalla. Myyrmäestä matka Tikkurilaan olisi suora ja lyhyt, lentokentälle pääsisi Veromiehessä vaihtamalla. Tikkurilan suunnasta taas pääsisi suoraan lentokentälle, koska junamatkalaisilla tulee jo yksi vaihto Tikkurilassa.

Myyrmäestä rataa voisi periaatteessa jatkaa Leppävaaraan saakka.
 

Liitetiedostot

  • tolfd.gif
    tolfd.gif
    135.3 KB · Lukukerrat: 221
Viimeksi muokattu:
Poikittaisliikenteeseen metro on liian järeä. Poikittaisliikenne toimii busseilla hyvin, mutta seuraavan 40 vuoden aikana rakennetaan ainakin Jokeri I ratikka. Jokeri II ja III kulkevat busseilla hamaan tulevaisuuteen asti. Jokerit täydentävät pääkaupunkiseudun säteittäistä metro- ja lähijunaliikennettä.
 
Metro ei tosiaankaan ole aivan optimaalinen mitä tulee Vantaan kaupunkirakenteeseen. Vantaa kun on erittäin hajanainen, eikä isoja lähiöitä ole kuin jo valmiin radan varressa, hienona poikkeuksena Hakunila, jota palvellaan bussein ja erinomaisin henkilöautoyhteyksion tukeutuen Kehä III:n.


Väli Hakunila-Tikkurila on kuitenkin kaukana korvesta, vaikka syvää Itä-Vantaata onkin; välillä on löyhää asutusta (Kuninkaala ja Hakkila), kaupan keskittymiä (Porttipuisto jossa mm. Ikea) ja teollisuutta (mm. Kesko ja Tikkurila). Lisäksi Hakunilan bussivarikon kohdalle on suunniteltu vähittäiskaupan keskittymää [PDF 1.6MB] johon on jopa väläytelty raitiovaunuvarausta (en vain löydä lähteitä tähän hätään).


Tarvetta ja mahdollisuuksia siis olisi nopealle, tiheään pysähtyvälle raideyhteydelle, joka voisi ajaa Jokiniementietä pitkin suoraan Tikkurilaan tai kiertelisi Keskon kautta Vanhaa Porvoontietä ja Tikkurilantietä (nykyinen bussi V62). Tilaa olisi omille kaistoille lähestulkoon koko matkalle, mutta risteysalueet Porttipuiston kohdalla olisivat ainoat oleelliset eristettävät. Pelkkä metrolinkki Hakunilasta Tikkurilaan palvelisi erinomaisesti lähinnä vain keski-Hakunilan työmatkaliikennettä joko Itäkeskuksen tai Tikkurilan kautta.


Luonnollisesti raitiovaunuyhteys Hakunilan ja Tikkurilan välillä voisi hyötyä laajemmastakin verkosta, joka voi olla vahvasti Murzun piirtämän mukainen.
 
Takaisin
Ylös