Oulun joukkoliikennekadulle vaihtoehto

Liittynyt
28 Elokuu 2005
Viestit
156
Oulussa odotellaan - pelonsekaisin tuntein - Torikadun muuttumista 2-suuntaiseksi joukkoliikennekaduksi. No vähän liioittelen: monen mielestä suunnitelma lienee mainio. Itse en näihin ihmisiin lukeudu, vaan tein 4 vuotta sitten kuvauksen vaihtoehtoisesta ratkaisusta. Se on luettavissa avaamalla pdf-tiedosto osoitteessa http://www.tapanikunnas.com/bussit/Joukkoliikennesuunnitelma 010805.pdf . Tuon kuvauksen lähetin sekä Koskilinjoille että Oulun kaupungin edustajille, mutta kuulemma siinä ei esitetä mitään, mitä ei olisi jo pohdittu. Mutta laitetaan nyt tännekin, jos joku haluaa nukahtamistaan nopeuttaa sen lukemalla...

/tapani
 
Ihan hyvin laadittu vaihtoehtosuunnitelma. Tällaisia esityksiä kannattaa ideoistaan toki tehdä.

Mutta pari kommenttia itse asiasta kuitenkin:
- Heilurilinja on huomattavasti kustannustehokkaampi ja houkuttelevampi ratkaisu kuin keskustaan päättyvä linja. Eräs nyrkkisääntö on, että heilurilinja houkuttelee noin 15% enemmän matkustajia (ja siten lipputuloja) kuin keskustaan päättyvä linja, koska heilurilinja tarjoaa molempiin suuntiin yhteyden keskustan "yli". Heilurilinja on myös kustannustehokkaampi; seisonta-ajan osuus jää pienemmäksi kuin keskustaan päättyvällä linjalla.
- Yksi kaksisuuntainen katu on kyllä helpommin hahmotettava matkustajille kuin yksisuuntaisten katujen lenkki. Turussa ja Tampereella joukkoliikenne on keskitetty kaksisuuntaisille pääreiteille, ja hyvin toimii.

Oulussa kyllä tehokkain keino joukkoliikenteen kehittämiseen olisi joukkoliikenteen järjestämisvastuun siirtäminen kaupungin joukkoliikennetoimistolle ja liikenteen kilpailuttaminen. Samalla kannattaisi tihentää vuorovälejä ja ottaa lähiölinjoilla käyttöön 90 matkustajan telibussit. Kustannukset matkustajaa kohden voisivat alentua selvästi vaikka matkustajamäärät nousiisvat selvästi.

Oulussa tehtiin v. 2003 46,9 matkaa/asukas/v (173 000 asukkaan palvelualue). Matkaa kohden kustannus oli 1,7 e, ja tuki matkaa kohden oli 0,47 e.

Vastaavasti Tampereella (palvelualue 201 000 asukasta), matkoja tehtiin 144 matkaa / asukas / v ja matkan (vain TaKL) hinta oli 1,0 e ja tuki 0,43 e/matka.

Turussa (palvelualue 175 000 asukasta) matkoja tehtiin 124 matkaa / asukas / v ja matkan kustannus oli 1,1 e ja tuki matkaa kohden 0,46 e/matka (sisältäen joukkoliikennetoimiston)

Pari raporttia, josta saat lisätietoa bussiliikenteen järjestelyistä "keskisuurissa" (Oulu, Lahti, Jyväskylä jne) ja "suurissa" kaupungeissa (Turku, Tampere, Helsinki)

Joukkoliikenne keskisuurissa kaupungeissa-tutkimus:
http://www.google.fi/url?sa=t&ct=re...lkaisuja_2_2005.pdf&ei=zRISQ93xL6yQiAK__e34Dw

Turun kokemukset kilpailuttamisesta (tarkastuslautakunnan raportti kilpailutuksesta)
http://www.turku.fi/Public/download.aspx?ID=2721&GUID={C7516C49-64ED-425E-BF41-2F003433548A}
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Samalla kannattaisi tihentää vuorovälejä ja ottaa lähiölinjoilla käyttöön 90 matkustajan telibussit. Kustannukset matkustajaa kohden voisivat alentua selvästi vaikka matkustajamäärät nousiisvat selvästi.
Valitettavasti telibussi ei mahdu Oulun keskustan ahtaisiin risteyksiin. Muuten niitä varmaan jo täällä olisi.

/tapani
 
Ovatko Oulun ruutukaavan kadut kapeampia kuin esim. Turun?

Jos telit eivät mahdu, voidaan toki käyttää nivelbusseja koska nehän menevät saman kokoisista kulmista kuin tavallinen kaksiakselinen.
Nivelissä on kuitenkin selvästi korkeammat hankinta - ja käyttökulut kuin teleissä suhteessa kapasiteettiin.
 
Katujen kapeutta en pysty vertaamaan, mutta ahtaus tulee nähdäkseni pienestä kaartosäteestä. Eli jotta takapyörä ei oikaisisi jalkakäytävälle, pitää vastakkainen etukulma ajaa vasemman kaistan reunaan ja ehkä ylikin.

Nivelbussi taipuisi tänne hyvin; muutama (tietääkseni) 13,7-metrinen 2-akselinen Koskilinjoilla on, mutta niille esim. Saaristonkadun ja Isonkadun kulma on kovin ahdas.
 
Täytyy kyllä sanoa, että kehittämistä Oulun paikallisliikenteessä olisi. Itse asustelen Oulussa ja vuoroväli asunnoltani keskustaan on yksi tunti. Keskustaan on matkaa n. 3,5 km. Jos haluaa käyttää muita linjoja joutuu kävelemään n. 1,5 km.
Aikataulutkin ovat melko epäkäytännölliset. Bussi lähtee tasatunnein, joten keskustassa bussi on aina 15 yli. Monella ihmisellä alkaa työ/koulu tasalta. Siinä jää luppoaikaa aika reilusti :roll:
 
Heilurilinjaston ongelmana on helposti epätasaiset vuorovälit: yhtä suuntaa ei voi korjata aiheuttamatta samalla ongelmia toisaalle. Tästä Oulussa seuraa tunnettu "kahen minnuutin vällein" ajaminen, eli samasta suunnasta tulevat bussit ajavat peräkkäin, ja sitten on 25 tai jopa 55 minuuttia väliä seuraavaan satsiin. Ilmiö ei toki ole vain oululainen.

Joensuussa tästä ongelmasta on tehtykin vahvuus: siellä keskustan pysäkit täyttyvät busseista aina 5-10 minuuttia yli täyden ja puolen tunnin, jolloin (lähes) joka linjalta on hyvä vaihtoyhteys (lähes) kaikille muille linjoille. Joensuun kokoisessa kaupungissa tuo toimii hyvin, mutta Oulussa taitaa olla jo liikaa linjoja.

Reittien ja aikataulujen suunnitteljia on melko mahdottoman tehtävän edessä, kun toisaalta olisi hyvä, että bussi kiertelisi myös kokoomakatujen ulkopuolella (siis siellä missä ihmiset asuvat), mutta samalla pitäisi ajoaikojen olla kohtuulliset.

Haukiputaan suunnassa tätä tilannetta parantamaan on luotu linja 25, "Haukipudas Express", joka ajaa Haukiputaan ja Oulun väliä samoin kuin linja 20, mutta mutkat suoriksi eli nopeammin.
 
Takaisin
Ylös