Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Olen nyt taas ajanut runsaan kuukauden YTV-alueen bussiliikenteessä ja olen todennut, että parhaat ja halvimmat etuudet busseille saa hyvin yksinkertaisesti. Ja yllättävää kyllä ne on toteutettu Espoossa, jota allekirjoittanutkin on ajoittain parjannut huonosta ja puutteellisesta joukkoliikenteestä. Merituulentien ja Länsiväylältä tulevan rampin risteyksessä länteen päin on bussikaista erottettu liikenteenjakajalla muista kaistoista, joissa on vieläpä liikennevalot muulle liikenteelle. Näin muun autoliikenteen toiminta ei aiheuta mitään häiriöitä bussiliikenteelle. Bussi pysähtyy tarvittaessa pysäkille ja pääsee koko muun autoliikenteen ohi sujuvasti; ilman mitään telematikkaa tai muuta sellaista. Samanlainen järjestely on toteutettuna Karhusaarentien ja Keilalahdentieltä tulevassa liittymässä. Yksinkertaista, halpaa ja nopeaa. Tokikaan tällainen järjestely ei sovi kaikkialle, mutta noissa em. paikoissa, joissa se on, on tehokkaasti bussiliikennettä nopeuttava etuus. Matkustajatkin nauttivat siitä, että bussit ohittaa seisovat autojonot sujuvasti, mikä on mielestäni joukkoliikenteen markkinointia parhaimmillaan.

Länsimetron myötä toivoisi kuitenkin, että esimerkiksi juuri Merituulentien ja Kuitinmäentien bussiliikenteen sujuvuuutta nopeutettaisiin muiltakin osilta, sillä muutamat risteykset ko. väylällä ovat edelleen pahoja pullonkauloja varsinkin ruuhka-aikoina.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt taas ajanut runsaan kuukauden YTV-alueen bussiliikenteessä ja olen todennut, että parhaat ja halvimmat etuudet busseille saa hyvin yksinkertaisesti...

Muun autoliikenteen toiminta ei aiheuta mitään häiriöitä bussiliikenteelle. Bussi pysähtyy tarvittaessa pysäkille ja pääsee koko muun autoliikenteen ohi sujuvasti; ilman mitään telematikkaa tai muuta sellaista...

Matkustajatkin nauttivat siitä, että bussit ohittaa seisovat autojonot sujuvasti, mikä on mielestäni joukkoliikenteen markkinointia parhaimmillaan.

Mielestäni bussiliikenteen nopeuttaminen ja sujuvoittaminen olisivat tällä hetkellä avainasemassa Pääkaupunkiseudun (ja miksei muidenkin suurien kaupunkien) joukkoliikennettä ajatellen. Huolimatta polttoaineen hinnasta, ilmastonmuutoksesta yms. henkilöautojen määrä on kasvanut huimasti viime vuosina ja kasvaa edelleen. Sen seurauksena ruuhkat ovat lisääntyneet kehäteiden ja Keskustan sisääntuloteiden lisäksi myös muilla runkoyhteyksillä ja liikenteen solmukohdissa. Busseilla matka-aika on kasvanut entisestään, minkä takia joillekin linjoille on jouduttu pidentämään kierrosaikaa ja sen myötä lisäämään autoja, mikä lisää kustannuksia jossain määrin "turhaan".

Nyt Pääkaupunkiseudun kunnat ovat saaneet valtiolta 700 000 - 2 000 000 euron suuruista "suurten kapunkien joukkoliikennetukea". Eilisen HS:n mukaan Helsinki aikoo sijoittaa 2M€ summastaan puolet poikittaisliikenteen parantamiseen, mikä käytännössä tarkoittaa uutta linjaa 56 sekä joidenkin linjojen vuorovälin tihentämistä.

Se, että jollain poikittaislinjalla vuoroväli tihenee 12 minuutista 10 minuuttiin ei hyödytä matkustajaa käytännössä kovinkaan paljoa jos edelleen suuri osa matka-ajasta seistään ruuhkassa tai linja on ketjuuntunut niin, että vuoroväli on esimerkiksi kaksinkertaistunut.

Tuo tuki tulisikin siis suunnata täsmällisyyden ja sujuvuuden parantamiseen, mikä ei pitäisi hirvittävän kallista olla esimerkiksi vriston ehdottamilla yksinkertaisilla ratkaisuilla: "bussikaista erotettu liikenteenjakajalla muista kaistoista, joissa on vieläpä liikennevalot muulle liikenteelle. Näin muun autoliikenteen toiminta ei aiheuta mitään häiriöitä bussiliikenteelle."

Jos bussilinjan sivuajasta saadaan nipistettyä useita minuutteja tällaisilla ratkaisuilla, linjalta voidaan joko säästää autoja pois kokonaisautomäärästä tai tihentämällä vuoroväliä tällä samalla automäärällä, jolloin etuuksien investointi tavallaan maksaa itsensä takaisin.
 
En löytänyt mistään vastausta mitkä ajoneuvot saavat käyttää bussikaistoja. Saavatko kaikki bussit, myös pikavuorot ja tilausajot käyttää niitä? Entä taksit?
 
En löytänyt mistään vastausta mitkä ajoneuvot saavat käyttää bussikaistoja. Saavatko kaikki bussit, myös pikavuorot ja tilausajot käyttää niitä? Entä taksit?

Tieliikenneasetuksen 19 §:ssä, jossa säädetään ohjemerkeistä, sanotaan linja-autokaistamerkistä:

Tieliikenneasetus sanoi:
Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa.

Ajoneuvolain 10 § taasen määrittelee linja-auton:

Ajoneuvolaki sanoi:
M- ja N-luokan ajoneuvo (auto) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka määrättyyn erikoistehtävään valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyörää tai telat ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 25 kilometriä tunnissa. M- ja N-luokan ajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota nelipyöräistä ajoneuvoa, joka 13 §:n nojalla katsotaan L-luokkaan kuuluvaksi taikka 14 tai 15 §:n nojalla traktoriksi tai moottorityökoneeksi.

...

2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;
 
Nyt Helsingin kaupunginhallitus on päättämässä muutoksesta jolla pääväylien bussikaistat ovat voimassa jatkuvasti. Mitä mieltä olette tästä muutoksesta? Itse en ainakaan näe tarpeellisena bussikaistojen voimassaoloa öisin ja sunnuntaisin. Riittävä toimenpide olisi jatkaa voimassaoloa esim. arki-iltaisin klo 19 tai 20 asti. Nykyisinkin kaistojen valvonta on olematonta ja varsinkin Mannerheimintiellä henkilöautot käyttävät bussikaistoja törkeästi hyväksi. Ennemmin tehostaisin kaistojen valvontaa "peltipoliiseilla", joita voisi olla tärkeimmillä pääväylillä sopivin välein, tämä varmasti pitäisi henkilöautot omilla kaistoillaan. Tuollaisella ympärivuorokautisella bussikaistalla tuskin tulee olemaan mainittavaa vaikutusta bussiliikenteen sujuvuuteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä sillä on vaikutusta. Poliisien, peltisten tai muuten, on helpompi valvoa asioita kun kellonajalla ja viikonpäivällä ei ole väliä. Autoilijan on helpompi sisäistää bussikaista bussikaistana, kun siellä ei saa ajaa milloinkaan.

Miksi muuten ruuhkan ulkopuolella tarvitsisi ajaa bussikaistalla? Eihän silloin ole ruuhkaa, eli mahtuu sille tavallisellekin kaistalle.

Nyt kun vielä poistettaisiin bussikaistoilta vasemmalle kääntymiset...
 
Varsinkin Mannerheimintien varressa, mutta myös muiden joukkoliikennekaistojen varrella on iltaisin ja viikonloppuisin tapahtumia, jotka aiheuttavat ruuhkaa. Myös onnettomuuksia, jotka aiheuttavat ruuhkia, saattaa olla iltaisin ja viikonloppuisin. Myös näissä poikkeustilanteissa on tärkeää, että joukkoliikenne on sujuvaa ja luotettavaa. Jos jokaisin tapahtuman tai onnettomuuden seurauksena bussiliikenne kulkee aikatauluistaan jäljessä ja hitaasti ruuhkaan juuttuneena, eivät matkustajat uskalla luottaa bussien aikatauluihin ja joukkoliikenteen kilpailukyky laskee.
 
Kyllä sillä on vaikutusta. Poliisien, peltisten tai muuten, on helpompi valvoa asioita kun kellonajalla ja viikonpäivällä ei ole väliä. Autoilijan on helpompi sisäistää bussikaista bussikaistana, kun siellä ei saa ajaa milloinkaan.
Ja autolijankin kannalta tämä on selkeämpää. Olen käynyt autokoulun Helsingissä, ajanut kaupungissa kymmeniä tuhansia kilometrejä, ja tunnen joukkoliikenteen varmasti paremmin kuin keskivertoautoilija. Ja minullakin on vaikeuksia muistaa ja hahmottaa bussikaistojen voimassaoloajat. Ne kyltitkin jää helposti ihan oikeasti huomaamatta, kaupunkiympäristössä on autoilijan kannalta niin paljon tarkkailtavaa ja informaatiota että kaiken sisäistäminen on vaikeaa. Paras ratkaisu olisi ihan fyysiset esteet, olen edelleenkin sitä mieltä että esimerkiksi Mannerheimintie pitäisi jakaa kahtia joukkoliikennekaduksi ja henkilöautokaduksi.


Nyt kun vielä poistettaisiin bussikaistoilta vasemmalle kääntymiset...
Vasemmalle?
 
Miten nämä edistäisivät bussin kulkua sen enempää kuin Helsingin, Tampereen tai Turun nykyratkaisut? En näe oleellisesti enemmän kulkua nopeuttavia ratkaisuja. Kyllä vaikka Eerikinkadun ja Aurakadun bussikaistoista tai Satakunnantien bussikaistasta saisi kauniita kuvia blogeihin, kun vain joku viitsisi kuvata. Samoin Hämeenkadusta tai Mannerheimintiestä.

Samoin yllä puhuttiin Tukholmasta. Vaikka Helsingin raitiovaunu on hidas, niin kyllä Tukholman runkobussit ovat hitaampia.
 
En näe oleellisesti enemmän kulkua nopeuttavia ratkaisuja.
Niin, vaikka bussien etuudet noilla erillisilla kaistoillaan olisivat muuten vahvat, niiden kulkua rajoittavat esimerkiksi kaupunkialueiden nopeusrajoitukset, jotka eivät varmasti poikkea muun liikenteen rajoituksista.
Tosin kuin vaikkapa saksalainen pikaraitiotie tai TramTrain.

Itse kuitenkin näen kaupunkien bussiliikenteen merkityksen myös tulevaisuudessa tärkeänä ja tärkeää on myös sen sujuvuus ja luotettavuus. Selkeät, valvotut bussikaistat ovat yksi tehokas keino estää muuta liikennettä tukkimasta bussien kulkua, kuten myös "raitiovaunumaiset" liikennevaloetuudet, siellä missä niitä voidaan järkevästi toteuttaa.

---------- Viesti lisätty kello 18:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:01 ----------

Samoin yllä puhuttiin Tukholmasta. Vaikka Helsingin raitiovaunu on hidas, niin kyllä Tukholman runkobussit ovat hitaampia.
Olet oikeassa; ehkäpä esimerkkini Tukholmasta oli huono ja olen toki itsekin todennut monta kertaa, että ruuhkassa/liikennevaloissa seistään ja hitaasti bussimatka etenee.
 
Eniten tyytyväinen olen siihen että paikoista kuten Runeberginkatu poistuu tämän muutoksen myötä pysäköinti. Älytöntä kikkailua että johonkin aikaan viikosta bussikaista muuttuu parkkipaikaksi.

Sinänsä en pistäisi pahakseni että esim. jakeluliikennettä voitaisiin ajaa bussikaistoilla, mutta onhan se selkeämpi näin. Myös kävelykadun periaate pitäisi nyt 'puhdistaa' samalla tavalla.
 
Bussikaista, jolla tehokkaat etuudet, eikä ole luvatonta liikennettä:

http://www.tramtracks.de/essen_suedwestfriedhof.htm

---------- Viesti lisätty kello 9:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:40 ----------

Tässä vielä esimerkki huimasta kokeilusta, jossa todella rikottiin rajoja. Mihin tuollainen kulkuneuvo luokiteltaisiin?

http://faculty.washington.edu/jbs/itrans/image1311.jpg

Kyseessä on kaksisuuntainen, kaksinivelinen ja tavanomaisella yksipolvivirroittimella varustettu bussi, joka kulkee pakko-ohjattuna betonisessa urakaukalossaan ja siinä on ovetkin kummallakin puolella. Bussiksi tuota on vaikea kutsua, koska vaikka siinä normaalit bussin kumirenkaat, sillä ei voisi ajaa normaalilla kadulla ollenkaan. Olisikohan tuo nyt sitten oikea, todellinen "LighTram" ;)?
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on kaksisuuntainen, kaksinivelinen ja tavanomaisella yksipolvivirroittimella varustettu bussi, joka kulkee pakko-ohjattuna betonisessa urakaukalossaan ja siinä on ovetkin kummallakin puolella. Bussiksi tuota on vaikea kutsua, koska vaikka siinä normaalit bussin kumirenkaat, sillä ei voisi ajaa normaalilla kadulla ollenkaan. Olisikohan tuo nyt sitten oikea, todellinen "LighTram" ;)?

Täytyy sanoa, että aika hauskan näköinen vekotin. Periaatteessa tuo on täsmälleen sama asia kuin Nancyn ns. valeratikka, nancyläisen kori vaan on tehty ratikan näköiseksi. Ja HKL:n näkemyksen mukaan Nancyn kulkine on johdinauto.

Turun viimeviikkoinen päätös muuten ymmärtääkseni tarkoittaa juuri tuota otsikossa mainittua, eli sinne ollaan nyt tekemässä muutama runkobussilinja, joilla on tiheä vuoroväli, omia kaistoja ja hyvät etuudet. Turusta tullaan saamaan mielenkiintoista kotimaista kokemusperäistä tietoa siitä, miten paljon matkustajamääriä voidaan nostaa kun tavallinen bussiliikenne muutetaan tällaiseksi "super-bussiliikenteeksi".
 
Takaisin
Ylös