Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

Jos tuo bussipysäkkien ohitus estetään keskikorokkeita rakentamalla, niin voin ainakin näin hämäläistä liikennekulttuuria seuranneena sanoa, ettei tule toimimaan. Tampereella on muutaman kadun kohdalla noita hidasteita rakennettu läpiajoa estämään, mutta henkilöautoilijat ohittavat surutta nuo jakajat väärältä puolelta, usein sen enempää vastaantulevaa liikennettä varomatta. Hidasteetkin kierretään sivusta, jos se vain suinkin on mahdollista fyysisesti, ts. niilläkin on huonosti suunniteltuna vain bussiliikennettä kiusaava vaikutus.

Kaistojen väliin vaan bussipysäkin kohdille sen verran pitkältä matkalta aitaa, että vastaantulijoiden kaistalla joutuisi pysymään epämiellyttävän kauan. Itse asiassa aitaa vielä parempi voisi olla jonkinlainen kanttikivi, jonka yli pääsisi mistä kohtaa tahnsa poikkeustilanteen niin vaatiessa, mutta jonka ylittäminen ei olisi lainkaan mukavaa ja vaatisi vauhdin tuntuvaa hidastamista.

---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:07 ----------

Pahoittelen ensiksi siitä, että jälleen tuputan tälle foorumille "mutua" eli sellaista, mitä "sylki suuhun tuo". Taidan pitää suuni kiinni tästälähtien, jollei ole mitään järkevää, tietopohjaista asiaa. Tässä etuusasiassa olen käsittänyt asian väärin, tarkastamatta oikeaa tietoa, pahoitteluni siitä.

Tähän voisi kommentoida, että kuten ensimmäinen lainaamasi Helmi-tekstinpätkä implikoi, käytäntö on ollut aiemmin sellainen, että etuajassa ajavalle ei ole annettu etuisuutta (miksi olisikaan?). Kun järjestelmä tuli käyttöön, siitä uutisoidessa mainittiin useammassakin mediassa tuosta etuisuuksien riippuvuudesta bussin aikataulunmukaisuudesta.
Vähän pitemmällä huomasin noissa teksteissä myöskin selityksen (so. selittelyn) sille, miksi käytäntöä on muutettu: Ei ole vaivauduttu ohjelmoimaan järjestelmää siten, että joissain risteyksissä etuisuus annettaisiin aina, vaikka bussi olisi myöhässä ja toisissa taas ei välttämättä.
En kyllä ihan ymmärrä, miksi etuajassa kulkevalle, eli aikatauluaan noudattamattomalle bussille tulisi antaa valoetuus. Olisi sen ominaisuuden lisääminen ollut ihan järkevää.

---------- Viesti lisätty kello 23:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:15 ----------

Tosin käytetäänhän niitä nytkin, vaikkapa Kaivokadulla Manskun päässä, jossa 65 pääsee pysäkiltä (jolla 55 ei edelleenkään pysähdy) itään päin pois raitiovaunujen nuolivalolla. Vai onko siihen poikkeuslupa?

Uskoisin tietäväni tähän vastauksen. Kerrotaan nyt kuitenkin aluksi, että se perustuu päätelmään, joka perustuu olettamuksiin, joille en pysty nimeämään mitään yleisesti luotettavana pidettyä lähdettä. Eli:

Raitiovaunuja ei varsinaisesti koske mitkään muut lait kuin yleisemmin liikenteen vaarantamista koskevat lait, jotka koskisivat myös esim. koiranulkoiluttajaa, jonka koira saattaisi tehdä ikäviä kamikazehyökkäyksiä autokaistan suuntaan, jos omistajakin ei joutuisi semmoisista vaikeuksiin. Isoin osa nimenomaan raitiovaunuja koskevasta säätelystä on vain HKL-RL:n sisäistä ohjeistusta, jota lain silmin ei ole mikään pakko noudattaa. Laissa tehdään tietojeni mukan lähinnä selväksi, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, koska se kulkee kiskolla, eikä juna, koska se on määritelty muuksi kuin junaksi. Raitiovaunujen liikennevalot eivät siis myöskään tarkoita mitään. Koska raitiovaunukuskien voidaan olettaa tietävän, mitä tarkoitusta varten HKL-RL on valoja katujen varsille halunnut, niiden noudattamatta jättämisestä voi tietenkin joutua oikeuslaitoksen kanssa ongelmiin, jos se on aiheuttanut vaaraa muulle liikenteelle.
Eli pitkän selityksen perään lyhyt vastaus: Bussin kannalta risteys on tuolta kaistalta tullessa valoton, eli siltä saa lähteä "silloin kun huvittaa". Raitiovaunuvalojen noudattaminen tuossa risteyksessä on siis bussioperaattorin oma sen omien työntekijöiden työn kontrolloimiseksi luotu sääntö, jonka se on määrittänyt HSL:n vaatimuksesta. Tällaisessa tilanteessa ei tarvita mitään poikkeuslupia. Eri asia sitten on, onko ihan aikuistenoikeasti mahdollista tehdä risteys, joka on kolmesta suunnasta valoristeys, mutta neljännestä valoton. Mutta liikennejärjestelyissähän asioiden mahdottomuus ei välttämättä ole mikään ongelma, kun "vaan tehdään".
 
Raitiovaunuja ei varsinaisesti koske mitkään muut lait kuin yleisemmin liikenteen vaarantamista koskevat lait, jotka koskisivat myös esim. koiranulkoiluttajaa, jonka koira saattaisi tehdä ikäviä kamikazehyökkäyksiä autokaistan suuntaan, jos omistajakin ei joutuisi semmoisista vaikeuksiin. Isoin osa nimenomaan raitiovaunuja koskevasta säätelystä on vain HKL-RL:n sisäistä ohjeistusta, jota lain silmin ei ole mikään pakko noudattaa. Laissa tehdään tietojeni mukan lähinnä selväksi, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, koska se kulkee kiskolla, eikä juna, koska se on määritelty muuksi kuin junaksi. Raitiovaunujen liikennevalot eivät siis myöskään tarkoita mitään. Koska raitiovaunukuskien voidaan olettaa tietävän, mitä tarkoitusta varten HKL-RL on valoja katujen varsille halunnut, niiden noudattamatta jättämisestä voi tietenkin joutua oikeuslaitoksen kanssa ongelmiin, jos se on aiheuttanut vaaraa muulle liikenteelle.

Dakkus hei, ei se nyt ihan noin ole. Vaikka ratikkaa koskeekin TLL vain osin, niin kyllä esim. raitiovaunuvalot ovat asetuksella säädetyt.

Jotain kai on säädetty busseistakin ratikkavaloja noudattamassa. 15 on tehnyt näin 1990-luvun alkupuolelta kääntyessään Itämerenkadun ratikkapysäkiltä kohti etelää.
 
Kyllä tieliikennelaissa sanotaan, että raitiovaunua koskevat soveltuvin osin kaikki samat säännöt kuin ajoneuvojakin. Erikseen on sitten mainittu esimerkiksi poikkeavat väistämisvelvollisuudet.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

29.11.
Tänään odotellessa 500:aa, katsoin kun 59 seisoi reilusti yli minuutin odottamassa vihreää valoa. Koko tämän ajan liikennevalojen joukkoliikenne-etuusvalo vilkutti.

Tuo bussien joukkoliikenne-etuus on ihan naurettavaa, eikä HSL:ää kiinnosta panostaa fiksumpaa systeemiin.
831/841-844 linjoilla on sama juttu Itäväylän ja Brahelinnantien risteyksessä, näissä ei tosin edes ole etuutta. Todella usein napsahtaa punaiset naaman eteen ja sitte seistäänkin 2min punaisissa valoissa. Toimiva etuus pitäisi sen valon 15-30sek pidempään bussille ja voisi sitten lyhentää pääväylän valoja. Siinä kuitenkin on valokierron aikana aina tyhjää, vihreät palaa ja autoja ei mihinkään mene. Valot on vielä ohjelmoitu niin että pääset Kehän ylitse seuraaviin punaisiin seisomaan juuri kun valot on vaihtuneet punaisille. Samaten Kehä1:n ylitystä saa odottaa usein jopa 2 valokiertoa. Sen jälkeen Fallpakkaan asti lähes jokaisiin punaisiin pysähtyen, yleensä niin et naaman edestä punaiselle. Unohtamattakaan liian tiukkaa etuutta 560:lla, joka käytännössä räpsäyttää punaiset naaman eteen vaikka koko 560 ei risteyksessä edes näy vielä ja itse olet jo sulkuviivojen sisäpuolella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Sen jälkeen Fallpakkaan asti lähes jokaisiin punaisiin pysähtyen, yleensä niin et naaman edestä punaiselle.
Itäväylällä on muuten vaan ihan surkeasti synkronoidut liikennevalot. Tuo punainen aalto koskee kaikkea moottoriliikennettä kyseisellä pätkällä.

Tuo bussien joukkoliikenne-etuus on ihan naurettavaa, eikä HSL:ää kiinnosta panostaa fiksumpaa systeemiin.
831/841-844 linjoilla on sama juttu Itäväylän ja Brahelinnantien risteyksessä, näissä ei tosin edes ole etuutta. Todella usein napsahtaa punaiset naaman eteen ja sitte seistäänkin 2min punaisissa valoissa. Toimiva etuus pitäisi sen valon 15-30sek pidempään bussille ja voisi sitten lyhentää pääväylän valoja.
Tuossa risteyksessä ei ole etuutta mikä on tietysti harmi, mutta mielestäni vielä tyhmempiä ovat paikat joissa on "etuus" joka ei oikeasti tee mitään. HSL:ää pitäisi kiinnostaa etuudet vähän enemmän. Esimerkiksi ratikkaverkostossa 5 minuutin nopeutus linjalla vähentäisi vaunutarvetta jo yhdellä. Lisäksi sitten ei täytyisi lähteä siirtelemään linjoja eri reiteille koska ne eivät pysy aikataulussa (ainakaan silloin kun ongelma on helposti korjattavissa etuudella). Olisi muuten kiinnostava tietää minkä verran HSL säästäisi rahaa, jos pelkästään Helsingissä olisi toimivat etuudet joiden ansiosta bussien ei ikinä täytyisi pysähtyä jos ne eivät ole aikataulusta edellä. Voisi nimittäin olla aika merkittävä summa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Itäväylällä on muuten vaan ihan surkeasti synkronoidut liikennevalot. Tuo punainen aalto koskee kaikkea moottoriliikennettä kyseisellä pätkällä.


Tuossa risteyksessä ei ole etuutta mikä on tietysti harmi, mutta mielestäni vielä tyhmempiä ovat paikat joissa on "etuus" joka ei oikeasti tee mitään. HSL:ää pitäisi kiinnostaa etuudet vähän enemmän. Esimerkiksi ratikkaverkostossa 5 minuutin nopeutus linjalla vähentäisi vaunutarvetta jo yhdellä. Lisäksi sitten ei täytyisi lähteä siirtelemään linjoja eri reiteille koska ne eivät pysy aikataulussa (ainakaan silloin kun ongelma on helposti korjattavissa etuudella). Olisi muuten kiinnostava tietää minkä verran HSL säästäisi rahaa, jos pelkästään Helsingissä olisi toimivat etuudet joiden ansiosta bussien ei ikinä täytyisi pysähtyä jos ne eivät ole aikataulusta edellä. Voisi nimittäin olla aika merkittävä summa.

Mielenkiintoista on myös kun monissa muissa maissa on oikeasti toimivat etuudet joukkoliikenteellä (raitiovaunut ja bussit), eikä vain niin että tiettyjä priorisoidaan. Tosin, eipä tämä ole ainut asia missä HSL on hieman jälkeenjäänyt.
Turusta tiedän muutamia risteyksiä, joissa on ns. joukkoliikennevalot. Ei mitään vilkkuvaa lediä merkiksi, mutta aina kun bussi tulee risteykseen niin vihreät vaihtuu (vasemalle kääntyminen). Ja tosiaan toimii vain bussilla. Sama suunta henkilöautolla niin saa odotella kyllä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Ymmärtääkseni HSL:llä olisi kiinnostusta parempiinkiin valoetuuksiin, mutta liikennevalot, niiden laitteet ja ohjelmointi ovat kaupunkien vastuulla. Ja niitä, varsinkin Helsinkiä, ei ole erityisemmin kiinnostanut parantaa järjestelyjä. Ainakin joskus ongelmana oli sekalainen kokoelma laitteita, joita pitäisi uudistaa, että euutksia saataisiin toteutettua paremmin, joskus on ilmeisesti ollut siitäkin kysymys, että kuinka paljon poikkeuksia ollaan valmiita tekemään ja joskus siitä kuinka paljon työaikaa yleensä asiaan on ollut käytettävissä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Ymmärtääkseni HSL:llä olisi kiinnostusta parempiinkiin valoetuuksiin, mutta liikennevalot, niiden laitteet ja ohjelmointi ovat kaupunkien vastuulla. Ja niitä, varsinkin Helsinkiä, ei ole erityisemmin kiinnostanut parantaa järjestelyjä. Ainakin joskus ongelmana oli sekalainen kokoelma laitteita, joita pitäisi uudistaa, että euutksia saataisiin toteutettua paremmin, joskus on ilmeisesti ollut siitäkin kysymys, että kuinka paljon poikkeuksia ollaan valmiita tekemään ja joskus siitä kuinka paljon työaikaa yleensä asiaan on ollut käytettävissä.

Ja jos kaupungin katu risteää ELY:n vastuulla olevan väylän kanssa, etuuksia ei saada ilman tappelua.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Onhan tämä koko hässäkkä aika säälittävää. Mistään ei suostuta tinkimään autoilijoiden kustannuksella. Tai siis "autoilijoiden kustannuksilla". Oikeastihan jos joukkoliikenne nopeutuu niin autoilijoita siirtyy käyttämään joukkoliikennettä ja teillä on vähemmän ruuhkaa jolloin autoliikenne nopeutuu.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Onhan tämä koko hässäkkä aika säälittävää. Mistään ei suostuta tinkimään autoilijoiden kustannuksella. Tai siis "autoilijoiden kustannuksilla". Oikeastihan jos joukkoliikenne nopeutuu niin autoilijoita siirtyy käyttämään joukkoliikennettä ja teillä on vähemmän ruuhkaa jolloin autoliikenne nopeutuu.

Autoilu ei ole mitenkään erityisen sujuvaa Helsingissä. Ne samat punaiset valot, jotka esimerkiksi Itäväylällä syttyvät busseille, syttyvät myös kaikille muille ajoradalla kulkeville välineille.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Autoilu ei ole mitenkään erityisen sujuvaa Helsingissä. Ne samat punaiset valot, jotka esimerkiksi Itäväylällä syttyvät busseille, syttyvät myös kaikille muille ajoradalla kulkeville välineille.
Ei niin, mutta mitä vain autoliikenteen kapasiteetin vähennystä tai matka-ajan pidennystä perustellaan aina autoliikenteen sujuvuudella siltikin. Suoraan sanoen Helsingissä saisi uusia kaikki liikennevalo-ohjelmistot ja lisätä reilusti enemmän tunnistimia. Uudessa systeemissä voisi asettaa prioriteetit kohdilleen (pelastusajoneuvot > julkinen liikenne > kevyt liikenne > yksityisautoily) ja lisäksi voisi lisätä kaikille kulkumuodoille vihreitä aaltoja aina kun mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi tunnistimien asentamista kauemmas risteyksistä jolloin liikennevalot ehtisivät reagoida ennen kuin kulkuneuvo saapuu risteykseen. Vihreiden aaltojen toteuttaminen samanaikaisesti mahdollisimman monelle kulkumuodolle ja suunnalle edellyttäisi myös paljon tehokkaampaa kommunikaatiota eri risteyksissä olevien liikennevalojen välillä. Näin ensimmäisessä risteyksessä voisi esimerkiksi päästä jonkin toisen suunnan liikenteen ensiksi jos jälkimmäinen suunta pääsisi sitten suoraan läpi seuraavasta risteyksestä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kehä I :ltä 550 laskeutuu Turuntielle. Kyllä se 9 tapauksessa 10:stä on vaihtunut Jokerille vihreäksi, jotta se menee sujuvasti Turuntielle. Tunnistimet on ilmeisesti sijoitettu rampin yläpäähän kun näyttää hyvin toimivan. Jos Jokeri joutuu pysähtymään valoissa, niin silloin esim 200 on menossa risteyksen tuntumassa Turuntiellä.

Toivottavasti näitä sujuvia etuusvaloja on vähän enemmänkin olemassa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Uudessa systeemissä voisi asettaa prioriteetit kohdilleen (pelastusajoneuvot > julkinen liikenne > kevyt liikenne > yksityisautoily)
Tälläinen priorisointi ei olisi millään muotoa järkevää, jos kaupungin viihtyisyys tai ilmanlaatu on edes jollain asteella tärkeää. Jos tuo toteutuisi niin se loisi ruuhkia mitä meillä ei nyt käytännössä ole. Yksityisautot pitää nimenomaan saada pidettyä mahdollisimman hyvin liikkeellä, koska suuri osa päästöistähän tulee kun autot a) ajavat hiljaa b) seisovat tyhjäkäynnillä c) kiihdyttävät. Ja toiseksi kaupunki on viihtyisämpi kun ne autot tosiaan liikkuvat ja pääsevät etenemään, elämä on kaikille helpompaa. Saisiko osan autoilijoista ohjattua julkisiin tuolla strategialla? Mahdollisesti. Mutta kun julkisten kysyntä kasvaa tarvitaan uusia yhteyksiä ja reittejä, sekä tiheämmät vuorovälit ja enemmän kalustoa. Tämä aiheuttaa ketjureaktion, jossa luodut ruuhkat eivät koskaan poistu, koska julkinen liikenne ottaa aina vaan enemmän ja enemmän tilaa yksityisautoilulta siihen pisteeseen asti kun tilaa ei enää saa yhtään mistään. Jotta tuo ei olisi ihan tuhoontuomittu idea niin se vaatisi ihan jäätävän suuret investoinnit liikenneinfraan, uusia eritaso- ja erilliskaistatieratkaisuja etc. ja siihen taas ei ole varaa. Yhteenvetona - luo ruuhkia, luo lisää päästöjä ja heikentää ilmanlaatua, heikentää viihtyisyyttä kaupungissa
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Tälläinen priorisointi ei olisi millään muotoa järkevää, jos kaupungin viihtyisyys tai ilmanlaatu on edes jollain asteella tärkeää. Jos tuo toteutuisi niin se loisi ruuhkia mitä meillä ei nyt käytännössä ole. Yksityisautot pitää nimenomaan saada pidettyä mahdollisimman hyvin liikkeellä, koska suuri osa päästöistähän tulee kun autot a) ajavat hiljaa b) seisovat tyhjäkäynnillä c) kiihdyttävät. Ja toiseksi kaupunki on viihtyisämpi kun ne autot tosiaan liikkuvat ja pääsevät etenemään, elämä on kaikille helpompaa. Saisiko osan autoilijoista ohjattua julkisiin tuolla strategialla? Mahdollisesti. Mutta kun julkisten kysyntä kasvaa tarvitaan uusia yhteyksiä ja reittejä, sekä tiheämmät vuorovälit ja enemmän kalustoa. Tämä aiheuttaa ketjureaktion, jossa luodut ruuhkat eivät koskaan poistu, koska julkinen liikenne ottaa aina vaan enemmän ja enemmän tilaa yksityisautoilulta siihen pisteeseen asti kun tilaa ei enää saa yhtään mistään. Jotta tuo ei olisi ihan tuhoontuomittu idea niin se vaatisi ihan jäätävän suuret investoinnit liikenneinfraan, uusia eritaso- ja erilliskaistatieratkaisuja etc. ja siihen taas ei ole varaa. Yhteenvetona - luo ruuhkia, luo lisää päästöjä ja heikentää ilmanlaatua, heikentää viihtyisyyttä kaupungissa

Ajattelusi on panttivankina autoilulle. Priorisoidaan ja parannetaan autoilun puitteita, koska muuten autoilu tulisi aiheuttamaan ongelmia. Mitä jos estetään autoilun ongelmien aiheuttaminen, eikä taivuta kiristykseen?

Viihtyisässä kaupungissa ei ole autoja lainkaan. Miksi niitä pitää hyväksyä? Minä en hyväksy. Poistetaan kaikki autot.

No ok, voin ehkä taipua kompromissiin jossa autoja vähän päästetään muun liikenteen sekaan, mutta silloinkin autot väistää kaikkea muuta liikennettä. Tämä ei ole ongelma kun autoilun määrä pidetään kurissa ja käyttötarkoitukset rajallisina.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Tälläinen priorisointi ei olisi millään muotoa järkevää, jos kaupungin viihtyisyys tai ilmanlaatu on edes jollain asteella tärkeää. Jos tuo toteutuisi niin se loisi ruuhkia mitä meillä ei nyt käytännössä ole. Yksityisautot pitää nimenomaan saada pidettyä mahdollisimman hyvin liikkeellä, koska suuri osa päästöistähän tulee kun autot a) ajavat hiljaa b) seisovat tyhjäkäynnillä c) kiihdyttävät. Ja toiseksi kaupunki on viihtyisämpi kun ne autot tosiaan liikkuvat ja pääsevät etenemään, elämä on kaikille helpompaa. Saisiko osan autoilijoista ohjattua julkisiin tuolla strategialla? Mahdollisesti. Mutta kun julkisten kysyntä kasvaa tarvitaan uusia yhteyksiä ja reittejä, sekä tiheämmät vuorovälit ja enemmän kalustoa. Tämä aiheuttaa ketjureaktion, jossa luodut ruuhkat eivät koskaan poistu, koska julkinen liikenne ottaa aina vaan enemmän ja enemmän tilaa yksityisautoilulta siihen pisteeseen asti kun tilaa ei enää saa yhtään mistään. Jotta tuo ei olisi ihan tuhoontuomittu idea niin se vaatisi ihan jäätävän suuret investoinnit liikenneinfraan, uusia eritaso- ja erilliskaistatieratkaisuja etc. ja siihen taas ei ole varaa. Yhteenvetona - luo ruuhkia, luo lisää päästöjä ja heikentää ilmanlaatua, heikentää viihtyisyyttä kaupungissa

Nimimerkiltä hylje tuli jo aika kattava vastaus, mutta lisään vielä pari asiaa. Ensimmäisenä tästä sinun viestistäsi saa sellaisen kuvan, että julkinen liikenne ja yksityisautoilu vievät yhtä paljon tilaa, kun ne kuljettavat saman verran ihmisiä. Sörnäistentunnelin vaikutusten arvioinnin perusteella Kulosaaren siltaa pitkin kulkee noin 3000 autoa (3040-3170) huipputunnissa. Metron kapasiteetti samassa paikassa on tällä hetkellä noin 14 000 matkustajaa tunnissa. Metrolla siis matkustaa nelinkertainen määrä ihmisiä (keskimäärin ruuhka-aikana autossa on alle 1.5 ihmistä) vaikka se vie 3 kertaa vähemmän tilaa verrattuna autoihin.

Lisäksi suosittelen käymään Hollannissa, esimerkiksi Amsterdamissa. Siellä on aikalailla samat prioriteetit kuin mitä ehdotin. Ruuhkia on vertailtava määrä Helsinkiin ja liikenne on yleisesti ottaen sujuvampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös