Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-63/63

Viestiketju: Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

  1. #61

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Jos tuo bussipysäkkien ohitus estetään keskikorokkeita rakentamalla, niin voin ainakin näin hämäläistä liikennekulttuuria seuranneena sanoa, ettei tule toimimaan. Tampereella on muutaman kadun kohdalla noita hidasteita rakennettu läpiajoa estämään, mutta henkilöautoilijat ohittavat surutta nuo jakajat väärältä puolelta, usein sen enempää vastaantulevaa liikennettä varomatta. Hidasteetkin kierretään sivusta, jos se vain suinkin on mahdollista fyysisesti, ts. niilläkin on huonosti suunniteltuna vain bussiliikennettä kiusaava vaikutus.
    Kaistojen väliin vaan bussipysäkin kohdille sen verran pitkältä matkalta aitaa, että vastaantulijoiden kaistalla joutuisi pysymään epämiellyttävän kauan. Itse asiassa aitaa vielä parempi voisi olla jonkinlainen kanttikivi, jonka yli pääsisi mistä kohtaa tahnsa poikkeustilanteen niin vaatiessa, mutta jonka ylittäminen ei olisi lainkaan mukavaa ja vaatisi vauhdin tuntuvaa hidastamista.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:07 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Pahoittelen ensiksi siitä, että jälleen tuputan tälle foorumille "mutua" eli sellaista, mitä "sylki suuhun tuo". Taidan pitää suuni kiinni tästälähtien, jollei ole mitään järkevää, tietopohjaista asiaa. Tässä etuusasiassa olen käsittänyt asian väärin, tarkastamatta oikeaa tietoa, pahoitteluni siitä.
    Tähän voisi kommentoida, että kuten ensimmäinen lainaamasi Helmi-tekstinpätkä implikoi, käytäntö on ollut aiemmin sellainen, että etuajassa ajavalle ei ole annettu etuisuutta (miksi olisikaan?). Kun järjestelmä tuli käyttöön, siitä uutisoidessa mainittiin useammassakin mediassa tuosta etuisuuksien riippuvuudesta bussin aikataulunmukaisuudesta.
    Vähän pitemmällä huomasin noissa teksteissä myöskin selityksen (so. selittelyn) sille, miksi käytäntöä on muutettu: Ei ole vaivauduttu ohjelmoimaan järjestelmää siten, että joissain risteyksissä etuisuus annettaisiin aina, vaikka bussi olisi myöhässä ja toisissa taas ei välttämättä.
    En kyllä ihan ymmärrä, miksi etuajassa kulkevalle, eli aikatauluaan noudattamattomalle bussille tulisi antaa valoetuus. Olisi sen ominaisuuden lisääminen ollut ihan järkevää.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:15 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tosin käytetäänhän niitä nytkin, vaikkapa Kaivokadulla Manskun päässä, jossa 65 pääsee pysäkiltä (jolla 55 ei edelleenkään pysähdy) itään päin pois raitiovaunujen nuolivalolla. Vai onko siihen poikkeuslupa?
    Uskoisin tietäväni tähän vastauksen. Kerrotaan nyt kuitenkin aluksi, että se perustuu päätelmään, joka perustuu olettamuksiin, joille en pysty nimeämään mitään yleisesti luotettavana pidettyä lähdettä. Eli:

    Raitiovaunuja ei varsinaisesti koske mitkään muut lait kuin yleisemmin liikenteen vaarantamista koskevat lait, jotka koskisivat myös esim. koiranulkoiluttajaa, jonka koira saattaisi tehdä ikäviä kamikazehyökkäyksiä autokaistan suuntaan, jos omistajakin ei joutuisi semmoisista vaikeuksiin. Isoin osa nimenomaan raitiovaunuja koskevasta säätelystä on vain HKL-RL:n sisäistä ohjeistusta, jota lain silmin ei ole mikään pakko noudattaa. Laissa tehdään tietojeni mukan lähinnä selväksi, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, koska se kulkee kiskolla, eikä juna, koska se on määritelty muuksi kuin junaksi. Raitiovaunujen liikennevalot eivät siis myöskään tarkoita mitään. Koska raitiovaunukuskien voidaan olettaa tietävän, mitä tarkoitusta varten HKL-RL on valoja katujen varsille halunnut, niiden noudattamatta jättämisestä voi tietenkin joutua oikeuslaitoksen kanssa ongelmiin, jos se on aiheuttanut vaaraa muulle liikenteelle.
    Eli pitkän selityksen perään lyhyt vastaus: Bussin kannalta risteys on tuolta kaistalta tullessa valoton, eli siltä saa lähteä "silloin kun huvittaa". Raitiovaunuvalojen noudattaminen tuossa risteyksessä on siis bussioperaattorin oma sen omien työntekijöiden työn kontrolloimiseksi luotu sääntö, jonka se on määrittänyt HSL:n vaatimuksesta. Tällaisessa tilanteessa ei tarvita mitään poikkeuslupia. Eri asia sitten on, onko ihan aikuistenoikeasti mahdollista tehdä risteys, joka on kolmesta suunnasta valoristeys, mutta neljännestä valoton. Mutta liikennejärjestelyissähän asioiden mahdottomuus ei välttämättä ole mikään ongelma, kun "vaan tehdään".

  2. #62
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Raitiovaunuja ei varsinaisesti koske mitkään muut lait kuin yleisemmin liikenteen vaarantamista koskevat lait, jotka koskisivat myös esim. koiranulkoiluttajaa, jonka koira saattaisi tehdä ikäviä kamikazehyökkäyksiä autokaistan suuntaan, jos omistajakin ei joutuisi semmoisista vaikeuksiin. Isoin osa nimenomaan raitiovaunuja koskevasta säätelystä on vain HKL-RL:n sisäistä ohjeistusta, jota lain silmin ei ole mikään pakko noudattaa. Laissa tehdään tietojeni mukan lähinnä selväksi, että raitiovaunu ei ole ajoneuvo, koska se kulkee kiskolla, eikä juna, koska se on määritelty muuksi kuin junaksi. Raitiovaunujen liikennevalot eivät siis myöskään tarkoita mitään. Koska raitiovaunukuskien voidaan olettaa tietävän, mitä tarkoitusta varten HKL-RL on valoja katujen varsille halunnut, niiden noudattamatta jättämisestä voi tietenkin joutua oikeuslaitoksen kanssa ongelmiin, jos se on aiheuttanut vaaraa muulle liikenteelle.
    Dakkus hei, ei se nyt ihan noin ole. Vaikka ratikkaa koskeekin TLL vain osin, niin kyllä esim. raitiovaunuvalot ovat asetuksella säädetyt.

    Jotain kai on säädetty busseistakin ratikkavaloja noudattamassa. 15 on tehnyt näin 1990-luvun alkupuolelta kääntyessään Itämerenkadun ratikkapysäkiltä kohti etelää.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #63

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

    Kyllä tieliikennelaissa sanotaan, että raitiovaunua koskevat soveltuvin osin kaikki samat säännöt kuin ajoneuvojakin. Erikseen on sitten mainittu esimerkiksi poikkeavat väistämisvelvollisuudet.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hyvät matkakumppanit
    kirjoittanut Albert foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.05.2011, 20:56
  2. HSL: Pakkanen aiheuttaa ongelmia bussiliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.02.2011, 07:00
  3. Uudet joukkoliikennekaistat
    kirjoittanut Razer foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 01.03.2009, 20:40
  4. Uudet joukkoliikennekaistat
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 13.11.2007, 23:31
  5. Joukkoliikenne-etuudet ja matka-aika
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 22.10.2005, 18:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •