Tehokkaat joukkoliikennekaistat ja muut hyvät etuudet bussiliikenteelle

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Toimii erinomaisen hyvin. Joko kaupunkiympäristö on tehty autoilu edellä (eli siis huonosti), jolloin autoilu on helpompi ja parempi, tai se on tehty jalankulku (ja joukkoliikenne, pyöräily, ym) edellä jolloin autoilu ei taikaiskusta olekaan helpompi ja parempi. Sä vaan et ymmärrä että tämä ei olekaan autoilun huonontamista, vaan hyvän kaupungin rakentamista.



Kuvailetko itseäsi?



Aina joku voi keinotekoisesti järjestää elämänsä että on mukamas pakko autoilla. Mitä sitten? What’s the point? Mahdatkohan itse vakuuttua jos sepitän jonkun tarinan 10-lapsisesta perheestä joka asuu Punavuoressa ja kaikki elämän vaiheet löytyy kilometrin säteeltä? Omatpahan on autoiluun kaadetut ja ikuisesti menetetyt rahansa. Minusta ongelma on vain se, että joku joutuu vastentahtoisesti sen auton ostamaan koska paremmat vaihtoehdot on huonontamalla ja rajoittamalla tehty jäätävän kalliiksi. Kuten esim. minä.

Autoiluideologia on absurdi, surrealistinen mielenmaisema ja minua pelottaa siinä erityisesti se, miten se pyrkii kieltämään muut vaihtoehdot, tavat ja mieliteot itse kunkin elintavoille. Kuten itse kuvailet, kaupunkiympäristö jossa auto ei olekaan ykkönen on yksinkertaisesti, vaihtoehdottomasti ja itsestäänselvästi autoilun huonontamista autoilijoiden kiusaamiseksi, joten sitä ei voida missään tapauksessa sallia. Aivan naurettavaa.

1) Mikä tarkalleen ottaen on vastauksesi tähän ongelmaan? Koko kaupunki viimeistä piirtoa myöden uusiksi? Millä ihmeen rahalla???

2) Sekä julkisten, että auton käyttäjänä, sekä asiaan hyvin perehtyneenä ja yhteiskunnan toimivuutta alkeellista tasoa paremmin ymmärtävänä minun on helppo suhtautua ongelmaan objektiivisesti ja keskustella asiasta.

3) Keinotekoisesti? Vai ehkäpä tehden elämästä mieluisaa, omannäköistä, parempaa, helpompaa. Pitäisikö minun olla myyjä lähikaupassani, koska teen itse elämästäni surkeaa menemällä töihin haluamaani työpaikkaan? Pitäisikö lasten harrastaa ratsastusta jääkiekon sijaan kun se on lähempänä? Olet niin vieraantunut todellisuudesta. Luetko ja prosessointi edes viestejäsi päässäsi ennen kuin lähetät ne? Plus kuten itse sanoit: kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttaa Punavuoreen. Ehkäpä se sulkee pois mahdollisuuden ”kaikkiin elämän vaiheisiin kilometrin säteellä”

Tarinani oli hypoteettinen, joskin täysin mahdollinen. Sinun tarinasi on sen sijaan erittäin epätodennäköinen. Lisäksi jotkut meistä arvostavat aikaa ja elämänlaatua. Järjetön korvaus valtiolle auton käytöstä? 2 euroa litrasta bensaa? Kyllä kiitos paljon mieluummin kuin 3h vähemmän aikaa päivässä. Mökille? 40€ bensoja? 3h ajoa? Kyllä kiitos paljon mieluummin kuin 5-10h kestävä matka(mahdollinen vain tiettyinä päivinä tiettyihin kellonaikoihin), johon sisältyy bussi+juna+bussi+taksi ja hintaa vähintään 120€.

Eli nyt julkinen liikenne onkin sitten taas surkeaa joka ei pysty kilpailemaan auton kanssa? Hetki sitten julkiset olivat vähintään yhtä hyvä vaihtoehto autoille. Päätä jo. Myy autosi jos niin ärsyttää. Ala soveltamaan omaan elämääsi näitä elämän helppouden oppeja jos kerran nyt olet itse tehnyt siitä ehdoin tahdoin keinotekoisesti hankalaa.

4) Ja joidenkin mielestä tämä järjetön autovihaideologia on absurdi. Joidenkin mielestä vihreät ovat absurdeja ja joidenkin mielestä persut ovat absurdeja. Pääse nyt ihmeessä yli siitä, että maailmassa voi olla useampi mielipide ja se ei automaattisesti tee toisesta väärää tai oikeaa! Ja viimeisen kerran: Autoilu on ehdoton välttämättömyys joillekin ihmisille ja tästä syystä myös autoilla pitää olla tilaa kaupungissa. Julkiset eivät minun elinaikana tule olemaan yhtä hyvä vaihtoehto kuin autot ja se on ihan ookoo, koska kaikkien ei pidäkään käyttää julkisia. Joillekin toimii joukkoliikenne, toisille ei. Piste.

Sanon vielä, että minulla ei ole enää mitään mielenkiintoa väitellä kanssasi tästä asiasta, tämä jääköön siis viimeiseksi vastaukseksi sinulle. Voimme keskustella tästä sitten kun olet vähän perehtynyt asiaan ja oppinut elämästä, sekä erilaisten ihmisten arjesta. Nyt vaikutat vaan trollilta joka huutelee samoja juttuja, vailla kunnon perusteluja ja edes alkeellista käsitystä siitä miten yhteiskunta toimii - vähän niinkuin porukka Suomi24 -palstalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:30 ----------

En jaksa laajemmin asiasta ruveta vääntämään, mutta autoilua ja joukkoliikennettä ei pidä verrata yksinomaan matka-ajan perusteella. Julkisilla kulkiessa aikaa on helpompi käyttää johonkin muuhun, ajaessa itse ainakin periaatteessa pitäisi keskittyä liikenteeseen. Voi vaikka lueskella uutisia, joita lukisi muuten jossain toisessa kohtaa päivää. Tai katsella maisemia tai rentoutua jollakin muulla tavalla. Tuulilasikuorma toki sitten asia erikseen matkustusmukavuuden suhteen. Mutta autoilu ei ole aina mitenkään puhtaasti "helpompi ja parempi vaihtoehto" vaikka unohtaisikin ympäristöasiat ym.
Olet aivan oikeassa. Mutta. Voin säästää jopa yli kolme tuntia päivässä kun käytän autoa julkisten sijaan. Eli aikaa jää juuri tasan sellaiseen rentoutumiseen mitä itse haluan. Julkiset on varmasti ainakin 95% ajasta hitaampi vaihtoehto. Mikäli lähtöpaikka ja määräpaikka ei ole raideliikenteen aseman välittömässä läheisyydessä niin julkiset on hitaampia. Ja kun säästää sen ajan niin ei tarvitse miettiä miten rentoutua julkisessa liikennevälineessä - eri mahdollisuudet ja aika rentoutumiseen tai muuhun tuottavaan työskentelyyn ovat hyvin rajalliset. Lisäksi joukkoliikenne voi olla hyvin epämukavaa ja stressaavaa (vaihdot, odotukset, kovat penkit, epävarmuus, kanssamatkustajat etc...) Autoilu itsessään on jo hyvin rentouttava kokemus sinänsä hyvin monelle ihmiselle. Mökkimatkat, ajelu maaseudulla, roadtripit... loistavaa. Toki kaikille ei ole näin vaan heidän on pakko autoilla, eikä siitä välttämättä nauti. Siis molemmissa puolensa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

No se nyt on ainakin selvää että autoilijoiden kanssa ei voi neuvotella.

Kun nyt olen seurannut tätä keskustelua niin erinomaisen hyvin tuo näyttää pätevän myös autoiluvihamielisten suhteenkin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Kun nyt olen seurannut tätä keskustelua niin erinomaisen hyvin tuo näyttää pätevän myös autoiluvihamielisten suhteenkin.

Se, että en suostu sataprosenttisesti luopumaan kaikesta mitä arvostan, ei tarkoita sitä että olen keskusteluhaluton. Autoiluideologia on vaan niin ehdoton, ettei sen kanssa voi tehdä kompromisseja.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Se, että en suostu sataprosenttisesti luopumaan kaikesta mitä arvostan, ei tarkoita sitä että olen keskusteluhaluton. Autoiluideologia on vaan niin ehdoton, ettei sen kanssa voi tehdä kompromisseja.

Sinun ei siis tarvitse luopua asioista joita arvostat mutta autoiluun myötämielisesti suhtautuvien pitää?
Tämä todistaa omat havaintoni oikeiksi ja jotta tämä(kin) keskustelu ei menisi jonninjoutavaksi juupas-eipäs -lässyttämiseksi päätän sen omalta osaltani tähän.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Sinun ei siis tarvitse luopua asioista joita arvostat mutta autoiluun myötämielisesti suhtautuvien pitää?
Tämä todistaa omat havaintoni oikeiksi ja jotta tämä(kin) keskustelu ei menisi jonninjoutavaksi juupas-eipäs -lässyttämiseksi päätän sen omalta osaltani tähän.

Ymmärrät väärin. Mä luovun jo lähes kaikesta mistä mä arvostan. Ei oo nukkumalähiöt hyviä paikkoja elää, mutta vaihtoehdot ovat niin kalliita ettei ne toimi. Minusta olis kiva ettei tarvis luopua niin paljon kaikesta, vaan saisin joskus kivojakin asioita.
 
Mielenkiintoista on se, että mikä saa yksityisautoilua ylistävän viihtymään joukkoliikennefoorumilla. Luulisi että joku henkilöautofoorumi olisi paljon mielenkiintoisempaa ajankulua.

Kaupunkisuunnittelumme neropatit ovat viimeaikoina keksineet, että täytetään loput tyhjät tilat korkeilla tornitaloilla, jotka sijaitsevat lähellä toisiaan. Yliurbaani kaupunki, toimiva joukkoliikenne ja toimiva yksityisautoliikenne. Eivät enää taida mahtua samaan palettiin. On tehtävä valintoja. Jos äskeiseen väittelyyn lisätään ilman puhtaus ja viihtyisyys, niin valinta on selvä.
 
Kaupunkisuunnittelumme neropatit ovat viimeaikoina keksineet, että täytetään loput tyhjät tilat korkeilla tornitaloilla, jotka sijaitsevat lähellä toisiaan. Yliurbaani kaupunki, toimiva joukkoliikenne ja toimiva yksityisautoliikenne. Eivät enää taida mahtua samaan palettiin. On tehtävä valintoja. Jos äskeiseen väittelyyn lisätään ilman puhtaus ja viihtyisyys, niin valinta on selvä.

Helsinkiin rakennetaan hyvin vähän ja sekin varovasti. Ei täällä mitään KWCINBY-toimintaa ole, vaikka se olisi tosi siistiä. Mä haluaisin asua siinä Helsingissä, jossa rakentamisen vastustajat selvästi asuvat koska siellä varmaan meininki on enemmän KWCINBY.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021

Kuvittele Vantaalainen viiden hengen perhe Sotungin alueelta. 3 lasta, lemmikki. Isä käy töissä Helsingin keskustassa, vanhin lapsista käy lukiossa, toinen nuoremmista lähikoulussa ja nuorin on vielä päiväkodissa. Äiti käy töissä vaikka Tapiolassa. Keskimmäisellä lapsella on harrastus Malmilla. Isovanhemmat asuvat Suvisaaristossa ja toiset keski-Suomessa. Lemmikkiä pitää välillä käyttää eläinlääkärissä. Ison perheen muutaman päivän ruokaostokset on paljon tavaraa joten fiksuinta on ostaa ne paluumatkalla töistä vaikka Tammistosta. Joskus pitää päivittää telkkari ja ehkä ostaa viherkasveja keväällä. Alatko jo käsittää miksi auto on joillekin pakollinen? En tiedä sinun elämäntilannettasi ja henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa. Absurdit, surrealistiset kantasi ovat jo käyneet selväksi.

Aika kärjistetysti taas kommentoit. Moniin noista mainitsemista asioistakin on ratkaisuja olemassa. Tai sitten vaan asuu ja/tai työskentelee sellaisessa paikassa, jossa nuo ongelmat on ratkaistu. Omaa elämäänsä voi tehdä toki hankalaksikin, jossei halua tilanteeseen sopeutua.

Kyllä, itsekin autoilen jo sen vuoksi että mä olen se, kenen pitää 02:30 herätä ja 25km keskelle metsää, jotta pääsee ajamaan niitä aamun ensimmäisiä bussivuoroja. Mutta mä en myöskään asuisi missään nimessä jossain Helsingin keskustassa, koska tiedän ettei se ole autoilijoita varten suunniteltu. Mielummin asun täällä Kehä3:n ulkopuolella, hyvien liikenneväylien varrella, jossa taloyhtiöllä on erittäin iso parkkipaikka. Se on valinta, jonka olen tehnyt tehdäkseni omasta elämästäni auton kanssa helppoa. Kyllä mä mielelläni olisin maksamatta autoveroa yli 550€ vuodessa ja polttoaineesta 1300€ vuodessa. Unohtamattakaan auton huoltokuluja, joihin on tämän vuoden puolella mennyt jo n. 1500€. Verrattuna ABCD-lippuun joka olisi n. 140€/vuosi. Mutta itse olen valinnut työni josta pidän ja sellaisen varikon, jossa on hemmetin hyvä työporukka, joten olen myös valinnut että joudun autosta maksamaan isoja summia vuodessa.

Kaikille ei joukkoliikenne sovi vaan toiset tarvitsee autoa, se on ihan selvä. Meidän varikko on maaseudulla, kirjaimellisesti, joten kaikki meistä tulee autolla töihin. Kukaan ei myöskään asu Helsingin keskustassa tai paikassa, jota ei ole suunniteltu autoilua silmällä pitäen.
Mutta se ei tarkoita sitä etteikö kaupunkiympäristöä voisi suunnitella joukkoliikennettä ajatellen ja tehdä etenkin pääjoukkoliikenneväylistä toimivia joukkoliikennettä katsoen. Harvemmalla esimerkiksi Helsingin keskustaan autoilevalla on oikeasti pakko ajaa sinne ytimeen autolla. Jopa nopeammin ja tehokkaammin pääsisi käyttämällä liityntäparkkia.
Itse ajelen Sipoon seudulla linja-autoa. Todella moni matkustajista ajaa omalla autollaan liityntäparkkiin ja hyppää siitä bussin kyytiin, tuo/hakee lapsensa autolla bussipysäkille/-ltä yms. Ei sillä autolle ole perille asti pakko ajaa.

Se että tässäkin keskustelussa puhuttiin alunperin paremmista joukkoliikenne-etuuksista ei aina ole suoraan "autoilijoilta" pois. Monista jokunen kommentti sitten kertomistani outouksistakin on sellaisia että seisot sillä bussilla punaisissa valoissa, vaikka liikennettä ei tule yhtään mistään suunnasta. Miten sellainen hidastaa muuta liikennettä, jos bussi saisi heti vihreät, jopa niin ettei tarvitsisi pysähtyä? Ja eikö joukkoliikennettä saisi sillä juuri houkuttelevammaksi kun yksi suurimmista hidasteista, eli liikennevalot, saataisiin joukkoliikenteelle sujuvammaksi? Mitä enemmän käyttäjiä on, sitä enemmän vuoroja & tarjontaa ylipäätänsä.
 
Helsinkiin rakennetaan hyvin vähän ja sekin varovasti. Ei täällä mitään KWCINBY-toimintaa ole, vaikka se olisi tosi siistiä. Mä haluaisin asua siinä Helsingissä, jossa rakentamisen vastustajat selvästi asuvat koska siellä varmaan meininki on enemmän KWCINBY.

Nämä itsenäisyyspäivät viedään läpi aina samalla kaavalla. Pieni huumori piristää, kiitos !

"Vallalla on jonkinlainen puuhamaa-syndrooma - historiantaju puuttuu " - kirjoittaa arkkitehti Kaarina Löfström Helsingin Sanomissa 29.6.21.

Yhdyn tuohon näkemykseen. Vai onko Elielinaukion massiiviseen rakentamiseen joku perustelu ?

---------- Viestit yhdistetty klo 11:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:11 ----------

Yhdyn myös tuohon Zigen huolellisesti laadittuun erittelyyn.
 
Mielenkiintoista on se, että mikä saa yksityisautoilua ylistävän viihtymään joukkoliikennefoorumilla. Luulisi että joku henkilöautofoorumi olisi paljon mielenkiintoisempaa ajankulua.
Keskustelua syntyy juuri siitä, että ihmiset ovat eri mieltä asioista. Jos eivät olisi, niin tätäkään foorumia ei tarvittaisi.

Itse olen sekä joukkoliikenteen käyttäjä että yksityisautoilija. Työmatkat sujuvat kätevästi ja nopeasti täyssähköautollani. Julkiseen liikenteeseen nähden se säästää runsaasti aikaa ja työajat ovat monesti sellaisia, ettei julkista liikennettä ole käytettävissä. Vapaa-aikana siten kävelen paljon ja käytän läheistä kaupunkijuna-asemaa. Junalla pääsee todella nopeasti minne tahansa, bussilla kestää selvästi kauemmin kun esimerkiksi Ruskeasuolta lähtien ollaan liikennevalojen ja muun liikenteen armoilla. Henkilöautoillessani käytän sitten sujuvasti isoja moottori- ja kehäteitä hyväkseni ja yleensä asiat sujuvat todella nopeasti. Länsiväylälläkin voin ajaa bussikaistaa sähköautollani.

Ja lisäksi: autoilu on mukavaa ja kivaa. Ihan toinen olohuoneeni musalaitteineen ja kaikkine mukavuuksineen.
 
Muistaakseni joskus 80-luvulla oli vielä poliitikkojen ja virkamiesten kesken sovittu linjaus., joka kuului näin: "Kaikkia liikennemuotoja kehitetään tasapuolisesti". Se tarkoitti sitä esimerkiksi, että jos jossain liikenne tukkiutui yksityisautoista, niin levennettiin tietä.

Maailma on noista ajoista muuttunut, nyt linjataan ensin joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn puolesta. Yksityisautoilijoilta otetaan tilaa edellämainituille liikennemuodoille. Tässä toteutuu äänestäjän tahto. Mutta ei yksityisautoilijoiden tarvitse valittaa. Helsingissä tämä tapahtuu varsin hitaasti.

Joukkoliikenteen käyttö aina ei ole mahdollista, silloin yksityisauton käyttö on välttämätöntä, ei niitä tilanteita ole tässäkään keskustelussa tuomittu. Mutta tosi on että on olemassa aikamoinen joukko mm. 30-70 vuotiaita miehiä, jotka eivät suostu käyttämään joukkoliikennettä missään tilanteessa. Heidän ehdoillaan ei Helsingin liikennejärjestelyjä voida linjata.
 
Koska olen itse aloittanut tämän aiheen ja viestiketjun, luon oman näkemykseni siitä, mikä on bussikaistojen ja muiden etuuksien nykytila:

Minusta on tullut erittäin kyyninen ja turhautunut näiden suhteen. Bussikaistat ja niiden valvonta ei kiinnosta ketään ja lisäksi kun niitä voi käyttää täysin laillisesti ryhmittymiseen, niin vielä vähemmän. Bussien liikennevalot ovat sellaisia, että valo etuuden rekisteröintiin on kyllä huomattu, mutta käytännössä ei tapahdu mitään. Joku Pasilan seutu on täysin toivotin ja siellä ei tule tapahtumaan mitään muutosta asiaan ennenkuin jokin liikennemuoto poistetaan kokonaan tai siirretään maan alle. Lisäksi bussit ja ratikat ruuhkauttavat toisiaan ja tiheä vuoroväli aiheuttaa jatkuvaa ketjuuntumista.

Näin siis Helsingissä.

Espoossa ollaan paljon pidemmälle näiden asioiden suhteen. Eniten tykkään ns. passiivisista ja mm. kaistajärjestelyin ja liikenteenjakajien avulla toteutetuista bussietuuksista. Ne eivät maksa mitään ylimääräistä.
 
Tuossa aiemmin oli esimerkkinä Ruskeasuolta eteenpäin menevä liikenne. Itse matkustan useasti Ruosilankujan pysäkiltä Elielinaukiolle tai päinvastoin. Matka-aika on karkeasti arvoiden 22 minuuttia yli tai ali. Eihän se ole paha matka-aika bussille ollenkaan. Hyvin useasti mennään useammat vihreätkin läpi. On henkilöautoja bussikaistalla, mutta ei niin paljon että voitaisiin puhua oleellisesta hidastumisesta. Siellähän on myös jonkin verran kameroita. Silloin kun kameroita oli vähemman, niin myös bussikaistoilla ajettiin suruttomammin.

Kokonaisuudessaan Mannerheimintien bussikaista toimii hyvin. Jos olen jäänyt jumiin bussiin, niin silloin toinen kaista on poissa käytöstä, viimeksi kun Reijolankadun kiskoja asennettiin.

Tämä siis jos matkustajalta kysytään arvioita bussikaistojen toimivuudesta. Pasila voisi ansaita ihan oman ketjunsa. Tornitalovimman takia tilanne siellä vain huononee. Muista ratkaisuista kuin tunneleista ehkä aletaan keskustella Pasilan suhteen.
 
Joku Pasilan seutu on täysin toivotin ja siellä ei tule tapahtumaan mitään muutosta asiaan ennenkuin jokin liikennemuoto poistetaan kokonaan tai siirretään maan alle.

Pasila voisi ansaita ihan oman ketjunsa. Tornitalovimman takia tilanne siellä vain huononee. Muista ratkaisuista kuin tunneleista ehkä aletaan keskustella Pasilan suhteen.

Olisihan siellä Pasilassa metrovaraus, jos se vain tahdottaisiin joskus toteuttaakin. Minkä verran se purkaisi liikenteen maanpäällisiä ongelmia siellä? En siis ole Pasilassa liikkunut tarpeeksi tietääkseni alueen pahimpia haasteita. Entä auttaako tulevat muutokset raitioteihin jotain?
 
Mielenkiintoista on se, että mikä saa yksityisautoilua ylistävän viihtymään joukkoliikennefoorumilla. Luulisi että joku henkilöautofoorumi olisi paljon mielenkiintoisempaa ajankulua.
Olet muistaakseni ihmetellyt tuota joskus aiemmin. Olen täällä tuomassa oman mielipiteeni asioista. Eikö ole virkistävää kun voi keskustella asioista eri mieltä olevan osapuolen kanssa? Siinähän voi kumpikin vaikka oppia jotain uutta.
Muistaakseni joskus 80-luvulla oli vielä poliitikkojen ja virkamiesten kesken sovittu linjaus., joka kuului näin: "Kaikkia liikennemuotoja kehitetään tasapuolisesti". Se tarkoitti sitä esimerkiksi, että jos jossain liikenne tukkiutui yksityisautoista, niin levennettiin tietä.

Maailma on noista ajoista muuttunut, nyt linjataan ensin joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn puolesta. Yksityisautoilijoilta otetaan tilaa edellämainituille liikennemuodoille. Tässä toteutuu äänestäjän tahto. Mutta ei yksityisautoilijoiden tarvitse valittaa. Helsingissä tämä tapahtuu varsin hitaasti.
Tuo 80-luvulla sovittu linjaus kuulostaa loistavalta.

Se on kyllä harmillista, että nykyään yksityisautoilu on ketjussa viimeisimpänä - varsinkin kun ympäristöystävälliset sähköautot tekevät vauhdilla tuloaan. Toki tiedostan, että henkilöautojen lisääntyminen valmiissa Helsingin keskustassa toisi mukanaan ongelmia, olkoon kuinka vähäpäästöisiä tahansa. Itse asun juna-aseman lähellä ja käytän mahdollisuuksien mukaan junaa silloin kun matkani määränpää on kilometrin-kahden päässä asemasta. Juna on nopea ja todella tasainen matkustaa kun kulkee kuitenkin täysin erillään muista.

Passiiviset etuudet joukkoliikenteelle on asia mitä minäkin kannatan. Jossain oikein ruuhkaisessa risteyksessä voisi tulla semmoinen järjestelmä kysymykseen, että päästetään bussi omaa kaistaansa pitkin jonon ohi ja kiilaamaan kärkeen. Tällöin saisi minimoitua ”tyhjän ajan” risteyksissä eikä sotkettaisi valokiertoa, jolloin vaikutus muuhun liikenteeseen olisi kanssa melko vähäinen. Toteuttamismahdollisuudet toki ovat hieman hankalat ja tilan puolesta vaikeat joihinkin paikkoihin. Ehkä jonkinlaisilla ”ratikkavaloilla” - mutta busseille? Onko meillä edes etäisesti tämäntyyppisiä ratkaisuja käytössä?
 
Takaisin
Ylös