Vaihdot ja Pasilan laiturijärjestelyt

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Pahoitteluni jos tätä on jo pohdittu.

Ainakin Rainerin kanssa joskus puhuttu, että pitäisi olla semmoinen juna joka tulee Tikkurilassa ja kääntyy Leppävaaran. Tätä odotellessa, tuli mieleen asia jota kummastelin Pasilan laiturijärjestelyissä.

Nyt homma menee suurin piirtein niin että I ja K junat käyttävät laitureita 1 ja 2, M ja A junat taas laitureita 7 ja 8. Eli ne jotka vaihtavat pääradalta rantaradalle ja toisinpäin joutuvat kävelemään koko aseman poikki, mikä on aikaa vievää ja hankalaa, vaikka junat onkin suht hyvin synkattu.

Voisiko joku raideteknisesti sivistyneempi kertoa, että olisiko ihan mahdoton tällainen järjestely:
Laituri 3 - I ja K pohjoiseen
Laituri 4 - A ja M keskustaan
Laituri 5 - I ja K keskustaan
Laituri 6 - A ja M pohjoiseen

Ideana siis, että voisi vaihtaa suoraan laiturin yli. Olisin kiittänyt kovasti muutama vuosi takaperin, eikä tuo vaihtajien määrä ole silmämääräisesti mitenkään marginaalinen.
 
Näkisin ainakin sellaisen ongelman, että kaupunkiratojen asemalaiturit ovat vain noiden raiteiden 1, 2, 7 ja 8 jatkeilla. Pitäisi ajattaa junia aika paljon ristiin toistensa kanssa Pasila-Käpylä ja Pasila-Ilmala -väleillä, että visiosi toteutuisi. Eikä esim. I ja K keskustaan raiteelta 1 raiteelle 5 taida olla olemassakaan riittäviä vaihteita, puhumattakaan sellaisista, joilla A- ja M-junat keskustan suuntaan saataisiin raiteelle 3.

Raiteet 5 ja 6 eivät myöskään ole samalla laiturilla, vaan välissä on varikolle menevä raidepari.
 
Junia menisi niin paljon ristiin, että käytännössä homma pitäisi hoitaa eritasojärjestelyin. Väkirikkaissa kaukoidän kaupungeissahan tuollaisia on olemassa.
 
Kiitos, arvelinkin että tähän on joku hyvä syy. Ehkä niitä järjestelyitä voisi Pisaran ja Keski-Pasilan rakentamisen myötä sitten miettiä.
 
Ei varmasti ilman eritasojärjestelyjä hoituisi. Mutta onhan noita todella ulkomailla. Lähin löytyy T-Centralenista, jossa punainen ja vihreä kohtaavat vastakkaisilla laitureilla ristiin.

Mielestäni Pisaran yhteydessä tulisi ainakin selvittää toteuttamiskelpoisuus vastaavalle täällä. Sekä Pasilassa että Hakaniemessä. En usko, että hanketta olisi mahdollista toteuttaa ilman Pisaraa. T-Centralenista poiketen laiturit voisivat olla vierekkäin eivätkä päällekkäin (Pasilaan ei taida mahtua päällekkäin ja Hakaniemessä taitaa suunnitelmissa olla varauduttu nimenomaan vierekkäisyydelle).

Junat voisi linjata jopa niin, että pääradan junat kulkisivat Töölöön ja rantaradan junat Hakaniemeen. Haittapuolena on, että vaihto metrosta lentokenttäjuniin hidastuisi muutamalla minuutilla. Hyvänä puolena yhteydet itämetrosta Espooseen parantuisivat, ja se olisi periaatteessa jonkin verran tärkeämpää kuin vaihtoyhteydet koilliseen, jonne voi käyttää myös monia poikittaislinjoja. Toisaalta länsimetrosta pitäisi tällöin optimaalisilla ajoilla vaihtaa Rautatientorilla, jonne ei kuitenkaan suunnitella helppoa vaihtoa. Ts. jompaa kumpaa akselia voidaan painottaa toista enemmän, ja asian voisi ehkä ratkaista mallinnuksella.
 
Näkisin ainakin sellaisen ongelman, että kaupunkiratojen asemalaiturit ovat vain noiden raiteiden 1, 2, 7 ja 8 jatkeilla. Pitäisi ajattaa junia aika paljon ristiin toistensa kanssa Pasila-Käpylä ja Pasila-Ilmala -väleillä, että visiosi toteutuisi. Eikä esim. I ja K keskustaan raiteelta 1 raiteelle 5 taida olla olemassakaan riittäviä vaihteita, puhumattakaan sellaisista, joilla A- ja M-junat keskustan suuntaan saataisiin raiteelle 3.

Raiteet 5 ja 6 eivät myöskään ole samalla laiturilla, vaan välissä on varikolle menevä raidepari.


Ettei väärää kuvaa Pasilan raiteista jäisi, niin korjaillaan vähän:

1 ja 2: Keravan kaupunkiradan raiteet, laituri välissä.

3 ja 4: Pääradan kaukoraiteita pohjoiseen, laituri välissä (raidetta 4 voi käyttää, ja käytetäänkin, etelään suuntaan jonkin verran)

5 ja "5B": Raide 5 on pääradan kaukoraide etelään, 5B käytössä joidenkin Hartwall-areenan tapahtumien aikaan, Pasila-Helsinki-sukkulointiin, normaalisti huoltoraide Ilmalaan. Laituri raiteiden välissä, 5B:n puolella matala.

(tässä välissä toinen huoltoraide Ilmalaan, ei laituria)

6 ja 7: Rantaradan kaukoraiteet, laituri välissä.

8 ja 9: Leppävaaran (Vantaankosken) kaupunkiradan raiteet, laituri välissä.

Vaihdeyhteyksiä Pasilan asemalla on vain pääradan raiteilta niiden väliin jäävälle "ylimääräiselle" raiteelle 4.
 
Takaisin
Ylös