Sivu 12 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213141516 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/320

Viestiketju: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

  1. #166
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Oletko tosiaan sitä mieltä, että asiassa ei ole tekemistä sillä, että lähijunia on hieman hankala laittaa kulkemaan kadulle? Pikaratikat taas sinne menevät heittämällä.
    En. Miksi pitäisi laittaa ? Ratikka mahtuu molempiin, kadulle ja tunneliin. Jätin "pika"-etuliitteen pois siksi, että Tampereelle suunnitellaan katu- eikä pikaratikkaa.

  2. #167
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Nyt alan pikkuhiljaa uskoa, että helsinkiläiset ovat älykkäämpiä kuin me maalaiset, sillä VR suunnittelee lähijunien viemistä tunneliin Helsingissä:

    http://www.tekniikkatalous.fi/rakenn...icle210710.ece

    Tästä näyttäisi tulevan toinen metrojärjestelmä edellisen rinnalle. Helsinkiin tulee siis kaksi erillistä metroa eikä meillä ole vielä yhtään.



    Tampereen pikaratikalle pitäisi näköjään saada toimijaksi VR. Kun tuo kerran onnistuu Helsingissä, niin miksei myös Tampereella ?
    VR:llä ei vain ole toimivaltaa ratahankkeisiin, kuten varmaan hyvin tiedät. Tai kai se voisi omalla riskillään rakentaa yksityisen rautatiepätkän Helsingin alle, jos se saisi luvan, mutta se olisi yhtiön taloudelle liian iso kiviriippa. Eikä se varmaan saisi edes lupaa, koska sittenhän yhtiö voisi kiskoa junaliikenteen tilaajalta (HSL-kuntayhtymältä) mitä vain Pisaran metroliikenteestä.
    Sakari Kestinen

  3. #168
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Olisko kuvaa sieltä Strasbourgista ? Siis sellaisesta kohdasta, jossa ratikka on tungettu kapealle kadulle.
    Kävisikö peräti filmi? Tästä nyt selviää jonkin verran miten ratikan voi tunkea tehokkaasti ahtaisiinkin paikkoihin (esim. kävelykadut).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ei tarvitsisi lähteä itse katsomaan. Toki voin käydäkin, jos joku maksaa.
    Kannattaisi jo harkita sitä matkaa ulkomaille katsomaan maanpäällistä ratikkaliikennettä. Strasbourgia, Zürichiä ja Tukholmaa voisin suositella. Pienenä houkuttimena voin mainita, että kaikilla mainituilla raitioteillä on lyhyitä tunneliosuuksiakin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ratikan pitäisi olla nopea liikenneväline matkustajien liikuttamiseen eikä mikään turistinähtävyys.
    Katsoitko filmin, johon annoin linkin? Lipuivatko Strasbourgin ratikat kadulla hitaasti? Kiitos riittävien kaistojen ja liikennevaloetuisuuksien ratikat pikemminkin kiitivät.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jätin "pika"-etuliitteen pois siksi, että Tampereelle suunnitellaan katu- eikä pikaratikkaa.
    Jokainen saa kutsua nyt suunnitteilla olevaa ratikkaa ihan millä nimellä haluaa, mutta Tampereen ratikka tullaan toteuttamaan pikaraitiotie-järjestelmän täyttävin termein.

  4. #169
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Jokainen saa kutsua nyt suunnitteilla olevaa ratikkaa ihan millä nimellä haluaa, mutta Tampereen ratikka tullaan toteuttamaan pikaraitiotie-järjestelmän täyttävin termein.
    Joka tarkoittaa käytännössä uusia vaunuja sekä 1524 mm:n raideleveyttä. Ennenwanhaan pika tarkoitti nopeaa. Niinhän ne sanojen merkitykset muuttuvat aikojen saatossa.

  5. #170
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Joka tarkoittaa käytännössä uusia vaunuja sekä 1524 mm:n raideleveyttä.
    Tämä lause kertoo, että uskot varmaankin Tampereen ratikasta kehkeytyvän Helsingin raitioteitä vastaavan järjestelmän? Elikkä liikennevaloissa seisomista ja omia pikaosuuksia ei juurikaan ole. Ja että nopeus on maksimissaan 40 km/h?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ennenwanhaan pika tarkoitti nopeaa. Niinhän ne sanojen merkitykset muuttuvat aikojen saatossa.
    Pikaraitiotien idea on olla nopea, mutta sen ei tarvitse ajaa joka paikassa 80-100 km/h. Tampereen ratikalla tulee olemaan omat pikaosuutensa asuinalueiden ja keskustan välillä, joilla saadaan posottaa sydämen kyllyydestä. Mutta nopeutta saadaan myös lisättyä pienemmilläkin nopeuksilla vähentämällä turhia pysähdyksiä. Näin ollen ratikat ovat pikoja myös hitaillakin nopeuksilla.

  6. #171
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Pikaraitiotien idea on olla nopea, mutta sen ei tarvitse ajaa joka paikassa 80-100 km/h. Tampereen ratikalla tulee olemaan omat pikaosuutensa asuinalueiden ja keskustan välillä, joilla saadaan posottaa sydämen kyllyydestä.
    En ole kaikkia sivuja lukenut läpi. Mutta toistonkin uhalla pikaraitiotie:
    Pikaraitiotie / Wiki.
    Pikaraitiotie on termi / sana, joka voi tarkoittaa ja tarkoittaa erittäin joustavaa raitiotietä. Tilanteen mukaan "pika"raitiovaunun nopeus on 10 km/h - 100 km/h
    olipa raideleveys 1000 mm tai jotain muuta.
    Henkilökohtaisesti en usko näkeväni päivää, että Tampereella tai Turussakaan tehtäisiin päätöstä minkäänlaisen raitiotien rakentamisesta.

  7. #172
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Joka tarkoittaa käytännössä uusia vaunuja sekä 1524 mm:n raideleveyttä. Ennenwanhaan pika tarkoitti nopeaa. Niinhän ne sanojen merkitykset muuttuvat aikojen saatossa.
    No tämähän on ollut alusta asti lähtökohta. Uudet vaunut ja mahdollisen RHK-yhteiskäytön mahdollistamiseksi 1524 mm raideleveys. Oletko jo muka unohtanut takavuosien keskustelumme Tampereen kaupungin keskustelupalstalla ja pikaratikkaselvitykset 2002-04?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    En ole kaikkia sivuja lukenut läpi. Mutta toistonkin uhalla pikaraitiotie:
    Pikaraitiotie / Wiki.
    Pikaraitiotie on termi / sana, joka voi tarkoittaa ja tarkoittaa erittäin joustavaa raitiotietä. Tilanteen mukaan "pika"raitiovaunun nopeus on 10 km/h - 100 km/h
    olipa raideleveys 1000 mm tai jotain muuta.
    Henkilökohtaisesti en usko näkeväni päivää, että Tampereella tai Turussakaan tehtäisiin päätöstä minkäänlaisen raitiotien rakentamisesta.
    Tampereen raideliikenteelle perinteisesti penseän pormestarin Timo P. Niemisen voimassaolevassa pormestariohjelmassa on suhtauduttu yllättävänkin positiivisesti raitioliikenteeseen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timo P Nieminen
    Tehdään periaatepäätös raitiotieverkon toteuttamisesta Tampereelle. Raitiotien suunnittelu käynnistetään tällä valtuustokaudella tavoitteena saada ensimmäinen linja välille Hervanta-Keskusta-Lielahti valmiiksi vuoteen 2020 mennessä.
    Valtuuston enemmistö on raitiotien rakentamisen kannalla.
    Sakari Kestinen

  8. #173
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    En näe mitään syytä, etteikö myös ratikka voisi kulkea tuolla. Ratikka ei ainakaan tulipaloriskiä kasvata.
    Ratikka ei voi kulkea noin vaan P-Hämpissä. Se vie autoilta tilaa ja vaatii oman eristetyn tilansa. Ratikka kylläkin kasvattaa tulipaloriskiä entisestään. Lisäksi matka maan alle ja sen pinnalle vie ylimääräistä aikaa suhteessa pinnalla kulkevaan ratikkaan.

  9. #174
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ratikka ei voi kulkea noin vaan P-Hämpissä. Se vie autoilta tilaa ja vaatii oman eristetyn tilansa. Ratikka kylläkin kasvattaa tulipaloriskiä entisestään. Lisäksi matka maan alle ja sen pinnalle vie ylimääräistä aikaa suhteessa pinnalla kulkevaan ratikkaan.
    No ihan takuulla voi jos kerran autotkin voivat. Ratikka on vain rautapyörillä oleva bussi, jossa ei ole edes polttoainesäiliötä. Se saakin viedä tilaa autoilta. Niitä autopaikkoja riittää kyllä ihan tarpeeksi ja luolaa voi laajentaa länteen, jolloin saadaan lisää autopaikkoja sekä ratikkaväylää.

    Hetkinen, minkä eristetyn tilansa se vaatii ? Eihän sitä ollut tarkoitus kadullakaan sen kummemmin eristää.

  10. #175

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Hetkinen, minkä eristetyn tilansa se vaatii ? Eihän sitä ollut tarkoitus kadullakaan sen kummemmin eristää.
    No miksi se sitten pitäisi viedä tunneliin, jollei sitä voi sielläkään eristää? Aiheuttaako betoniseinä jonkin maagisen nopeuslisän, jonka ansiosta ratikka voi kulkea kovempaa?

    Ei tunnelin louhiminen ilmaista ole, vaikka samalla parkkihallia tehtäisiinkin. Jokainen lisäneliö, jonka ratikka vaatii, maksaa ihan yhtä paljon kuin ilman parkkihalliakin.

  11. #176
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    No ihan takuulla voi jos kerran autotkin voivat. Ratikka on vain rautapyörillä oleva bussi, jossa ei ole edes polttoainesäiliötä.
    Aina ei tarvita sitä polttoainetta, että saadaan vaarallinen tulipalo.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Se saakin viedä tilaa autoilta. Niitä autopaikkoja riittää kyllä ihan tarpeeksi ja luolaa voi laajentaa länteen, jolloin saadaan lisää autopaikkoja sekä ratikkaväylää.
    Voit kuvitella kuinka monta matkustajaa on onnettomuuden sattuessa (oli se sitten auton tai ratikan aiheuttama) vaarassa, jos Hämpin parkissa kulkee vaikkapa viiden minuutin välein ratikoita. Ratikka vaatii siis oman tunnelinsa, jolloin ei puhuta enään mistään kymmenen metrin laajennuksesta vaan kokonaan uuden tunnelin tekemisestä. Ja koska tunneli jouduttaisiin mitä luultavammin tekemään P-Hämpin alle, se lisäisi syvyyttä entisestään ja matka-aikaa maan pinnalle.

    Nämäkin turvallisuuteen liittyvät asiat on käsitelty täsä ketjussa kertaalleen, joten näistä ei enään uutta asiaa saa juurikaan kaavittua.

  12. #177
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    No miksi se sitten pitäisi viedä tunneliin, jollei sitä voi sielläkään eristää? Aiheuttaako betoniseinä jonkin maagisen nopeuslisän, jonka ansiosta ratikka voi kulkea kovempaa?
    Itseasiassa se olisi helpompi eristää siellä tunnelissa. Toisella puolella on betoniseinä ja toiselle puolelle voisi tehdä kaiteen. Vain ratikan ovien kohdalla kaiteita ei olisi. Eihän tuo metrotunnelista hirveästi poikkea noin periaatteessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei tunnelin louhiminen ilmaista ole, vaikka samalla parkkihallia tehtäisiinkin. Jokainen lisäneliö, jonka ratikka vaatii, maksaa ihan yhtä paljon kuin ilman parkkihalliakin.
    Ei olekaan ja niin maksaakin, mutta P-Hämppi toimisi samalla esim Pirkkalan lentokentän liityntäparkkina olettaen, että pikaratikka kulkee Pirkkalaan. Hiukan suurempi sijoitus antaa moninkertaisen hyödyn.

  13. #178
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Aina ei tarvita sitä polttoainetta, että saadaan vaarallinen tulipalo.
    Yritätkö nyt väittää, että tuollainen tulipalo ei ole mahdollista Helsingin tai jonkun muun kaupungin metrossa ? Niitäkin sentään rakennetaan, vaikka tulipalon riski on aina olemassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Voit kuvitella kuinka monta matkustajaa on onnettomuuden sattuessa (oli se sitten auton tai ratikan aiheuttama) vaarassa, jos Hämpin parkissa kulkee vaikkapa viiden minuutin välein ratikoita. Ratikka vaatii siis oman tunnelinsa, jolloin ei puhuta enään mistään kymmenen metrin laajennuksesta vaan kokonaan uuden tunnelin tekemisestä. Ja koska tunneli jouduttaisiin mitä luultavammin tekemään P-Hämpin alle, se lisäisi syvyyttä entisestään ja matka-aikaa maan pinnalle.
    Ei tarvitse tehdä P-Hämpin alle. P-Hämppi on jo muutenkin 2-kerroksinen eikä tilaa tarvita sen enempää kuin suurkaupunkien metroasemillakaan.

  14. #179
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    P-Hämppi toimisi samalla esim Pirkkalan lentokentän liityntäparkkina olettaen, että pikaratikka kulkee Pirkkalaan. Hiukan suurempi sijoitus antaa moninkertaisen hyödyn.
    Pirkkalan lentokentän liityntäparkki tulee varmasti sijaitsemaan jatkossakin Pirkkalassa lentokentän vieressä. Et kai tosissasi kuvittele, että joku autoilisi muualta Tampereen keskustaan, jotta sieltä pääsisi Tampere-Pirkkalan lentokentälle, kun se on nytkin autolla helposti saavutettavissa?

    Tosin kun lukee näitä sun visioita, niin tunnut kuvittelevan yhtä sun toista älytöntä.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  15. #180

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Yritätkö nyt väittää, että tuollainen tulipalo ei ole mahdollista Helsingin tai jonkun muun kaupungin metrossa?
    On toki, mutta juuri siksi sellaisen tapahtumista kaikin voimin pyritäänkin torjumaan. Kuten pitämällä autot mahdollisimman kaukana metrotunnelista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Charleroin esimetro / pikaratikka
    kirjoittanut MCW foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.03.2012, 00:09
  2. HSL: Tunneleita maan ja meren alle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 09:10
  3. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52
  4. Uusi yöjunakampanja (Maan ystävät)
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.08.2006, 15:40
  5. Miksi pikaratikka?
    kirjoittanut KMT foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.09.2005, 08:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •