Sivu 2 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345612 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/320

Viestiketju: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

  1. #16
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Teoriassa niin, että aidataan 3 metriä korkealla teräsaidalla koko rata ja rakennetaan laitureille kulut sekä kadun alitukset jalankulkutunneleilla tai -silloilla. Risteysten kohdille lyhyet alikulut risteävälle autoliikenteelle.

    Mutta tuohan on tietysti niin rankka skenaario sekä kustannuksiltaan että miljöövaikutuksiltaan että eihän siinä mitään järkeä ole. Teoriassa kuitenkin täysin mahdollista.
    Eiköhän olisi kuitenkin parempi päästää bussit ja ratikat samoille kaistoille tai ainakin pysäkeille, jolloin matkustajien olisi mutkattominta vaihtaa ratikasta bussiin ja päinvastoin ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Käytännössä tehtäisiin niin, että tingitään siitä täysin dedikoidusta väylästä jättämällä aidat pystyttämättä, sallimalla tasokohtaukset risteyksissä sekä jalankulku radan yli. Rakennetaan kuitenkin esim. kiveyksellä sellainen tasoero (tai vastaava estevaikutus sirolla esim. 30-50 cm korkealla aidalla) autoväylään ettei henkiöauto tai bussi pääse ratikkaradalle rikkomatta alustarakenteitaan.
    En kannata. Viittaan edelliseen.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Olisi kuitenkin dialogin kannalta hedelmällisempää, jos esittäisit perustellun kokonaisnäkemyksen visiostasi, kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Sekin on siedettävä, että muut kritisoivat tuota visioita ja toisaalta kysyvät miten olit ajatellut tietyt yksityiskohdat toteutettavan.
    Tunneleissa kulkevia junia on maailma väärällään ja hyvin toimivat, mutta jos löydät sellaisen yksityiskohdan, joka tekee koko hankkeen mahdottomaksi, niin kerro. Yritän vastata.

  2. #17
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eiköhän olisi kuitenkin parempi päästää bussit ja ratikat samoille kaistoille tai ainakin pysäkeille, jolloin matkustajien olisi mutkattominta vaihtaa ratikasta bussiin ja päinvastoin ?
    Ei olisi. Bussit tukkisivat raitiotien muuten esteettömän väylän ja hidastaisivat sen muun katuliikenteen nopeuteen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Tunneleissa kulkevia junia on maailma väärällään ja hyvin toimivat, mutta jos löydät sellaisen yksityiskohdan, joka tekee koko hankkeen mahdottomaksi, niin kerro. Yritän vastata.
    Kaikille tunneleille on yhteistä suolainen hintalappu. Ei toimi hyvin, koska meillä ei ole rahaa niin paljon kaataa kankkulan kaivoon. Jos vaihtoehtona on tuplata verkon koko, niin tuo on valintani.

    Minua itseäni ei kiinnosta vääntää kättä tästä aiheesta. Minulla on on oma mielipiteeni ja sinulla omasi. Ja kuten sanoin, ei sieltä kaiketi löydy mitään sellaisia yksityiskohtia jotka teknisesti ottaen tekisivät ehdotuksesi mahdottomaksi, ainoastaan taloudellisesti järjettömäksi.

    Mutta jos nyt haluat jonkin yksityiskohdan esimerkin vuoksi, niin voisit vähän valottaa tarkemmin miten saat suurten ihmismassojen tasonvaihdot sujuviksi, siis objektiivisesti mitattuna. Hissejä olet ehdottanut, mutta konsensus on että niiden kapasiteetti ei riitä (oletko käynyt Lontoossa esim. Piccadilly Linen Covent Gardenin asemalla katsomassa kuinka monta hissiä siellä on ja millaiset ruuhkat sekä miten kauan kestää päästä laiturilta katutasolle?), vaikka teknisesti ratkaisu toimisi jotenkuten. Mutta miksi ihmeessä väkisin painaa ratikka tunneliin ja sitten rakentaa valtava hissipatteristo, ja kaiken jälkeenkin kärsiä kapasiteettiongelmista -- huonoa palvelua hirveällä hinnalla!

  3. #18

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Minä en ymmärrä miksi raitiotie pitäisi tehdä tunneliin. Maanpäällä kulkeva ratikka on halvempi rakentaa, se on turvallisempi ja pysäkeiltä pääsee helposti kohteisiin. Varmasti matkustajatkin katsovat ikkunoista mieluummin kaupunkia kuin pimeän tunnelin seiniä. Ei kai tunneliratkaisun syynä ole se että joukkoliikenne halutaan maan alle pois autojen tieltä?

  4. #19

    Liittynyt
    10.11.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Ensinnäkin se Tampereen keskusta on sen verran pieni että siinä ajassa missä ratikka sukeltaa sinne tunneliin ja ihmiset jäävät pois, siirtyvät hissiin tai liukuportaisiin, niin maan päällä menevä ratikka on jo pyyhältänyt sen kohdan ohitse ja ihmiset ovat jo kaupoissa esim. Stockalla ostoksilla kun nämä ihmiset kömpivät ulos sieltä maan alta. Toiseksi sen tunnelin rakentaminen ratikalle sopivaksi on sen verran kallimpaa että siinä ei ole järkeä.
    Mikäli Tampere olisi 2 kertaa suurempi olisi varmasti järkevämpää laittaa se sinne maan alle mutta silloinkin pidemmältä matkalta kuin 1 pysäkiltä.
    Pikaraitiota Suomessa..?

  5. #20
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ei olisi. Bussit tukkisivat raitiotien muuten esteettömän väylän ja hidastaisivat sen muun katuliikenteen nopeuteen.
    Keitä bussit ja ratikat silloin palvelisivat ? Mistä väleistä matkustajat hyppisivät ratikan kyytiin, vai pääsisivätkö mistään ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Kaikille tunneleille on yhteistä suolainen hintalappu. Ei toimi hyvin, koska meillä ei ole rahaa niin paljon kaataa kankkulan kaivoon. Jos vaihtoehtona on tuplata verkon koko, niin tuo on valintani.
    Paitsi Hämpin parkin tunnelilla, joka tehdään ratikasta riippumatta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Minua itseäni ei kiinnosta vääntää kättä tästä aiheesta.
    Miksi kuitenkin väännät ? Painostaako sinua joku ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Minulla on on oma mielipiteeni ja sinulla omasi. Ja kuten sanoin, ei sieltä kaiketi löydy mitään sellaisia yksityiskohtia jotka teknisesti ottaen tekisivät ehdotuksesi mahdottomaksi, ainoastaan taloudellisesti järjettömäksi.
    Paitsi tämä Hämpin parkki

  6. #21

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Olisiko perusteltua erottaa keskustelu Tampereen pikaraitiotiestä kahdeksi eri ketjuksi
    Olisi perusteltua pistää koko keskustelulle piste.

    Ertsu ei välttämättä ole eläessään edes nähnyt raitiovaunua, metroa, rullaportaita tai tunnelia. Ainakin näin voisi kuvitella hänen väittämistään. Monet täällä ovat esittäneet päivänselviä faktoja, mutta nämä asiat eivät yksinkertaisesti mene perille.

  7. #22
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Ei nyt vielä vedätä pistettä että minäkin saan sanoa sanani.

    Verrataanpa kahta erittäin teoreettistä mallia välillä Sori-Rautatieasema-Särkänniemi 2,3km:

    Vaihtoehto 1:
    Raitiotie maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 7
    Matka-aika: 9 min

    Hinta: ainakin 35 milj.euroa

    Vaihtoehto 2:
    Raitiotie Sori-Rautatieasema-Keskustori tunnelissa 1,0 km,
    josta 0,4km parkkihallin yhteydessä
    Keskustori-Särkänniemi maan päällä 1,3km
    Pysäkkejä: 6
    Matka-aika: 7 min

    Hinta: ainakin 55 milj.euroa


    Joten kysymys kuuluu: mitä tällä 15 milj.eurolla saataisiin?

    Plussia:
    - 2 minuuttia nopeampi matka-aika läpikulkijoille. (ei merkittävä hyöty)
    - Hämeenkatua ei tarvitsi repiä auki millään tavalla jos loppuosa Kauppakadulle
    - Hanke kytkeytyisi autoilua edistävään hankeeseen (P-Hämppi) joka todennäköisesti nopeuttaisi toteutumista.

    Miinuksia:
    - Hinta (joskin merkittävästi halvempi kuin täysiverinen tunneli ratkaisu)
    - 1 pysäkki vähemmän (Koskikatu)
    - Matkustusmukavuus tunnelissa vähäisempi(?)

  8. #23

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Olisi perusteltua pistää koko keskustelulle piste.
    Jos ketju suljetaan niin sitä ennen kysyn että onko jotain päätöstä ratikan sijoittamisesta maanpinnalle tai tunneliiin tehty? Eli onko tehty esim. päätöstä että jos ratikka tulee niin se tulee sitten maanpinnalle?

  9. #24
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Jos ketju suljetaan niin sitä ennen kysyn että onko jotain päätöstä ratikan sijoittamisesta maanpinnalle tai tunneliiin tehty? Eli onko tehty esim. päätöstä että jos ratikka tulee niin se tulee sitten maanpinnalle?
    On se tehty. Jos ratikka tulee, se tulee kadun pinnalle. Minun mielipiteeni ei merkitse mitään kaikkia muita vastaan. Se, että joku haluaa lopettaa koko keskustelun, osoittaa vain pelkoa, että minun visioni voisi jopa toteutua. Se on kuitenkin turha pelko.

  10. #25

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    On se tehty. Jos ratikka tulee, se tulee kadun pinnalle.
    Se on viisas päätös

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Verrataanpa kahta erittäin teoreettistä mallia välillä Sori-Rautatieasema-Särkänniemi 2,3km:

    Vaihtoehto 1:
    Raitiotie maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 7
    Matka-aika: 9 min

    Hinta: ainakin 35 milj.euroa

    Vaihtoehto 2:
    Raitiotie Sori-Rautatieasema-Keskustori tunnelissa 1,0 km,
    josta 0,4km parkkihallin yhteydessä
    Keskustori-Särkänniemi maan päällä 1,3km
    Pysäkkejä: 6
    Matka-aika: 7 min

    Hinta: ainakin 55 milj.euroa
    Eipä tuo 20M€:n euron ero ARVIOISSA ainakaan minun mielestäni vaikuta niin suurelta, että kannattaisi jätää tunnelivaihtoehto täysin tarkastelun ulkopuolelle. Etenkin kun tässäkin ketjussa on esiintynyt heittoja, että tunneliratikan toteuttamattajättämisen ansiosta rahat riittäisivät koko verkon tuplaamiseen.

  12. #27

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Eipä tuo 20M€:n euron ero ARVIOISSA ainakaan minun mielestäni vaikuta niin suurelta, että kannattaisi jätää tunnelivaihtoehto täysin tarkastelun ulkopuolelle. Etenkin kun tässäkin ketjussa on esiintynyt heittoja, että tunneliratikan toteuttamattajättämisen ansiosta rahat riittäisivät koko verkon tuplaamiseen.
    55M€ on sen 60% kalliimpi kuin 35M€. Erotuksella 20M€ saanee siten 60% lisää rataa kunhan hintataso on sama. Vielä lisää rataa saa, kun ensimmäisen etapin pakolliset vaiheet, jotka riittävät palvelemaan uuttakin, jätetään pois.

  13. #28
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Ei nyt vielä vedätä pistettä että minäkin saan sanoa sanani.

    Verrataanpa kahta erittäin teoreettistä mallia välillä Sori-Rautatieasema-Särkänniemi 2,3km:

    Vaihtoehto 1:
    Raitiotie maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 7
    Matka-aika: 9 min

    Hinta: ainakin 35 milj.euroa

    Vaihtoehto 2:
    Raitiotie Sori-Rautatieasema-Keskustori tunnelissa 1,0 km,
    josta 0,4km parkkihallin yhteydessä
    Keskustori-Särkänniemi maan päällä 1,3km
    Pysäkkejä: 6
    Matka-aika: 7 min

    Hinta: ainakin 55 milj.euroa


    Joten kysymys kuuluu: mitä tällä 15 milj.eurolla saataisiin?

    Plussia:
    - 2 minuuttia nopeampi matka-aika läpikulkijoille. (ei merkittävä hyöty)
    - Hämeenkatua ei tarvitsi repiä auki millään tavalla jos loppuosa Kauppakadulle
    - Hanke kytkeytyisi autoilua edistävään hankeeseen (P-Hämppi) joka todennäköisesti nopeuttaisi toteutumista.

    Miinuksia:
    - Hinta (joskin merkittävästi halvempi kuin täysiverinen tunneli ratkaisu)
    - 1 pysäkki vähemmän (Koskikatu)
    - Matkustusmukavuus tunnelissa vähäisempi(?)
    Vaihtoehto 3:
    Bussi maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 8
    Matka-aika: 10 min
    Hinta: ainakin 0,2 milj.euroa

    Tahtoo sanoa, että miksi hankkia ratikkaa lainkaan, kun bussi tarjoaa saman palvelun ?
    Käytettyinä busseja saa halvemmallakin.

  14. #29

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Vaihtoehto 3:
    Bussi maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 8
    Matka-aika: 10 min
    Hinta: ainakin 0,2 milj.euroa

    Tahtoo sanoa, että miksi hankkia ratikkaa lainkaan, kun bussi tarjoaa saman palvelun ?
    Käytettyinä busseja saa halvemmallakin.
    Bussit vaativat katujen rakentamista tukevammiksi painonsa ja pinnankulutuksensa vuoksi, vielä kalliimmalla päästään jos halutaan suunnilleen kilpailukykyistä kulkumukavuutta raiteiden kanssa. Pelkät raiteet ovat tälläistä katua halvempia ja katuun upotetut vähän kalliimpia.

    Luonnollisesti investoinnit projektiin ovat pienempiä, koska niiden kustannukset jakautuvat menneeseen aikaan ja muuhun kuin kyseisen projektin budjettiin, mutta kokonaisvaltaisesti halpuus on illuusio. Katuakaan ei ole ihan pakko parantaa optimaalisen tukevaksi, kulkeehan se bussi vaikka mistä, vaikka hiekkatietä.

    Pitemmällä aikavälillä investoinnit raiteisiin kostautuvat palvelutasossa ja mukavuudessa, raiteilla kun on helppoa järjestää nopea kyyti keskellä kaupunkiakin, tasaisesti ja tilavasti. Ylläpitokustannukset ovat sähköisyyden kautta vakaammat ja halvemmat kuin (bio)dieseleiden.

    Tuskin samaa palvelua saa noilla hinnoilla.

  15. #30

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Verrataanpa kahta erittäin teoreettistä mallia välillä Sori-Rautatieasema-Särkänniemi 2,3km:

    Vaihtoehto 1:
    Raitiotie maan pinnalla koko matkan
    Pysäkkejä: 7
    Matka-aika: 9 min

    Hinta: ainakin 35 milj.euroa

    Vaihtoehto 2:
    Raitiotie Sori-Rautatieasema-Keskustori tunnelissa 1,0 km,
    josta 0,4km parkkihallin yhteydessä
    Keskustori-Särkänniemi maan päällä 1,3km
    Pysäkkejä: 6
    Matka-aika: 7 min

    Hinta: ainakin 55 milj.euroa
    Lisäämpä vielä yhden vaihtoehdon. Nimittäin rakennustavan, jolla on toteutettu New Yorkissa metroja aikanaan. Tuossa tavassa katu avataan ja rata rakennetaan 3-5 metriä maan pinnan alle. "kaivantolle" valetaan betonikansi, joka päälle rakennetaan tie uudestaan.

    Tällöin pinnan alla voitaisiin mennä n. 1,5 km ja pinnalla 1,3 km.
    Matka-aika olisi luokkaa 6-9 minuuttia (pysäkkimäärästä riippuen).
    Pysäkkejä: 7-10 kpl
    Hinta: Lähellä pintakarentamisen hintaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Plussia:
    - 2 minuuttia nopeampi matka-aika läpikulkijoille. (ei merkittävä hyöty)
    - Hanke kytkeytyisi autoilua edistävään hankeeseen (P-Hämppi) joka todennäköisesti nopeuttaisi toteutumista.
    - Kunnallistekniikan takia katua ei tarvitsisi koskaan repiä auki.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Miinuksia:
    - Matkustusmukavuus tunnelissa vähäisempi(?)
    Tuo on kunkin henkilökohtainen mielipide. Tunnelin seinille voidaan (jos halutaan) myydä vaikka videotaulumaisia maisemia (toimii samoin kuin video, mutta sen sijaan, että "filmi" liikkuu, liikuukin filmin katsoja).

    - Miinus kuitenkin on, että katu joudutaan kokonaan repimään auki rakennusvaiheessa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Charleroin esimetro / pikaratikka
    kirjoittanut MCW foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.03.2012, 00:09
  2. HSL: Tunneleita maan ja meren alle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 09:10
  3. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52
  4. Uusi yöjunakampanja (Maan ystävät)
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.08.2006, 15:40
  5. Miksi pikaratikka?
    kirjoittanut KMT foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.09.2005, 08:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •