Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Jotkut väittävät, että sitä ei voi laittaa samaan tunneliin turvallisuussyistä, mutta kummasti siellä saa ajella kuitenkin autoilla.
Tästäkin on jo keskusteltu aikaisemmin. Autohallin ja maanalaisen metroaseman ihmismäärät ovat erilailla kuormitettu pitkin päivää. Niitä ei voi verrata.

Jostain kumman syystä se metrona tunnettu tunneliratikka kannattaa kuitenkin siellä Helsingissä.
Tätäkään asiaa ei voi verrata. Helsingin metro ei ole mikään ratikka, vaan raskas lähijuna, joka ei kerta kaikkiaan voi kulkea kadulla. Tällöin keskustassa on pakko kulkea maan alla. Aikoinaan Helsingin metro piti toteutua nykyisen raitiotien jatkeina, jolloin keskustassa ajan henkeen osa radoista oltaisiin laitettu kulkemaan tunnelissa, mutta osa olisi taasen jäänyt kadulle. Hyvin mahdollista, että tunneliratkaisu olisi todettu turhan kalliiksi, kun kadun päällä kulki jo valmiit raiteet omalla kaistallaan. Mutta tämähän on pelkkää jossittelua.

Toisekseen, jos sitä ratikkaa ei siihen P-Hämpin tunneliin voi laittaa, niin ei sitten muuhunkaan tunneliin. P-Hämppi tulee niin strategiselle paikalle. Juuri ratikan parhaalle reitille.
Maan alla on aina tilaa rakentaa. Eihän aikaisemman suunnitelman tunneli kulkenut metriäkään Hämeenkadun alla.
 
Toisekseen, jos sitä ratikkaa ei siihen P-Hämpin tunneliin voi laittaa, niin ei sitten muuhunkaan tunneliin. P-Hämppi tulee niin strategiselle paikalle. Juuri ratikan parhaalle reitille.

Tästä meinasin juuri kommentoida, mutta ehdit ensin. Tiedetään, miten vaikeaa poliittisesti on maan pinnalla olevien parkkipaikkojen tilaa muuttaa mihinkään muuhun käyttöön keskusta-alueilla. Kalliilla rakennettujen maanalaisten paikkojen poistaminen ja muuttaminen lienee vielä epätodennäköisempää. Tampereella ainoa paikka, jossa raitiotietunnelin tekeminen vaikuttaisi edes etäisesti tarpeelliselta on Hämeentie, ja sen maanalaisen linjauksen P-Hämppi jatkopaloineen näköjään valtaa kokonaan. Nyt tehdyt päätökset siis näyttäisivät joka tapauksessa sulkevan ratikkatunnelin pois.

Aiheesta poiketen, osaako joku kertoa, mitä muutoksia maan pinnalla tehdään P-Hämpin 'ansiosta'? En siis tarkoita sisäänajoramppeja, vaan parannetaanko jotain kävelyalueita tms.?
 
Tästä meinasin juuri kommentoida, mutta ehdit ensin. Tiedetään, miten vaikeaa poliittisesti on maan pinnalla olevien parkkipaikkojen tilaa muuttaa mihinkään muuhun käyttöön keskusta-alueilla. Kalliilla rakennettujen maanalaisten paikkojen poistaminen ja muuttaminen lienee vielä epätodennäköisempää. Tampereella ainoa paikka, jossa raitiotietunnelin tekeminen vaikuttaisi edes etäisesti tarpeelliselta on Hämeentie, ja sen maanalaisen linjauksen P-Hämppi jatkopaloineen näköjään valtaa kokonaan. Nyt tehdyt päätökset siis näyttäisivät joka tapauksessa sulkevan ratikkatunnelin pois.

Aiheesta poiketen, osaako joku kertoa, mitä muutoksia maan pinnalla tehdään P-Hämpin 'ansiosta'? En siis tarkoita sisäänajoramppeja, vaan parannetaanko jotain kävelyalueita tms.?

Ideanahan on poistaa kaikki pysäköintipaikat Hämeenkadulta ja rakentaa sinne erilliset pyöräily- ja kävelykaistat sekä pyöräparkkeja. Lisäksi näin tulee mahdollisuus tehdä Hämeenkadusta vain raitio- ja muulle joukkoliikenteelle osoitettu katu, jonka autokaistat vähenevät kahteen.

Nuo erilliset pyörätiet tehdään todennäköisesti lähivuosina kadun peruskorjauksen yhteydessä, jolloin katualueesta, valaisimista yms. tulee yhtä korkeatasoiset, kuin Keskustorin lännenpuoleisella Hämeenkadun osuudella.

Raitio- ja 2-kaistaiseksi joukkoliikennekaduksi muuttaminen tehdään sitten vasta raitiotien rakentamisen yhteydessä. Liikennejärjestelmäsuunnitelmakin on meneillään vasta seututasolla ja tipahtelee sieltä varmaankin vuoden loppuun mennessä kunkin kuntayhtymässä mukana olevan kaupungin kaupunginhallitukselle jatkoa varten. Eli parin vuoden sisällä voi ratikan rakentamispäätös tulla ajankohtaiseksi.



Minä taas kuvittelen, että siinä vaiheessa, kun parkkihallin kakkosvaihe on valmis, niin siellä alkaa liikennöidä joku luolan sisäinen pieni ratikkavaunu tai pikkubussi, joka ei tule luolasta ulos lainkaan. Se 2-vaihehan jatkuu Tammerkosken ali länteen.

Se 2. vaihe on nimeltään P-Kunkku (Kunkun Parkki), ja se sijoittuu Keskustorin ja Pyynikintorin välille. Vasta 3. vaihe on se mahdollinen P-Hämpin ja P-Kunkun yhdistäminen Tammerkosken ali kulkevalla yhdystunnelilla.

Ja onhan suunnitelmissa vielä P-Frenckellin laajentaminen Keskustorin kirkolle saakka, P-TAYS sekä P-Ratapihankatu, joten voi olla että näitä kahta pysäköintilaitosta ei ihan hetkeen edes yhdistetä.

Niin ja tuosta raitiotiestä vielä sen verran, että pinnalla kulkevana sillä on sama etu kuin Hummerilla kahvila Siilinkarin edessä (= herättää kiinnostusta, eli se vaikuttaa matkustajamäärään).

Tunnelissa kulkevasta ratikasta ei saa myöskään yhtä hienoja edustuskuvia Tampere-postikortteihin, kuin Hämeensillalla kulkevasta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jostain kumman syystä tästäkin aiheesta on keskusteltu jo ainakin 19 kertaa tässä ketjussa, ja aina jaksat tähän palata. Kuten kaikkiin muihinkin tyhjäksi osoitettuihin väitteisiisi. Mutta eivät ne väitteet muutu yhtään sen paremmaksi, vaikka ne esittäisi kuinka monta kertaa.
Täytyyhän sitä toistaa 19 kertaa, kun tosiasiat eivät mene läpi yhdellä kerralla. Mitkä väitteeni on osoitettu tyhjiksi ? Helsingissä ei siis olekaan metroa, vai ?

Erilaisia tekijöitä Helsingin ja Tampereen välillä on lukuisia. On luonnollista, että miljoonan asukkaan seudulla metrokin kannattaa helpommin kuin 200-300 tuhannen asukkaan seudulla. Kovin monta Tampereen kokoista seutua et maailmalta löydä, joissa olisi rakennettu ja saatu metro- tai ratikkatunneli pintavaihtoehtoa kannattavammaksi.
Siksihän Helsingissä kannattaakin se raskasmetro. Tampereen kokoiselle kaupungille sopii kevytmetro paremmin.

Lisäksi metron kannattavuus on Helsingissäkin kyseenalaistettu juuri niillä samoilla argumenteilla, joilla tässä ketjussa on Tampereenkin tunneliratikka kyseenalaistettu.
Kummasti vaan matkustajat rankkaavat sen parhaaksi joukkoliikennevälineeksi.
 
Täytyyhän sitä toistaa 19 kertaa, kun tosiasiat eivät mene läpi yhdellä kerralla. Mitkä väitteeni on osoitettu tyhjiksi ?

Suosittelen lukemaan tätä ketjua uudelleen niin monta kertaa, että huomaat asian. Kirjoita ketjuun uudelleen vasta sitten, kun keksit jotakin uutta sanottavaa. Samojen asioiden jankkaaminen ei kiinnosta foorumin lukijoita.

Ja suosittelen muita käyttäjiä olemaan vastaamatta Ertsun viesteihin tässä ketjussa, jos vastaukseen ei sisälly uusia pointteja tai näkökulmia.
 
Takaisin
Ylös