Sivu 6 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234567891016 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/320

Viestiketju: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

  1. #76
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tämä on selvitetty moneen kertaan näissä keskusteluissa.

    Pikaratikka ei ajaisi Tampereen keskustan alla tunnelissa max. 100 km:h. Pysäkkivälistä riippuen keskustan alla huippunopeus olisi tunnelissa 40-70 km/h. Suuresta huippunopeudesta, joka saavutetaan vain aivan hetkellisesti, ei ole matkanopeuden kannalta merkittävää hyötyä.
    Ensinnäkin tunneliratikan pysäkkitiheyden pitäisi olla harvempi kuin pintavaihtoehdossa ja suunnilleen samanlainen kuin Helsingin metrolla, jolla tunneliin sijoittaminen kannattaa.

    Bussit palvelisivat kadulla edelleen.

  2. #77

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ensinnäkin tunneliratikan pysäkkitiheyden pitäisi olla harvempi kuin pintavaihtoehdossa ja suunnilleen samanlainen kuin Helsingin metrolla, jolla tunneliin sijoittaminen kannattaa.
    Mutta kun se ei Helsingissäkään vedä ihmisiä ilman Itä-Helsingin bussikaahailua ja vaihtoehdottomuutta. Kyllä helsinkiläiset äänestävät kaasujalallaan ja niin tulee tekemään myös espoolaiset.

    Jos millään maltat ja viitsit, ihan vinkkinä suosittelen lukemaan tämän maanmainion ja selkokielisen vertailun linkkeineen kaupunkiliikenne.netistä.

    Vaikka Jykke tuossa sanoikin, että Helsingin metrossa riittää matkustajia, niin minäpäs sanon, että ei todellakaan riitä. Vain ruuhka-aikoina näyttäisi riittävän, mutta silti vuoroväli on niinkin suuri kuin kolme minuuttia. Ei ole kovinkaan montaa sellaista kertaa, jolloin kaikki penkit olisivat käytössä. Enkä ole kertaakaan nähnyt tilannetta, jolloin Helsingissä metroon ei enää mahdu kyytiin. Täällä Tukholmassa näen tätä minuutin vuorovälillä joka arkipäivä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Bussit palvelisivat kadulla edelleen.
    Jotkut kutsuvat tätä palveluksi, minä kutsun autoruuhkassa istumiseksi. Eli bussit tarvitsisivat joka tapauksessa ne joukkoliikennekaistat, jos niillä palvella halutaan.

  3. #78
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Onhan Helsingissä vaihtoehtoja. Metron lisäksi katuratikat ja bussit. Meillä Tampereella on toistaiseksi vain bussi tai yksityisauto. Toivottavasti tulevaisuudessa myös pikaratikka.
    Helsingissä voit valita kolmesta kulkuneuvosta metron, ratikan, tai bussin vain väliltä Kamppi - Sörnäinen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    No niin. Siinä näet, mitä matkustajat suosivat.
    Totta kai ihmiset pitävät nopeasta metrosta, koska heillä ei ole kokemusta nopeista raitiovaunuista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Näinhän se onkin. Kaupunkien keskustoissa ja muualla katuverkossa on yleensä nopeusrajoitukset, josta ratikoita ei tietääkseni ole vapautettu.
    Et ole vieläkään ymmärtänyt, tai et usko sitä että ratikka voi olla neljänkympin vauhdillakin nopea. Se onnistuu omilla kaistoilla (autot eivät ole sumppuna edessä) ja liikennevaloetuisuuksilla (liikennevalot näyttävät aina vihreää), jolloin ratikka pystyy kulkemaan nopeasti asuinalueittenkin lävitse. Minkä takia ratikan tulisi samaa 100 km/h posottaa alueitten lävise joilta suurin osa sen matkustajista hyppää kyytiin? Ethän itsekkään ole ehdottanut esim. ratikkaa Hervannassa tunneliin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Normi hesalaiset ovat tuossa uskossaan ihan oikeassa. Katujen nopeusrajoitukset koskevat kaikkia liikennemuotoja.
    Normi Hesalaiset eivät ikinä ole nähneet pikaraitiotietä, joka kulkee omalla muusta liikenteestä erillisellä radallaan 80 km/h keskustan ja uuden asuinalueen välillä. Toivon mukaan Laajasalon sillalla ja Jokeri-ratikalla nämäkin tulevat tutuiksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ensinnäkin tunneliratikan pysäkkitiheyden pitäisi olla harvempi kuin pintavaihtoehdossa ja suunnilleen samanlainen kuin Helsingin metrolla, jolla tunneliin sijoittaminen kannattaa.
    Harvempi pysäkkitiheys ja jälleen pidemmät kävelymatkat, ovat taasen yksi tunneliratikan heikkous. Helsingin metron tapauksessa tunneliin sijoittaminen ei kannata, vaan se on yksinkertainen pakko.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kuka tai ketkä näkevät ? Jos kerran metro on hankala matkustusmuoto, niin eivätkö matkustajat osaa äänestää jaloillaan ?
    Osa ehdotuksista on ihan virallisilta tahoilta esim. Viikin raitiotie ja Laajasalon raitiotie. Osa ehdotuksista on myös ihan yksityisten esittämiä. Esim: Tramwest.
    Huomasin että tässä oli tullut pikku virhe itselleni. Käsitin että kysyit ketkä näkevät metrolle vaihtoehtoja, mutta kyse olikin siitä ketkä näkevät metron ainoana vaihtoehtona. Siis pääasiassa monet päättäjät ja suurin osa näistä normi Hesalaisista. Ollessani vaalien aikaan Helsingissä oli kaupunki pullollaan vaalimainoksia joissa lupailtiin uusia metrolinjoja ja nykyisten jatkamista.

  4. #79
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Kiitos Vesa Nurminen siitä linkistä. Olen lukenut tuon saman jo aikaisemmin. Siinähän ei mainittu mitään, etteikö ratikkaa voisi sijoittaa myös tunneliin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Jotkut kutsuvat tätä palveluksi, minä kutsun autoruuhkassa istumiseksi. Eli bussit tarvitsisivat joka tapauksessa ne joukkoliikennekaistat, jos niillä palvella halutaan.
    Tampereen keskustassa on jo joukkoliikennekaistat. Jos ratikka vietäisiin tunneliin, voisi bussien määrää ehkä vähentää jonkin verran. Myös bussit muodostavat ruuhkia toisilleen, vaikka niillä omat kaistat onkin.

  5. #80
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kiitos Vesa Nurminen siitä linkistä. Olen lukenut tuon saman jo aikaisemmin. Siinähän ei mainittu mitään, etteikö ratikkaa voisi sijoittaa myös tunneliin.
    Toivottavasti luit tarkasti kohdat joissa kerrottiin metron ja pikaratikan eroista ja saavutettavuudesta. Siinä on pähkinänkuoressa mitä nykyinen metro on. Joustamaton voisi olla hyvä sana kuvaamaan sitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos ratikka vietäisiin tunneliin, voisi bussien määrää ehkä vähentää jonkin verran.
    Bussien vähennys ei vaadi tunnelissa kulkevaa ratikkaa.
    Viimeisin muokkaaja Jykke; 17.11.2008 kello 13:31. Syy: Korjaus

  6. #81
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Et ole vieläkään ymmärtänyt, tai et usko sitä että ratikka voi olla neljänkympin vauhdillakin nopea. Se onnistuu omilla kaistoilla (autot eivät ole sumppuna edessä) ja liikennevaloetuisuuksilla (liikennevalot näyttävät aina vihreää), jolloin ratikka pystyy kulkemaan nopeasti asuinalueittenkin lävitse.
    Jos liikennevalot näyttävät ratikoille aina vihreää ja ratikan vuorotiheys on 3 minuuttia, johtaa se suurinpiirtein siihen, että muut eivät pääse risteyksistä lainkaan. Eivät edes bussit risteävältä kadulta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Minkä takia ratikan tulisi samaa 100 km/h posottaa alueitten lävise joilta suurin osa sen matkustajista hyppää kyytiin? Ethän itsekkään ole ehdottanut esim. ratikkaa Hervannassa tunneliin.
    Ei sen tarvitsekaan sataa posottaa joka kohdassa. Vain siellä, missä se on järkevää. Tarkoitin, että maksimissaan 100 km/h.

    Kyllä sen voisi Hervannassakin tunneliin sijoittaa. Hervanta on jo valmiiksi täynnä tunneleita, joten uusia ei tarvitse louhia ratikan takia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Harvempi pysäkkitiheys ja jälleen pidemmät kävelymatkat, ovat taasen yksi tunneliratikan heikkous. Helsingin metron tapauksessa tunneliin sijoittaminen ei kannata, vaan se on yksinkertainen pakko.
    Mikä pakko ? Kuka tai mikä pakottaa ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Huomasin että tässä oli tullut pikku virhe itselleni. Käsitin että kysyit ketkä näkevät metrolle vaihtoehtoja, mutta kyse olikin siitä ketkä näkevät metron ainoana vaihtoehtona. Siis pääasiassa monet päättäjät ja suurin osa näistä normi Hesalaisista. Ollessani vaalien aikaan Helsingissä oli kaupunki pullollaan vaalimainoksia joissa lupailtiin uusia metrolinjoja ja nykyisten jatkamista.
    Jos kerran Hesan päättäjät ja "normi hesalaiset" metroa haluavat, niin miksi se pitäisi evätä heiltä ?
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 17.11.2008 kello 13:32. Syy: virheen korjaus

  7. #82

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos liikennevalot näyttävät ratikoille aina vihreää ja ratikan vuorotiheys on 3 minuuttia, johtaa se suurinpiirtein siihen, että muut eivät pääse risteyksistä lainkaan.
    Mene nyt sen sekuntikellon kanssa kerrankin liikkumaan. Väitän, että yhdenkään risteyksen valokierros ei kestä yli 3 minuuttia ja yli 2 minuutin kierrotkin ovat aika harvassa. Yksi raitiovaunu ei tarvitse edes niin pitkää vihreää kuin normaali autoliikenteen vuoro, ei vaikka vuorot vastakkaisista suunnista tulisivat eri aikaan, eli risteävälle liikenteelle jäisi todellisuudessa enemmän aikaa kuin nykyisissä tavallisissa valoissa.

    Ja jälleen kerran: On sellainen onnistunut käytännössä monessa muussakin kaupungissä. Mikä tekisi Tampereesta poikkeuksellisen tässä suhteessa?

  8. #83
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Toivottavasti luit tarkasti kohdat joissa kerrottiin metron ja pikaratikan eroista ja saavutettavuudesta. Siinä on pähkinänkuoressa mitä nykyinen metro on. Joustamaton voisi olla hyvä sana kuvaamaan sitä.
    Ehkä se on joustamaton juuri siitä syystä, että sitä ei voi laittaa katuverkkoon lainkaan. Tampereelle suunniteltava ratikka voisi kulkea katuverkossa keskustan ulkopuolella.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Bussien vähennys ei vaadi tunnelissa kulkevaa ratikkaa.
    Ei, mutta jos ratikka tungetaan kadulle vielä nykyisen bussimäärän lisäksi, niin varmaan on tukossa koko keskusta.

  9. #84

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos kerran Hesan päättäjät ja "normi hesalaiset" metroa haluavat, niin miksi se pitäisi evätä heiltä ?
    Koska "normihesalaiset" ja päättäjät (jotka myös kuuluvat edellisiin) eivät ole joukkoliikennesuunnittelun ammattilaisia eivätkä osaa valita riittävillä taloudellisilla, teknisillä ja yhdyskunnallisilla perusteilla ja reunaehdoilla oikeata vaihtoehtoa, vaan perustavat mielipiteensä mielikuviin ja omiin kokemuksiinsa, joita ei useimmilla ole nopeista raitiovaunuista.

    Jos jokainen suomalainen haluaa asua järven rannalla 300 neliön omakotitalossa Helsingin keskustassa, miksi se pitäisi heiltä evätä?

  10. #85

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ei, mutta jos ratikka tungetaan kadulle vielä nykyisen bussimäärän lisäksi, niin varmaan on tukossa koko keskusta.
    Ja raitiovaunu ei tietenkään korvaa yhtäkään bussilinjaa, vai?

  11. #86

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ei, mutta jos ratikka tungetaan kadulle vielä nykyisen bussimäärän lisäksi, niin varmaan on tukossa koko keskusta.
    Ja raitiovaunuunhan ei mahdu sen enempää matkustajia kuin busseihin, vai?

  12. #87
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Koska "normihesalaiset" ja päättäjät (jotka myös kuuluvat edellisiin) eivät ole joukkoliikennesuunnittelun ammattilaisia eivätkä osaa valita riittävillä taloudellisilla, teknisillä ja yhdyskunnallisilla perusteilla ja reunaehdoilla oikeata vaihtoehtoa, vaan perustavat mielipiteensä mielikuviin ja omiin kokemuksiinsa, joita ei useimmilla ole nopeista raitiovaunuista.
    Eikö omiin kokemuksiin saisi perustaa mielipidettään ? Eikö liikennesuunnittelussa pitäisi kuunnella ensisijaisesti käyttäjien mielipidettä ??? Sitäpaitsi onhan Hesassa ratikoita. Ne ovat juuri niin nopeita kuin suurkaupungin keskustassa on mahdollista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Jos jokainen suomalainen haluaa asua järven rannalla 300 neliön omakotitalossa Helsingin keskustassa, miksi se pitäisi heiltä evätä?
    Siksi, että se on teknisesti mahdotonta. Metro ei ole.
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 17.11.2008 kello 13:47. Syy: korjaus

  13. #88
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja raitiovaunu ei tietenkään korvaa yhtäkään bussilinjaa, vai?
    Korvaa tietysti, muttei kaikkia. Jos se vielä saataisiin kulkemaan tunnelissa, tulisi kadulle enemmän tilaa. Kannattaa muistaa, että myös henkilöauto on tarkoitettu henkilökuljetukseen.
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 17.11.2008 kello 13:53. Syy: virheen korjaus

  14. #89
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eikö omiin kokemuksiin saisi perustaa mielipidettään ?
    Totta kai ja pitääkin. Mutta sinunkin kokemuksesi jäävät varmaan aika lailla siihen Budapestin metroon? Oletko ikinä matkustanu oikealla pikaratikalla? Lähimmät löytyvät Tukholmasta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eikö liikennesuunnittelussa pitäisi kuunnella ensisijaisesti käyttäjien mielipidettä ???
    Totta kai ja metroa ja ratikkaa yhdistääkn raideliikenteelle ominainen matkustusmukavuus. Mutta mitä mieltä esim. matkustajat ovat pakollisesta liityntäliikenteestä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Sitäpaitsi onhan Hesassa ratikoita. Ne ovat juuri niin nopeita kuin suurkaupungin keskustassa on mahdollista.
    Väärin. Nopeampaakin voisi olla. Helsingissä käytössä olevat liikennevaloetuisuudet ovat kuulemani mukaan olleet vähän niin ja näin toimivia, tai sitten niitä on asetettu ihan väärin paikkoihin. Hesassa rakennetaan raiteet yleensä kadulle, eikä omille kaistolle vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus. Hesan päättäjille suosittelisin lämpimästi matkaa Zürichiin jossa raitiovaunuilla ei seistä liikennevaloissa vaan kuljetaan oikeasti vihreän aallon lävitse ja keskustan ulkona kuljetaan omilla pikaväylillä.

  15. #90
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos liikennevalot näyttävät ratikoille aina vihreää ja ratikan vuorotiheys on 3 minuuttia, johtaa se suurinpiirtein siihen, että muut eivät pääse risteyksistä lainkaan. Eivät edes bussit risteävältä kadulta.
    Aikamoista spekulaatiota. Vaikka ratikoita kulkisikin kolmen minuutinvälein, niin jo on kumma jos ei yli kahden minuutin aikana kerkiä poikkeavilta kaduilta kukaan pääsemään Hämeenkadulle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ei sen tarvitsekaan sataa posottaa joka kohdassa. Vain siellä, missä se on järkevää.
    Aivan. Ja keskusta ei kuulu tuohon satasen alueeseen. Syyt on kerrottu, joten niistä ei sen enempää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kyllä sen voisi Hervannassakin tunneliin sijoittaa. Hervanta on jo valmiiksi täynnä tunneleita, joten uusia ei tarvitse louhia ratikan takia.
    Taas aivan uskomaton väite. Väitätkö tosiaan että ratikalle ei tarvitsisi louhia yhtään uutta tunnelia Hervantaan? Kulkeeko Hervannan lävitse kenties Hämpin parkin kaltainen parkkiluola? Ei siis ole Hervannassakaan mitään väliä, sillä että matkustus hankaloituu ja kustannukset nousevat järjettömästi. Sitä paitsi Hervannan kaduilla ei ole mitään sen sortin ruuhkia, etteikö ratikka voisi huoletta siellä kulkea kadulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä pakko ? Kuka tai mikä pakottaa ?
    Katsos nyt tätä Helsinkiläistä metrojunaa. Ajattelitko pistää kyseisen kulkupelin katuverkolle kulkemaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Jos kerran Hesan päättäjät ja "normi hesalaiset" metroa haluavat, niin miksi se pitäisi evätä heiltä ?
    Koska Hesalaisilla ei ole kokemusta siitä mitä he saisivat samalla rahalla (ja enemmänkin). Tässä ei nyt evätä vaan tarjotaan parempaa.
    Viimeisin muokkaaja Jykke; 17.11.2008 kello 14:04.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Charleroin esimetro / pikaratikka
    kirjoittanut MCW foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.03.2012, 00:09
  2. HSL: Tunneleita maan ja meren alle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 09:10
  3. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52
  4. Uusi yöjunakampanja (Maan ystävät)
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.08.2006, 15:40
  5. Miksi pikaratikka?
    kirjoittanut KMT foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.09.2005, 08:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •