Irlannin hallituksen 2005 julkistama 10-vuoden suunnitelma valtion joukkoliikennehankkeisiin on mielenkiintoinen. Pääkaupungin raitiotielinjojen laajennus, pääkaupunkiseudun lähijunarataverkoston (sähköjunat) laajentaminen ja metron rakentaminen. Ireland's National Rail Users Organisationin sivulla kerrotaan asiasta lisää. Transport 21 sisältää myös paljon muitakin liikennehankkeita ympäri tasavaltaa.

Dublinin raideliikenteen karttasuunnitelma on nähtävillä wikissä. Nykyisistä linjoista umpivihreä on rannikkoa seuraava leveäraiteinen DART (Dublin Area Rapid Transit) eli rautateiden sähköjuna. Kapeammat eli normaaliraideleveykselliset Veolian liikennöimät LUASit ovat puolestaan kaupungin kahtaallaolevia (pika)raitiotielinjoja: viivareunoiltaan vihreä ja punainen linjamerkintä. Umpikeltaiset linjat ovat valtion rautateiden leveäraiteisia moottorijunilla hoidettuja Commuter-linjoja. Kannattaa muistaa vielä, että Dublinissa on kaksi kaukana toisistaan olevaa "päärautatieasemaa", Dublin-Connolly (linjat rannikkoa pohjoiseen, myös kansainväliset Enterprise-junat Belfastiin, ja etelään sekä DART) sekä Dublin-Heuston (linjat länteen ja etelään). Asemien välin voi matkustaa punaisella LUASilla.

Suunnitelmissa on useita laajennuksia: ihkauusia metrolinjoja (myös lentokentälle), maanalainen sähköjunalinja kaupungin keskustan alle yhdistämään pääasemat toisiinsa ja raitioteiden jatkamisia. Tulee helposti mieleen sama suuntaus kuin mitä Helsingissäkin touhutaan - metroa, pisaraa, keskusta- ja jokeriratikkaa...

No, onhan Suomi (tai Irlanti) samanlainen "saari" muun Euroopan joukossa kuin Irlanti (tai Suomi).

Samantapaisten liikennehankkeiden kanssa näemmä painitaan. Irlannissa on hokeman mukaan "saari" vihreää, kun Suomessa se on "metsän kullan" väri.


Muutamia projektisivuja selattavaksi:

Dublinin Metrosivut
Dublinin Luas-pikaratikkasivut
Dublinin DART Underground -sivut