Tukholman Spårväg Syd

Vs: Tvärbanan

Ei ole yhteydessä, tämän linjan pohjoisimmat ääret Fruängenissä ja Älvsjössä ovat selvästi Liljeholmenia ja Årstaa (joiden kautta Tvärbanan kulkee) etelämpänä.
 
Vs: Tvärbanan

Projektia esittelevällä nettisivulla on linkkinä todella mielenkiintoinen liikenneinvestointeja käsittelevä sivu. Tukholman läänin maakäräjät näyttää todella satsaavan raideliikenteeseen eikä pelkkiin moottoriteihin.
 
Vs: Tvärbanan

Projektia esittelevällä nettisivulla on linkkinä todella mielenkiintoinen liikenneinvestointeja käsittelevä sivu. Tukholman läänin maakäräjät näyttää todella satsaavan raideliikenteeseen eikä pelkkiin moottoriteihin.

Ja onneksi julkisen rahan "omistajana" finanssi- tai muut kriisit eivät vaikuta suuremmin näin pitkän ajan projekteihin jotka Landstinget tekee, rakennushan on tarkoitus aloittaa 2013-2016. Joten sinne on aikaa, mutta periaate päätös on ainakin tehty.
Ja mitä tulee kommenttiin verojen maksamisesta niin ainahan sitä voi valittaa ennen kuin rupeaa laskemaan mitä verorahoista saa!
Onhan verot korkeammat tällä puolella joissain asioissa mutta siitä on myös hyötyä.
Lääkärinä jos vertaan Suomen sairasvakuutusta ja -etuja niin kyllä Ruotsi voittaa monissa asoissa.
Tuli vähän off-topic, mutta en voinut olla vastaamatta.
 
Ilmeisesti Tukholmassa raskas tunnelijuna on jäämässä nykyaikaisen raitiotien jalkoihin. Hyvä niin, kun maksan muutenkin niin paljon veroa. :smile:
Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?
 
Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?
Kyllä Karolinska Sjukhusetin haara on vireillä. Metrohankkeitten realistisuus (tai sen puute) vaan näyttää olevan useimmiten keskusteluihin osallistuvien korvien välissä.

Tukholman useimmat raitiolinjasuunnitelmat ovat verrattavissa meidän Raide-Jokeriin tai Jokeri 2:een. Värtanin raitiotie on luonteeltaan aika samankaltainen kuin Helsingin entisille satama-alueille johdettavat kaupunkiraitiotiet.
 
Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?

Lähijunille, jotka ovat käytännössä aika pitkälle metroa vastaavia, on vireillä Citybanan projekti, joka vie lähijunat maanalle keskustassa.
 
Kyllä Karolinska Sjukhusetin haara on vireillä.

Karolinskan tunnelihaara on pistetty nyt jäihin. Jo vuosien ajan on tutkittu useita korvaavia yhteyksiä Karolinskaan, kuten mm. mahdollinen linja 4:n koukkaus Karolinskan kautta, kun se on nostettu raiteille, sekä jonkun keskustan tulevan (tai jopa nykyisen) raitiolinjan, luultavasti 7:n, vieminen Karolinskaan. Tällä hetkellä tarkastellaan ilmeisesti Tvärbanan jatkoa Solnasta Odenplanille ja jotenkin taas tuntuu siltä, ettei halua Karolinskan ratikalle kuitenkaan oikeasti ole, muutenhan Odenplan-Solna pitäisi rakentaa jo samaan aikaan kuin Alvik-Solna.
 
Tunnelbanan tulevaisuuden näkymistä (laajentamattomuuden suhteen) oli juttua mm. SVT:ssä kuluneella viikolla jonkun verran. Linkki uutiseen. Talouskriisin aikana tuon tyyppiselle populismille varmaan löytyy tilausta vähän sieltä sun täältä.
Kallista rakentamista todellakin tarjoillaan lääkkeeksi lamaan elvytyksen nimissä siellä sun täällä, mutta todellista elvytystä on tehdä kustannustehokkaita ja hyödyllisiä asioita. Ei ole vaikea kuvitella, että Tukholmassakaan ei seudun kasvaessa rakenneta tiivistä korttelikaupunkia vaan sellaista maankäytön tehokkuutta, ettei tunnelbanalle ole perusteluita.

Ehkä meillä Ruotsin matkijoilla on vielä tulevaisuutemme ja tulee aika, jolloin Tukholman tapaan vallassa ja vastuussa olevat puhuvat järkeä ja harrastelijoiden metrounelmia esittävät vain harrastelijat.

Antero

(Viitatussa jutussa siterattiin mm. SL:n johtajaa, joka totesi raitioteitä laajentamalla voitavan rakentaa raideliikennettä enemmän ja edullisemmin kuin tunnelbanalla. YIMBY (Yes In My BackYard) -järjestön edustajan mielestä pitää rakentaa lisää tunnelbanaa, kun ratikka ei riitä.)
 
YIMBY (Yes In My BackYard) -järjestön edustajan mielestä pitää rakentaa lisää tunnelbanaa, kun ratikka ei riitä.

Tämä kuitenkin jakaa YIMBYä vähän kahtia. Toiset järjestössä ymmärtävät sen, että tietyille linjoille ratikka on ehdottomasti optimaali, ja että jos tunnelbanaa joskus tarvitaan, niin tämä on sitten sen ajan murhe, ja siihenkin voidaan yrittää hyödyntää jo aiemmin rakennettua ratikkalinjaa. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin olevan enemmän toiveita ja odotuksia tunneliverkoston laajenemiseen periaatteella "kyllä sitä ehkä sitten joskus tulevaisuudessa saatetaan tarvita". Ymmärtääkseni kuitenkin mm. suurin osa YIMBYn "nokkamiehistä" kannattaa enemmän ratikkaa etenkin nykytilanteessa.

Yhdestä asiasta YIMBYläiset ovat olleet harvinaisen yksimielisiä: Ei mitään kiskotakseja, niillä ei järjestetä joukoille liikennettä.
 
Niin, Tukholman Tunnelbanan kaltaisen Castrénin metron haikailu jäi 1960-luvun jälkeen vain harrastelijoiden ikiomaksi ajanvietteeksi... ;)
Eikös Iso liityntä pari vuotta sitten ollut viimeisin kaikkialle leviävän ”metron haikailu”? Tekijä oli kumminkin virkamies.

Kulosaaren ja Naurissaaren sillan pikaratikkakaistat olivat Castrénin ”metron” konkretiaa, samoin multippelilaittein hankitut raitiovaunut 1950-luvulla. Kumpikaan ei edusta sivukiskovirroitteista kaiken kattavaa metroverkkoa, kuten Tukholman tunnelbana, vaikka tunnelbanan vaunukoko onkin normaali metrovaunun koko eikä Helsingin metron junavaunukoko.

Eli se, mitä ryhdyttiin toteuttamaan ja mitä varten Kaivokadun ”metroasema” asematunnelin alle tehtiin, ei ollut Tukholman tunnelbanan kaltaista. Mopo karkasi käsistä vasta 1960-luvun loppupuolella, kun ryhdyttiin puuhaamaan pikaratikkaa ”halvempaa” metroa, jolla ei myöskään ollut paljoa yhteistä Tukholman tunnelbanan kanssa.

Katsotaan nyt taas miten halpaa se on, kun saadaan tarjouksia rakennusurakoista. Väitän yhä, että hinta alkaa ykkösellä – jos kokonaishintaa uskalletaan ääneen sanoa.

Antero
 
Takaisin
Ylös