Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Tukholman Spårväg Syd

  1. #1

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Tukholman Spårväg Syd

    Vielä ei ole tainnut kukaan mainita tästä suunnitelmasta.

    Ilmeisesti Tukholmassa raskas tunnelijuna on jäämässä nykyaikaisen raitiotien jalkoihin. Hyvä niin, kun maksan muutenkin niin paljon veroa.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Vielä ei ole tainnut kukaan mainita tästä suunnitelmasta.

    Ilmeisesti Tukholmassa raskas tunnelijuna on jäämässä nykyaikaisen raitiotien jalkoihin. Hyvä niin, kun maksan muutenkin niin paljon veroa.
    Onko tämä missään kohtaa yhteydessä nykyiseen Tvärbananiin? (Kartta oli vähän epäselvä)

    t. Rainer

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Tvärbanan

    Ei ole yhteydessä, tämän linjan pohjoisimmat ääret Fruängenissä ja Älvsjössä ovat selvästi Liljeholmenia ja Årstaa (joiden kautta Tvärbanan kulkee) etelämpänä.
    terveisin
    JE

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko tämä missään kohtaa yhteydessä nykyiseen Tvärbananiin? (Kartta oli vähän epäselvä)
    Ei ole. Joskin kartan pohjoisimmalta pysäkiltä Älvsjöltä ei ole kuin pari kilometriä Årstaan, josta Tvärbana kulkee.

  5. #5

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Tvärbanan

    Projektia esittelevällä nettisivulla on linkkinä todella mielenkiintoinen liikenneinvestointeja käsittelevä sivu. Tukholman läänin maakäräjät näyttää todella satsaavan raideliikenteeseen eikä pelkkiin moottoriteihin.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  6. #6

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Projektia esittelevällä nettisivulla on linkkinä todella mielenkiintoinen liikenneinvestointeja käsittelevä sivu. Tukholman läänin maakäräjät näyttää todella satsaavan raideliikenteeseen eikä pelkkiin moottoriteihin.
    Ja onneksi julkisen rahan "omistajana" finanssi- tai muut kriisit eivät vaikuta suuremmin näin pitkän ajan projekteihin jotka Landstinget tekee, rakennushan on tarkoitus aloittaa 2013-2016. Joten sinne on aikaa, mutta periaate päätös on ainakin tehty.
    Ja mitä tulee kommenttiin verojen maksamisesta niin ainahan sitä voi valittaa ennen kuin rupeaa laskemaan mitä verorahoista saa!
    Onhan verot korkeammat tällä puolella joissain asioissa mutta siitä on myös hyötyä.
    Lääkärinä jos vertaan Suomen sairasvakuutusta ja -etuja niin kyllä Ruotsi voittaa monissa asoissa.
    Tuli vähän off-topic, mutta en voinut olla vastaamatta.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ilmeisesti Tukholmassa raskas tunnelijuna on jäämässä nykyaikaisen raitiotien jalkoihin. Hyvä niin, kun maksan muutenkin niin paljon veroa.
    Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?
    Kyllä Karolinska Sjukhusetin haara on vireillä. Metrohankkeitten realistisuus (tai sen puute) vaan näyttää olevan useimmiten keskusteluihin osallistuvien korvien välissä.

    Tukholman useimmat raitiolinjasuunnitelmat ovat verrattavissa meidän Raide-Jokeriin tai Jokeri 2:een. Värtanin raitiotie on luonteeltaan aika samankaltainen kuin Helsingin entisille satama-alueille johdettavat kaupunkiraitiotiet.

  9. #9

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Onkos Tukholmassa muuten tehty yhtään laajennusta Tunnelbanalle sen jälkeen, kun Bagarmossenin haaran rataa jatkettiin Skarpnäckiin reilut 10 vuotta sitten? Eikä uusia, realistisia laajennussuunnitelmia taida olla edes vireillä?
    Lähijunille, jotka ovat käytännössä aika pitkälle metroa vastaavia, on vireillä Citybanan projekti, joka vie lähijunat maanalle keskustassa.

  10. #10

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kyllä Karolinska Sjukhusetin haara on vireillä.
    Karolinskan tunnelihaara on pistetty nyt jäihin. Jo vuosien ajan on tutkittu useita korvaavia yhteyksiä Karolinskaan, kuten mm. mahdollinen linja 4:n koukkaus Karolinskan kautta, kun se on nostettu raiteille, sekä jonkun keskustan tulevan (tai jopa nykyisen) raitiolinjan, luultavasti 7:n, vieminen Karolinskaan. Tällä hetkellä tarkastellaan ilmeisesti Tvärbanan jatkoa Solnasta Odenplanille ja jotenkin taas tuntuu siltä, ettei halua Karolinskan ratikalle kuitenkaan oikeasti ole, muutenhan Odenplan-Solna pitäisi rakentaa jo samaan aikaan kuin Alvik-Solna.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Karolinskan tunnelihaara on pistetty nyt jäihin.
    Tunnelbanan tulevaisuuden näkymistä (laajentamattomuuden suhteen) oli juttua mm. SVT:ssä kuluneella viikolla jonkun verran. Linkki uutiseen. Talouskriisin aikana tuon tyyppiselle populismille varmaan löytyy tilausta vähän sieltä sun täältä.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tunnelbanan tulevaisuuden näkymistä (laajentamattomuuden suhteen) oli juttua mm. SVT:ssä kuluneella viikolla jonkun verran. Linkki uutiseen. Talouskriisin aikana tuon tyyppiselle populismille varmaan löytyy tilausta vähän sieltä sun täältä.
    Kallista rakentamista todellakin tarjoillaan lääkkeeksi lamaan elvytyksen nimissä siellä sun täällä, mutta todellista elvytystä on tehdä kustannustehokkaita ja hyödyllisiä asioita. Ei ole vaikea kuvitella, että Tukholmassakaan ei seudun kasvaessa rakenneta tiivistä korttelikaupunkia vaan sellaista maankäytön tehokkuutta, ettei tunnelbanalle ole perusteluita.

    Ehkä meillä Ruotsin matkijoilla on vielä tulevaisuutemme ja tulee aika, jolloin Tukholman tapaan vallassa ja vastuussa olevat puhuvat järkeä ja harrastelijoiden metrounelmia esittävät vain harrastelijat.

    Antero

    (Viitatussa jutussa siterattiin mm. SL:n johtajaa, joka totesi raitioteitä laajentamalla voitavan rakentaa raideliikennettä enemmän ja edullisemmin kuin tunnelbanalla. YIMBY (Yes In My BackYard) -järjestön edustajan mielestä pitää rakentaa lisää tunnelbanaa, kun ratikka ei riitä.)

  13. #13

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    YIMBY (Yes In My BackYard) -järjestön edustajan mielestä pitää rakentaa lisää tunnelbanaa, kun ratikka ei riitä.
    Tämä kuitenkin jakaa YIMBYä vähän kahtia. Toiset järjestössä ymmärtävät sen, että tietyille linjoille ratikka on ehdottomasti optimaali, ja että jos tunnelbanaa joskus tarvitaan, niin tämä on sitten sen ajan murhe, ja siihenkin voidaan yrittää hyödyntää jo aiemmin rakennettua ratikkalinjaa. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin olevan enemmän toiveita ja odotuksia tunneliverkoston laajenemiseen periaatteella "kyllä sitä ehkä sitten joskus tulevaisuudessa saatetaan tarvita". Ymmärtääkseni kuitenkin mm. suurin osa YIMBYn "nokkamiehistä" kannattaa enemmän ratikkaa etenkin nykytilanteessa.

    Yhdestä asiasta YIMBYläiset ovat olleet harvinaisen yksimielisiä: Ei mitään kiskotakseja, niillä ei järjestetä joukoille liikennettä.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    ... ja harrastelijoiden metrounelmia esittävät vain harrastelijat.
    Niin, Tukholman Tunnelbanan kaltaisen Castrénin metron haikailu jäi 1960-luvun jälkeen vain harrastelijoiden ikiomaksi ajanvietteeksi...

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tukholman Spårväg Syd

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Niin, Tukholman Tunnelbanan kaltaisen Castrénin metron haikailu jäi 1960-luvun jälkeen vain harrastelijoiden ikiomaksi ajanvietteeksi...
    Eikös Iso liityntä pari vuotta sitten ollut viimeisin kaikkialle leviävän ”metron haikailu”? Tekijä oli kumminkin virkamies.

    Kulosaaren ja Naurissaaren sillan pikaratikkakaistat olivat Castrénin ”metron” konkretiaa, samoin multippelilaittein hankitut raitiovaunut 1950-luvulla. Kumpikaan ei edusta sivukiskovirroitteista kaiken kattavaa metroverkkoa, kuten Tukholman tunnelbana, vaikka tunnelbanan vaunukoko onkin normaali metrovaunun koko eikä Helsingin metron junavaunukoko.

    Eli se, mitä ryhdyttiin toteuttamaan ja mitä varten Kaivokadun ”metroasema” asematunnelin alle tehtiin, ei ollut Tukholman tunnelbanan kaltaista. Mopo karkasi käsistä vasta 1960-luvun loppupuolella, kun ryhdyttiin puuhaamaan pikaratikkaa ”halvempaa” metroa, jolla ei myöskään ollut paljoa yhteistä Tukholman tunnelbanan kanssa.

    Katsotaan nyt taas miten halpaa se on, kun saadaan tarjouksia rakennusurakoista. Väitän yhä, että hinta alkaa ykkösellä – jos kokonaishintaa uskalletaan ääneen sanoa.

    Antero

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman Tunnelbana
    kirjoittanut moxu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 180
    Viimeisin viesti: 29.05.2017, 16:28
  2. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  3. Spårväg - Guide för etablering
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.01.2010, 12:59
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •