Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan mielenkiintoinen tarve luoda mitä erilaisempia joukkoliikenneratkaisuja. Kuten tiedämme, itämetron jatkamiseen ei ole varaa. Siksi on viisasta panostaa pikaratikkaan, sillä raidejokeri, Laajasalon ratikka sekä ennemmin tai myöhemmin rakennettavat ratikkalinjat muodostavat tulevaisuudessa kattavan verkon, jota voi helposti kehittää.

Täten raidejokerin jatkaminen liitosalueelle on täysin luonnollinen ratkaisu. Se pystyy hyvin palvelemaan aluetta, tarvittaessa palvelualuetta voi vielä kasvattaa haarauttamalla linja. Tämä toimii hyvin, jos asutusta ei räjäytetä nykyisen ihanteen mukaan koko alueelle, tarkoitus lienee kuitenkin hieman keskittää asutusta. Tarvittaessa palvelua voi täydentää palvelulinjoilla, siis ei sellaisilla, mitä nykyään on, vaan PALVELUlinjoilla, jotka on ihan oikeasti tehty matkustajia varten. Lisäksi yhteyksiä voi lisätä vaikka bussilinjalla Mellunmäkeen tms. Kuitenkin, kun joskus tulee Lentoasema - Tikkurila - Mellunmäki -ratikalinja, voi sen jatkaa liitosalueelle, jo hyödyntämällä jokeri kakkosen linjausta. Tämähän olisi myös sitä tavoiteltua poikittaisliikennettä.
 
Jos Sipooseen tulee kombi, kannattaa tottakai koko Mellunmäen metrohaara liikennöidä kombilla ja nimenomaan niin, että kaikki junat ajavat Itäsalmeen/Östersundomiin asti. Länsipäässä voidaan tosiaan vaikka Kivenlahden metro rakentaa kombiksi, ja ajaa Vuosaaren satamasta Tapiolaan tai Matinkylään raskaita junia.

Jos Sipooseen tulee kevyempi pikaraitiotie, se kannattaa speksata Jokeri/Viira-yhteensopivaksi ja johtaa esimerkiksi Mellunmäestä Kontulan, Kivikon ja Latokartanonkaarta kautta Viikkiin, josta Viiraa pitkin keskustaan. Toinen reittivaihtoehto voisi olla suoraan Itäväylää Itäkeskukseen, josta Jokerirataa Viikkiin ja myöhemmin Roihuvuoren kautta Laajasaloon.

Jos pikaraitiotiestä ei tehdä kombia, kannattanee harkita Mellunmäen metron jatkamista Hakunilaan.
 
Eikö foorumilla ole vantaalaisia vai eivätkö he lue Vantaan sanomia? Viikonvaihteen paperilehdessä oli juttu otsikolla ”Liitosalue saattaa jäädä ilman metroa”. Juttu löytyy myös netistä (sekä siellä olevasta näköislehdestä sivulta 8).

Otsikko on turhan negatiivinen, koska jutussa on haastateltu KSV:n liikennesuunnittelija Sari Pielaa, joka kertoo, että metron sijaan pohditaan ratikkaa. Metro soveltuu liitosalueelle huonosti, eikä siellä ole asemaa kohden 10.000 käyttäjää.

Antero
 
Nyt todella selvitetään ilman ennakkorajoituksia, mikä on kokonaisuuden kannalta järkevin ja paras raideliikenneratkaisu, Piela toteaa.

HELsingistä Itään.
 
HELsingistä Itään.
Jep. Äkkiseltään preferoisin vaihtoehtoa jossa HELIllä on yksi tai kaksi asemaa alueella, ja ratikka toimii sekä suorana yhteytenä (Laajasalon ja/tai Viikin kautta) että syöttöliikenteenä junaan ja metroon. Vaihdot on huono asia, vaihtoehdot hyvä asia.
 
Vs: Raide-Jokeri

Jokerin pääteraide Itäkeskuksen bussitasolla on sinänsä hyvä, mutta jotenkin on ratkaistava liitosalueen ratikan yhteys. Itäkeskuksen kauppatason läpi se ei voi tulla, ja jossain määrin haasteellista radan tuonti Itäkeskukseen on ylipäätään. Mikä on vain osoitus taitamattomasta kaavoituksesta, jossa ei jätetä varaa tulevaisuudelle ja luullaan, että ollaan tekemässä maailmaa valmiiksi.

Linjastollisesti Itäkeskus ei ole mikään linjojen päätepiste, eikä sen ole mitään syytäkään olla sellaista. Keskuksena se on nimenomaan heilurilinjojen läpikulkupaikka. Lentoliikenteen hubiajattelu ei sovi paikalliseen joukkoliikenteeseen, vaikka sitä meidän lisäksi harrastetaan ainakin Budapestissä.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raide-Jokeri

Turunlinnantietä ne raiteet menisivät itään, enkä pitäisi bussiaseman kierrosta kovin ikävänä kieppinä. Muutama kymmenen, ehkä reilu sata metriä rataa suuntaansa säästyisi jos voisi suorempaa mennä.

Ihanteellistahan kuitenkin olisi ajaa raitiovaunut kuitenkin Itäkeskuksen katettujen katujen, Bulevardin ja Pikku-Bulevardin ja edelleen Piazzan läpi. Nopea sisäinen yhteys olisi varmasti myyntiä ja viihtyvyyttä kasvattava, tehden Itäkeskuksesta entistäkin enemmän katetun kivijalkakauppojen linjaaman keskustan tapaisen. Raiteet myös toisivat tuoretta, nyt erillistä Prisman automarkettia muun keskuksen yhteyteen.

Rakennusteknisesti renovointi lienee mahdollista katuja tukevoittamalla ja silta- ja kattorakenteita muuttamalla, mutta vaikeaa olemassaolevien liiketilojen (johtaen eturistiriitoihin ja muuhun säätöön) ja tilaratkaisujen (teknistä kikkailua) vuoksi. Tämä kuitenkin edellyttää paitsi kiinteistönomistajan myös kauppiaiden vakuuttumista projektin eduista, jota en ihan heti odottaisi tapahtuvan. Lisäksi vastarakennettu Prisma ei vaikuta rakenteiltaan yhteensopivalta sellaisenaan ja lienee olevan toisen kiinteistönomistajan hallussa, johtaen vielä kovempiin eturistiriitoihin (mm. "Ei pysty, ne vie meidän asiakkaat").
 
Kuntalehti sanoi:
– Välillä en enää muista, että olen ollut Porvoossa vasta puoli vuotta, nauraa tuore kaupunkisuunnittelupäällikkö Eero Löytönen. Tämä Turusta tullut mies on hyvä suustaan, ja hän onkin ottanut paikkansa kaupungin keskustelukulttuurissa. Milloin on keskusta kaivettava naftaliinista, milloin laitettava hepo laukkaamaan Helsinkiin.
HePo on visiotyötä, jota tehdään yhdessä metropolialueen kuntien kanssa. Tavoitteena on, että alueen maankäytön suunnitelmissa varataan väylä raideliikenteelle Porvooseen.
– On tärkeätä olla ajoissa liikkeellä, jottei raideliikenteen mahdollisuutta tukita tulevalla rakentamisella, Löytönen painottaa.
– Ilmastonmuutoksen hillitseminen pitää ottaa vakavasti. Toimenpiteitä täytyy tehdä oikeasti eikä vain olla tekevinään. Sitä paitsi junaliikennettä ei olisi ikinä aloitettu ja raiteita rakennettu, jos olisi tuijotettu pelkästään raideliikenteen taloudelliseen tuottavuuteen.
Löytösen mukaan on utopistista kuvitella, että työssäkäyvät porvoolaiset koukkaisivat Helsinkiin matkustaessaan lentokentän kautta. Näinhän on joissakin suunnitelmissa esitetty. Hän ei myöskään usko siihen vaihtoehtoon, että Pietariin kaavailtu luotijuna pysähtyisi Porvoossa.
Tosiasia kuitenkin on, että yhden prosentin vuosivauhdilla kasvava Porvoo suuntautuu entistä enemmän länteen eli metropolialueelle. Löytönen kannattaa liikennepaineiden helpottamista raideratkaisulla.

http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3035&sa=99091

Näkemystä vähän helsingin metronsuunnittelukioskin ulkopuoleltakin. Ö-sundomin raideratkaisu voisi perustua tämänkin näkemyksen pohjalle. Mutta kai se niin on, että helsinki haluaa sinne mieluummin jotain omaa ja mahdollisimman huonosti muuhun tulevaisuuden itäsuunnan raideratkaisuun sopivaa infraa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raide-Jokeri

Ihanteellistahan kuitenkin olisi ajaa raitiovaunut kuitenkin Itäkeskuksen katettujen katujen, Bulevardin ja Pikku-Bulevardin ja edelleen Piazzan läpi. Nopea sisäinen yhteys olisi varmasti myyntiä ja viihtyvyyttä kasvattava, tehden Itäkeskuksesta entistäkin enemmän katetun kivijalkakauppojen linjaaman keskustan tapaisen.

Itäkeskuksen allahan on koko kauppakeskuksen laajuisena iso parkkihalli, tai peräti useampikin. Näitähän voisi muuttaa ratikkareiteiksi, kun tilaa on :)
 
Vs: Raide-Jokeri

Itäkeskuksen allahan on koko kauppakeskuksen laajuisena iso parkkihalli, tai peräti useampikin. Näitähän voisi muuttaa ratikkareiteiksi, kun tilaa on :)

Mietin muuten ihan samaa ja jokseenkin tosissani. Toinen seikka mikä tuli mieleeni on se, että Itäväylähän katetaan kauppakeskuksen kohdalta - ehkä raiteet voisi vetää tämän katteen päältä ja jatkaa siitä mahdollisesti liitosalueille jos pikaraitioratkaisuun päädytään.
 
Vs: Raide-Jokeri

Mietin muuten ihan samaa ja jokseenkin tosissani. Toinen seikka mikä tuli mieleeni on se, että Itäväylähän katetaan kauppakeskuksen kohdalta - ehkä raiteet voisi vetää tämän katteen päältä ja jatkaa siitä mahdollisesti liitosalueille jos pikaraitioratkaisuun päädytään.
Katetulta alueelta tulee sitten "kamala" vaihtomatka terminaaliin.
Pysäköintihallit ovat yleensä täynnä. Mitähän "kauppakeskus" tuumaisi, jos ne vietäisiin.
Raitiotie talon sisällä "ostosbulevardeilla" lienee kyllä utopiaa.
Entä eteenpäin? Itäväylän itäpuolelle pitää päästä. No mahdollisen katteen kanssa se onnistuukin. Mutta sitten onkin kovin ahdasta Riskutien risteykseen asti.
Kaikkihan on mahdollista. Mutta edellyttää toimia, joita tässä maassa ja kaupungissa ei kovin helposti tehdä.
Tämä kaikki siis jos kuljetaan maan pinnalla eikä alla :).
 
Vs: Raide-Jokeri

Itiksen eteläpään parkkiksella on kyllä lähes aina tilaa. Metrolinjauskin on vedetty periaatteessa parkkihallin läpi, joten miksipä ei raitiotiekin.
 
Vs: Raide-Jokeri

Onhan joo vähän enemmän tilaa siellä eteläpään itäpuolisessa hallissa.
Mutta onhan siellä Itiksen poliisiautojen parkkikin ;).
Ja sitä ennen on pitänyt selvittää metrorata! Ja sen jälkeen on taas kovin ahdasta!
 
Vs: Raide-Jokeri

Niin ja todettakoon vielä, että joidenkin kymmenien parkkipaikkojen häviäminen tuskin ketään laskutaitoista kaupan alan ihmistä harmittaa, kun tilalle tuodaan hyvin palveleva raitiolinja jonka varrella asuu tuhansittain ihmisiä.
 
Takaisin
Ylös