Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.

Miten olisi Alicanten raitiotien Tren-Tram? Pituus 37m, nopeus max 100km/h ja 1000mm raideleveys. Minimi kaarresäde 30m. Jos ajatellaan Kalasatamaan asti käytettäväksi Itäväylän linjausta, niin kyllähän tuota voitaisiin aika pitkälle tuoda kohti keskustaa siitäkin eteenpäin. Vaunun leveys voi ihan hyvin olla vaikka 2.3m, jollain ainoastaan tuo kaarresäde rajoittaa liikennöintiä.

Tarkemmat tekniset tiedot täältä:
http://www.vossloh-espana.com/cms/media/downloads/pdfs/flyer/Vossloh_Espana_TrainTram_us.pdf

Vaikka tuskin on kovin järkevää laajentaa metristä verkkoa Porvooseen asti, mutta periaatteellisella tasolla ongelmaa ei ole.
 
Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.

Paikallisjunalla on siten sama tilanne kuin metrolla, mutta asemia vielä harvemmassa, eli se ei sovellu ainoaksi ratkaisuksi. Ja pointti tässä oli juuri se, että yritetään hoitaa kaksi erilaista tarvetta yhdellä ratkaisulla.

Antero
 
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.

Paikallisjunalla on siten sama tilanne kuin metrolla, mutta asemia vielä harvemmassa, eli se ei sovellu ainoaksi ratkaisuksi. Ja pointti tässä oli juuri se, että yritetään hoitaa kaksi erilaista tarvetta yhdellä ratkaisulla.

En näkisi minään ongelmana sitä, että Ösundomiin rakennettasiin juurikin keravaa. Suhteellisen tiivistä sekä kerros- että pientaloista koostuvaa rakennetta aseman ympärille, jossa sitten on jonkinlainen palveluvarustus. Hyvin hankala kuvitella että muutaman kymmenen tuhannen asukaspohjalla saataisiin aikaan kantakaupunkimaista rakennetta palveluineen, etenkin kun helsingin keskusta on joka tapauksessa niin lähellä. Kyllä tässä enemmän on uhkana se, että Ösundomiin syntyy joko kontulaa tai sitten nurmijärveä.

Toki paikallisjuna tulee varmasti tarvitsemaan täydentäjäkseen busseja, mutta näin se on todennäköisesti ratikankin kanssa. Ratikassa eniten häiritsee juurikin kaksi asiaa:

1) Siitä tulee väistämättä liityntähärpäke metroon. On lähestulkoon mahdotonta kuvitella, että sille avattaisiin metron kanssa täysin päällekäinen reitti keskustaan. Kiertelevät linjat puolestaan olisivat niin hitaita, että ihmiset liittyisivät siinäkin tapauksessa.

2) Ratikka ei voi olla ratkaisu Ösundomin itäpuolella.
 
Toki paikallisjuna tulee varmasti tarvitsemaan täydentäjäkseen busseja, mutta näin se on todennäköisesti ratikankin kanssa. Ratikassa eniten häiritsee juurikin kaksi asiaa:

1) Siitä tulee väistämättä liityntähärpäke metroon. On lähestulkoon mahdotonta kuvitella, että sille avattaisiin metron kanssa täysin päällekäinen reitti keskustaan. Kiertelevät linjat puolestaan olisivat niin hitaita, että ihmiset liittyisivät siinäkin tapauksessa.

2) Ratikka ei voi olla ratkaisu Ösundomin itäpuolella.
Se on kuitenkin ensisijaisesti ratkaisu paikalliseen liikenteeseen, ja toisaalta toimisi hyvin nätisti junan kanssa. Eli pikaratikka punoisi yhteen asuinalueet, metron ja junan. Kuormittuisi vielä näppärästi kumpaankiin suuntaan.

Ja voihan sen Tramtrainin kaivaa naftaliinista. Pääradan puolella esimerkiksi niin että korvataan I-juna välillä Tapanila - Keskusta TramTrainillä. Eli tehdään vaikka itäpuolella rinnakkaiset kiskot, Pasilaan saakka tuo on verrattaen helppo linja, keskustan päässä radalta Kaisaniementietä Rautatientorille, jos haluaa Pintapisaran niin Kaivokadun kautta Töölönlahdelle ja rantaradan suuntaan takaisin. Kehäradan ja Keravan junat pysähtyy sitten niin kuin K nyt. Ja tuota TramTrainiä liikennöi HSL/HKL eikä VR, mikä jo sinänsä tekee Keskusta - Tapanila välistä kannattavan.
 
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.

Sipoossa on HELI-ratavarauksen kohdalla Söderkulla niminen taajama jolla olsi kasvupotentiaalia jopa Keravan kokoiseksi muttta tarvitisisi ratayhteyttä siihen tavoitteeseen pääsemiseksi.

---------- Viesti lisätty kello 9:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:21 ----------

1) Siitä tulee väistämättä liityntähärpäke metroon. On lähestulkoon mahdotonta kuvitella, että sille avattaisiin metron kanssa täysin päällekäinen reitti keskustaan. Kiertelevät linjat puolestaan olisivat niin hitaita, että ihmiset liittyisivät siinäkin tapauksessa.

2) Ratikka ei voi olla ratkaisu Ösundomin itäpuolella.

Juuri nämä ovat ne seikat jotka savat minutkin epäilemään mielekkyyttä.

---------- Viesti lisätty kello 9:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:22 ----------

Ja voihan sen Tramtrainin kaivaa naftaliinista. Pääradan puolella esimerkiksi niin että korvataan I-juna välillä Tapanila - Keskusta TramTrainillä. Eli tehdään vaikka itäpuolella rinnakkaiset kiskot, Pasilaan saakka tuo on verrattaen helppo linja, keskustan päässä radalta Kaisaniementietä Rautatientorille, jos haluaa Pintapisaran niin Kaivokadun kautta Töölönlahdelle ja rantaradan suuntaan takaisin. Kehäradan ja Keravan junat pysähtyy sitten niin kuin K nyt. Ja tuota TramTrainiä liikennöi HSL/HKL eikä VR, mikä jo sinänsä tekee Keskusta - Tapanila välistä kannattavan.

Vähän utopistinen hahmotelma. Suurimpana haasteena näkisin raskaan Tram-Train -junan tuomista Helsingin keskustan kadulle. Mutta jos sille saadan oma parkkipaikka Kaisaniemen puiston viereen?

Miltä kuulostaisi tällainen vaihtoehto? Porvoon Tram-Train -juna tuodaan Jokerin reittiä Itäkeskuksen ja Viikin kautta pääradalle Oulunkylään josta keskustaan?

t. Rainer
 
Vähän utopistinen hahmotelma. Suurimpana haasteena näkisin raskaan Tram-Train -junan tuomista Helsingin keskustan kadulle. Mutta jos sille saadan oma parkkipaikka Kaisaniemen puiston viereen?
No mikä siinä on ongelma jos se ajetaan vaan Rautatientorille? Semmoinen keskeinen autoväylä kuin Läntinen Teatterikuja joudutaan tosin sulkemaan autoilta.

Miltä kuulostaisi tällainen vaihtoehto? Porvoon Tram-Train -juna tuodaan Jokerin reittiä Itäkeskuksen ja Viikin kautta pääradalle Oulunkylään josta keskustaan?
Paljon pysäkkejä eli epäilen hitaaksi. Pitäisi tehd Östikassa niin päin että se Jokerin jatkot kääntyy jossain kohti HELIn varausta kulkevalla radalla jolla ei ole sitten edes välttämättä yhtään pysäkkiä ennen Tapanilaa.
 
No mikä siinä on ongelma jos se ajetaan vaan Rautatientorille? Semmoinen keskeinen autoväylä kuin Läntinen Teatterikuja joudutaan tosin sulkemaan autoilta.

No jos se idästä tuleva rata nyt kuitenkin liittyy päärataan ihan omaa rataa pitkin, ja juna tulisi vaikka aseman raiteiden 1-3 paikkeille Kaisaniemen puistoon, periaateessa se voisi tulla jopa Teatterikujalle asti, niin tarviiko sen olla mikään Tram-Train ollenkaan?

t. Rainer
 
->Itseäni ihmetyttää tuossa ratikan esisuunnitelmassa juurikin se, ettei siinä varauduta HELI-rataan. Käytännössä siis linjat tulisi vetää siten, että kumpikin ratikkahaara päätyy Porvoonväylän pohjoispuolelle, jossa HELI-varaus kulkee, tai vaihtoehtoisesti tehdä ehdotus HELI-linjauksen tuomisesta etelämmäs. Tällöin ratikka palvelisi sekä yhteytenä Itäkeskukseen että liityntäyhteytenä keskustaan. Molempien haarojen ei tietenkään tarvitse päätyä samalle lähijuna-asemlle, vaan eteläisempi voi kulkea esim. Karhusaaren ja Majvikin kautta kauemmas. Pikaparannuksena Unified-vaihtoehdossa toimisi sekin, että Sundsbergista ei mentäisi Ribbingöhön vaan Talosaareen ja Karhusaareen.

Selvityksen sivulla 26 on itseasiassa oikean suuntainen linjaus (unified b2). En vaan löydä mistään perusteluja sille, miksi on päätytty tuohon Ribbingöhön kulkevaan linjaukseen...
 
No jos se idästä tuleva rata nyt kuitenkin liittyy päärataan ihan omaa rataa pitkin, ja juna tulisi vaikka aseman raiteiden 1-3 paikkeille Kaisaniemen puistoon, periaateessa se voisi tulla jopa Teatterikujalle asti, niin tarviiko sen olla mikään Tram-Train ollenkaan?

t. Rainer
No jos sitä TramTrainia tekisi niin idea olisi toki ajaa esimerkiksi Ösundomissa ihan kadulla. Esimerkiksi jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa.
 

Liitetiedostot

  • Ötramtrain.JPG
    Ötramtrain.JPG
    45.2 KB · Lukukerrat: 130
No jos sitä TramTrainia tekisi niin idea olisi toki ajaa esimerkiksi Ösundomissa ihan kadulla. Esimerkiksi jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa.

Kuva näyttää Helsingin kokoisen kaupungin koko ratikka ja metroverkolta ja ehkä lopputulos 100 v päästä, mutta jos etenee vähän hitaammin pala palalta niin haittaako se että juna ja ratikka pidetään erillisinä? Ne voivat jossain kohtaa mennä ristiin tai käyttää samaa maastokäytävää ja jossain jopa samoja kiskoja jos sähköjärjestelmien erot saa hanskattua jotenkin mutta muuten kai ei ole tarvetta ajaa Helsingin ja Porvoon välisiä junia liitosalueiden lähiöiden kaduilla.

t. Rainer
 
Kuva näyttää Helsingin kokoisen kaupungin koko ratikka ja metroverkolta ja ehkä lopputulos 100 v päästä, mutta jos etenee vähän hitaammin pala palalta niin haittaako se että juna ja ratikka pidetään erillisinä? Ne voivat jossain kohtaa mennä ristiin tai käyttää samaa maastokäytävää ja jossain jopa samoja kiskoja jos sähköjärjestelmien erot saa hanskattua jotenkin mutta muuten kai ei ole tarvetta ajaa Helsingin ja Porvoon välisiä junia liitosalueiden lähiöiden kaduilla.
Miksei noinkin, mutta toki olisi parempi jos vaihtamatta pääsisi perille saakka. Ei tuo kuva nyt ole mitään muut kuin selvityksen Östiksen ratikka ja HELIn varausta tehty rata Porvooseen. Unohdeteen nyt linjat hetkeksi, perusidea on se Östikasta ratikka jatkaisi HELIn uraa. Eikä tuota kerralla tarvitse tehdä Porvooseen saakka. Minusta Porvooseen pitäisi edelleenkin saada ihan oikea nopea juna, mutta kun RHK ei lämpene ja VR hinnoittelee itsensä ulos.
 
Se ei pystyisi kääntymään kadunkulmien ympäri mutkissa koska ylitys olisi liian suuri, ja millään ratojen millimetrioikaisuilla sitä ei korjata.

Esittämässäni reittivaihtoehdossa ratikkajuna ei kulkisi vanhassa rataverkossa kuin Liisankadulla ja Kaisaniemenkadulla (sekä Aleksis Kiven kadulla), joten se että Liisankadun ja Kaisaniemenkadun risteys ei nykyisellään kelpaisi, ei estä rakentamasta risteystä esim. 30m kaarresäteelle. Kyse on vain halusta.
 
Helsingin KH päätöstiedote sanoi:
Ehdotuksen mukaan siten, että esittelijä muutti esitystään jäsen Ylikahrin muutosehdotuksen mukaisesti niin, että esitystekstin loppuun tulee lisäys: ”Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet.”
Mitä minä rohkenen tulkita niin että se pikaratikkakin on edelleen kuvioissa. Seuraavaksi sitten valtuustoon.
 
Takaisin
Ylös