Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Valitettavasti näin ei voi tehdä. Kaikilla alueilla on oltava jokin toimiva liikennejärjestelmä. Jos se ei ole raitiotie, metro tai juna, se on pelkkä autoilu. Espoo on oivallinen esimerkki. Siellä on ollut vuosikymmenet metrolinjan varaus, joka sivumennen sanoen jätetään nyt sitten käyttämättä.Toinen juttu on, että voisiko tällaisessa tapauksessa jättää liikennevälinevalinta avoimeksi ja päättää se myöhemmin. Tehdään varaus jossa voi toimia sekä lähijuna, metro tai raitiotie ja katsotaan sitten.
Ja ratikkaraportin alussa sivulla 11 on hyvin havainnollisesti esitetty, miksi ”tilavaraus” ei voi olla sama ratikalle ja metrolle/junalle. Yhdyskuntarakenne on erilainen riippuen siitä, minkälaista liikennejärjestelmää tehdään. Tietenkin ratikka voi hoitaa metron tehtävän, koska ratikan voi rakentaa metrolle varattuun uraan. Mutta silloin ei saada hyväksi niitä etuja, jotka ratikka yhdyskuntarakenteelle tarjoaa.
Siitä H/K-suhteen laskennasta vielä. Kun ratikan saa Östersundomiin hintaan 80–120 M€, niin ratikka maksaa itsensä takaisin pelkästään sillä, että se säästää kaksi moottoritieliittymää. Helsinkiläisellä hinnoittelulla riittää jopa yksi, mutta ehkei liittymärakentaminen kumminkaan ihan niin kallista siellä Sipoonkorvessa ole.
Antero