Sivu 28 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8182425262728293031323848 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 406-420/747

Viestiketju: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

  1. #406
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    En näe mitään syytä, miksi Porvoosta tuleva "kaukoratikka" ei voisi tulla keskustaan asti. Jos 1000mm levynen pikaraitiotie päätettäisiin jatkaa Itäkeskuksesta keskustaan, lienisi helpointa vetää se Itäväylän maastokäytävässä. (Tämähän ei tietenkään poissulje Laajasalo - (/Herttoniemi) - Roihuvuori - Itäkeskus ratikkalinjausta), vaan on suorempi reitti Kalasatamaan. Radalle olisi syytä tehdä oma Kulosaaren silta sekä oma linjaus Sompasaaren kärkeen asti, josta se vasta siirtyisi ratikkaverkkoon ja hyödyntäisi Kalasataman raitiotien linjausta Rautatientorille. (Sompasaari - Tervasaari - Liisankatu - Kaisaniemenkatu - Rautatientori.) Jos autoton Kaivokatu olisi tässä vaiheessa toteutunut, voisi Porvoon ratikkajunien lähtolaituri olla Rautatientorin sijaan vaikkapa aseman pääovien ja nykyisen ratikkapysäkin välissä.

    Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.

    Kapasiteettia Porvoon suuntaan saisi lisättyä myös ajamalla kahta kolmivaunuista junaa kaksinajossa Kalasatama-Porvoo -välillä siten, että Kalasatamassa (oman linjauksen alkupysäkillä) ratikkajunat koottaisiin/jaettaisiin niin, että toinen yksikkö ajaa Kalasatamasta Tervasaaren kautta Rautatieasemalle ja toinen esim. reittiä Pääskylänkatu - Aleksis Kiven katu - Pasilan asema. Täten luodaan myös merkittävä toinen suora yhteys.

    Ei liene myöskään mikään ongelma esim. ruuhka-aikoina ajaa joitakin Porvoon ratikkavuoroja Itäkeskuksesta jokerin reittiä Leppävaaraan.

    Ja ei muuta kuin rakentamaan!
    Näin se nyt vaan menee

  2. #407

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    En näe mitään syytä, miksi Porvoosta tuleva "kaukoratikka" ei voisi tulla keskustaan asti.
    Pakko todeta tästä viestistä, että nyt puhut täyttä asiaa. Mikään muu ei kuvailemaasi järjestelyä estä, kuin haluttomuus. Näin hyvää joukkoliikennettä voitaisiin meillä alkaa rakentamaan vaikka heti.

  3. #408

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Tulee tässä mieleen, että jos Länsimetron rakentaminen oikeasti juuttuu Tapiolaan ja Raide-Jokeri tehdään, ja jonkin ihmeen kautta Ösundomiin päädyttäisiin tekemään pikaratikka, niin olisi suorastaan symmetristä jatkaa Tapiolasta länteen ratikalla eikä metrolla. Syntyisi laaja seudullinen pikaratikkaverkosto, jonka itäinen vaihtoasema olisi Itiksessä ja läntinen Tapiolassa. No, eipä taida tämmöistä riskiä juuri olla, nyt kun kerran metrosuunnitelma on voimassa lännessä ja kohta idässä. Toteutusta lykätään niin kauan että rahat löytyy, riippumatta siitä kauanko siihen menee.

  4. #409
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kölnin ja Bonnin välillä kulkee myös DB:n päärata jolla ajaa sekä paikallis- /taajamajunia että kaukojunia (matka-aika n 15 min) joten se ratikka /metro ei ole ainoa tapa päästä kaupunkien välillä.
    Sinäpä sen kirjoitit. Jos Helsingin ja Porvoon välille tehdään paikallisraideliikenneyhteys (määrittelemättä siis tässä vielä valittua teknologiaa ja sen nimitystä), ei se mitenkään estä rakentamasta nopeiden junien rataa joskus puolen vuosisadan päästä. Kölnin ja Bonnin välillä on eri palvelu tarjolla niille, jotka haluavat vain päästä kaupungista toiseen ja niille, joilla on tarve liikkua kaupunkien väliselle alueelle. Aivan samasta on kyse H:gin ja Porvoon välillä, mutta meillä näitä tarpeita yritetään hoitaa yhdellä ainoalla välineellä, joka ei voi olla hyvä kumpaankaan tarkoitukseen. Tarkoitan tällä esimerkiksi näitä:
    • Metro: liian hidas kaupungista toiseen, liian vähän asemia kaupunkien välisen alueen palvelemiseksi, liian kallis kumpaankin tarkoitukseen
    • Nopea junarata: ei palvele lainkaan kaupunien välistä aluetta
    • Paikallisjunarata: liian vähän asemia kaupunkien välisen alueen palvelemiseksi
    • Yksi pikaratikkarata: joko liian hidas kaupungista toiseen tai liian vähän pysäkkejä kaupunkien välillä

    Tarvitaan siis yksi ratkaisu matkoille keskustasta keskustaan ja toinen matkoille, jotka alkavat tai päättyvät kaupunkien välillä.

    Ei tietenkään ole aivan yhden tekevää, minkälaisia nämä ratkaisut ovat. Rakentamattomassa maastossa Helsingin ja Porvoon välillä voi tehdä mitä vain, mutta kummankaan kaupungin keskustassa ei voi tehdä mitä vain. Kuten GTN8 viestissään osoitti, kevyt raideliikennetekniikka tarjoaa parhaimman joustavuuden ja sopeutuvuuden kummankin seudun sisällä ja rakennetun ympäristön kanssa.

    Antero

  5. #410

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.
    Kyseinen juna ei nyt valitettavasti toimi raitiovaununa Helsingin kaltaisessa ympäristössä. Se ei ole raitiovaunuksi rakennettukaan vaan junaksi tai "metroksi" kuten kuva antaa ymmärtää.

    Syy ei ole junan pituus vaan vaunun pituus ja rakenne. Juna joka on 60 m pitkä koostuu kolmesta 20 m pitkistä vaunusta jotka kulkevat tavanomaisten telien päällä. Siis yksi vaunu tästä junasta on yhtä pitkä kuin kokonainen Nr2 sarjan 2-vaunuinen nivelvaunu. Se ei pystyisi kääntymään kadunkulmien ympäri mutkissa koska ylitys olisi liian suuri, ja millään ratojen millimetrioikaisuilla sitä ei korjata. Ainoa mahdollisuus on laittaa se kulkemaan esim Kalasatamasta Pasilaan vanhaa satamaradan linjausta pitkin, mutta siinä tapauksessa tavallinen leveäraidejuna olisi yhtä toimiva ellei toimivampi tai ainakin tilavampi.

    t. Rainer

  6. #411
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    • Paikallisjunarata: liian vähän asemia kaupunkien välisen alueen palvelemiseksi
    Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?

  7. #412

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?
    Niinpä juuri.

    Paras kombinaatio olisi paikallis- tai ns normaali rautatie ensalkuun ainakin Porvooseen ja sen lisäksi raitiotie joko 1- tai 2-haaraisena Itäkeskusesta liitosalueille.

    Se kysymys on, voisiko sillä säästää jotain, palvelutason kärsimättä, jos ne käyttäisi samaa infraa eli kiskoja osittain, ja mitä reunaehtoja siitä syntyy, vai kannattaako unohtaa koko juttu.

    t. Rainer

  8. #413

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?
    Kaksi kirjainta: VR.
    Kahtena sanana VR ja laskutus.

  9. #414

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?
    Oletko kokeillut matkustaa T-junalla Helsingistä Keravalle? Entä H-junalla Tapanilaan? Sen takia tuolle välille onkin nimenomaan rakennettu kaksi eri rataa, joista toinen palvelee kaupungista kaupunkiin ja toinen kaupunkien välillä.
    Viimeisin muokkaaja risukasa; 09.09.2010 kello 13:06.

  10. #415

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Oletko kokeillut matkustaa T-junalla Helsingistä Keravalle? Entä H-junalla Tapanilaan? Sen takia tuolle välille onkin nimenomaan rakennettu kaksi eri rataa, joista toinen palvelee kaupungista kaupunkiin ja toinen kaupunkien välillä.
    Mutta Leppävarasta Kirkkonummelle ei ole kahta erillistä raideparia vaan kaikki junat, sekä nopeat että hitaat mahtuvat samalle. Toki mahtuisi enemmän junia kulkemaan jos olisi tuplaraiteet, mutta toistaiseksi onnistuu näin.

    Jos vertaa Helsinki-Porvoo väliä niin Porvoo ja Sipoo ovat niin pieniä Espooseen verrattuna, ja kylät kaukana toisistaan, että periaatteessa 1-raiteinenkin rata riittäisi Östersundomin ja Porvoon välillä, jos radalla on kohtauspaikkoja.

    t. Rainer

  11. #416
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Oletko kokeillut matkustaa T-junalla Helsingistä Keravalle? Entä H-junalla Tapanilaan? Sen takia tuolle välille onkin nimenomaan rakennettu kaksi eri rataa, joista toinen palvelee kaupungista kaupunkiin ja toinen kaupunkien välillä.
    Ensimmäiseen olen ja toiseen en. Porvoon radalla ei tulisi olemaan nopeaa kaukoliikennettä, joten marginaalia järjestellä eri pysähdyksillä operoivaa lähiliikennettä olisi jonkin verran kahdellakin raideparilla. Esim. I/K-tyyppistä Ösundomiin/Söderkullaan ja H-tyyppistä Porvooseen.

  12. #417

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Googlaamalla löytyy hämmentävää tutkimustietoa itälaajennuksesta ja metrosta muutenkin.

    2088 Helsingin metro laajenee Viipuriin
    Lähde

  13. #418

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    marginaalia järjestellä eri pysähdyksillä operoivaa lähiliikennettä olisi jonkin verran kahdellakin raideparilla
    No kahdella raideparilla nyt ainakin. Tarkoititko: yhdellä raideparilla?

  14. #419
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    No kahdella raideparilla nyt ainakin. Tarkoititko: yhdellä raideparilla?
    Juu. Jostain syystä tämä termi "raidepari" tuottaa meikäläiselle ylitsepääsemättömiä hahmotusongelmia.

  15. #420

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    En näe mitään syytä, miksi Porvoosta tuleva "kaukoratikka" ei voisi tulla keskustaan asti. Jos 1000mm levynen pikaraitiotie päätettäisiin jatkaa Itäkeskuksesta keskustaan, lienisi helpointa vetää se Itäväylän maastokäytävässä. (Tämähän ei tietenkään poissulje Laajasalo - (/Herttoniemi) - Roihuvuori - Itäkeskus ratikkalinjausta), vaan on suorempi reitti Kalasatamaan. Radalle olisi syytä tehdä oma Kulosaaren silta sekä oma linjaus Sompasaaren kärkeen asti, josta se vasta siirtyisi ratikkaverkkoon ja hyödyntäisi Kalasataman raitiotien linjausta Rautatientorille. (Sompasaari - Tervasaari - Liisankatu - Kaisaniemenkatu - Rautatientori.) Jos autoton Kaivokatu olisi tässä vaiheessa toteutunut, voisi Porvoon ratikkajunien lähtolaituri olla Rautatientorin sijaan vaikkapa aseman pääovien ja nykyisen ratikkapysäkin välissä.
    Mietin tismalleen samaa. Tuosta saisi myös ympyräradan Mannerheimintie - Arkadiankatu - Fredrikinkatu - Topeliuksenkatu - Nordenskiöldinkatu - Pasila - Vallilalanlaakso - Kalasatama. En itseasiassa edes heti keksi tuolta reitiltä tiukkoja kurveja, onnistuisiko peräti 35m?

    Yksinkertaisin mutta tylsä vaihtoehto olisi Hakaniemi - Uusi silta ("Pidempi silta") - Siltavuorenranta - Kaisaniemen puisto - Rautatientori.

    Eikä ne tunnelit nyt tässä myöskään niin paljon tuntuisi kustannuksena.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 14:59
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. HKL: HKL tutkii Östersundomin joukkoliikennetarpeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2009, 13:00
  4. HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 07.01.2009, 09:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •