Sivu 30 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 102026272829303132333440 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 436-450/747

Viestiketju: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

  1. #436
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mitä minä rohkenen tulkita niin että se pikaratikkakin on edelleen kuvioissa. Seuraavaksi sitten valtuustoon.
    Saapa nähdä, miten tämä omituinen prosessi etenee. Mahdetaankohan valtuustollekaan kertoa, mitkä ovat metron ja ratikan hinnat ja kulkumuoto-osuudet. Ja miksi ”joku” päätti, että Östersundomiin rakennetaan metro. Sillä paitsi, että asia on kirjoitettu kaupunginhallituksen hyväksymään työohjelmaan, näkyy tämä tekemätön päätös myös Helsingin talous- ja suunnittelukeskuksen internetsivulla:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut TASKE 1.9.2010
    http://www.hel.fi/wps/portal/Talousjasuunnittelukeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/taske/fi/Aluerakentaminen/Esittely13

    Metro vai pikaraitiotie?

    Raideliikenteen suhteen metrovaihtoehto on nyt valittu ensisijaiseksi yleiskaavoituksen pohjaksi, mutta kaavoitus ei vielä sulje kokonaan pois pikaraitiotietäkään.

    ”Esimerkiksi pääkatujen varaukset tehdään joustavasti siten, että voidaan lopulta sen hetkisen poliittisen tahdon, taloudellisen tilanteen ja teknisen tiedon mukaan tehdä paras mahdollinen ratkaisu. Vuonna 2015 itämetron rakentamisen aloittaminen olisi kuitenkin teknisesti mahdollista”, Karjalainen vahvistaa.
    Pikkuisen tässä täytyy helsinkiläisenä ihmetellä, kenellä on valtuudet tehdä tällaisia puolen miljardin euron suuruisia päätöksiä, kun niitä ei tee valtuusto eikä kaupunginhallitus, koska kumpikaan ei ollut tuon sivun julkaisupäivänä edes käsitellyt tällaista asiaa.

    Saati että vielä joskus kuulisi, mikä on tällaisen päätöksen perustelu.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja Antero Alku; 13.09.2010 kello 23:46. Syy: Typovirhe pois.

  2. #437
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Saati että vielä joskus kuulisi, mikä on tällaisen päätöksen perustelu.
    Mitkä ihmeen perustelut? Sehän on Metro. Siinä on perustelua ihan tarpeeksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #438
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    En malta olla laittamatta tätä – taas menee näin.

    HS jatkaa luotettavalla asenteellisella mielikuvia muokkaavalla ”tiedotus”linjallaan. Kun kaupunginhallitus on eilen päättänyt, että se edellyttää metron ja pikaratikan selvittämistä kaavoituksessa tasavertaisina, HS kertoo tänään pikku-uutisessa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hesari
    Helsinki kutsuu naapureitaan Östersundomin suunnitteluun
    ...Alustavissa hahmotelmissa Östersundomiin tulee 50 000 – 80 000 asukkaan asuinalue Mellunmäestä lähtevän niin sanotun itämetron varaan.
    Ruotsinkielinen pääkaupunkiseudun päivälehti Hufvudstadbladet lieneekin parempi, koska se kuulemma on kertonut miten asia on. Olenkin jo pitkään harkinnut sanomalehtitilaukseni vaihtamista. Ja suosittelen sitä muillekin. Siinä siivellä harjaantuu toinen kotimainenkin.

    Antero

  4. #439

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS
    Alustavissa hahmotelmissa Östersundomiin tulee 50 000 – 80 000 asukkaan asuinalue Mellunmäestä lähtevän niin sanotun itämetron varaan.
    Tuo 'varaan' on sinällään hauska ilmaisu. Kaikki ovat ilmeisesti herttaisen yhtä mieltä siitä, että tuon kokoista uutta aluetta ei voi rakentaa ilman raideyhteyttä, mutta toisaalta ollaan valmiita tyytymään aika vaatimattomaan matkaosuuteen, eikä edes valita sitä vaihtoehtoa, jolle ennustetaan suurinta matkaosuutta. Kuinka metron 'varassa' sitten lopulta ollaan? Länsimetrolle edes laskettiin bussi- eli nollavaihtoehto, jonka toiminta nyt tietysti onkin eri tavalla tiedossa kuin idässä.

  5. #440

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Nyt se metro on jo sitten nimikkeellä Sipoon metro. Pieni rahoitusrealistinen huomio: Jos Sipoo maksaa 70% Majvikin jatkosta niin se on noin 70 miljoonaa euroa. Joka on sattumoisin saman verran kun kaikki Sipoon verotulot vuonna 2010.

  6. #441
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Raitiotiealueen (päällekkäinen) bussiliikenne lopetetaan turhana törsäyksenä. Liitosalueiden bussiliikennettä ajetaan vain harkitusti raitiotielinjaston ohi keskustaan Linja-autoasemalle ja raitioteiden laitapysäkkeille rakennetaan muualta maailmasta tutut sujuvat yhdysliikenneterminaalit. Näin saadaan keskusta viihtyisäksi. Rautatientorin/Elielinaukion bussiasemat lakkautuvat samalla. Johdinautosuunnittelu lopetetaan välittömästi suurempien rahamenojen välttämiseksi.
    Metroalueen (päällekkäinen) raitiotiesuunnittelu lopetetaan turhana törsäyksenä. Liitosalueiden bussiliikennettä ajetaan vain nykyisille asuinalueille ja suunnitellaan uudisrakentaminen kävelyetäisyyden päähän metroasemista. Näin saadan aikaan viihtyisä lähiö, vältetään syrjäiset yhdysliikenneterminaalit ja säästetään suojeltavaksi esitetyt luontokohteet rakentamiselta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.10.2010 kello 07:58. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  7. #442
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Metroalueen (päällekkäinen) raitiotiesuunnittelu lopetetaan turhana törsäyksenä. Liitosalueiden bussiliikennettä ajetaan vain nykyisille asuinalueille ja suunnitellaan uudisrakentaminen kävelyetäisyyden päähän metroasemista. Näin saadan aikaan viihtyisä lähiö, vältetään syrjäiset yhdysliikenneterminaalit ja säästetään suojeltavaksi esitetyt luontokohteet rakentamiselta.
    Ei se muuten mene ihan näin. Lukaisepa ne raportit, joissa on suunniteltu Östersundomia metron tai ratikan pohjalta. Harva haluaa asua metroasemalla, mutta vaikka haluaisikin, kumminkin se metro maksaa 5 kertaa niin paljon kuin ratikka, joka ei jyrää alleen niitä luontokohteita. Ja se 5 kertaa ratikkaa kalliimpi metrorakentaminen tulee HSL:n maksettavaksi myös, eli ei se ole mitään säästämistä.

    Antero

  8. #443
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei se muuten mene ihan näin. Lukaisepa ne raportit, joissa on suunniteltu Östersundomia metron tai ratikan pohjalta. Harva haluaa asua metroasemalla, mutta vaikka haluaisikin, kumminkin se metro maksaa 5 kertaa niin paljon kuin ratikka, joka ei jyrää alleen niitä luontokohteita. Ja se 5 kertaa ratikkaa kalliimpi metrorakentaminen tulee HSL:n maksettavaksi myös, eli ei se ole mitään säästämistä.

    Antero
    Eihän jyrää, koska metro pakottaa tiivistämään asutusta kunnolla asemien ympäri. Silti sinne liitosalueelle saisi mahtumaan enemmän väkeä kuin ratikalla, näkyyhän se toki sitten kokonaishinnassakin. Ratikkaa taas nimenomaan on visioitu jonnekin Ribbingön suuntaankin natura-alueiden keskelle, hulluimmissa suunnitelmissa jopa Granöhön. Tuo 5-kertainen hinta taas vaikuttaa jossain määrin tarkoituksenhakuiselta. On kenties sovellettu vain kylmästi nykymetron standardia, mutta eiköhän metroasemiakin olisi mahdollista toteuttaa hiukan kevyemmin kuin suomalaisella viimeisen päälle tekemisen mallilla.

  9. #444
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Eihän jyrää, koska metro pakottaa tiivistämään asutusta kunnolla asemien ympäri. Silti sinne liitosalueelle saisi mahtumaan enemmän väkeä kuin ratikalla, näkyyhän se toki sitten kokonaishinnassakin.
    Metro jyrää luontokohteet alleen siten, ettei se voi kiertää niitä matkalla sinne asemalle, joka on sijoitettu sellaiseen paikkaan, johon voi rakentaa. Mainitsemissani raporteissa on tutkittu samaa asukasmäärää sekä metrolle että ratikalle. Tämä johtuu siitä, että asukasmäärä on lähtökohta. Toinen lähtökohta on rakentamistapa. Helsingissä on demokraattisella päätöksenteolla haluttu rakennettavan Östersundomiin pientalovaltaista asumista. Tiivistä ja tehokasta rakentamista Helsingissä tehdän Jätkäsaareen ja Kalasatamaan, jotka ovat kestävän yhdyskuntarakenteen periaatteiden mukaisesti seuturakennetta tiivistäviä alueita. Ja kun ne ovat lähellä kantakaupunkia, kerrostaloasumisella on myös menekkiä. Kuka haluaa tiiviiseen kerrostaloasumiseen tunnin matkan päähän kantakaupungista?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Ratikkaa taas nimenomaan on visioitu jonnekin Ribbingön suuntaankin natura-alueiden keskelle, hulluimmissa suunnitelmissa jopa Granöhön.
    Kannattaisi ehkä kerrata ne linjaukset, molemmista raporteista ja verrata, kummassa mennään arvokkaiden luontoalueiden kautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Tuo 5-kertainen hinta taas vaikuttaa jossain määrin tarkoituksenhakuiselta. On kenties sovellettu vain kylmästi nykymetron standardia, mutta eiköhän metroasemiakin olisi mahdollista toteuttaa hiukan kevyemmin kuin suomalaisella viimeisen päälle tekemisen mallilla.
    Metrorakentamista voi soveltaa kevyemmin, kun siirretään virroitin katolle, pannaan vaunuihin kuljettaja ja tehdään vaunuista sellaisia, että ne kääntyvät kadunkulmissa. Sillä tavalla metrorakentamisesta tulee 5 kertaa halvempaa. Se halpa metro on tutkittu siinä raportissa, jonka nimessä on sana pikaraitiotie.

    Minusta on ainoastaan tervettä, että metrorakentamisen hinnassa päästään eroon valehtelusta. 4 vuotta sittenhän Espoon metro Matinkylään maksoi ”vain” 412 M€. Tänä vuonna on vihjaistu, ettei 714 miljoonan budjetti riitä kuin Tapiolaan. Ja HSL on ujuttamassa samalle metrolle jo 80 miljoonan lisäpottia, kun pitäisi toimivan metron aikaansaamiseksi rakentaan asemille myös liityntäyhteydet.

    Ei säästämistä ole väittää, että miljardin metron saa puolella miljardilla.

    Antero

  10. #445
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    102

    Post Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Metro jyrää luontokohteet alleen siten, ettei se voi kiertää niitä matkalla sinne asemalle, joka on sijoitettu sellaiseen paikkaan, johon voi rakentaa.
    Antero
    Liitosalueella ne luontokohteet sijaitsevat rannikolla ja Porvoonväylän pohjoispuolella. Rakentamalla Porvoonväylän ja Uuden Porvoontien väliseen käytävään mahdollisimman tehokkaasti säästetään ne muut alueet.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kuka haluaa tiiviiseen kerrostaloasumiseen tunnin matkan päähän kantakaupungista?
    Antero
    Liioittelun makua taas. Eihän tuo alue olisi ajallisesti vaikkapa Keravaa kauempana, varsinkin jos jätetään pois turha vaihto ratikan ja metron välillä.

  11. #446
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Liitosalueella ne luontokohteet sijaitsevat rannikolla ja Porvoonväylän pohjoispuolella. Rakentamalla Porvoonväylän ja Uuden Porvoontien väliseen käytävään mahdollisimman tehokkaasti säästetään ne muut alueet.
    Metrorata vaan kiemurtelee Länsisalmen ja Salmenkallion kautta Gumböleen juuri niiden Porvoontien eteläpuolisten natura-alueiden kautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    Liioittelun makua taas. Eihän tuo alue olisi ajallisesti vaikkapa Keravaa kauempana, varsinkin jos jätetään pois turha vaihto ratikan ja metron välillä.
    Niin, vaihto bussin ja metron välillä onkin tarpeellinen, joten siihen kuluvaa aikaa ei tarvitse laskea...

    Joukkoliikenteen osuus ajoneuvomatkoista on ratikalla 39 % ja metrolla 32 %. Arvaatko, mistä tämä johtuu? Siitä, että matka-aikasumma on ratikalla pienempi kuin metrolla. Siis kaikki yhteenlasketut matka-ajat ovat metron kanssa enemmän kuin ratikalla. Raporteissa ei ole matka-aikasummia ilmoitettu, mutta aika paljon eroa on oltava, kun kulkumuoto-osuudessa on noin suuri ero.

    Tämä kertoo siitä, että ei pidä tuijottaa yhteen ainoaan kulkusuuntaan eli Östersundomin ja Helsingin välisiin matkoihin. Kaikista matkoista Helsingin niemelle on 35–39 % ratikan rataverkkomallista riippuen, joten liikennejärjestelmää ei pitä optioida vain tämän liikenteen mukaan. Metro tietenkin ”optimoi” tätä suuntaa, koska muualle sillä ei pääse. Paitsi ehkä joskus Espooseen, jonne matkansa suuntaa peräti 3 % – eivätkä nekään kaikki Länsiväylän varteen.

    Yksinkertainen tulos kaikesta on, että ratikka on mennen tullen metroa parempi. Eikä nyt tehdyssä luonnostelussa edes vielä ole lähdetty pohtimaan seudullisia yhteyksiä esim. Vantaan suuntaan. Eli jos HSL:ää oikeasti säästäminen kiinnostaa, niin pitkällä tähtäimellä se alkaa metrohankkeiden panemisesta odottamaan 2100-lukua.

    Antero

  12. #447
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Voisiko metrosta tehdä edullisempaa tekemällä Itämetrosta aidattoman, eritasoristeyksettömän sekä tekemällä edullisempia asemia, kuten esimerkiksi Tapanilan tai Käpylän rautatieasema. Tai lämmitetty sisätila vain päähän. Lisäksi jos itään menisi pitkiä metroja 10 minuutin välein voitaisiin tehdä rata yksiraiteisena lukuunottamatta asemia.

    Ainoana ongelmana olisi henkilön, esteen tai eläimen radalla tunnistus. Tietääkseni tuleva automaattimetro osaa reagoida tähänkin eristyksestä huolimatta.

  13. #448

    Liittynyt
    05.02.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Voisiko metrosta tehdä edullisempaa tekemällä Itämetrosta aidattoman, eritasoristeyksettömän sekä tekemällä edullisempia asemia, kuten esimerkiksi Tapanilan tai Käpylän rautatieasema. Tai lämmitetty sisätila vain päähän. Lisäksi jos itään menisi pitkiä metroja 10 minuutin välein voitaisiin tehdä rata yksiraiteisena lukuunottamatta asemia.
    Heh, siis yksiraiteinen karvalakkimetrokin olisi parempi kuin pikaratikka? Päivän paras.

    Ainoana ongelmana olisi henkilön, esteen tai eläimen radalla tunnistus. Tietääkseni tuleva automaattimetro osaa reagoida tähänkin eristyksestä huolimatta.
    Varmasti reagoi, pysäyttämällä liikenteen - ja sitten odotellaan, kunnes pupu on loikkinut tiehensä ja stopin syy on selvitetty. Ilman tätä fantastista yksiraiteista itämetroakin tuosta voi tulla ongelmia kun automaatio otetaan käyttöön.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Lahti; 18.10.2010 kello 16:02.

  14. #449
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Lahti Näytä viesti
    Heh, siis yksiraiteinen karvalakkimetrokin olisi parempi kuin pikaratikka? Päivän paras.
    Ajattelinpahan vain, että kun metro tänne pitää saada niin kannattaisi edes puolittaa kustannukset lähijunatyyppisin ratkaisuin.

  15. #450

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joukkoliikenteen osuus ajoneuvomatkoista on ratikalla 39 % ja metrolla 32 %. Arvaatko, mistä tämä johtuu? Siitä, että matka-aikasumma on ratikalla pienempi kuin metrolla. Siis kaikki yhteenlasketut matka-ajat ovat metron kanssa enemmän kuin ratikalla. Raporteissa ei ole matka-aikasummia ilmoitettu, mutta aika paljon eroa on oltava, kun kulkumuoto-osuudessa on noin suuri ero.
    Hei, satutko tietämään, kuinka noita kulkutapaosuuksia on arvioitu. Jos olen käsittänyt oikein, niin tämä on uusi aluevaltaus liikennesuunnittelussa ja aikaisemmin noiden osuuksien on ajateltu olevan vakioita. Onko siis käyttöön otettu uusia ohjelmistoja, vai mistä on kyse?
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 14:59
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. HKL: HKL tutkii Östersundomin joukkoliikennetarpeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2009, 13:00
  4. HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 07.01.2009, 09:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •