Sivu 4 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678142444 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/747

Viestiketju: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

  1. #46
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Z niin kuin Zorbul

    Lainaus Alunperin kirjoittanut edsel Näytä viesti
    ...tasonvaihdokset hoituisivat helposti niin että kiskot nousevat kaksi kerrosta "Z" tai "switchback" -ratkaisuna eli vaunut peruutetaan siksakkia kerroksesta toiseen.
    Siis ns. Zig Zag Railway. Otan tämän termin esiin tässä, jos haluatte tutkia maailman zigzag-ratoja internetissä.

  2. #47

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kyllä liityntäbussillakin voi matkustaa kauppakeskukseen, mutta kukaan ei tee niin.
    Yleensä noissa liityntäbusseissa varsin suuri osa vaikuttaa kulkevan nimenomaan sinne oman alueensa kauppakeskukseen sen liityntämatkan sijaan. Ruuhka-aikaan junaan vaihtajia toki on enemmän. Vaikkapa Malmin aseman länsipuolella kauppojen lähellä sijaitseva vaihtopysäkki on usein itse aseman pysäkkiä suositumpi. Tikkurilassakin auto tyhjenee usein jo pari pysäkkiä ennen rautatieasemaa.

    Osalla ihmisistä liikkumistarpeet ovat yksinkertaisempia kuin toisilla. Hyvä joukkoliikenne riippuu siitä, mitä kukakin hyvänä pitää. Esimerkiksi Vantaan Nikinmäestä puhuttaessa huono joukkoliikenne on usein esillä. Veikkaanpa, etteivät nuo puhujat ole oikein perillä koko asiasta. Ruuhka-ajan ulkopuolella Helsinkiin menee 2 bussia tunnissa, Tikkurilaan 1 ja Korsoon peräti 5. Mielestäni ei pientaloalueelle niin huonosti.

  3. #48

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Minustakin Antero on tuossa väärässä, ihmiset matkustavat nimenomaan yllättäviä ja yllättävän lyhyitä matkoja nimenomaan kauppaan ja varsinkin Alkoon. Sata metriä kauppakassien kanssa ja ilman on kaksi aivan eri asiaa, varsinkin jos niissä on lasipulloja. Itse kuljen keskustaan kävelemällä Malmin asemalle, mutta kaupassa tulee usein takaisin tullessa käytyä Hakaniemessä tai Arabiassa koska sieltä tulee suora bussi lähelle kotiovea.

  4. #49
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Mutta siitä huolimatta kuljetaan myös pitkiä, ja ehkä hieman oudompiakin matkoja, jota silmälläpitäen liikennettä ei ole myöskään suunniteltu. Silti lähtökohtana ei saa olla se, että liikenne suunnitellaan lähialkossa asioiville, vaan myös niille, jotka kulkevat pidempiä "loogisia" matkoja.

  5. #50

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Raide-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Pikku-Bulevardi on haaste, mutta ei edellytä massiivista muutosrakentamista raitiovaunulle. Toisen puolen (tai kummankin) liikehuoneistoista voi hyvin leikata syvyyttä, jotta viihtyisät kävelytilat säilyvät. Toisen kerroksen siltarakenteita taitaa olla aihetta rakentaa uudelleen (edelleen Bulevardille ja Piazzalle asti) jotta korkeustilaa saadaan riittävästi. Suurin rakenteellinen kysymysmerkki ja tekninen este on lattian tukevuus, eli kuinka paljon pitää rakentaa uudelleen riittävän tukevuuden saavuttamiseksi. Kantavat pylväät on karkeasti otettuna täysin mahdollista kiertää, vain itse itseään kantavia siltarakenteita on tarve keventää tai muotoilla uudelleen.

    Piazza on nykytilassaan umpikuja. Kuitenkin limitetyllä raiteella (onhan suurin piirtein koko Bulevardi mahdollisesti täysleveää raidetta) on mahdollista tulla Turunlinnantien ja Itäväylän ylittävälle sillalle uudistamalla kahden kerroksen liikehuoneistoja melko lyhyeltä matkalta, luultavasti korkeintaan muutama kymmenen neliö kerrosta kohti tunnelin aikaansaamiseksi.
    Kuinkahan hyvin ruohoradan ruoho kasvaa kauppakeskuksessa? Tarvitaanko kauppakeskuksen sisällä kulkevalle radalle ylimääräisiä kuluja aiheuttava kastelujärjestelmä ja mahdolliset kasvilamput. Vai käytetäänkö sisätiloissa keinonurmea?

  6. #51

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Mutta siitä huolimatta kuljetaan myös pitkiä, ja ehkä hieman oudompiakin matkoja, jota silmälläpitäen liikennettä ei ole myöskään suunniteltu. Silti lähtökohtana ei saa olla se, että liikenne suunnitellaan lähialkossa asioiville, vaan myös niille, jotka kulkevat pidempiä "loogisia" matkoja.
    Toki ensijassa näin, mutta terveeseen suunnittelunöyryyteen kuuluu sen tiedostaminen että käyttäjät toimivat aina jotenkin muuten kuin piirrustuspöydälle kuvitellaan, ja vielä kaiken lisäksi muuttavat käyttäymistään ajan myötä. Ja normaali ratkaisu tähän on tehdä järjestelmiä jotka tarjoavat vaihtoehtoja ja joita voidaan mukauttaa. Joukkoliikenteeseen sovellettuna se tarkoittaa sitä, että on useita vaihtoehtoisia kulkuneuvoja.

    Vaikka niin että liityntäbussilinjat yhdistetään radan kanssa risteileviksi pitkiksi linjoiksi, koska jotkut haluavat esim. raskaiden kantamusten, huonon liikkumisen takia tai ihan muuten vaan ilman vaihtoa suoraan kotoa johonkin keskukseen, vaikka se kestääkin pitempään. Esimerkiksi pääradan varressa tämä voisi tarkoitta, että Hakunilasta lähtevä bussi ajaa Tikkurilaan, sieltä Ala-Tikkurilan kautta Puistolaan, josta Jakomäkeen ja edelleen Malmille. Esimerkiksi siksi että Heikinlaaksosta Malmiin kauppaan lähtenyt haluaa kaupan ovelta suoraan kotiin, ja Ala-Tikkurilasta Malmin sairaalan menevä mummu päästää mahdollisimman vähällä kävelyllä, ja Puistolasta Tikkurilaan kulkeva rouva ei vaan tykkää junista. Tämä hoituu siis ensisijaisen liityntäliikenteen kyljessä, joka tapauksesas noita välejä ajettaisiin, eli ei periaatteessa maksa mitään.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    En tiedä, mutta huomasitteko varsin mielenkiintoisia asioita viime viikolla kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa:

    Kaupunkisuunnittelulautakunta
    13/23.4.2009 lisälista 01


    Tuttuja nimiä vilahtelee noissa tarjouksissa.

  8. #53

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuttuja nimiä vilahtelee noissa tarjouksissa.
    Metroselvitys on siis ilmeisesti menossa Sito Oy, Strafica Oy,
    Arkkitehtuuritoimisto HKP, FCG Planeko Oy, Ari Oksa t:mi yhteenliittymälle.

    Pikaratikkaselvitys on taas menossa WSP Finland Oy, Transport Technologie – Consult Karlsruhe GmbH yhteenliittymälle. Saksalaisfirman mukanaolo näyttää kääntäneen kilpailun tälle tarjoajalle. Vaikka kannattaa muistaa WSP:n esittäneen hyvän joukkoliikennevision myös Greater Helsinki Vision kilpailun voittaneessa Emerald visiossakin http://www.greaterhelsinkivision.fi/...d_7_boards.pdf.

    Liikenne- ja kaupunkisuunnittelutyön tuntihinta näyttää voittaneissa tarjouksissa muuten olevan 90-95 euroa tunti.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 27.04.2009 kello 16:46.

  9. #54
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Mielestäni suunnittelu näyttää käynnistyvät hyvällä mallilla. Ratikkasuunnittelun varmaan tekee käytännössä enemmän tai vähemmän sama porukka, joka jokerinkin nyt suunnitteli. Silloin voi uskoa, että työn jälki on hyvää. Karlsruhen mukanaolo on tietysti aivan oleellista.

    Metron suhteen suunnittelu näyttää myös olevan asiallisella pohjalla, kun tarjousten pistejärjestelmä on suosinut Siton tarjousta.

    Lautakunta teki molemmista päätökset kokouksessan 23.4.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Metroselvitys on siis ilmeisesti menossa Sito Oy, Strafica Oy,
    Arkkitehtuuritoimisto HKP, FCG Planeko Oy, Ari Oksa t:mi yhteenliittymälle.
    Minulle tuttu nimi ainakin: todellinen metrotuntija sekä -ammattilainen ja toiminut aikanaan johtotehtavissä HKL-Metroliikenteessä. Mutta käsittääkseni ehdoton metron kannattaja myöskin.

    Myös metrovaihtoehdon yhdessä kolmesta jättäneessä, mutta valitsematta jääneessä tarjouksessa on tuttu konsulttifirman nimi: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy, WSP Finland Oy, Kiskos ky.

  11. #56

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Myös metrovaihtoehdon yhdessä kolmesta jättäneessä, mutta valitsematta jääneessä tarjouksessa on tuttu konsulttifirman nimi: Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy, WSP Finland Oy, Kiskos ky.
    En malta olla sanomatta, että juuri tässä kolmannessa sarakkeessa lukee: "kokemus metroratojen teknisestä suunnittelusta ja liikennejärjestelmäsuunnittelusta (liikenne-ennusteet) vähäisin".

  12. #57

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Itäkeskuksen metroaseman laituritason pohjoispuolella, bussikannen alla, on seinänaapurina parkkihalli, jota nuoriso 1980-luvulla kutsui nimellä "bat cave". Halliin on kaksi aukkoa: Olavinlinnantietä vastapäätä Turunlinnantielle ja Raaseporintieltä Marjaniementien sillan alitse.

    En ole käynyt parkkihallissa liki pariin vuosikymmeneen, muistaakseni hallin lattia oli hiukan epätasainen ja tila oli muutenkin jotenkin epätehokkaassa käytössä. Joskus odottaessani metroa Itiksessä olen mietiskellyt, miksi tila on käytetty paikoitukseen eikä liityntäliikenteelle.

    Tähän tilaan voisi rakentaa Viikistä tulevan Jokerin raitiotieraiteen yhteisellä laiturilla keskustaan päin kulkevalle metrolinjalle eli metrojunalla olisi laituri kummallakin puolella. Vaihto ratikasta metroon tulisi mahdollisimman helpoksi; vain muutama askel laiturin ylitse. Pienellä tunkemisella ja raidejärjestelyillä mahtuisi varmaankin metrolaiturin pituudelle kumpaankin suuntaan kulkevalle ratikalle oma laituri. Ratkaisu ei tietenkään palvelisi kauppakeskusta ja muutama pysäköintipaikkakin menetettäisiin.

  13. #58

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Itäkeskuksen metroaseman laituritason pohjoispuolella, bussikannen alla, on seinänaapurina parkkihalli, jota nuoriso 1980-luvulla kutsui nimellä "bat cave".
    Muutenhan paikka olisi loistava vaihtoa ajatellen, etenkin keskustasta tultaessa, jolloin pienellä seinän kaatamisella saataisiin suoraan kaksoislaituri metrolle ja ratikalle.

    Kuitenkin taitaa olla niin, että parkkihalli on nykyään vähän aktiivisemmassa käytössä, etenkin sen jälkeen, kun alkuperäisen kauppakeskuksen hallit ehostettiin suht kiitettävään kuntoon. Halli on (oman muistikuvani mukaan) myös aivan liian matala, ja vaikka Itäkadulle saataisiinkin sujuva uloskäynti, on kyseinen katu aika mahdoton paikka ratikalle, jos seuraavia risteyksiä ei haluta ylittää silloin tai tunnelein. Tämä silta-asia toki on muutenkin ajankohtainen, koska paikalliset asukkaat ja yhteisöt ovat ilmeisesti aika kovasti haluamassa kevyeelle liikenteelle sujuvaa käyntiä Kehä I:n yli. Omasta mielestäni Kehän saisi laittaa tuossa kohtaa tunneliin vaikkapa Turunlinnantieltä Vuosaaren sillalle saakka. Tämä mahdollistaisi Itäkadulle ratikan.

    Turunlinnantie taitaa kuitenkin olla aika monin verroin parempi paikka ratikalle kadun varrella sijaitsevien palvelujen tähden. Sehän kulkee kauppakeskuksen seinää myötäillen sekä tämän ja Puotinharjun suurehkon ostoskeskuksen välistä. Ja lisäksi Itäkeskuksen aseman vaihto on yleisestikin metroliikenteen helpommasta päästä. Harvemmin näin raskaalla junalla on näin sujuvia ja avaria vaihtoja. Jos Ratikat voi ottaa matkustajat kyytiin laituri 10:n kohdalta, on vaihto siedettävä, ja jos ei siedetä, on syytä harkita ratikan jatkamista keskustaan vaihdon poistamiseksi.

    Mutta mitä näille kahdelle parkkitasolle voisi oikeasti tehdä, olisi rakentaa liketiloja sinne. Turhaa sitä kauppakeskusta Puotilaan enää laajentaa, kun keskustasta tulevat pääsisivät kaupoille suoraan laiturilta. Jos vielä tuota tiiliseinää saisi alas ja korvattua siistillä lasi- ja puuviritelmällä. Parkkihallit voidaan sitten rakentaa maan alle tai jonnekin sietämättömän kävelymatkan päähän. Ai niin eihän niin voi tehdä kuin joukkoliikenteelle!

  14. #59

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Östersundomiin tehdään onneksi ratikka, ehkä senkin vuoksi, että metrosuunnitelmissa on päädytty niin alhaisiin matkustajamääriin, ettei niiden hoitaminen järisyttäisi systeemiä.
    Onko tuommoisia suunnitelmia oikeasti tehty jossain muuallakin kuin tällä foorumilla, vai tarkoittaako 'onneksi' toiveajattelua? Olisiko ratikka siis metron liityntälinja?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.10.2009 kello 17:28. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  15. #60
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Östersundomiin tehdään onneksi ratikka
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Onko tuommoisia suunnitelmia oikeasti tehty jossain muuallakin kuin tällä foorumilla, vai tarkoittaako 'onneksi' toiveajattelua?
    Mitään virallisia päätöksiä ei ole tehty. Tällä hetkellä tehdään liitosalueen raideliikenteestä sekä pikaraitiotien että metron esiselvitys, joiden perusteella voitaisiin tehdä linjausvaihtoehdon valinta tammikuussa 2010.

    Liitosalueen pikaraitiotien esiselvityksen alustava työohjelma
    Itämetron esiselvityksen alustava työohjelma
    --
    Lauri Räty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 14:59
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. HKL: HKL tutkii Östersundomin joukkoliikennetarpeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2009, 13:00
  4. HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 07.01.2009, 09:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •