Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Tarkoitatko Vantaan pakkoliittämistä Helsinkiin?

Elähän maalaa piruja seinälle... en siis vastusta kuntaliitosta sinänsä, vaan pakkokeinoa korpimetron rakentamiseksi, ja tuo tosiaan ei varmaan ole edes kaukaa haettu skenaario. Plääh. Miten ois Ösundomin tilalle sisääntuloväylien täysbulevardisointi ja reipas rakentaminen? Jos rikkaita ihmisiä sitten pitää ehdottomasti houkutella, niin heille Ösundomiin napakka omakotitaloreservaatti ja pikabussiyhteydet, rannat ja naturat suojellen.
 
Lienee kunnalle "edullinen" kehärata ja naapurikunnan "järkevä" metropäätös hieman avanneet simmuja Vantaalla. Saattavat jatkossa miettiä muutamankin kerran kannattaako sitä loppupeleissä kuitenkaan kaataa miljoonatolkulla euroja helsinkiläisten raskasraidehömpötyksiin.

Miljoonatolkulla ja miljoonatolkulla. Noin ihan selvennykseksi sanottakoon seuraavaa. Helsingin kuntabudjetti on noin 3,5 mrd€. Varrataampa sitä vaikkapa Kauniaisiin, jonka vastaava on n. 77 miljoonaa. Espoo ja Vantaa jäävät kumpikin luokkaan puolen Helsingin budjetista ja siitäkin eillaisina tulonsiirtoinen (mm. kuntaliitolle siirretyt ex-energia ja ex-vesi) tulouttavat Helsingistä kerättyjä varoja edellä mainituille kaupungeille satoja miljoonia vuositasolla. Kun tämä otetaan huomioon, niin Espoo ja Vantaa saavat yhden länsimetron verran stadilaista pääomaa vuosittain.

Elähän maalaa piruja seinälle... en siis vastusta kuntaliitosta sinänsä, vaan pakkokeinoa korpimetron rakentamiseksi, ja tuo tosiaan ei varmaan ole edes kaukaa haettu skenaario. Plääh. Miten ois Ösundomin tilalle sisääntuloväylien täysbulevardisointi ja reipas rakentaminen? Jos rikkaita ihmisiä sitten pitää ehdottomasti houkutella, niin heille Ösundomiin napakka omakotitaloreservaatti ja pikabussiyhteydet, rannat ja naturat suojellen.

Täys bulevardisointi tuskin tulee toteutumaan, mutta valtaväylien laidassa olisi mahdollista rakentaa huomattavassa määri nykyistä enemmän. Lisättäköön tähän vielä esim. Tuusulanväylän pään tunnelointi ja ja alueella Keski-Pasilan (ja miksi ei myös osan pohois-Pasilla) ja tunneliosuuden kantakaupunkimainen rakentaminen. Vaihtoehtoja itämerton jatkelle todellakin on olemassa, jos niitä halutaan käyttää. Tässä ei vielä edes lähdetty katsomaan mitä mahdollisuuksia suurten lähiöiden tiivistämisrakentamisella on mahdollista saada. Itse vähän luulen, että Vantaan (ja Espoon) liittäminen Helsinkiin vain toisi lisää matalaa ja harvaa rakentamista seudulle. Se puolestaan ei ole kannatettava kehitys sunta.
 
Olen täydentänyt Kaupunkiliikenne-sivujani Östersundomia käsittelevällä artikkelilla. Käyn artikkelissa läpi alueliitoksen historiaa ja esittelen alueen joukkoliikenteestä tehdyt selvitykset. Moniko mahtoi tietää, että Sipoo suunnitteli jo 2005 yleiskaavaa, jossa yhtenä vaihtoehtona oli ”Metrolla Itäsalmeen”. Helsinki esitti pakkoliitosvaatimuksensa kesäkuussa 2006.

Muut uudet ja päivitetyt sivut löytyvät uusien sivujen luettelosta.

Antero
 
Olen täydentänyt Kaupunkiliikenne-sivujani Östersundomia käsittelevällä artikkelilla.

Kiitos katsauksesta Ösundomin vaiheisiin. Sivulla kerrotaan puheenjohtaja Vapaavuoren puhuneen metron jatkamisesta itään telkkarissa vuonna 2009 ja myöhemmässä kohdassa mainitaan vuodeksi 2006. Liekö ensimmäinen vuosiluku lyöntivirhe? Silmiin osui myös yksi "taroitusta" (po. "tarkoitusta").
 
Kiitos katsauksesta Ösundomin vaiheisiin. Sivulla kerrotaan puheenjohtaja Vapaavuoren puhuneen metron jatkamisesta itään telkkarissa vuonna 2009 ja myöhemmässä kohdassa mainitaan vuodeksi 2006. Liekö ensimmäinen vuosiluku lyöntivirhe? Silmiin osui myös yksi "taroitusta" (po. "tarkoitusta").
Kiitos huomautuksista. Vuosi on 2006, kuten jäljempänä oli. Typovirheet nyt korjattu.

Antero
 
Suoraan lainattuna Wikipediasta:
Östersundomin suur- ja samalla peruspiirissä asui vuodenvaihteessa 2008/2009 ennakkotiedon mukaan 2 095 henkeä, josta Östersundomin osa-alueen osuus oli 542 henkeä.

Ei kuulosta kovin järkevältä viedä tuonne noilla asukasmäärillä edes pikaratikkaa, saatika sitten metroa, vetäkööt bussirallia Itikseen/Keskustaan, ainakin toistaiseksi. :) Vai kuinka paljon noille laajennusalueille on kaavailtu asukkeja tulevaisuudessa?

Sen sijaan pikaraitiotie Mellunmäestä pohjoiseen vaikka linjalla Mellunmäki (M)-Länsimäki-Rajakylä-Jakonmäki-Hakunila saattaisi olla järkevä idea.
 
HKL:n johtokunnan esityslistasta 18.8.2011: "Esimerkiksi Östersundomin metro palvelee periaatteessa vain Helsinkiä." Ihmettelen. Eikös tämä ollutkaan seudullinen hanke, johon sen vuoksi piti tulla valtion rahaa ja asemia Vantaalle ja Sipooseenkin? Vai ovatko naapurikunnat ja valtio jo vetäytyneet?
 
HKL:n johtokunnan esityslistasta 18.8.2011: "Esimerkiksi Östersundomin metro palvelee periaatteessa vain Helsinkiä." Ihmettelen. Eikös tämä ollutkaan seudullinen hanke, johon sen vuoksi piti tulla valtion rahaa ja asemia Vantaalle ja Sipooseenkin? Vai ovatko naapurikunnat ja valtio jo vetäytyneet?
No mutta sehän on Porvooseen ja edelleen Pietariin ulottuva raidekäytävä, kuten HLJ kertoo.
 
Jos Östersundomin lausuminen käy uudisasukkaille liian vaikeaksi, pitäisiköhän se uudelleennimetä Metrozavodskiksi (Metroskoi)?

Vakavasti ottaen: missä vaiheessa nyt mennään, mikä instanssi pystyy edes teoriassa pysäyttämään idän myyräkuumeen ja palauttamaan KSV:n suosiman ja WSP:n selvittämän ratikka-Östiksen?
 
Vakavasti ottaen: missä vaiheessa nyt mennään, mikä instanssi pystyy edes teoriassa pysäyttämään idän myyräkuumeen ja palauttamaan KSV:n suosiman ja WSP:n selvittämän ratikka-Östiksen?

Lähtökohtaisesti Raide-Jokeri on ehdoton edellytys sille, että Östersundomin pikaraitiotiestä voidaan vakavissaan ja virallisesti edes keskustella. Ensinnäkin Helsingissä tarvitaan hyviä kokemuksia nykyaikaisesta raitiotiestä. Toisekseen Östersundom onnistuu helpommin verkoston laajennuksena. Tämähän on keskeinen syy sille, miksi nyt on valittu metro. Jos metroa ei jo olisi, niin Östersundomiin saakka sitä ei saisi rakennettua edes Vepsäläinen.
 
missä vaiheessa nyt mennään, mikä instanssi pystyy edes teoriassa pysäyttämään idän myyräkuumeen ja palauttamaan KSV:n suosiman ja WSP:n selvittämän ratikka-Östiksen?

Jaa-a, sen kun tietäis. Mikä on se harmaa eminenssi, joka ylipäätään päätti heittää roskiin pikaratikkasuunnitelmat ja toteuttaa metron Östikaan? Tai joka päätti – fiksusti – heittää roskiin kaikki ziljoona vanhaa Jätkäsaaren-suunnitelmaa ja toteuttaa sinne kaksi Kampin läpi menevää keskustalinjaa? Kyllä olis kiva tietää, kuka näissä asioissa todellista valtaa käyttää.
 
Mikä on se harmaa eminenssi, joka....Kyllä olis kiva tietää, kuka näissä asioissa todellista valtaa käyttää.
Niin olisikin. Mistä valmistelevat virkamiehet ja esittelijät sun muut saavat ohjeensa, määräyksensä? Eiväthän vaikka lautakuntien pöliittiset päättäjät voi olla kaikkien asioiden asiantuntijoita. He lukevat esityslistaa ja päätösehdotusta siitä.
Kai voi olettaa, että isolla rahalla on näppinsä pelissä. Raskaat hankkeet tietävät hintavia sopimuksia.
Mutta miten se menee. Pitäisikö saada telkkarin MOT asialle?
 
Takaisin
Ylös