Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Vakavasti ottaen: missä vaiheessa nyt mennään, mikä instanssi pystyy edes teoriassa pysäyttämään idän myyräkuumeen ja palauttamaan KSV:n suosiman ja WSP:n selvittämän ratikka-Östiksen?
Talous sen estää. Sitä metroa tuskin tehdään kuitenkaan. Ihan niin vainoharhainen en ole että epäilisin tuon olleen tarkoituskin.

Lähtökohtaisesti Raide-Jokeri on ehdoton edellytys sille, että Östersundomin pikaraitiotiestä voidaan vakavissaan ja virallisesti edes keskustella. Ensinnäkin Helsingissä tarvitaan hyviä kokemuksia nykyaikaisesta raitiotiestä. Toisekseen Östersundom onnistuu helpommin verkoston laajennuksena. Tämähän on keskeinen syy sille, miksi nyt on valittu metro.
No tavallaan joo ja kuitenkin ei. Minun nähdäkseni metro on valittu kaavoituksen lähtökohdaksi siksi ettei tässä aikataulussa muutakaan keksitty. Jos asiaa ei mieti yli viittä sekunttia niin metro Östikkaan kuulostaa äkkiseltään ihan fiksulta idealta.

os metroa ei jo olisi, niin Östersundomiin saakka sitä ei saisi rakennettua edes Vepsäläinen.
Edes Vepsäläinen, Soininvaaran blogin perusteella, ei oikein innostu Itämetrosta. Se kertoo jo jotain.

KSV:n suosiman? KSV:hän nimenomaan on suosinut metroa.
KSV on aika iso virasto. :) Ainakin kaavoitus on käytännössä tehty niin että se tukee pikemminkin ratikkaa kuin metroa, jos sitäkään.

Valtio. Hukkaputken rahoitusosuus nolliin, niin loppuu helsingissäkin metrohassuttelut.
Jep. Ja Vantaalla ei ole tähän rahaa, Sipoosta puhumattakaan. Semminkin kun edes virkamieskunta Vantaalla ei vaikuta asiasta lainkaan innostuneelta, se nyt on vaan heitin kannalta harvinaisen huono diili: 200 miljoonaa yhdestä tai kahdesta asemasta, joidenka ympäristön rakentamiskelpoisuus on mitä sattuu.

Helsingissä, vaaleilla on väliä. Puolueista sitä Itämetroa tuntuu kannattavaan Kokoomus. Tällä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa että koko alueliitosta ajoi Helsingin kokoomus, mistä ei mitään moitetta sinänsä, mutta heitin johtokaksikko myös perusteli sen nimenomaan metron jatkolla. Eli valitettavasti tässä on kyse muustakin kuin liikennepolitiikasta.

---------- Viesti lisätty kello 21:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:18 ----------

Niin ja kouvo, ymmärräthän se sen ettei jos ei Pisaraan tule rahaa niin se menee noihin metrojatkohin. Valitettavasti meillä ei ole niin kalliita pikaratikkahankkeita että sillä saisi noi miljoonat käytettyä.
 
Minun nähdäkseni metro on valittu kaavoituksen lähtökohdaksi siksi ettei tässä aikataulussa muutakaan keksitty. Jos asiaa ei mieti yli viittä sekunttia niin metro Östikkaan kuulostaa äkkiseltään ihan fiksulta idealta.

Tässä putosin kärryiltä. Tehtiinhän pikaratikkavaihtoehdoista pitkät selvitykset.


Niin ja kouvo, ymmärräthän se sen ettei jos ei Pisaraan tule rahaa niin se menee noihin metrojatkohin. Valitettavasti meillä ei ole niin kalliita pikaratikkahankkeita että sillä saisi noi miljoonat käytettyä.

No ei kai mielikuvitus nyt noin huono voi olla :smile: Alkajaisiksi vaikka Jokerit 1 ja 2, keskustaverkon laajennukset Jokerille neljästä kohtaa, Laajasalo ja sieltä yhteys Itäkeskukseen, Tiederatikka Otaniemeen asti... ja kainuulaiselle liikenneministerille painokas muistutus Transtechin vaunuoptioiden toteuttamismahdollisuuksista.
 
Niin ja kouvo, ymmärräthän se sen ettei jos ei Pisaraan tule rahaa niin se menee noihin metrojatkohin.

Näinpä. Ja tämähän on juurikin yksi Pisaran hyvistä puolista. Se torppaa omalta osaltaan täysin älyttömiä megahankkeita, enemmän ehkä kuitenkin Töölön metroa kuin Ö-metroa, joten HELIN nouseminen enemmän framille olisi kyllä suotavaa Ö-sundomin pelastamiseksi metrolta.
 
Viimeksi muokattu:
Näinpä. Ja tämähän on juurikin yksi Pisaran hyvistä puolista. Se torppaa omalta osaltaan täysin älyttömiä megahankkeita, enemmän ehkä kuitenkin Töölön metroa kuin Ö-metroa, joten HELIN nouseminen enemmän framille olisi kyllä suotavaa Ö-sundomin pelastamiseksi metrolta.

Luenko rivien välistä lievää ironiaa? Tämähän on oikea Skylla ja Kharybdis: yhdellä megahankkeella torpataan toista? Missä on hyöty?
 
->Pisara on merkittävästi vähemmän huono hanke kuin Töölön metro tai mikään muukaan kuviteltavissa oleva oranssi hukkaputki. Se on itse asiassa hyvä hanke, poliittiset realiteetit eli liikennehankkeiden rahoitusjärjestelmän huomioon ottaen paras tarjolla oleva hanke. Joo, kyllähän samalla rahalla rakentaisi monta kilometria kohtuullisesti eristettyä raitiotietä, pk-seudun täyteen, mutta se ei ole realismia.
 
->Pisara on merkittävästi vähemmän huono hanke kuin Töölön metro tai mikään muukaan kuviteltavissa oleva oranssi hukkaputki. Se on itse asiassa hyvä hanke, poliittiset realiteetit eli liikennehankkeiden rahoitusjärjestelmän huomioon ottaen paras tarjolla oleva hanke. Joo, kyllähän samalla rahalla rakentaisi monta kilometria kohtuullisesti eristettyä raitiotietä, pk-seudun täyteen, mutta se ei ole realismia.

Omituista realismia: kallis hanke on realistisempi kuin halpa. Kannattaa siis yrittää tuhlata mahdollisimman paljon rahaa, jotta hanke toteutuisi. Ehkä ne ratikkakiskot voisi takoa hopeasta? Maksaisi enemmän ja kestäisi vähemmän aikaa ennen kuin on pakko korjata. Hinta pompsahtaisi taivaisiin. Ehkä sitten löytyisi tukea? ;)
 
Ainakin kaavoitus on käytännössä tehty niin että se tukee pikemminkin ratikkaa kuin metroa, jos sitäkään.

Ei olisi, jollei KSLK olisi asiaa halunnut. KSV:hän on johdonmukaisesti esittänyt lautakunnalle metrovaihtoehtoa, ja alun perin kaupunkirakenne oli juuri perinteinen kaupunkipilkku 2 km välein. KSLK halusi tutkittavan kaupunkirakennetta myös nauhamaisesti ratikalle sopivana. Lopulta suunniteltiin nauhamainen rakenne, mutta metron kanssa. On siinä toki se hyvä puoli, että ainakin teoriassa sen ratikan voi sitten järkevästi rakentaa, jollei metro ala syntyä. Jos sille vain jätetään kaavoissa tilaa.
 
Tämähän on oikea Skylla ja Kharybdis: yhdellä megahankkeella torpataan toista? Missä on hyöty?

On pisarasta kuitenkin enemmän hyötyä kuin Töölön metrosta, josta pahimmillaan olisi oikeastaan vain haittaa. Tai niin no, haittaahan siitä on jo nyt, toteutumattomanakin. Kuitenkin pisara on se Skylla.
 
Omituista realismia: kallis hanke on realistisempi kuin halpa. Kannattaa siis yrittää tuhlata mahdollisimman paljon rahaa, jotta hanke toteutuisi. Ehkä ne ratikkakiskot voisi takoa hopeasta? Maksaisi enemmän ja kestäisi vähemmän aikaa ennen kuin on pakko korjata. Hinta pompsahtaisi taivaisiin. Ehkä sitten löytyisi tukea? ;)

Ei nyt ihan yksiselitteisesti noin. Kallis hankkeen tulee kyllä olla, mutta sen lisäksi on tärkeää työllistää tunnelinkaivajat Länsimetron jälkeen. Myös se auttaa, että VR hyötyy mahdollisen lisäliikenteen myötä. Pisarassa yksinkertaisesti kaikki on kohdallaan mitä tulee joukkoliikenteen ulkopuolisiin asioihin ja kun hanke on joukkoliikenteen kannaltakin hyvä, niin lähijunalla päässee Oopperalle ja Hakikseen jo reilun kymmenen vuoden päästä.
 
No tavallaan joo ja kuitenkin ei. Minun nähdäkseni metro on valittu kaavoituksen lähtökohdaksi siksi ettei tässä aikataulussa muutakaan keksitty. Jos asiaa ei mieti yli viittä sekunttia niin metro Östikkaan kuulostaa äkkiseltään ihan fiksulta idealta.

Helsingissä kaikki tiet (tai sormet) vievät, tai niiden pitää viedä, ensisijaisesti keskustaan, ja pikaraitiotievaihtoehdossa olisi pitänyt ratkaista Östersundomin keskustayhteys. Raitiotiefanaatikkokin pystyy tunnustamaan, että vaihto metroon on vaihtoehtona huono ja hidas (ainakin täkäläisillä käytännöillä, joissa vaihtoon olisi väistämättä liittynyt puolen kilometrin kävely). Metron kanssa päällekäinen raitiotieyhteys Itäkeskuksesta keskustaan taas on (virasto)poliittisesti mahdoton. Ts. raitiotien pitäisi kulkea Laajasalon kautta tai vastaavaa ja vaikeaa olisi siltikin. Kasassa alkaa olla soppa, jossa raitiotie ei ole vaihtoehto. Kun vielä HELI-varaukset on rakennettu umpeen ja lähijunan saaminen Östersundomiin (ja VR:n rahastusmahdollisuuksien lisääntyminen) edellyttäisi tunneleita, niin ollaan hyvin äkkiä tilanteessa, jossa metron jatko on jos ei ainoa, niin ainakin helpoin vaihtoehto. Toisen ollessa sormimallista luopuminen, mutta ennemmin helvetti jäätyy kuin Helsingin kaupunkisuunnitteluun saadaan järkeä.

Eli en usko, että kyse olisi varsinaisesti aikataulun kireydestä ja miettimisen puutteesta. Ei edelliseen päätelmään tai sen kirjoittamiseen mennyt kuin pari minuuttia.
 
Tuossa keskeinen oletus, joilla pakotetaan metro ainoaksi vaihtoehdoksi: keskustayhteyden ensisijaisuus. Pikaraitiotievaihtoehdolla tarjotaan ensisijaisesti yhteydet poikittain ja lähialueille: niitä yhteyksiä, joihin ihmiset menisivät autoillaan kun metrolla ei pääse. Joita ihmisiä on alustavissa ennustuksissa vähintään puolet kaikista asukkaista.
 
Joita ihmisiä on alustavissa ennustuksissa vähintään puolet kaikista asukkaista.

Mutta eipä se Raide-Jokerikaan tarjoaisi vaihdotonta yhteyttä läheskään koko sille väkijoukolle, joka liikkuisi poikittaisesti.
 
Kun vielä HELI-varaukset on rakennettu umpeen ja lähijunan saaminen Östersundomiin (ja VR:n rahastusmahdollisuuksien lisääntyminen) edellyttäisi tunneleita, niin ollaan hyvin äkkiä tilanteessa, jossa metron jatko on jos ei ainoa, niin ainakin helpoin vaihtoehto.

Niin no, jos sinne HELIn "päälle" on tyhmyyspäissään muutama torppa väsätty, niin dynamiitillahan niistä pääsee eroon. Missään tapauksessa HELI-varauksia ei ole rakennettu läheskään kokonaan umpeen. Ja helpoin ja huomattavasti metron jatkoa järkevämpi ratkaisu Ö-sundomiin on liityntäbussit Itikseen / suorat bussit keskustaan. Noilla etäisyyksillä liityntä alkaa jo vaikuttaa edes jossain määrin järkevältä vaihtoehdolta verrattuna nykyisen metron liityntätaipaleisiin.
 
Mutta eipä se Raide-Jokerikaan tarjoaisi vaihdotonta yhteyttä läheskään koko sille väkijoukolle, joka liikkuisi poikittaisesti.

Sehän se on poikittaisliikenteen suurin haaste, ettei se ikinä tarjoa vaihdottomia yhteyksiä kuin poikkeustapauksissa.

On vielä suht koht helppoa järjestää joka paikasta vaihdoton yhteys keskustaan. Mutta kun poikittaisliikenteessä joka paikasta pitäisi päästä joka paikkaan, niin sehän on ihan tuuria, sattuuko sellainen kelvollinen linja olemaan, jolla henkilö pääsee juuri sieltä kotiovelta työpaikan ovelle vaihtamatta, kohtuullisilla vuoroväleillä ja kohtuullisella matka-ajalla.

Joukkoliikenteen osuus poikittaisliikenteessä onkin kovin vaatimaton, oliko se nyt alle 20%, ja rahaa palaa röykkiöittäin kun sitä osuutta yritetään nostaa, eikä se kuitenkaan oikein kasva.

Minusta poikittaisliikennettä voisi yrittää hoitaa enemmän "keskustapainotteisesti". En tarkoita, että pakotetaan kaikki Kaivokadulle vaihtamaan, vaan sitä, että määriteltäisiin muutama aluekeskus, joista tehtäisiin todellisia joukkoliikenteen solmukohtia, ja sitten huolehdittaisiin siitä, että näihin keskuksiin todella on kelvolliset yhteydet joka paikasta. "Joka paikan" voisi rajoittaa koskemaan vaikkapa kerrostaloalueita tai kohtuullisia työpaikkakeskittymiä. Ja näitä solmukohtia olisivat esim. Itis, Pasila, Malmi, Tikkurila ja Leppävaara. Ei enempää. Sitten resurssit siihen, että "joka paikasta" pääsisi näihin vaihdotta ja kohtuullisilla vuoroväleillä. Silloin linjasto olisi selkeämpi kuin nykyinen kamala sillisalaatti.

Poikittaisliikenteessä on vielä erittäin suurena haasteena autoilun sujuvuus verrattuna keskustaliikenteeseen. Keskustaan on inhottavaa mennä autolla, kun liikennettä on paljon ja se on tukkoista. Parkkipaikkoja on kaduilla vähän ja luolissa ne ovat kalliita ja kaukana. Siksi joukkoliikenne on luonnollinen valinta. Poikittaismatkoilla taas ruuhkia on kehäteitä lukuunottamatta vähän, väylät ovat leveitä ja sujuvia eikä parkkitila ole ongelma. Matka-ajat ovelta ovelle ovat joukkoliikenteellä keskustaan mennessä suunnilleen samat tai jopa lyhyemmät kuin autolla, mutta poikittaisliikenteessä joukkoliikennematka kestää helposti viisinkertaisen ajan, enemmänkin.

---------- Viesti lisätty kello 14:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:23 ----------

Helsingissä kaikki tiet (tai sormet) vievät, tai niiden pitää viedä, ensisijaisesti keskustaan, ja pikaraitiotievaihtoehdossa olisi pitänyt ratkaista Östersundomin keskustayhteys. Raitiotiefanaatikkokin pystyy tunnustamaan, että vaihto metroon on vaihtoehtona huono ja hidas (ainakin täkäläisillä käytännöillä, joissa vaihtoon olisi väistämättä liittynyt puolen kilometrin kävely).

Mutta kun ei se metrokaan ole vaihdoton keskustayhteys. Käytännössähän homma menee niin, että joko ihmiset kärrätään busseilla metroasemalle vaikkapa Östersundomiin ja siitä metrolla keskustaan taikka sitten ratikalla Itikseen ja sieltä metrolla keskustaan.

"Metromallissa" tietysti pieni osa matkustajista pääsee vaihdotta, jos asuvat metroaseman vieressä elementtikerrostalossa. Mutta Kaukoitäähän on markkinoitu pientaloilla, eikä sellaisia voida rakentaa kymmenilletuhansille asukkaille niin, että ne pientalot olisivat kävelymatkan päässä metroasemasta. Ylipäätään tämä liturgia, jossa samassa lauseessa mainitaan metro ja ne pientalot on niin hullunkurista, että naurattaa.

"Ratikkamallissa" kävelymatkan päässä pysäkistä on huomattavasti enemmän asukkaita. Nythän haaroja oli mallista riippuen kaksi, ja niillä hyvin tiheä vuoroväli. Varaa olisi siis haaroittaa enemmänkin. Jos ratikkaa olisi uskallettu haaroittaa enemmän kuin mitä konsulttityössä tehtiin, niin liityntäbusseja tarvittaisiin hyvin vähän jos ollenkaan. Jos vieläpä tulkitaan että käytettävissä olisi ikään kuin sen metron verran rahaa, niin voisi palvelutason nimissä sallia senkin, että pientaloalueille tehdään ratikkahaaroja, joita on tarkoitus liikennöidä vain esim. 20 minuutin välein. Tällaisen harvaliikenteisen radan rakentaminen noin normaalioloissa ei ole kannattavaa, mutta jos rahaa kerran jossain metrokirstussa on käytettävissä, niin palvelutason nimissä voitaisiin tällainenkin sallia tilanteessa, jossa asukkaiden vaihtoehtoina ovat suora ratikka 20 min välein tai liityntäbussi ratikkapysäkille 20 min välein.

Kouvon kanssa olen samaa mieltä siitä, että realistisin Kaukoidän joukkoliikennejärjestelmä on syöttöbussit Itikseen. Ja eiköhän se niin tule menemäänkin. Metro on sitten aina tulossa "ihan kohta 25 vuoden päästä".
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös