Sivu 47 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 727374344454647484950 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 691-705/747

Viestiketju: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

  1. #691

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    105

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Olen muuten pikaraitiotien puolesta.
    Esiselvityksessä kuitenkin mennään kuin olan kohautuksella väli Itäkeskus - Kehä III. Ei minulle selvinnyt edes se, että kummalla puolella Itäväylää mennään. Ja jos nyt tuolle välille johonkin asuttuun paikkaan tulee pysäkkejä, tarvitaan enemmän kuin 10 metriä.
    Ja mitäpä noista. Tuohan oli esiselvitys sellaisesta, mitä ei koskaan aiotakaan toteuttaa, valitettavasti.
    Itäväylälle ei kyllä kovin montaa pysäkkiä haluaisi missään tapauksessa ennen kehä III:a. Tarkoitus kuitenkin olisi se, että kyse on pikaratikasta.

    Käytännössä Itäkeskuksesta itään pysäkkejä voisi olla 1-2 Vartiokylä/Vartioharju -alueella ja yksi Mellunmäen asutusalueen kohdalla. Seuraava pysäkki olisikin sitten jo uudella Östersundomin asuinalueella. Tällä taataan se, että ratikka voi ajaa oikeasti nopeasti koko matkan Östersundomiin.

    En oikeasti usko, että tuolla tilaa jää uupumaan. Sen verran paljon sitä liikennevihreää on autokaistojen välissä ja vieressä.

  2. #692
    Tunni avatar
    Liittynyt
    27.09.2007
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Porvoosta Helsinkiin päin kulkevat kaukobussit voisivat ajaa myöskin vain Länsisalmen liittymään, jolloin samalla vuoromäärällä Porvoon ja Helsingin välille saataisiin vanhaa tietä 20 minuutin vuoroväli (ruuhkassa 10 min).
    Kerrotko tuosta vähän lisää? Vanhaa tietä = Nikkilän kautta?

  3. #693

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Paikkatietopalvelusta, parempi kuin GMaps, Itäväylää mittailin ja sen mukaan n. 25m ajoradan reunasta toiseen. http://ptp.hel.fi/ptpa/default.aspx Juhlavan levyiset kaistat. Neljä 4m kaistaa ja 7m rata on 23m. Että kyllä ne pysäkitkin mahtuu.

  4. #694
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Juhlavan levyiset kaistat. Neljä 4m kaistaa ja 7m rata on 23m. Että kyllä ne pysäkitkin mahtuu.
    Siellä taitaa olla 80 km/h rajoitus. Veikkaan, että alueen rakentuessa kaupunki ottaa tien valtiolta ja laskee rajoituksen 60:een. Silloin riittää 3,5-metriset kaistat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #695

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Itäväylän varrella välillä Kehä I - Kallvikintie on useita kohtia, johon pikaraitiotie, metro tai mikä tahansa riippurataa lukuunottamatta, ei kerta kaikkiaan mahdu maan tasoon.
    Niin, valitettavasti tuntuu kaikki jäljelle jäänyt tila menevän uusille autokaistoille ja niiden lisäämän melun vuoksi meluaidoille. Eli kunnon kyntökoneen kanssa vain Itäväylän reunaan repimään sitä tilaa! Ratikan "melua" kuuntelisin itse mieluummin kuin tuhansien nastarenkaiden rohinaa (veronmaksajien maksamaa) asfalttia vasten.

  6. #696
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tunni Näytä viesti
    Kerrotko tuosta vähän lisää? Vanhaa tietä = Nikkilän kautta?
    Oli kieltämättä harhaanjohtavaa minulta kutsua Uutta Porvoontietä vanhaksi tieksi, no, sitä kuitenkin tarkoitin. Yleensä vain kutsun moottoritien laidassa kulkevaa maantietä aina vanhaksi tieksi, tässäkin unohtaen kokonaan vielä vanhemman alkuperäisen yhteyden.

  7. #697
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Veikkaan, että alueen rakentuessa kaupunki ottaa tien valtiolta ja laskee rajoituksen 60:een.
    Ei siitä ole kovin kauaa, kun Itäväylä välillä Kehä I - Riskutien / Vartioharjuntien risteys (muuttuu yksiajorataiseksi) vaihtui kadusta maantieksi. Nopeusrajoitus mainitulla välillä ja eteenpäinkin on 60 km/h.
    Saatiin uusi ääniefekti, kun talvisin tievaltion / urakoitsijoiden valtavat aura-autot alkoivat jylistä täällä. Iltaruuhkassa jonon loppupää ulottuu lähes tavanomaisesti Kiviportintien / Karhulantien risteykseen.
    Eli paineita on ja jopa lähes suunnitelmia tie leventämisestä nelikaistaiseksi Riskutien risteyksestä itään. No eihän valtiolta riitä tiemäärärahoja Helsinkiin.
    Jos leventäminen on varauksena jossain kaavassa, ei pikaraitiotie mahdu Mellunmäentien - Kallvikintien välillä muualle kuin ajoradalle.
    Vielä sen sanon, että kovin ahtaaksi tulisi paikat täällä, jos pikaraitiotielle raivattaisiin oma tila Kehä ykkösen ja Kallvikintien välillä (pois lukien yksi "pelto-osuus").

  8. #698

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ei siitä ole kovin kauaa, kun Itäväylä välillä Kehä I - Riskutien / Vartioharjuntien risteys (muuttuu yksiajorataiseksi) vaihtui kadusta maantieksi. Nopeusrajoitus mainitulla välillä ja eteenpäinkin on 60 km/h.
    Saatiin uusi ääniefekti, kun talvisin tievaltion / urakoitsijoiden valtavat aura-autot alkoivat jylistä täällä. Iltaruuhkassa jonon loppupää ulottuu lähes tavanomaisesti Kiviportintien / Karhulantien risteykseen.
    Eli paineita on ja jopa lähes suunnitelmia tie leventämisestä nelikaistaiseksi Riskutien risteyksestä itään. No eihän valtiolta riitä tiemäärärahoja Helsinkiin.
    Jos leventäminen on varauksena jossain kaavassa, ei pikaraitiotie mahdu Mellunmäentien - Kallvikintien välillä muualle kuin ajoradalle.
    Vielä sen sanon, että kovin ahtaaksi tulisi paikat täällä, jos pikaraitiotielle raivattaisiin oma tila Kehä ykkösen ja Kallvikintien välillä (pois lukien yksi "pelto-osuus").
    Jos nyt saa vähän kajota jalkakäytäviin ja tienvarsipuskkiin, tms. niin se poikkileikkaus on ainakin jotain 30m. Tohon mahtuu esim. 6x3,5m autokaista + 7m ratikkarata (28m). 3m kaistoilla 25m. Tosin ei niillä kaistoilla tee mitään kun Itäväylän ja Kehä I risteys ei vedä kahtakaan kaistallista liikennettä, ja sen muuttaminen eritasoratkaisuksi ei ole taloudellisesti realistista. Autokadut nyt vaan ruhkautuu, sitä varten tarvitaan joukkoliikennekaistat että ihmiset pääsee kulkemaan.

  9. #699
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    En ole joukkoliikenteen, enkä pikaraitiotien vastustaja suinkaan. En kaipaa lisätilaa henkilöautoliikenteelle.
    Mutta tämähän on toisaalta ihan turhaa höpötystä. Pitää olla realisti. Metrohan sinne vedetään (jos mitään). Pikaraitiotie olisi liian fiksu vaihtoehto ja komeat miljardisopimuksetkin jäisivät allekirjoittamatta.
    Varmaan siksi pikaraitiotieselvityksessäkin rata on piirretty edelleen mielestäni mahdottomaan paikkaan.
    Vedä vain puskia ja risuja matalaksi, kunhan jätät erään upean koivikon rauhaan .

  10. #700

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Albert, tarkoitin lähinnä viherkaistoja ajoradan ja jalkakäytävän välissä. Yleisesti ottaen lähiöliikennerakentaminen on sellaista hehtaariarkkitehtuuria ettei siellä tarvitse tilanpuutteesta olla huolissaan. Turunlinnantie on siinä esitetyllä reitillä ehkä vähän hankala, ei Itäväylä.

  11. #701

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Entäs sitten radikaaleista radikaalein veto eli Vartiokyläntien muuttaminen joukkoliikenne(-/puisto)kaduksi (muuttamalla kaikki ajojärjestelyt ihan täysin)? Mutta ainiin, nythän ei ollakaan Keski-Euroopassa.

    Yksi hauska idea mulla on oikeastikin ollut: Vartiokylän ja Kontulan/Mellunkylän välillä oleva puisto, joko Puotinharjun läpi ja Kehä 1:n alittaen, tai Kehän vartta, ja sieltä omaa puistokatua pitkin Länsimäentielle. Suurjännitelinjan vuoksi sinne ei parane rakentaakaan mitään ja tuo "puisto" on mielestäni silkkaa ryteikköä koko matkaltaan. Suurjännitelinjat yläpuolella ei estä raitiovaunurataa, tästä on esimerkkejä maailmalla. Vaan tuleekohan kierrosta liian pitkä? Sillä saisi hienosti pari omakotialuetta toimivan joukkoliikenteen äärelle.

  12. #702
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Entäs sitten radikaaleista radikaalein veto eli Vartiokyläntien muuttaminen joukkoliikenne(-/puisto)kaduksi (muuttamalla kaikki ajojärjestelyt ihan täysin)? Mutta ainiin, nythän ei ollakaan Keski-Euroopassa.
    Sehän olisikin unelmien täyttymys, kun ratikka kulkisi kotiportin edestä. Olisi talvisin katukin paremmassa kunnossa kuin viime vuosina. Ja Riskutien risteyksestä radan saisi junailtua Itäväylän sivuun.
    Mutta kovin pika ei IK-Riskutie voisi olla.
    Unelmat ovat unelmia.

  13. #703
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    KSV on julkaissut tänään viisi vaihtoehtoa Östersundomin yleiskaavasta ja siten myös joukkoliikennevaihtoehdoista. Kaksi ehdotusta perustuu pelkkään metroon, kaksi ratikan ja metron yhdistelmään ja yksi käytännössä pelkkään raitiotiehen, kun metro jää kehä 3:n tuntumaan.

    Viraston ehdotus jatkosuunnitteluun on vaihtoehto B, joka on aiemmin esillä olleen pelkkään metroon perustuvan A-vaihtoehdon kehitetty versio, jossa on mukana raitiotie sekä itään että pohjoiseen. KSV kirjoittaa tästä vaihtoehdosta näin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut KSV
    Vaihtoehto B, "Kehitetty", on palautteen pohjalta kehitetty A-vaihtoehto. Metroasemia on Vantaalla yksi vähemmän kuin nähtävillä olleessa vaihtoehdossa. Lisäksi mukana on raitiotielinjasto. Raideliikenne itään toimii metroa jatkamalla Majvikistä. Heli-rata ei ole mukana. Työpaikka-alueiden ja kunnallisteknisten toimintojen alueiden määrää on lisätty, vihervyöhykkeitä muotoiltu ja ekokäytäviä laajennettu. Kaavaan on merkitty lähipalvelukeskuksia, joiden tarkoitus on taata asuinalueiden lähipalvelut myös tulevaisuudessa.
    Karttakuva tästä vaihtoehdosta on osoitteessa http://www.hel2.fi/ksv/ostersundom/y...aluonnos_B.pdf.

    Selostus ja kuvat kaikista vaihtoehdoista on nähtävissä Yhteinen Östersundom -sivustolla.

    Antero

  14. #704

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Viraston ehdotus jatkosuunnitteluun on vaihtoehto B, joka on aiemmin esillä olleen pelkkään metroon perustuvan A-vaihtoehdon kehitetty versio, jossa on mukana raitiotie sekä itään että pohjoiseen
    Sinänsä mielenkiintoista, että virastossa on katsottu tarpeelliseksi laittaa kehitelmään näön vuoksi varaus ratikalle. Julkinen kritiikki on vissiin vaikuttanut tuon verran. Selvää kai on, että jos mutkametroon pistetään 700 miljoonaa tms., niin ratikkaa Itäkeskuksen-reitille ei sen jälkeen tule ainakaan seuraavaan 50 vuoteen.

  15. #705
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Sinänsä mielenkiintoista, että virastossa on katsottu tarpeelliseksi laittaa kehitelmään näön vuoksi varaus ratikalle. Julkinen kritiikki on vissiin vaikuttanut tuon verran. Selvää kai on, että jos mutkametroon pistetään 700 miljoonaa tms., niin ratikkaa Itäkeskuksen-reitille ei sen jälkeen tule ainakaan seuraavaan 50 vuoteen.
    Voihan se mennä toisinkin päin. Tiedotehan toteaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut KSV
    – Yleiskaavassa on mahdollista varautua useampaan liikennejärjestelmään. Esitettävään vaihtoehtoon on merkitty varaukset metrolle ja raitiotielle. Liikenneratkaisu on suuri taloudellinen kysymys, jonka lopullisesta toteutumisesta ei voi päättää yleiskaavalla.
    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 14:59
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. HKL: HKL tutkii Östersundomin joukkoliikennetarpeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2009, 13:00
  4. HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 07.01.2009, 09:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •