Sivu 48 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8283844454647484950 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 706-720/747

Viestiketju: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

  1. #706

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Voihan se mennä toisinkin päin.
    Tuossa on kuitenkin piirrelty aika paljon punaisia neliöitä Salmenkallion ja Majvikin metroasemien ympärille. Näihin paikkoihin ei mene kaavassa raitiotietä.

  2. #707

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Oliskohan näistä jotain muutakin infoa kuin kaavakuva? Mua kiinnostaa se rantarata- ratikka-metro kombi. Se vertailu ei ole oikein informatiivinen.

  3. #708
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Vaihtoehto F (liityntäbusseilu Itikseen/Mellunmäkeen) unohtunut. Kaikennäköisiä hassuttelumetropikaratikkacomboja paperit pullollaan samalla kun torpataan ainoaa järkevää pitkän tähtäimen ratkaisua, eli "E"-junaa Ö-sundomiin ja edelleen Porvooseen. Miettisivät nyt vähän tuon typistetyn metron mahdollisuuksia. Ei tuota jokaisella maitolaiturilla pysähtyvää tynkää loputtomasti voi laajentaa, ei ainakaan Virkkusen uuteen itä-helsinkiin saakka.

  4. #709

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Liikenteellisesti parhaaksi todetaan vertailussa ve E, jossa on rantarata, pikaratikkaverkko ja kahden aseman metro. Investointiarvio 730M€ mikä on suurinpiirtein sama kuin metron jolla on enemmän asemia. Kannatan jos rahaa on.

    Liikennöintikustannukset on väärin laskettu, niistä puuttuu selvästi mahdollesen bussilliityntälinjaston kustannukset. Korjatkaa nyt toi.

  5. #710
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Liikenteellisesti parhaaksi todetaan vertailussa ve E
    Näinpä, mutta onneksi on keksitty hyvä tekosyy (koska ei Lentorata ja koska ei Pisara) sille, ettei tuolle linjalle tarvitse lähteä ja voidaan keskittyä ihqn mutkametron lobbaamiseen.

  6. #711

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Enpä näe tätä oikeastaan lainkaan realistiseksi, koska se vaatisi kalustoinvestointeja ja vaatisi metroradan sulkemisen kuukausiksi, mutta pistetääs kuitenkin:

    Kun kerran katsotaan, että metroja voi lyhentää 33%, miksei niitä voisi yhtä hyvin kaventaa 25% ja pitää pituutta samana kuin ennen? Osa metroista voisi olla korkealattiaisia pikaratikkajunia, jotka paloiteltaisiin vaikka kolmeen tai neljään osaan itä-Helsingissä ja ajettaisiin eri kohteisiin. Kuljettajathan yksiköihin saataisiin toiseen suuntaan juuri ajaneista junista. Tietysti tämä vaatisi ulostyöntyvien levennysten ilmaantumista ratikan tai metrolaiturin kyljestä kapeamman metron pysähtyessä metroasemalle. Tällöin itäsalmelainen voisi nousta omaan vaunuunsa jo vaikkapa Otaniemessä, eikä vaihtoa toiseen kulkupeliin tarvittaisi. Vaihto pikaratikasta metroon Itiksessä, Mellunmäessä tai ihan missä vaan kuulostaa kömpelöltä idealta, joka korostaisi tunnetta idän perifeerisyydestä. Sellaiseen ratkaisuun verrattuna metrorata niin lähelle, että olisi viime kädessä matkustajan oma valinta, matkustaako liityntäliikenteellä vai käveleekö asemalle, olisi järkevämpi. Sinänsä 30 minuutin metromatka kyllä alkaa jo olla aika överiä...

  7. #712

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Metroradan geometria on sellaista luokkaa, ettei sellaista kannata tuhrata nykyisille lyhyille asemaväleille. Jos jotain, se pitäisi korvata nopealla, paljon harvemmin pysähtyvällä taajamajunalla. Nykyinen tiuha palvelu (ja liityntäbusseista valtaosa) hoidettaisiin sitten asutusta ja työpaikkoja lähelle menevällä ratikalla, josta on pidemmälle mennessä kätevä vaihtaa (laiturin ylitse!) nykyistä metroreittiä pitkin menevään oikeasti nopeaan taajamajunaan.

    Jos Vuosaaren metroa ei oltaisi tehty, olisi näinä aikoina realistista pohtia metroradan uusimista paremmin kaupunkiin sopivaksi. Kalusto ja ratainfra olisi vanhentunut samoihin aikoihin, joten ei maksaisi ekstraa korvata molempia jollain standardimmalla ratkaisulla ja säätää asemien rakentamisperiaatteita.

    Vuosaaren metrolla ja nyttemmin Länsimetrolla sementoidaan koko systeemiä seuraavaksi neljäksi kymmeneksi vuodeksi, eikä sitä voida sillä välin muuttaa mihinkään suuntaan yhteensopivaksi tai tarkoituksenmukaisemmaksi. Virheitä kun ei tapahdu, vaan aina ollaan tehty täydellistä ekalla yrityksellä.

  8. #713

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Vaihto pikaratikasta metroon Itiksessä, Mellunmäessä tai ihan missä vaan kuulostaa kömpelöltä idealta, joka korostaisi tunnetta idän perifeerisyydestä.
    Riippumattomat tekijät ovat esittäneet seudullista ratiotieverkkoa, jossa Itäsalmesta pääsisi suoraan ratikalla Jokerin reitille ja Pasilaan. Näiden matkustajien yhteenlaskettu osuus on ehkä pienempi kuin keskustaan menijöiden, mutta aika iso kumminkin. Aiheuttaako heidän pakottaminen vaihtamaan tunnetta periferisyydestä?

  9. #714

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Riippumattomat tekijät ovat esittäneet seudullista ratiotieverkkoa, jossa Itäsalmesta pääsisi suoraan ratikalla Jokerin reitille ja Pasilaan. Näiden matkustajien yhteenlaskettu osuus on ehkä pienempi kuin keskustaan menijöiden, mutta aika iso kumminkin. Aiheuttaako heidän pakottaminen vaihtamaan tunnetta periferisyydestä?
    Hmm, ehkä vähemmissä määrin. Oma psykologinen vaikutuksensa on silläkin, että kapineella pääsee sellaiselle alueelle, joka on selvästi jo Helsingin "ydintä", jolloin kyseessä ei enää ole "Helsingin itäisen periferian erikoisuus", vaan selkeästi osa Helsingin joukkoliikennejärjestelmää. Tuollaisen, jokseenkin absurdilta kuulostavan syyn lisäksi tuosta on rationaalisempikin hyöty: tuollainen linja toisi matkustajat käytännössä sinne, minne metrokin, koska siitä olisi tarjolla vaihtoyhteys niin jokeriin, lähijuniin kuin metroonkin, eli isossa osassa matkoja vaihtoja olisi sama määrä kuin metroa runkona käyttäessä.

    Lisäksi reitti voidaan suunnitella sellaiseksi, että sille on tarvetta jo muutenkin, eli kyseessä ei olisi vain 20 km rataa yhtä kaupunginosaa varten.

    ...ja jos uutta rataa ei uskalleta vetää keskustaan asti, siitä voi tehdä jokerille jatkeen, mitä näytetään täällä jo ehdotetunkin. Jokeri-linjan pituinen pätkän Berliinin kehärataa ajaminen näyttäisi kestävän 33:sta (Westhafen-Ostkreuz-Tempelhof, 21,2 km) 41:een minuuttiin (Westhafen-Ostkreuz-Bundesplatz, 25,4 km) keskinopeudella 36,9 km/h. Linjoina nuo kaksi ovat periaatteessa hyvin vastaavat: Jokeri on osapuilleen toinen puolikas Berliinin kehäradasta. Jos olettaa pikaratikan hieman S-Bahnia hitaammaksi, tuo matka voisi siis kestää 48-62 minuuttia, eli Itäkeskuksesta Pitäjänmäen teollisuusalueelle luokkaa 30-40 minuuttia. Vartti lisää matkaa Östersundomista, niin kaukainen Pitäjänmäki on saavutettu 45-55 minuutissa ja vaihtoyhteydet niin metroon, pääradalle, kehäradan länsilaidalle kuin kauas kauklahden kaupunkiradallekin natsaavat kohtuullisessa ajassa. Ongelmaksi muodostuvat vain ylimääräisen vaihdon vaativat yhteydet kaukoliikenteen juniin. Puotilasta neliraiteinen vaihtoasema?
    Viimeisin muokkaaja Dakkus; 09.02.2012 kello 00:03.

  10. #715
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Östersundomin liikennejärjestelmävertailu 2012:n sivun 17 vaihtoehto EL on mielestäni mainio, eli tälläkin foorumilla paljon mietitty taajamajuna Helsingin keskusta-Östersundom-Porvoo ja paikalliseksi liikennevälineeksi on valittu pikaraitiotie. EL:ssä on pahaat kevyen liikenteen liitynnän edellytykset ja parhaat joukkoliikenneyhteydet sekä mukavuuden että nopeuden saralta. Joukkoliikenneinvestoinnit (huom. vaikka junalla pääsisi Porvooseen asti!) olisivat samaa tasoa kuin Majvik-mutkametrolla, liikenteen kasvihuonepäästöt pienimmät, joukkoliikenne parhaiten edustettuna, seudullinen saatettavuus paras ja työmatkat sujuvia.

  11. #716
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Joukkoliikenneinvestoinnit (huom. vaikka junalla pääsisi Porvooseen asti!) olisivat samaa tasoa kuin Majvik-mutkametrolla
    Sivu 40: "Radan kustannus on arvioitu vain yleiskaava-alueelle sijoittuvalta osuudelta, jonka on arvioitu sijoittuvan asemineen kokonaan maan alle. Radan kokonaiskustannusarvio Helsingin ja Porvoon välillä on alustavasti arvioiden yli 1000 milj. euroa"

    Heli-radan yhteyden Tapanilasta Vantaan itärajalle arvioitiin joskus maksavan yli 250 miljoonaa euroa. Tätä ei ole laskelmissa mukana. Puhuttaisiis siis suuruusluokasta 600 miljoonaa, jotta juna saataisiin Sipooseen asti. Olettaen, että radan saa rakentaa. Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.

    ---------- Viesti lisätty kello 10:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:35 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Liikennöintikustannukset on väärin laskettu, niistä puuttuu selvästi mahdollesen bussilliityntälinjaston kustannukset. Korjatkaa nyt toi.
    Puuttuvatko? Onhan pikaratikan ja metrovaihtoehtojen välillä eroa bussiliikenteen liikennöintikustannuksissa 1,2 - 2,4 miljoonaa euroa vuodessa ja linjastot esitetty vaihtoehtojen yhteydessä. Koko paketin tasolla pikaratikkavaihtoehdon liikennöinti on vuosittain 1,9 - 3,2 miljoonaa euroa edullisempaa kuin metrovaihtoehdon liikennöinti.

  12. #717

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Koska hallituksen nimittämän kuntauudistustyöryhmän raportti ehdottaa Sipoon liittämistä kokonaisuudessaan Helsinkiiin, kannattaa ajatella tilanne uudesta näkökulmasta, koska oletettavasti ennemmin tai myöhemmin tulee nin käymään.

    Silloin kannattaisi tosissaan rakentaa rata Porvooseen asti ja toteutus olisi silloin tavallinen rautatie tai ns maaseutumetro jonka junat voivat kulkea myös ilmajohtovirroituksella. Aluksi voisi metroa pideäntää parilla asemalla sitä mukaa kun uusia lähiöitä rakennetaan idemmäs, mutta se varsinainen rata Porvooseen asti olisi sitten rautatie. Se voisi kulkea alkuperäistä heli-radan linjausta pitkin tai vaihtoehtoisesti itä-Helsingin kautta joko Viikin kautta Oulunkylään tai kulosaaren yli Pasilaan.

    t. Rainer

  13. #718
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Sivu 40: "Radan kustannus on arvioitu vain yleiskaava-alueelle sijoittuvalta osuudelta, jonka on arvioitu sijoittuvan asemineen kokonaan maan alle. Radan kokonaiskustannusarvio Helsingin ja Porvoon välillä on alustavasti arvioiden yli 1000 milj. euroa"

    Heli-radan yhteyden Tapanilasta Vantaan itärajalle arvioitiin joskus maksavan yli 250 miljoonaa euroa. Tätä ei ole laskelmissa mukana. Puhuttaisiis siis suuruusluokasta 600 miljoonaa, jotta juna saataisiin Sipooseen asti. Olettaen, että radan saa rakentaa. Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
    Vertailun mukaan kustannukset ovat samaa luokkaa asukasta kohti. Mukaan HELI-rataan on siis laskettu myös mm. joukko porvoolaisia.

  14. #719

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
    Maan päällä makaava kaukalosilta? Kallis sellainen toki lienee.

  15. #720
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
    Periaatteessa saa jos uskomme oikeuslaitosta, ja miksemme uskoisi.

    HELI-radan varaus perustuu voimassa olevaan seutukaavaan. Vantaan kaupunginhallituksen valituksen johdosta antaman lausunnon mukaan radan rakentaminen saattaa tulla ajankohtaiseksi, jos yhdyskuntarakenne itäisellä Uudellamaalla ja Kymen rannikkoseudulla muuttuu oleellisesti ja kysymys on joka tapauksessa pelkästä varauksesta. Pohjaveden suojaamistoimenpiteet kuuluvat ratojen, teiden ja tunneleiden toteutussuunnitteluun ja rakentamistekniikkaan ja tulevat selvitettäviksi mahdollisen radan rakentamisvaiheessa. Yleiskaavan varaukset antavat näin ollen kaavallisen valmiuden väylien toteuttamiselle. Rakentamiseen tähtäävissä tarkemmissa suunnitelmissa tutkitaan hankkeen tekninen toteuttamiskelpoisuus ja riskien hallinta.

    [...]

    Vaasan hallinto-oikeus on 4.5.2001 tekemällään päätöksellä n:o 01/0064/2 Oy A Ab:n valituksesta lisännyt pohjavedenottamon lähisuojavyöhykettä koskevan määräyksen, jonka mukaan alueelle ei saa rakentaa uusia yleiselle liikenteelle tarkoitettuja liikenneväyliä. HELI-radan linjaus kaava-alueen osalta sijoittuu lähisuojavyöhykkeen ulkopuolelle ja metron jatkamiseen liittyvä LR-varaus sekä siihen liittyvä tieliikenteen alue sijaitsevat lähisuojavyöhykkeen rajalla. Uudenmaan ympäristökeskuksen valitusten johdosta antaman lausunnon mukaan HELI-radan joskus mahdollisesti toteutuessa hanke tulee edellyttämään YVA-menettelyä. Uudet ratkaisut radan linjauksista tai varauksen pois jättämisestä tulee lausunnon mukaan tehdä maakuntakaavatasolla tarpeellisiin selvityksiin tai YVA-menettelyyn perustuen ja samalla ratkaista ristiriidat vesilain mukaisten säädösten kanssa. Siihen saakka nykyisen seutukaavan mukaiset linjaukset on ympäristökeskuksen mukaan syytä säilyttää myös yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa. Hallinto-oikeus on todennut, että osayleiskaava on niin yleispiirteinen, että liikennealueet on mahdollista sijoittaa pohjavesialueen lähisuojavyöhykkeen ulkopuolelle tai vyöhykkeen rajalle. Suoja-alueiden rajoja ja suoja-aluemääräyksiä voidaan lisäksi tarvittaessa muuttaa. Vaasan hallinto-oikeuden mainittu päätös ei siten muodosta estettä seutukaavan mukaisten ratavarausten sisällyttämiseen osayleiskaavaan. Näin ollen ei myöskään sähköjohdon osalta ei ole ollut syytä antaa määräystä siitä, että se on toteutettava maanpäällisenä ratkaisuna. Hallinto-oikeus on katsonut, että hankkeiden vaikutukset pohjavesioloihin on osayleiskaavaa laadittaessa tutkittu niin tarkoin kuin se on etukäteen mahdollista. Osayleiskaavaa ei voida pitää tältä osin maankäyttö- ja rakennuslain tai vesilain vastaisena.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 14:59
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. HKL: HKL tutkii Östersundomin joukkoliikennetarpeita
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2009, 13:00
  4. HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 07.01.2009, 09:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •