Pispalan uittotunnelin käyttäminen joukkoliikenteeseen

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Hei, Tampereellahan on Pispala, jonka jyrkkä rinne erottaa kolmeen kaistaleeseen (Paasikiventien puoli + Santalahti Näsijärven rannassa, Pispalan valtatie + Pispalanharju harjun päällä sekä Pyhäjärven puoleinen rinne + Tahmela + Varala), joiden välillä liikkuminen suoraan edellyttää raskasta lihastyötä portaissa. Meillähän olisi käyttöä tällaiselle.
Hei, toihan on jo valmiina maastossa! Uittotunneliin vain tarvitaan kiskot, tunnelin eteläpuolellahan on jo kiskot aina Pyhäjärveen asti. Tämä olisi Pispalan oma metro, ja siitä voitaisiin tehdä vielä junalauttaratkaisu (tai U-bootbahn) Pirkkalaan, kun kiskot kerta johtavat järveen saakka. Kiskoja täytynee ehkä vähän huoltaa ja kalustokin voisi olla jotain muuta kuin avovaunuja... ;)

Asemia voisi olla kolme: Pyhäjärven rannassa, tunnelin eteläsuulla ja pohjoissuulla Näsijärven rannalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Perugian minimetro

Linkkisi perusteella tosin kiskot on vanhan tunnelin suulla, joka on vieläpä umpitunneli ja hyvin ahdas.
Voi olla, että näin onkin ollut, mutta nykyään kiskotus päättyy hyvän matkaa ennen kumpaakaan tunnelia. En juuri muista, kumpaan tunneliin kiskot viettivät enemmän, mutta voi hyvinkin olla että vanhaan tunneliin. Joka tapauksessa paikalla taitaa yhä olla kiskot, pölkyt ja vaunu, mikä olisi hämmästyttävää, jos ne olisivat 30-luvulta kaikki.
 
Vs: Perugian minimetro

Voi olla, että näin onkin ollut, mutta nykyään kiskotus päättyy hyvän matkaa ennen kumpaakaan tunnelia. En juuri muista, kumpaan tunneliin kiskot viettivät enemmän, mutta voi hyvinkin olla että vanhaan tunneliin. Joka tapauksessa paikalla taitaa yhä olla kiskot, pölkyt ja vaunu, mikä olisi hämmästyttävää, jos ne olisivat 30-luvulta kaikki.

Pahaa pelkään, että tuo kiskonpätkä + vaunu ovat yhteydessä "uuteen", 1960-luvun lopulla valmistuneeseen uittotunneliin. Ei siis niin suurta historiallista arvoa kuin jos olisivat vanhempaa perua. Muistini mukaan joskus reilu kymmenkunta vuotta sitten "uuden" uittotunnelin Pyhäjärven-puoleisella suulla oli vielä suuri betoniallas sekä nosturirakenteet jäljellä. Tarkoitus oli ilmeisesti ollut uittaa tukkiniput altaaseen, mistä nostaa ne nosturilla ylös vaunuun ja ajaa sillä ne Pyhäjärveen (korjaukset tervetulleita, jos joku tietää tarkemmin tämän historian). Kun vieressä kuitenkin on leikkikenttä ja sitäpaitsi vaarallisilla betonirakenteilla (varmaan parin asuinkerroksen verran suoraa pudotusta alas tyhjän altaan pohjalle) oli kaiketi pikkupoikia leikkinyt aikojen sivu, se allas täytettiin hiekalla ja nosturirakenteet purettiin. Betonirakenteiden osia on kuitenkin vielä näkyvillä rinteessä (juuri sopivasti meikäläisen kävelymatkalla kotoa lähimmälle bussipysäkille).

Kieltämättä uittotunnelia voisi ihan hyvin hyödyntää helpottamassa kulkua Pispalanharjun puolelta toiselle. Tätä tarkoitusta varten se tosin sijaitsee harmittavan matalassa kohdassa, mikä lienee luonnollista tukkien kannalta koska eihän niitä itsetarkoituksellisesti olisi kannattanut hilata mahdollisimman korkealle. Hyöty siis jäisi rajalliseksi.

Kenties mielenkiintoisemman vaihdoehdon tarjoaisi vielä paljon vanhemman (siis paljon ajalta ennen "vanhaa" uittotunnelia) nk. harmaan tukkitien reitin käyttäminen. Sehän kulkee nykyisen Pispalan liikekeskuksen (R-Kioski/posti, Sale) ja Ahjolan vierestä rinnettä alas Pyhäjärven rantaan ja on tuolla harjun eteläpuolella vielä selvästi näkyvissä tyhjänä kaistaleena maastossa. Jos tuohon maastokäytävään tai sen lähelle asentaisi jonkinlaisen funikulaarin tai vastaavan rinnehissin, se tarjoaisi yhteyden Ahjolan (nk. Ylä-Voiman) joukkoliikennehubista (bussipysäkki ja toivottavasti lähijunan ja/tai raitiotien pysäkki) sekä Ala-Pispalan / Tahmelan rajamaille että toisaalta Pisparannan toimitilakeskittymään, jonka lähelle varmaankin lienee tulossa lisää asuntoja lähivuosina. Tämä siis riippuen vähän siitä, mitä reittiä tukkitie on kulkenut pohjoispuolella harjua ja miten paljon siitä on vielä vapaana.

No, ehkä tämä on ajatusleikkiä, mutta ihan mielenkiintoista sellaista. :D
 
Perinteinen jäykkärunkoinen funikulaari on hankalahko epätasaisen nousun vuoksi, ja olisi mielestäni tärkeää että linja kiertäisi harjun molemmat puolet. Lennossa hytin kaltevuutta (sen korvaamista) säätävä vaunu voisi olla ihanteellinen.
 
Tänään oli Aamulehdessä sopivasti juttu uittotunnelin tulevaisuudesta. Tunneliin haluttaisiin veneitten kuljetusreitti Näsijärven ja Pyhäjärven välille. Jos veneitten kuljetus totetuu niin asiallinen funikulaari purettaisiin Pyhäjärven päästä. :icon_frown:
 
Vs: Perugian minimetro

Kenties mielenkiintoisemman vaihdoehdon tarjoaisi vielä paljon vanhemman (siis paljon ajalta ennen "vanhaa" uittotunnelia) nk. harmaan tukkitien reitin käyttäminen.

No, ehkä tämä on ajatusleikkiä, mutta ihan mielenkiintoista sellaista. :D
Tämä saattaisi olla jopa ihan oikeasti toteuttamiskelpoinen ratkaisu, vaikkakin edellyttää todellisen tarpeen. Jos esteettömyyttä arvostetaan tulevaisuudessa nykyistä enemmän, ehkä tämänkaltainen ratkaisu saattaa joskus toteutuakin. :)
 
Takaisin
Ylös