Kun linja-autoasema valmistui yli neljännesvuosisata sitten, taidettiin luulla, että sen viereen tulisi pian uusi rautatieasema. Jos se olisi toteutunut, niin nyt ei varmaan olisi linja-auton odottajien odotustilaongelmaa.
Pääseekö paikallisbussilla rautatieasemalle, riippuu mielestäni siitä, mistä päin kaupunkia on lähdössä. Ratakadulla etelään päin menevien bussien pysäkki on lähellä asematunnelin itäpäätä. Pohjoiseen päin menevien onnikoiden pysäkki oli ennen vastapäätä kadun toisella puolella, mutta tuntemattomasta syystä se siirrettiin kauemmaksi etelään päin. Mielestäni varsinkin tätä lähempää pysäkkiä voi hyvin käyttää, jos on menossa rautatieaseman välilaiturille tai tulossa sieltä. Ratakadulle ei kuitenkaan tule paikallisbusseja kaikilta suunnilta.
Jos on tarve käydä asemarakennuksessa esimerkiksi matkalippu ostamassa, niin lienee parasta käyttää citybussia. Jos tulee Tuiran suunnasta paikallisbussilla, niin poisjäänti tapahtuu samalla Toripakan pysäkillä, mistä citybussi lähtee rautatieaseman eteen parhaimmillaan 10 min välein. Etelästä saavutaan toiselle Toripakan pysäkille, jolloin pitää kävellä korttelin sivun verran. Citybussia kannattaa käyttää myös silloin, kun ei ole yhteyttä lähtöpaikasta Ratakadulle. Useimmat paikallislinjat kulkevat Toripakan pysäkkien kautta. Esimerkiksi linjat 3 ja 18 eivät mene (yleensä) Toripakan kautta, mutta suunnassa pohjoisesta etelään niillä pääsee Kajaaninkadun päässä olevalle Rautatieaseman pysäkille, joka on melkein asemarakennuksen vieressä.
Junamatkustajien kannalta suurin ongelma citybussin käytössä lienee viikonlopun vietosta sunnuntai-iltana palaavilla. Viimeiset citybussit lähtevät rautatieaseman edestä Toripakan suuntaan noin 18.15, Värtön suuntaan 18.20 ja Limingantullin suuntaan 18.30.
Rautatieaseman edessä on kaksi citybussien pysäkkiä, joista toinen on Toripakan eli ydinkeskustan suuntaan ja toinen muihin suuntiin. Pysäkki-informaatiosta puuttuu selkeä tieto siitä, kummalta pysäkiltä pääsee keskustaan. Mielestäni sellainen tieto olisi erittäin tarpeellinen. Asiaa tuntematon matkustaja ei välttämättä valitse oikeaa pysäkkiä. Citybusseja pitäisi mainostaa Ouluun saapuville junamatkustajille.
Luulen, että Hallituskadun päähän asematunnelin länsiosan päälle tulevan matkakeskuksen paikallisyhteydet tapahtuisivat citybusseilla ja Ratakadulla olevien pysäkkien kautta nykyiseen tapaan.
Jos liiketilarakentaminen mahdollistaa sen, että lämmintä ja istuimia sisältävää odotustilaa on käytettävissä "kaikkina" aikoina, niin se on hyvä asia. Ehkä nykyiseltä linja-autoasemalta puuttuu juuri sitä liiketilaa.
Kuinkahan lähellä Saaristonkatua se Lyötyn puolella sijaitseva Matkakeskus olisi? Paikallisbusseja ei taideta saada poikkeamaan Saaristonkadulta lähemmäksi Matkakeskusta. Tosin Hämeenlinnassa näyttää onnistuvan se, että paikallisbussit poikkeavat rautatieasemalla. Vaikka Hämeenlinna ei ole risteysasema, se sijaitsee silti niin, että asemalta lähtee useita junia tunnissa. Ehkä aseman matkustajamäärä on jopa Oulua suurempi, koska oululaiset käyttävät lentokonetta sellaisiin matkoihin, jotka hämeenlinnalaiset tekevät junalla.
Voisivatko kaukobussit lähteä Matkakeskuksen "kellarista" niin kuin Helsingin Kampissa?