Mannerheimintie on vilkas bussiliikenteen väylä. Ruuhka-aikoina keskustaan päin menevä bussiliikenne ruuhkautuu sillä ja matka Ruskeasuolta Elielinaukiolle kestää jopa puoli tuntia. Linjaoppaassa arvioitu ajoaika busseille tälle välille on 11 min. Kympin ratikan arvioitu ajoaika Ruskeasuolta Lasipalatsille on taas 16 min.
Mielestäni tämä matka-ajan kolminkertaistuminen ruuhkassa on yksi pahimpia joukkoliikenteen ongelmapaikkoja Helsingissä. Miten sitä voisi helpottaa?
Mieleen tulee ainakin seuraavia vaihtoehtoja:
Mielestäni tämä matka-ajan kolminkertaistuminen ruuhkassa on yksi pahimpia joukkoliikenteen ongelmapaikkoja Helsingissä. Miten sitä voisi helpottaa?
Mieleen tulee ainakin seuraavia vaihtoehtoja:
- HKL:n virallinen ratkaisu Pasilan metro. Meilahteen tulisi liityntäasema, jolle bussilinjat päättyisivät. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ratkaisisi ongelmaa, koska Mannerheimintien pahimmat ruuhkat ovat Meilahdesta pohjoiseen.
- Paluu runkolinjaan eli bussilinjojen katkaisu ainakin ruuhka-aikaan Ruskeasuolle, josta matka jatkuu ratikalla. Nopeuttaisi matkaa, mutta toisi lisävaihdon. Kympin liikennettä olisi vahvistettava radikaalisti, aiheuttaisi kapasiteettiongelmia Nordenskiöldinkadun ja Erottajan välillä.
- Mannerheimintien bussilinjojen korvaaminen juna-asemalta tulevalla linjalla. Lähes kaikki Mannerheimintien bussilinjat tulevat alueilta, joilta bussilinja voidaan muuttaa syöttölinjaksi ranta- tai Vantaankosken radalle. Yhteys Mannerheimintien varteen voitaisiin hoitaa linjalla keskusta - Mannerheimintie - Huopalahden asema eli käytännössä jatkamalla kymppi Huopalahteen. Töölöön pääsisi ratikalla myös Pasilasta. Ongelmana olisi vaihtojen selvä lisääntyminen ja todennäköinen matka-ajan pidentyminen.
- Mannerheimintien bussi- ja ratikkakaistojen yhdistäminen. Yhteisellä kaistalla voitaisiin kieltää muu liikenne kokonaan. Bussit eivät kärsisi muun liikenteen ruuhkista niin pahasti, mutta taas ratikat kärsisivät liikenteen lisääntyessä kaistalla huomattavasti. Keskelle katua jouduttaisiin rakentamaan paljon uusia pysäkkejä. Uudet pysäkit olisi tilanpuutteen takia rakennettava todennäköisesti nykyisten bussipysäkkien kohdalle.
- Autotunneli Tukholmankadulta Reijolankadulle. Poistaisi Mannerheimintien ylittävän liikennevirran ja poistaisi pahimmat ruuhkat. Maksaisi paljon.
- Pikaratikka. Mahdollistaisi joukkoliikenneratkaisun, joka olisi myös ruuhkan ulkopuolella yhtä nopea kuin bussit. Moni kysymys tarvitsisi kuitenkin vastauksen:
- tarvitsisiko hitaammat ratikat siirtää muille kaduille, jotta ne eivät hidastaisi pikaratikkaa
- mihin pikaratikkaa jatkettaisiin Ruskeasuolta
- jäisikö muu liikenne liitynnän varaan
- hinta
Viimeksi muokannut moderaattori: