Sivu 5 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567891525 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/494

Viestiketju: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

  1. #61

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Musta nelikaistaiselle kadulle malliin Mansku keskisaarakkeet autokaistojen väliin, eli yhteensä kaksi kappaletta. Ja näin siksi, että tuo kaventa huomattavasti autokaistaa, eli hidastaa liikennettä, mikä on suojatien kohdalla hyvä asia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.09.2012 kello 07:46. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  2. #62
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Musta nelikaistaiselle kadulle malliin Mansku keskisaarakkeet autokaistojen väliin, eli yhteensä kaksi kappaletta. Ja näin siksi, että tuo kaventa huomattavasti autokaistaa, eli hidastaa liikennettä, mikä on suojatien kohdalla hyvä asia.
    Tarkoitatko yhteensä neljää saareketta? Eli jos tehdään kapeat korokkeet niin niihin palaa 4 m. Jos suositusten mukaiset, niin 8 m. Tohon tilaan on kiva lisätä vielä fillarikaistat ja kunnolliset ratikkakaistat. Ei toimi.

    Jos kaksi saareketta, niin sitten palaa vain 2 m jos tehdään kapeat korokkeet. Se vielä onnistuis autokaistoista nirhasemalla, jos ne autokaistat olis täysmittaiset. Mutta ei ne Manskulla ole. Monin paikoin ne on 3,25+3,25 ja joissain paikoin vielä vähemmän.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #63
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos kaksi saareketta, niin sitten palaa vain 2 m jos tehdään kapeat korokkeet. Se vielä onnistuis autokaistoista nirhasemalla, jos ne autokaistat olis täysmittaiset. Mutta ei ne Manskulla ole. Monin paikoin ne on 3,25+3,25 ja joissain paikoin vielä vähemmän.
    Minusta Mannerheimintie on hyvä esimerkki siitä, miten katutilaa tuhlataan kun sitä käytetään tehottomasti. Manskulla kulkee tunnissa suuntaansa enimmillään suunnilleen 36 ratikkaa, 150 bussia ja 1000 autoa. Näissä kulkee yhteensä 9300 henkilöä aamuruhkassa kolmen tunnin aikana klo 6-9. Vilkkaimman tunnin liikennemäärä on vain hieman muita ruuhkatunteja suurempi, eli vilkkaimman tunnin voi arvella olevan noin 3400 henkilöä. (Tiedot Liikenne Helsingissä 2010)

    Manskulla on siis yksi kaista 36 ratikalle, toinen 150 bussille ja kolmas 850 henkilöautolle. Kun jaetaan kaistat henkilöille, ratikkakaistalla kulkee 1160, bussikaistalla 1280 ja autokaistalla 1000 henkilöä. Ja keskikuormat per ajoneuvo: 32 hlö/ratikka, 8,5 hlö/bussi ja 1,2 hlö/auto. Istumapaikkoja on ratikassa (lyhyessä Nr-vaunussa) 39, bussissa 45 ja autoissa 5.

    Nyt on nyt, mutta miten voisi olla tulevaisuudessa? Transtechin vaunuissa on istumapaikkoja 73 ja seisomatilaa 25 m2. Täydet valoetuudet saadaan toimimaan 2 minuutin vuorovälillä eli 30 vuoroa tunnissa. Ratikat voivat silloin kuljettaa yksinajossa istuvia matkustajia 2250 eli 2/3 Mannerheimintien nykyliikenteestä tai koko nykyisen joukkoliikenteen. 3400 henkilöä tarkoittaa 114 hlö/vaunu eli 41 seisojaa. Seisontatiheys on vähemmän kuin 2 hlö/m2. Transtechilta tulevat vaunut ovat vielä lyhyitä, vain 27-metrisiä. Mutta kaksinajossa Manskun ratikkaliikenteen kapasiteetti voi tuplaantua, eikä se maksa ratarakenteissa yhtään mitään. Sen sijaan bussien ja autojen kapasiteetti on jo nyt maksimissaan.

    Tulevaisuuden Mansku voi olla vaikka 4-kaistainen: Joukkoliikenne kulkee raitiotien raiteilla, autoille on yksi kaista suuntaansa. Kaukobusseja on niin vähän, ettei niille tarvita omaa kaistaa, vaan ne ajavat autojen kanssa. Nykyään busseista on kaukoliikenteen busseja enintään neljännes eli alle 40 vuoroa tunnissa. Se on yksi kaukobussi per valokierto. Matkustajia kaukobusseissa on 330 hlö/h.

    Kritiikkiä lentää: Ratikoissa on ruuhkaista jo nyt, liikenne ei jakaudu tunnille tasan, ei kaikki bussit aja melkein tyhjinä jne. Aivan. Mutta niiden bussien, jotka eivät aja edes keskikuormassa, ei tarvitse ajaa kantakaupungin ytimeen ollenkaan. Sillä kustannuksella kun ne ajavat pitkiä matkoja lähes tyhjinä voi tarjota parempaa palvelua eli esim. 10 min vuoroväliä liityntänä esikaupunkeihin saakka ulottuville ratikkalinjoille. Ne täydet bussit taas korvataan ratikoilla, koska se on edullisempaa ja parempaa palvelua kuin ajaa tiheästi täysiä busseja. Kun leveyden kanssa ei enää tarvitse taistella senteistä ja ratikkaliikennettä hidastaa siksakmutkilla ja raiteessa kiinni ajavilla autoilla, ratikat ovat nopeampia kuin bussit tai autot. On myös tilaa järjestää suojatietkin niin, ettei niidenkään vuoksi tarvitse hidastella raitiovaunuja.

    4-kaistainen Mannerheimintie siis voi olla tehokkaampi kaikella tavalla kuin nykyinen 6-kaistainen. Kapasiteetti voi olla suurempi kuin nyt ja liikennevirrat lisäksi nopeampia. Ainakin suurimmalle osalle matkustajia, eli raitiovaunussa kulkeville. Ja samalla joukkoliikenteen kustannukset laskevat sekä tulot nousevat. Fillareillekin on tilaa ja melu vähenee oleellisesti, kun 110 dieselbussia suuntaansa poistuu. Eikä maksa miljardia, kuten esim. 3 uutta maanalaista juna-asemaa, jotka eivät lisää joukkoliikenteen käyttöä eivätkä vähennä autoja tai busseja.

    Antero

  4. #64

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ja keskikuormat per ajoneuvo: 32 hlö/ratikka, 8,5 hlö/bussi ja 1,2 hlö/auto.
    Tämä saattaa toki olla keskikuorma koko vuorokaudelle jaettuna, mutta tuskin aamun ruuhkatunnin aikana. Tuo nimittäin tarkoittaisi, että jos manskulla kulkee aamuruuhkassa yksikin täysi bussi (60 hlö), sitä kohden pitäisi kulkea myös kuusi täysin tyhjää bussia.

  5. #65
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tämä saattaa toki olla keskikuorma koko vuorokaudelle jaettuna, mutta tuskin aamun ruuhkatunnin aikana. Tuo nimittäin tarkoittaisi, että jos manskulla kulkee aamuruuhkassa yksikin täysi bussi (60 hlö), sitä kohden pitäisi kulkea myös kuusi täysin tyhjää bussia.
    Minä nyt vain luin, mitä KSV:n julkaisussa Liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2010 sanotaan. Luvut ovat julkaisun lopun taulukoista ja koskevat nimenomaan aamuruuhkaa. Pidän lukuja itsekin alhaisina, mutta en ole ollut näitä tilastoja keräämässä. En myöskään liiku Mannerheimintiellä ruuhka-aikoina, koska saan nauttia väljästä itähelsinkiläisestä metroliikenteestä, joten ei ole omaa käytännönn tuntumaa.

    Antero

  6. #66

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Istumapaikkoja on ratikassa (lyhyessä Nr-vaunussa) 39, bussissa 45 ja autoissa 5.
    Lyhyt Nr ei taida enää olla tyypillisin vaunu Manskulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta kaksinajossa Manskun ratikkaliikenteen kapasiteetti voi tuplaantua, eikä se maksa ratarakenteissa yhtään mitään.
    Jahas, kahden vaunun junat mahtuvat kaikille pysäkeille Manskulla ja muualla noin vaan? Vai pysäkki ei ole ratarakennetta?

  7. #67
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Lyhyt Nr ei taida enää olla tyypillisin vaunu Manskulla.
    Ei varmaankaan. Annoin vain tasoitusta busseille. Välipalavaunussa on 50 istuinta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jahas, kahden vaunun junat mahtuvat kaikille pysäkeille Manskulla ja muualla noin vaan? Vai pysäkki ei ole ratarakennetta?
    Manskulla taitavat kaikki pysäkit olla kahden vaunun mittaisia. Tai pidempiä. Ja korokkeen jatkaminen on niin halpaa, ettei sen hinta edes näy budjeteissa.

    Transtechin vaunut eivät tule valmiiksi kaksinajokelpoisina, mutta niissä on helppo valmius. Eikä Mansku muutu 4-kaistaiseksi tietenkään ilmaiseksi. Mutta siinä muutoksessa pysäkkien pituus ei ole kynnyskysymys tai muutenkaan merkittävä kustannuserä. Merkittävää kustannusta tulee radan jatkamisesta siine esikaupunkeihin, mutta se on sitten jo toinen tarina. Pohdinta koski tässä Mannerheimintietä.

    Antero

  8. #68

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tulevaisuuden Mansku voi olla vaikka 4-kaistainen: Joukkoliikenne kulkee raitiotien raiteilla, autoille on yksi kaista suuntaansa. Kaukobusseja on niin vähän, ettei niille tarvita omaa kaistaa, vaan ne ajavat autojen kanssa. Nykyään busseista on kaukoliikenteen busseja enintään neljännes eli alle 40 vuoroa tunnissa. Se on yksi kaukobussi per valokierto. Matkustajia kaukobusseissa on 330 hlö/h.

    Kritiikkiä lentää: Ratikoissa on ruuhkaista jo nyt, liikenne ei jakaudu tunnille tasan, ei kaikki bussit aja melkein tyhjinä jne. Aivan. Mutta niiden bussien, jotka eivät aja edes keskikuormassa, ei tarvitse ajaa kantakaupungin ytimeen ollenkaan. Sillä kustannuksella kun ne ajavat pitkiä matkoja lähes tyhjinä voi tarjota parempaa palvelua eli esim. 10 min vuoroväliä liityntänä esikaupunkeihin saakka ulottuville ratikkalinjoille. Ne täydet bussit taas korvataan ratikoilla, koska se on edullisempaa ja parempaa palvelua kuin ajaa tiheästi täysiä busseja. Kun leveyden kanssa ei enää tarvitse taistella senteistä ja ratikkaliikennettä hidastaa siksakmutkilla ja raiteessa kiinni ajavilla autoilla, ratikat ovat nopeampia kuin bussit tai autot. On myös tilaa järjestää suojatietkin niin, ettei niidenkään vuoksi tarvitse hidastella raitiovaunuja.
    Niin lentää kritiikki. Tätä konseptia kokeiltiin 1950-luvulla eli ratikat korvasivat bussit reitillä keskusta-Ruskeasuo. Mutta no joo jos ratikalla pääsisi esim Vantaan Pähkinärinteeseen tai Espoon Lippajärvelle niin varmaan toimisi.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikä maksa miljardia, kuten esim. 3 uutta maanalaista juna-asemaa, jotka eivät lisää joukkoliikenteen käyttöä eivätkä vähennä autoja tai busseja.
    Ai ideasi olikin korvata lähijunat raitiovaunuilla? Mikäs siinä

    t. Rainer

  9. #69
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin lentää kritiikki. Tätä konseptia kokeiltiin 1950-luvulla eli ratikat korvasivat bussit reitillä keskusta-Ruskeasuo. Mutta no joo jos ratikalla pääsisi esim Vantaan Pähkinärinteeseen tai Espoon Lippajärvelle niin varmaan toimisi.
    Aivan oikein oivallat, että Ruskeasuon liityntäterminaalin runkolinja ja pakkovaihto siellä busseista kapasiteetiltaan riittämättömiin ratikoihin ei ole sama asia kuin että raitiotiet ulottuvat metro- ja junaratojen sekä bussilinjojen tapaan lähiöihin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ai ideasi olikin korvata lähijunat raitiovaunuilla? Mikäs siinä
    Tähän astihan niitä ”korvaavat” Mannerheimintietä ajavat bussit. Nehän kaikki voisivat päättyä itähelsinkiläiseen tapaan jollekin rautatieasemalle. Ja sehän taitaa olla idea Pisarankin perusteluissa. Eli Ooperan asema voi korvata kaikki Töölön bussipysäkit. Aika paljon edullisempaa ja parempaa palvelua on tarjolla nykybussien korvaamisella raitioteillä kuin Pisaralla.

    Antero

  10. #70

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Aivan oikein oivallat, että Ruskeasuon liityntäterminaalin runkolinja ja pakkovaihto siellä busseista kapasiteetiltaan riittämättömiin ratikoihin ei ole sama asia kuin että raitiotiet ulottuvat metro- ja junaratojen sekä bussilinjojen tapaan lähiöihin.


    Tähän astihan niitä ”korvaavat” Mannerheimintietä ajavat bussit. Nehän kaikki voisivat päättyä itähelsinkiläiseen tapaan jollekin rautatieasemalle. Ja sehän taitaa olla idea Pisarankin perusteluissa. Eli Ooperan asema voi korvata kaikki Töölön bussipysäkit. Aika paljon edullisempaa ja parempaa palvelua on tarjolla nykybussien korvaamisella raitioteillä kuin Pisaralla.
    Jos ajatellaan sitä että esim Vihdintien ja Vanhan Turuntien suuntiin rakennettaisiin raitioteitä, ja pari haaraa niihin kumpaankin, niin ei niiden linjasto silti kattaisi nykyisiä bussilinjoja. Pohjois-Espoo ja länsi-Vantaa ovat niin pientalovoittoisesti ja väljästi rakennettuja alueita että osa asukkaista joutuisi silti kulkemaan liityntäbusseilla, joko raitiovaunupysäkille tai lähimmälle juna-asemalle. Ja lisäksi mikään ei tue sitä ajatusta että jostain Pähkinärinteestä keskustaan kannataisi ajaa pitkillä moninivelvaunuilla, vaan tavallisten bussien kokoisilla korkeintaan, jos ei vuoroväliä haluta pidentää. Ja kun Espoon ja Vantaan eri suunista tulevat bussin kokoiset raitiovaunut tulevat yhtaikaa Mannerheimintielle, niin eikö ne ruuhkauta yhtä paljon kuin bussit nyt?

    t. Rainer

  11. #71
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos ajatellaan sitä että esim Vihdintien ja Vanhan Turuntien suuntiin rakennettaisiin raitioteitä, ja pari haaraa niihin kumpaankin, niin ei niiden linjasto silti kattaisi nykyisiä bussilinjoja. Pohjois-Espoo ja länsi-Vantaa ovat niin pientalovoittoisesti ja väljästi rakennettuja alueita että osa asukkaista joutuisi silti kulkemaan liityntäbusseilla, joko raitiovaunupysäkille tai lähimmälle juna-asemalle. Ja lisäksi mikään ei tue sitä ajatusta että jostain Pähkinärinteestä keskustaan kannataisi ajaa pitkillä moninivelvaunuilla, vaan tavallisten bussien kokoisilla korkeintaan, jos ei vuoroväliä haluta pidentää. Ja kun Espoon ja Vantaan eri suunista tulevat bussin kokoiset raitiovaunut tulevat yhtaikaa Mannerheimintielle, niin eikö ne ruuhkauta yhtä paljon kuin bussit nyt?
    Ei olekaan tarkoitus, että yksi bussilinja muutetaan yhdeksi raitiovaunulinjaksi. Koska bussit ovat pieniä ja ratikat suuria, niillä on erilainen linjaston rakenne. Yksi bussivuoro täyttyy muutamalla pysäkillä jossain lähiössä, mutta yksi ratikkavuoro voi ajaa useamman lähiön kautta. Eli korvata useita bussilinjoja.

    Hajanainen yhdyskuntarakenne kuten omakotimatot ovat myös bussiliikenteen riesa. Mutta myös liiallinen keskittäminen on haitaksi joukkoliikenteelle. Mannerheimintiellä on runsas bussitarjonta ja lukuisia pitkiä mutta harvan vuorovälin linjoja siksi, että liityntä junaan ei palvele Helsingin päässä. Töölö ja Mannerheimintien pysäkkien palvelualue jäävät tyystin junista sivuun, mutta sinne monet ovat matkalla. Siksi Rantaradan kaupunkirataliikenne ei ole johtanut samanlaiseen liityntään kuin metron kanssa idässä.

    Jos katsotaan asiaa jossain pientaloalueella tai pienen lähiön kerrostalossa asuvan näkökulmasta, nykyinen tilanne on esim. bussi 1/2 tunnin välein Mannerheimintietä Asema-aukiolle. Bussi ajaa 15-20 km:n reittiä jotakuinkin vähällä kuormalla, koska 1/2 tunnin palvelutaso on tällä seudulla huono. Keskustaan ajava bussi voisi ajaa 10 minuutin välein 5 km:n mittaista liityntälinjaa junalle. Mutta siitä ei ole asukkaalle paljon iloa, jos työpaikka on vaikka Meilahdessa. Vuorovälin etu hupenee liityntään Pasilasta Meikkuun. Mutta kun 10 minuutin liityntälinja vie synkattuun vaihtoon laiturin yli ratikkaan, josta voi jäädä Meikun pysäkillä kuten nyt bussista, palvelussa on selkeä parannus. Vaihtohäviö on ehkä 1,5 minuuttia, mutta ratikan matka vaihtopysäkiltä Meikkuun voi olla 4 minuuttia bussia nopeampi. Ja tämä nykyistä nopeampi palvelu on tarjolla 10 minuutin välein puolen tunnin sijasta. Tämä on mahdollista vain ratikkaliitynnällä, juna tai Pisara eivät tässä auta.

    Niin, ja sillä Pisaran miljardilla saa 100-150 km raitiotierataa.

    Antero

  12. #72

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Hajanainen yhdyskuntarakenne kuten omakotimatot ovat myös bussiliikenteen riesa. Mutta myös liiallinen keskittäminen on haitaksi joukkoliikenteelle. Mannerheimintiellä on runsas bussitarjonta ja lukuisia pitkiä mutta harvan vuorovälin linjoja siksi, että liityntä junaan ei palvele Helsingin päässä. Töölö ja Mannerheimintien pysäkkien palvelualue jäävät tyystin junista sivuun, mutta sinne monet ovat matkalla. Siksi Rantaradan kaupunkirataliikenne ei ole johtanut samanlaiseen liityntään kuin metron kanssa idässä.
    No mutta tähänhän toimivin ratkaisu olisi Pisara eli viedään junat sinne minne matkustajatkin haluavat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos katsotaan asiaa jossain pientaloalueella tai pienen lähiön kerrostalossa asuvan näkökulmasta, nykyinen tilanne on esim. bussi 1/2 tunnin välein Mannerheimintietä Asema-aukiolle. Bussi ajaa 15-20 km:n reittiä jotakuinkin vähällä kuormalla, koska 1/2 tunnin palvelutaso on tällä seudulla huono. Keskustaan ajava bussi voisi ajaa 10 minuutin välein 5 km:n mittaista liityntälinjaa junalle. Mutta siitä ei ole asukkaalle paljon iloa, jos työpaikka on vaikka Meilahdessa. Vuorovälin etu hupenee liityntään Pasilasta Meikkuun.
    Entä jos sillä junalla pääsisikin Olympiastadionin paikeille josta alle 10 minuutin kävelymatka Meilahteen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta kun 10 minuutin liityntälinja vie synkattuun vaihtoon laiturin yli ratikkaan, josta voi jäädä Meikun pysäkillä kuten nyt bussista, palvelussa on selkeä parannus. Vaihtohäviö on ehkä 1,5 minuuttia, mutta ratikan matka vaihtopysäkiltä Meikkuun voi olla 4 minuuttia bussia nopeampi. Ja tämä nykyistä nopeampi palvelu on tarjolla 10 minuutin välein puolen tunnin sijasta. Tämä on mahdollista vain ratikkaliitynnällä, juna tai Pisara eivät tässä auta.
    Tässä on yksi heikko lenkki: Mihin se raitiovaunu jatkaisi Meilahdesta /Töölön Tullista? Mannerheimintielle mahtuu rajallisesti lisää raitiovaunuja. Topeliuksenkatu -vaihtoehtoa on selvitetty mutta vetää huonosti kanssa. Mechelininkatu on syrjässä sieltä minne ihmiset ovat menossa. Pasila? Vallila? Kanssa eri suunnassa kuin minne suurin osa ovat menossa, kuitenkin aika moni on menossa keskustaan, eli tulisi taas vaunun vaihto. Juna veisi ihmiset suoraan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin, ja sillä Pisaran miljardilla saa 100-150 km raitiotierataa.
    Silloin kun rakennetaan "koskemattomaan metsään". Tai saa kadullekin ehkö mutta saako toimivaa raitiotietä ilman tunnelia?

    En vastusta ajatusta että Pohjois-Espooseen ja länsi-Vantaalle tehtäisiin raitioteitä mutta Helsingin keskustaan mentäessä Töölön tullin ja Postitalon välissä niiden pitäsi kulkea kyllä tunnelissa. Silloin ne voisi palvella yhtä hyvin kuin Pisara.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.09.2012 kello 21:41. Syy: siistitty lainauksia

  13. #73

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos katsotaan asiaa jossain pientaloalueella tai pienen lähiön kerrostalossa asuvan näkökulmasta, nykyinen tilanne on esim. bussi 1/2 tunnin välein Mannerheimintietä Asema-aukiolle. Bussi ajaa 15-20 km:n reittiä jotakuinkin vähällä kuormalla, koska 1/2 tunnin palvelutaso on tällä seudulla huono. Keskustaan ajava bussi voisi ajaa 10 minuutin välein 5 km:n mittaista liityntälinjaa junalle. Mutta siitä ei ole asukkaalle paljon iloa, jos työpaikka on vaikka Meilahdessa. Vuorovälin etu hupenee liityntään Pasilasta Meikkuun. Mutta kun 10 minuutin liityntälinja vie synkattuun vaihtoon laiturin yli ratikkaan, josta voi jäädä Meikun pysäkillä kuten nyt bussista, palvelussa on selkeä parannus. Vaihtohäviö on ehkä 1,5 minuuttia, mutta ratikan matka vaihtopysäkiltä Meikkuun voi olla 4 minuuttia bussia nopeampi. Ja tämä nykyistä nopeampi palvelu on tarjolla 10 minuutin välein puolen tunnin sijasta. Tämä on mahdollista vain ratikkaliitynnällä, juna tai Pisara eivät tässä auta.

    Niin, ja sillä Pisaran miljardilla saa 100-150 km raitiotierataa.

    Antero
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No mutta tähänhän toimivin ratkaisu olisi Pisara eli viedään junat sinne minne matkustajatkin haluavat.


    Entä jos sillä junalla pääsisikin Olympiastadionin paikeille josta alle 10 minuutin kävelymatka Meilahteen?
    Eikö paras ratkaisu olisi vaihtoterminaalit nykyisten juna-asemien kohdalle, josta ratikka manskua pitkin keskustaan (mielellään myös Pasilan ja Vallilan kautta, sekä Ruoholahden kautta Lauttasaareen) ja junaa suoraa keskustaan (ehkä joskus Pisara)? Saataisiin sekä hyvä jakelu, että nopea yhteys oikeasti keskustaan matkalla oleville.

  14. #74
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No mutta tähänhän toimivin ratkaisu olisi Pisara eli viedään junat sinne minne matkustajatkin haluavat. ... Entä jos sillä junalla pääsisikin Olympiastadionin paikeille josta alle 10 minuutin kävelymatka Meilahteen?
    Oletko jo unohtanut, mitä tässä ketjussa aiemmin on kirjoitettu? Oopperan asema ei palvele Töölöä, eikä varsinkaan Meilahtea. Eikä ole mitään Olympiastadionin asemaa. Ihmisiä voidaan kyllä huijata panemalla heidät kävelemään satoja metreja tylsissä tunneleissa, mutta ei tunneli matka-aikaa ja kävelymatkaa lyhennä. U-metrolinjaus olisi palvellut Meikkua, mutta kun sellaista ei koskaan tehdä. Suhteessa hintaansa siinä ei ole mitään järkeä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tässä on yksi heikko lenkki: Mihin se raitiovaunu jatkaisi Meilahdesta /Töölön Tullista? Mannerheimintielle mahtuu rajallisesti lisää raitiovaunuja.
    Alkajaisiksi selvitin yksinkertaisella aritmetiikalla, että 2-raiteinen raitiotierata Mannerheimintiellä kykenee välittämään kevyesti kaiken nykyisen Mannerheimintien henkilöliikennemäärän. Ja kasvuvaraakin on. Eli sinne ne ratikat menevät, minne kiskot vievät nytkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Juna veisi ihmiset suoraan.
    Kun se juuri sen vika on. Juna vie suoraan – ohi sen paikan, minne matkustajat ovat menossa. Nykyiset junamatkustajat ovat menossa keskustaan, se on heille OK. Mutta nykyiset Töölöön ja Meikkuun menijät eivät ole siellä junassa nyt eivätkä tulevaisuudessa. Koska juna ei vie sinne minne ovat menossa. Ei tämän pitäisi olla kovin vaikeata!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Eikö paras ratkaisu olisi vaihtoterminaalit nykyisten juna-asemien kohdalle, josta ratikka manskua pitkin keskustaan (mielellään myös Pasilan ja Vallilan kautta, sekä Ruoholahden kautta Lauttasaareen) ja junaa suoraa keskustaan (ehkä joskus Pisara)? Saataisiin sekä hyvä jakelu, että nopea yhteys oikeasti keskustaan matkalla oleville.
    Ilman muuta pitää olla näin, jos se vain on mahdollista. Käytännössä nimittäin ei ehkä ole. Paikallisjunien asemat eivät sijaitse kovin saavutettavissa paikoissa raitiotieratojen näkökulmasta. Mutta toisaalta, ei monen aseman tarvitsekaan olla ratikan ja junan välisiä vaihtoasemia.

    Antero

  15. #75
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Tässä ovat KSV:n keinot Mannerheimintien liikenteen kehittämiseksi: http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset...sia_pyorateita

    Hiukan erisuuntaista kehitystä kuin se, mistä täällä keskustellaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  3. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä 3.-6.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.06.2009, 17:20
  4. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä su ja ma
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.10.2008, 09:40
  5. Mannerheimintien ja Hakamäentien risteyksen tukkoisuus
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 16.11.2007, 00:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •