Sivu 7 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345678910111727 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/494

Viestiketju: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

  1. #91

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Missä nyt on tuo "idempää"? Onko se esimerkiksi Kulosaaressa tai Herttoniemessä?
    Kalasatama.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Suosittelen kuitenkin kokeilemaan bussia 65A/66A; on monesti nopeampi kuin metro.
    Ja kulkee varmaan kanssa yhtä usein?

    t. Rainer

  2. #92

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kalasatama.
    Ei taida tulla yllätyksenä, että matkustat Kalasatamasta Kamppiin metrolla. Kalasatamastahan ei etelän suuntaan ole muuta liikennettä kuin metro.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ja kulkee varmaan kanssa yhtä usein?
    Kyllä. Käytännössä 65A ja 66A kulkevat riittävän usein. Jos esimerkiksi olet Hakaniemen Sokoksen ovella ja näet 65A:n tulevan, kannattaa ennemmin hypätä siihen kuin metroon. Jos bussia ei näy tulevan, mene metrolla.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #93

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    En allekirjoita tuota. Jos minun pitää päästä esim Sörnäisistä tai idempää keskustaan, kuljen aina metrolla

    ...

    Jos lähtöpaikka on Kaisaniemi tai idempänä ja määränpää on Kamppi tai Ruoholahti en koskaan kulje millään muula kuin metrolla. En edes tiedä millä ratikalla pääsisi.
    Tässä on Helsingin maan uuminissa kulkevan metron ominaisuudet tiivistettynä. Kantakaupungissa sillä ei kannata kulkea yhtä asemanväliä missään olosuhteissa ja kaksi väliäkin on vähän siinä ja tässä: ehkä, jos on kyse keskustan pahimman ruuhkasumpun ohittamisesta tai pintaliikennettä ei ole. Mutta laiturilta laiturille metro on nopea!

  4. #94
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Ei taida tulla yllätyksenä, että matkustat Kalasatamasta Kamppiin metrolla. Kalasatamastahan ei etelän suuntaan ole muuta liikennettä kuin metro.


    Kyllä. Käytännössä 65A ja 66A kulkevat riittävän usein. Jos esimerkiksi olet Hakaniemen Sokoksen ovella ja näet 65A:n tulevan, kannattaa ennemmin hypätä siihen kuin metroon.
    Tuo on kyllä ihan tuurista kiinni. Matka Hakaniemestä Ruoholahteen voi kestää bussilla 10 minuuttia tai tunnin tai mitä tahansa siltä väliltä. Metrolla matka-aika on pidemmästä kävelymatkasta huolimatta ennustettavissa muutaman minuutin tarkkuudella. Hakaniemestä tai Kurvista steissille matkustaessani en kyllä todennäköisesti vaivautuisi raahautumaan metroon, kun noin minuutin vuorovälillä kulkeva pintaliikenne veisi perille kutakuinkin samassa ajassa, ehkä jopa hieman nopeammin.

  5. #95
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitä tarkoitat linjanopeudella?
    Sen voit katsoa vaikka Kaupunkiliikenne-netistä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaupunkiliikene.net
    Joukkoliikennelinjan keskimääräinen liikennöintinopeus, kun mukaan lasketaan pysäkeillä pysähtyminen ja muu liikenteen aiheuttama seisominen.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    jos keskinopeutta, niin se 40 km/h ei ole hidas, kun se raitiovaunulla ja bussilla on keskustassa n 15 km/h. Metro kuitenkin kulkee keskustan läpi 40 km/h eli se on aikamoinen oikotie myös poiiikittaisliikenteessä.
    Junaliikenteessä linjanopeus yltää arvoon 80 km/h, kun huippunopeus on 120 km/h ja asemaväli tarpeeksi pitkä. Siihen nähden HKL:n metro on hidas, vaikka sitä yritetään käyttää samaan tarkoitukseen kuin junia.

    Mutta taitavat olla eri nopeudet liian vaikea aihe yleisölle. Erityisesti siksi, että muutamilla tahoilla on tapana sotkea asioita kaiken aikaa. Kuten selittämällä sitä, että metro on nopea, koska asemalaiturilta toiselle pääsee parissa minuutissa. Vaikka metron asemalaituri ja bussin tai ratikan pysäkkilaituri eivät edes ole samanarvoisia. Metroaseman laituri ei ole koskaan siellä, minne ollaan menossa. Mutta ihmisen matkan kohde voi olla heti bussi- tai ratikkapysäkin vieressä.

    Onhan täällä moneen kertaan aikaisemminkin kerrottu, mitkä ovat matka-ajat joidenkin osoitteiden välillä kun matka tehdään bussilla, ratikalla tai metrolla. Helsingin keskusta on niin pieni paikka, ettei siellä metroa käyttävä vaihtoehdo tahdo olla millään nopein. Siitä huolimatta, että linjanopeus on suurempi kuin busseilla ja ratikoilla. Itsekin olen todennut, että kun ajoin Kaivokadulta metrolla Sörkkään, näin Kurvin pysäkiltä lähtemässä saman raitiovaunun, joka oli Kaivokadulla kun lähdin maan alle kohti metrolaituria.

    Kun metron käyttöön liittyvät kävelymatkat kestävät aina vähintään 3–4 minuuttia enemmän kuin buseilla ja ratikalla, metron ainoa etu on matka-ajan ennustettavuus. Totta kai se on hyvä etu, mutta myös ratikoiden matka-aika voi olla yhtä hyvin ennustettavissa. Sitä vaan ei Helsingissä ole haluttu.

    Antero

  6. #96

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Metroaseman laituri ei ole koskaan siellä, minne ollaan menossa. Mutta ihmisen matkan kohde voi olla heti bussi- tai ratikkapysäkin vieressä.
    Jos metroaseman yhteydessä on jokin kauppakeskus ja olet menossa sinne, niin siirtymämatka on aika mitätön, minuutti liukuportaasa ja olet shoppailijan paratiisisa. Helsingin metroasemista 4:ltä pääsee suoraan kauppakeskukseen tai tavaratalon pohjakerrokseen. Länsimetron valmistuttua 2:een em lisäksi. On totta että kauppakeskusten kautta kulkeminen voi olla hankalaa kanssa. Siihen metron ympärille suunnitellut kaupungit nykyisin ilmeisesti tähtäävätkin, kulutushysteriaan. Olen itse ollut menossa Itäkeskuksen metroasemasta Marjaniemeen kävellen pari kertaa enkä ole meinannut löytää Itäkeskuksesta oikeaa uloskäyntiä! Mutta seuraavan kerran varmaan löydän.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onhan täällä moneen kertaan aikaisemminkin kerrottu, mitkä ovat matka-ajat joidenkin osoitteiden välillä kun matka tehdään bussilla, ratikalla tai metrolla. Helsingin keskusta on niin pieni paikka, ettei siellä metroa käyttävä vaihtoehdo tahdo olla millään nopein. Siitä huolimatta, että linjanopeus on suurempi kuin busseilla ja ratikoilla. Itsekin olen todennut, että kun ajoin Kaivokadulta metrolla Sörkkään, näin Kurvin pysäkiltä lähtemässä saman raitiovaunun, joka oli Kaivokadulla kun lähdin maan alle kohti metrolaituria.

    Kun metron käyttöön liittyvät kävelymatkat kestävät aina vähintään 3–4 minuuttia enemmän kuin buseilla ja ratikalla, metron ainoa etu on matka-ajan ennustettavuus. Totta kai se on hyvä etu, mutta myös ratikoiden matka-aika voi olla yhtä hyvin ennustettavissa. Sitä vaan ei Helsingissä ole haluttu.
    Kysymys on lähinnä siitä että jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu niin busseja ja raitiovaunuja kulkisi Sörnäisten ja keskustan välillä niin paljon että ne eivät millään pystyisi ajamaan sillä nopeudella kuin bussit ja raitiovaunut nyt ajavat, vaan matkaan menisi 20-30 minuuttia, joka menee nytkin Mannerheimintietä pitkin keskustasta Töölön Tullin paikkeille. Kyse ei ole siitä ettei tahdota vaan siitä ettei voida tehdä sille mitään kun liikennettä on liian paljon.

    t. Rainer

  7. #97

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys on lähinnä siitä että jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu niin busseja ja raitiovaunuja kulkisi Sörnäisten ja keskustan välillä niin paljon että ne eivät millään pystyisi ajamaan sillä nopeudella kuin bussit ja raitiovaunut nyt ajavat, vaan matkaan menisi 20-30 minuuttia, joka menee nytkin Mannerheimintietä pitkin keskustasta Töölön Tullin paikkeille. Kyse ei ole siitä ettei tahdota vaan siitä ettei voida tehdä sille mitään kun liikennettä on liian paljon.
    Varmasti pystyisivät, kun vähän panostettaisiin sujuvuuteen. Se, mikä Hämeentielle mahtuu metron ansiosta, on henkilöautokaista.

  8. #98

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Mannerheimintien suuntahan on niin alkeellinen, koska sen suunnan kehittäminen korvattiin pitkään metrosuunnitelmalla. Se suunnitelma on onneksi nyt kuopattu, eikä Pisarakaan osu kovin lähelle.

  9. #99

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos metroaseman yhteydessä on jokin kauppakeskus ja olet menossa sinne, niin siirtymämatka on aika mitätön, minuutti liukuportaasa ja olet shoppailijan paratiisisa. Helsingin metroasemista 4:ltä pääsee suoraan kauppakeskukseen tai tavaratalon pohjakerrokseen.
    Mitkä nämä neljä metroasemaa ovat? Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Vuosaari? Pääseekös Itäkeskuksessakin metrosta kauppakeskukseen sisäkautta, kun tulee keskustasta? Takaisinpäin joutuu sitten kai kiertämään sateessa ja viimassa.

    Tosin Itäkeskuksen kauppakeskuksessa metrolta on Dressmanniin yhtä pitkä matka kuin rautatieaseman laiturilta 7 Aleksanterinkadun Dressmanniin. Vastaavasti rautatieasemalta on Forumin FunkyLadyyn yhtä pitkä matka kuin Itäkeskuksen metroaseman sisäänkäynnin luota Itäkeskuksen FunkyLadyyn. Sekä Forumin FunkyLady että Aleksanterinkadun Dressmann ovat paremmin tavoitettavissa raitiovaunulla. Rainerin kohteena ihan selvästi oli kauppakeskus itsessään eikä mikään yksittäinen liike. Tässä viestissä liikkeiden sijainnit perustuvat kevään tietoihin (kummassakin mainitussa kauppakeskuksessa on meneillään remontti, joka on sulkenut ja siirtänyt liikkeitä) ja matkat on mitattu Google Earthin viivaimella. Kaupat on valittu allekirjoittaneen kiinnostusten perusteella.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen itse ollut menossa Itäkeskuksen metroasemasta Marjaniemeen kävellen pari kertaa enkä ole meinannut löytää Itäkeskuksesta oikeaa uloskäyntiä! Mutta seuraavan kerran varmaan löydän.
    Anteron luokseko olit menossa? Kauppakeskusten onkin tarkoituksena sekoittaa suuntavaisto ja GPS.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    matkaan menisi 20-30 minuuttia, joka menee nytkin Mannerheimintietä pitkin keskustasta Töölön Tullin paikkeille.
    Jo on Mannerheimintie hidas! Keinot liikenteen nopeuttamiseen kyllä on: siirretään joukkoliikenne vaihtoehtoiselle reitille. Esimerkiksi bussi 205 Kampista vie matkustajan päätepysäkille Leppävaaraan 20-30 minuutissa. Ja matkalla kuljetaan aika läheltä Rainerin mainitsemia "paikkeita". Reittioppaan mukaan Stockmannilta pääsee Töölön tullin pysäkille 18 minuutissa, mukana on kävelyt kummassakin päässä. Mutta reittiopas ei tietenkään huomioi ruuhkia.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  10. #100

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Varmasti pystyisivät, kun vähän panostettaisiin sujuvuuteen. Se, mikä Hämeentielle mahtuu metron ansiosta, on henkilöautokaista.
    Hämeentiellä ajaa vähemmän henkilöautoja kuin Mannerheimintiellä koska niillä on vaihtoehtoisena ja nopeampana reittinä korttelin päässä kulkeva Sörnäisten rantatie.

    t. Rainer

  11. #101

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Mannerheimintien vastaava autoreitti on muutaman korttelin päässä oleva Mechelininkatu. Ei se pärjää rantatien kuudelle kaistalle ja eritasoristeyksille, mutta onpahan kuitenkin.

  12. #102
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys on lähinnä siitä että jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu niin busseja ja raitiovaunuja kulkisi Sörnäisten ja keskustan välillä niin paljon että ne eivät millään pystyisi ajamaan sillä nopeudella kuin bussit ja raitiovaunut nyt ajavat, vaan matkaan menisi 20-30 minuuttia, joka menee nytkin Mannerheimintietä pitkin keskustasta Töölön Tullin paikkeille. Kyse ei ole siitä ettei tahdota vaan siitä ettei voida tehdä sille mitään kun liikennettä on liian paljon.
    Tämä väittämä perustuu harhaan siitä, että liikenteen kapasiteetilla ja nopeudella olisi suora riippuvuus. Näin asia ei ole, vaan liikenteen kapasiteetin ja nopeuden kuvaja on (kyljellään oleva) paraabeli. Ajoneuvovirran määrällinen maksimi, eli maksimimäärä ajoneuvoja kaistalla, on nopeudessa 50–60 km/h. Jos nopeus siitä nousee, määrä vähenee. Mutta määrä vähenee myös, jos nopeus laskee. Maksimaalista matkustajamäärää ei siis saavuteta sillä, että ratikoita tai busseja kulkee peräkkäin toinen toisissaan kiinni erittäin hitaasti.

    Joukkoliikenteessä kapasiteetti ei ole suoraan ajoneuvovirta, vaan ajoneuvovirta kerrottuna yhden ajoneuvon matkustajamäärällä. Maksimi tulee silloin, kun ajoeuvo on maksimikokoinen.

    Aiemmin siteeraamassani Liikenteen kehitys Helsingissa 2010 -julkaisussa on tieto myös Pitkästä sillasta. Sen kauttahan joukkoliikenne Sörkän ja keskustan välillä kulkee.

    Aamuruuhkassa klo 6–9 (siis kolmen tunnin aikana) henkilöitä kulkee 27.700, josta metron osuus on 17.330. Oletetaan, että huipputunti olisi tästä 40 % (saman lähteen sivun 26 kuvan 18 mukaan). Pitkän sillan yli pitäisi siis kuljettaa tunnissa 11.080 hlö. Nyt keskustan suuntaan kulkee huipputuntina 40 raitiovaunuvuoroa (Liitetaulukko 2). Jotta kaikki voisivat kulkea raitiovaunuissa, yhteen vuoroon pitäisi mahtua 277 henkilöä. Tämä hoituu helposti kahden Transtech-vaunun junilla. Seisten matkustavia on 131, seisontatiheys on 2,6 matkustajaa neliömetrillä. Ja siis kun vuorojen määrä on sama kuin nyt, varmaan voinemme olla yhtä mieltä siitä, että myös liikenne sujuu samalla nopeudella kuin nyt.

    Jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu, mutta raitiotie kulkisi samaa reittiä kuin nytkin Sörkästä keskustaan, matka sujuisi ratikalla yhtä nopeasti kuin metrolla nyt.

    Antero

  13. #103

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu, mutta raitiotie kulkisi samaa reittiä kuin nytkin Sörkästä keskustaan, matka sujuisi ratikalla yhtä nopeasti kuin metrolla nyt.
    Koska suurin osa autoista ajaa Sörnäisten Rantatietä. Mannerheimintiellä ei raitiotieliikenne tule koskaan olemaan yhtä nopea kuin metro koska kaikki autot keskustaan ajavat sitä pitkin.

    t. Rainer

  14. #104

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Aiemmin siteeraamassani Liikenteen kehitys Helsingissa 2010 -julkaisussa on tieto myös Pitkästä sillasta. Sen kauttahan joukkoliikenne Sörkän ja keskustan välillä kulkee.

    Aamuruuhkassa klo 6–9 (siis kolmen tunnin aikana) henkilöitä kulkee 27.700, josta metron osuus on 17.330. Oletetaan, että huipputunti olisi tästä 40 % (saman lähteen sivun 26 kuvan 18 mukaan). Pitkän sillan yli pitäisi siis kuljettaa tunnissa 11.080 hlö. Nyt keskustan suuntaan kulkee huipputuntina 40 raitiovaunuvuoroa (Liitetaulukko 2). Jotta kaikki voisivat kulkea raitiovaunuissa, yhteen vuoroon pitäisi mahtua 277 henkilöä. Tämä hoituu helposti kahden Transtech-vaunun junilla. Seisten matkustavia on 131, seisontatiheys on 2,6 matkustajaa neliömetrillä. Ja siis kun vuorojen määrä on sama kuin nyt, varmaan voinemme olla yhtä mieltä siitä, että myös liikenne sujuu samalla nopeudella kuin nyt.

    Jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu, mutta raitiotie kulkisi samaa reittiä kuin nytkin Sörkästä keskustaan, matka sujuisi ratikalla yhtä nopeasti kuin metrolla nyt.
    Väite, että metron välittämä liikenne kulkisi yhtä nopeasti kuin nykyisessä tunnelissa, vaikka se kulkisi raitiovaunuissa kadulla Hämeentiellä ja Pitkänsillan yli kuvaa erinomaisesti sitä hyytävää realismia, jolla Antero esittelee joukkoliikenneratkaisujaan.

  15. #105
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Väite, että metron välittämä liikenne kulkisi yhtä nopeasti kuin nykyisessä tunnelissa, vaikka se kulkisi raitiovaunuissa kadulla Hämeentiellä ja Pitkänsillan yli kuvaa erinomaisesti sitä hyytävää realismia, jolla Antero esittelee joukkoliikenneratkaisujaan.
    Ja tämä henkilöön käyvä argumentti edistää keskustelua miten? Kerro nyt edes vastaperusteet.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  3. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä 3.-6.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.06.2009, 17:20
  4. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä su ja ma
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.10.2008, 09:40
  5. Mannerheimintien ja Hakamäentien risteyksen tukkoisuus
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 16.11.2007, 00:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •