Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Mäkelänkadun ja Hämeentien linjojen katkaisu Sörnäisiin

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Mäkelänkadun ja Hämeentien linjojen katkaisu Sörnäisiin

    Nimimerkki "JE" kirjoitti Mannerheimintien liikenteen nopeuttamista koskevalla ketjulla seuraavaa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Niin, Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksen huoltiksellehan HKL tahtoisi liityntäaseman alta häädön. Ratkaisu ei yksinkertaisesti toimi, eihän myöskään Sörnäisiin ole katkottu Mäkelänkadun ja Hämeentien linjoja, vaikka mahdollisuus siihen olisi ollut jo vuonna 1984.
    Minkälaista mahdollisuutta tarjottiin vuonna 1984? Miksi hanke (?) ei toteutunut?

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tarkoitin, että kun Sörnäisissä kerran on metroasema, sen valmistumisesta (v. 1984) lähtien linjojen katkaisu on ollut teoriassa mahdollista. Siis vain teoriassa. En usko että sitä koskaan on harkittu bussilinjojen osalta. Aivan kuten Meilahdessakin tilanne olisi, matkustajat joutuisivat tunneliin parin asemavälin matkaa varten, ja liityntäaseman sijoittamisessakin olisi omat vaikeutensa. Metrotoimisto tosin yhdessä vaiheessa 1980-luvulla ehdotti raitiolinja 6:n lakkautusta ja kahdeksikon jatkoa Arabiaan sitä korvaamaan, silloin raitioliikenne Arabiaan olisi siten tavallaan toiminut liityntänä.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Metrotoimisto tosin yhdessä vaiheessa 1980-luvulla ehdotti raitiolinja 6:n lakkautusta ja kahdeksikon jatkoa Arabiaan sitä korvaamaan, silloin raitioliikenne Arabiaan olisi toiminut liityntänä.
    Eikö linjan 6 lakkautus ja 8:n muuttaminen syöttölinjaksi ollut ihan selvä suunnitelma, josta luovuttiin poliitikkojen vastustuksen takia. Ratkaisuhan olisi ollut täsmälleen sama kuin Wienin monilla linjoilla.

    Rengaslinja 7 sai alkuunsa samaan aikaan kun tehtiin se suuri ratikkalinjaston sinksaus. Sekin vaikuttaa linjaukseltaan aika "syöttölinjamaiselta".

    Muistelisiko joku tarkemmin noita 1980-luvun alun linjastoratkaisuja?

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus

    Nythän Kalasatamaa suunniteltaessa olisi voitu päättää Vantaan suunnan seutulinjat (700-sarja) sekä ainakin osa Koillis-Helsingin linjoista, jotka ajavat Kustaa Vaasan tietä tai Hämeentietä, Hermannin rantatietä pitkin uudelle metroasemalle. Huomattava palvelutason madaltuminen bussiliikenteen osalta olisi kohdannut ainoastaan Hämeentien väliä Hermannin rantatieltä Kurviin, josta eteenpäin metro kulkee jokseenkin samaa linjausta pitkin Hämeentietä.

    Palvelevatpa tosin äsken mainitsemaani väliä raitiovaunut 6 ja 8 (8 Paavalin kirkolta) sekä bussilinja 55(A). Epäilemättä matkustajat myös välillä Sörnäinen-Rautatientori voisivat käyttää kuutosta, seiskaa, 55:ttä tai metroa.

    Miten muuttuvatkaan raitiolinjat Kalasatamaa rakentamaan alettaessa?

    Mäkelänkadun linjat ovatkin oma lukunsa.

  5. #5
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kutosen lakkautus oli siis osa metrotoimiston laajempaa ehdotusta, josta muistelen joskus kauan sitten jostain lukeneeni. Tuolloin suunnitelmissa oli luopua Linjojen ja Kirurgin radoista, joten seiskan tulon myötä nelonen olisi laitettu Katajanokalle ja kymppi Hietalahteen, eikä esim. kakkosta olisi jäänyt lainkaan. Supistuvan raitioliikenteen tarpeet olisi voitu hoitaa nivelvaunuilla, joita olisi liikennöity Koskelasta käsin. Töölön hallit ja vaunut 1-30 olisivat kadonneet. Mutta kuten todettu, siitä on aikaa kun tämän luin, joten voin muistaa jotain väärin. Siispä, paremmin asioita tuntevat korjatkoon jos huomaavat virheitä.

    Kalasatamasta ja muista nykyisistä ratikkasuunnitelmista: raitioliikenteen kehityssuunnitelma on tällä hetkellä tekeillä. Se tiedetään, että yhdeksikkölinjan on tarkoitus toteutua, ja joitakin muita laajennuksia kaavaillaan. Laajemmassa määrin suunnitelma varmaan osoittaa, missä mennään.
    terveisin
    JE

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus

    Mitä Kalasatamaan tulee, niin alan hiljalleen olla sitä mieltä, että ehkä seiska sittenkin sopii sinne. Keskustan ja Itä-Pasilan välisen matka-ajan piteneminen ei loppujen lopuksi ole niin paha, sillä ysi tarjoaa saman yhteyden suorempana.

    Mäkelänkadulta pääsee keskustaan ykkösellä, jopa nopeammin kuin seiskalla. (Edellyttää ykkösen johtamista keskustaan Kauppatorin sijaan).

    Kurvista etelään kulkee Hämeentietä 6, joka korvaa seiskan tällä osuudella.

    Jos siis seiska kulkisi Hakaniemenrantaa, Kalasataman läpi ja Vallilan siirtolapuutarhan ohitse Pasilaan, niin voitaisiin hoitaa sekä Kalasataman yhteys keskustaan että kaavailtu poikittaislinja Pasilasta Kalasatamaan / Arabiaan. Kalasataman asukkaiden näkökulmasta tämä edellyttää mielestäni luopumista Kruununhaan kierrosta.

    Haaste: Jos sekä 1 että 7 poistuvat Kruununhaasta, niin mitä tilalle?

  7. #7
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Haaste: Jos sekä 1 että 7 poistuvat Kruununhaasta, niin mitä tilalle?
    Uusi pikkukakkonen Linjat-Eira Snellmaninkadun kautta.

    Vakavammin ottaen voisi tutkia kutosen siirtoa Kaivokadulta reitille Snellmaninkatu-Aleksanterinkatu, onhan kutosen reitti Hakaniemestä Bulevardille kolmosen kanssa identtinen. Ratkaisu oli niitä harvoja onnistuneita ideoita muuten epäonnisessa vuoden 1990 raitioliikenteen kehityssuunnitelmassa. Vaikka ongelmaton ei toki tämäkään muutos olisi.
    terveisin
    JE

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Haaste: Jos sekä 1 että 7 poistuvat Kruununhaasta, niin mitä tilalle?
    10 "vanhalle" päättärilleen Linjoille eli Linjat-Senaatintori-Pikku Huopalahti. Osa ruuhkavuoroista voisi ajaa muuta (=lyhyempää) reittiä. (Tästä keskusteltiin jo jossain muualla täällä.) Äskeinen oli siis kaukaisen tulevaisuuden varalle, joskaan en pidä tuota kympin reittiä mahdottomana tälläkään hetkellä.
    (Toisaalta olihan Krunikka yli kymmenen vuotta ilman ilta/su-liikennettä (1985-96), eli ei mitenkään tavatonta jos sinne ei ajaisi mikään linja.)

    Nykylinjastossa olisi mielekkäämpää ajattaa 6 Kruununhaan kautta ja 7 palaisi "alkuperäiselle" renkaalleen via Rautatientori. Tässä monipuolistuisivat yhteydet, koska nykyisin 3 ja 6 on välillä Bulevardi-Hakaniemi on päällekkäisiä kuin myös 1 ja 7 luovat saman yhteyden Krunikan ja Mäkelänkadun välille. Vai onko näin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Hämeentien ratikkaliikenteessä viiveitä viikonloppuna
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 18.06.2010, 18:29
  2. HSL: Viivästyksiä Mäkelänkadun ja Koskelantien liikenteessä la 5.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2010, 10:40
  3. HKL: Hämeentien raitioliikenne poikkeusreiteillä tänään ja huomenna
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.08.2009, 12:00
  4. Mäkelänkadun ratikkaliikenne
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 22:03
  5. Mäkelänkadun onnettomuus
    kirjoittanut HeSa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.08.2005, 15:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •