Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

Monien hyvienkin värityssuunnitelmien kohtaloksi koituvat markkinointi- ja brändäysopit, joiden mukaan ulkoasua pitää aina vaan muutella. Sellaisten aatteiden takana on väritehtaiden ja suunnittelutoimistojen ovelasti toteutettu piilomainonta, joka yllättävän tehokkaasti vetoaa egonpaikkausta ja trenditietoista mielikuvaa kaipaaviin pikkupomoihin milloin missäkin toimintayksikössä ;)

Muistellaanpas vähän, miten takavuosien värikaavailuille on Helsingissä käynyt.

Suunnitteluvaiheessa 70-luvun alkupuolella Metrotoimisto kovasti markkinoi itä-länsisuuntaista metroa oranssina linjana ja toista metrolinjaa vihreänä linjana. Nämä värit olisivat toistuneet myös asemien opastekilvissä, mm. "Näin mennään metrolla" -esitteen mukaan. Sitä ei kyllä muistaakseni mainittu, että vihreän linjan junat olisivat olleet vihreitä. Ainakin lehdistössä esiteltyjen asemasuunnitelmien havainnekuvissa molempien eri tasossa risteävien linjojen junat olivat oransseja.

Viimeistään 70-luvun lopulla vihreää väriä ei enää mainittu missään tiedotusaineistossa. Kaikki oli oranssia.

Dm9-junia kaavailtiin alun perin lähiliikennejuniksi, mutta ne päätyivät kuitenkin kaukoliikenteeseen. Niiden punaoranssi-vaaleanharmaa-punaoranssi oli tyylikäs yhdistelmä, joka olisi piristänyt myös kaupunkikuvaa. Valitettavasti Sm-junista tehtiin paljon tylsemmän värisiä, suorastaan ankeita.

Kun Nr-ratikat saapuivat, niiden väritys oli myös hieno punaoranssi-vaaleanharmaa-punaoranssi. Väripinnat olivat myös vaunun rakenteen kanssa linjakkaasti yhteensopivat: vaakasuoria linjoja, sulavaa liikettä ja vaunun pituutta korostavat. Kun vaunut sitten maalattiin kelta-vihreiksi, niin valitettavasti myös väripintojen tasapainoa järkytettiin. Vaunut näyttävät nyt suhteettoman korkeilta ja lyhyiltä tyngiltä. Vihreä katto, keltainen keskiosa ja vihreä alareuna alkuperäisten värien pinta-aloja mukaillen olisi ollut vaunun tyyliin sopivampi.

Voi vain kuvitella, miten hieno ja yhtenäinen raideliikenneväritys Helsinkiin olisi voinut syntyä: Metron oranssi olisi hieman punertavampi ja junassa olisi leveä, harmaa raita. Ratikat olisivat alkuperäisissä Nr-väreissä. Junat olisivat Dm8/9-väreissä. Vaan eipä toteutunut.

Samanlaista sekoilua kaluston väritys on ollut muuallakin maailmassa. Mutta viime vuosina on jotain toivoa ollut ainakin Tukholmassa. SL:n raideliikennekalusto on nykyisin sinisen värittämää kaiken kaikkiaan (linjavärit siis ovat vain kaavioissa ja radoista käytetyissä nimissä). Erityisen hienon kokonaisuuden muodostavat mielestäni uusimpien kalustotyyppien väritykset: C20-metrojunat, A32-ratikat ja X60-lähijunat on helppo mieltää saman järjestelmän osiksi jo kaukaa.
 
Miettimisen arvoista väritysasiassa lienee myös, väritetäänkö koko joukkoliikennekalusto samoin värein, vaiko eri värein, mutta samalla teemalla. HKL-ratikat sekä -metro lienevät vaikeimmat kajottavat, syynä varmasti osittain seikat, joista jo kirjoitin.

Varmasti olisi parasta, jos HSL alkaisi "ihan tosissaan" joukkoliikennettä brändäilemään. Laadittaisiin koko joukkoliikenteen kattava suunnitelma tilaajavärityksistä, joita yhdistäisivät vähintäänkin ne teemat (esim. saman muotoiset kuviot) tai jopa samat värit. "Yhteisen hyvän" vuoksi jopa pyhimyksen asemaan päässeet ratikat ja metrotkin voitaisiin sitten maalailla uusiksi. Yhtenäisessä värityksessä värimaailmaksi voisivat sopia esimerkiksi jokerin sini-vihreä tai vaikkapa ratikoiden kelta-vihreä voimistetulla keltaisella.
 
Oli vähän tylsää, joten rustasin Ainoan Oikean Tavan miten tämä raideintegraatio tulisi tehdä. :)

Tikkurilan ja Leppävaaran kaupunkiradat sekä Kehärata on muutettu metroksi.

Sininen on katumetro, jota jotku kerettiläiset ovat erehtyneet kutsumaan ratikaksi. Vaaleansiniset osiot ovat tunneleita tai muuten täyseristettyä rataa. Sen kaikkia pintapysäkkejä ei ole kirjattu.

Rantarada kohdalla tämäkin rupesi kyllästyttämään, kehotetaan visualisoimaan asemat. :)
 

Liitetiedostot

  • int.jpg
    int.jpg
    89.3 KB · Lukukerrat: 1,624
Oli vähän tylsää, joten rustasin Ainoan Oikean Tavan miten tämä raideintegraatio tulisi tehdä. :)

Pitäisikö tähän nyt todeta viiniarvioita mukaillen, että pisaroi tyylikkäästi.

Pikaisen laskelman mukaan asema/virroitusremppaa tulisi vähemmän muuttamalla metro kaupunkiradaksi eikä päinvastoin ja lisäksi yhteensopivaa järjestelmää syntyisi enemmän. Tällöin tosin jäisi metrokalustoa jakoperäksi toisin kuin ehdotuksessasi, joka lienee poliittisesti muutenkin helpommin nieltävä. Kun noista katumetro/pikaratikkalinjoista ei ole rakennettu vielä mitään, niin voisi nekin yksin tein tehdä uuden suomalaisen leveäraiteisen tram-train-standardin mukaan.

Vielä ehtisi pistää Länsimetron ja Kehäradan yhteensopivaan kuosiin jos laitettaisiin hankkeeseen vipinää...
 
Sitä en ihan heti arvannut että ensiarviossa esiintyisi sana realismi. jos oletetaan täysin yhteensopiva katukelpoinen kalusto niin sitten pitäisi tehdä Ainoa Oikea Tapa 2.0. Vaikkei olettaisi niin ainakin metron laiturit on pidemmät välillä Kamppi - Hakaniemi.

Eli pitkien junien linjat, 8 min vuoroväli:
Leppävaara - Tikkurila
Lentoasema - Rautatientori - Lentoasema

Lyhyet sitten, samoin 8 min vuoroväli
Tapiola - Vuosaari
Tapiola - Mellunmäki

Pikar... eiku katumetro, 7,5 min vuorovälit
Punavuori - Majvik
Punavuori - Talosaari
Leppävaara - Majvik
Leppävaara - Itäkeskus - Pasila - Meilahti - Huopalahti - Itäkeskus
Viimeisin käyttää rataa Kela - Meilathi - Huopalahti joka on kompana jätetty piirtämättä
 
Sitä en ihan heti arvannut että ensiarviossa esiintyisi sana realismi.

Jos tuota edellistä viestiäni tarkoitat, niin ei kyllä esiintynytkään :)

jos oletetaan täysin yhteensopiva katukelpoinen kalusto niin sitten pitäisi tehdä Ainoa Oikea Tapa 2.0.

Kirjoitin edellä epäselvästi. Kehäradan muuttaminen metroksi olisi ehkä poliittisesti mahdollisempaa kuin metron muuttaminen kaupunkiradaksi, ja olemassa olevia paikallisjunia voisi silti käyttää jäljelle jäävillä radoilla. Metron muuttamisessa taitaisi jäädä koko nykyinen ja mahdollisesti M300-kalusto käyttökelvottomaksi.

Tram-traineilla tarkoitin vaan sitä, että kun Jokeria ja Sipoon pikaratikkaa ei ole vielä rakennettu, niin ne voisi tehdä vastaisen varalle mahdollisen tulevan tamperelais-yleissuomalaisen leveäraiteisen standardin mukaan vaikka liikennettä muille radoille ei tässä vaiheessa olisikaan ja paikallisjunat olisivat katukelvottomia kuten nykyäänkin.

Pikar... eiku katumetro, 7,5 min vuorovälit
Leppävaara - Majvik
Leppävaara - Itäkeskus - Pasila - Meilahti - Huopalahti - Itäkeskus

Miksikäs nuo eivät ala Jokerin pysäkiltä Tapiolasta?
 
Jos tuota edellistä viestiäni tarkoitat, niin ei kyllä esiintynytkään :)
Ja minä kun jo luulin, olikin polittisesti "helpommin nieltävä" eikä realistinen. :)

Kirjoitin edellä epäselvästi. Kehäradan muuttaminen metroksi olisi ehkä poliittisesti mahdollisempaa kuin metron muuttaminen kaupunkiradaksi, ja olemassa olevia paikallisjunia voisi silti käyttää jäljelle jäävillä radoilla. Metron muuttamisessa taitaisi jäädä koko nykyinen ja mahdollisesti M300-kalusto käyttökelvottomaksi.
Ja sitä voisi ihan huoletta liikennöidä HKL kun se on metro, mikä ei ole mikään ihan pikkujuttu niin typerää kuin se onkin. Jos nyt haluaisi mieittiä jotain kohtuullisen yksinkertaista, joka on toki tylsää, niin
1) Kamppi - Töölö - Meilahti - Huopalahti metro
2) Muutetaan nykyinen Martinlaakson rata metroksi, ne asemat pitää rempata joka tapauksessa eli laiturikorkeus tulee samalla
3) Kehäradasta metrostandardin mukainen.
4) Nykyinen Tikkurilan kaupunkirata muutetaan metroksi, nekin asemat on huonossa kunnossa.
5) Pasila - Hakaniemi metro.

Tram-traineilla tarkoitin vaan sitä, että kun Jokeria ja Sipoon pikaratikkaa ei ole vielä rakennettu, niin ne voisi tehdä vastaisen varalle mahdollisen tulevan tamperelais-yleissuomalaisen leveäraiteisen standardin mukaan vaikka liikennettä muille radoille ei tässä vaiheessa olisikaan ja paikallisjunat olisivat katukelvottomia kuten nykyäänkin.
Tuo on kuten sanottu hyvin mielenkiintoinen optio, mutta ihan eri juttu.

Miksikäs nuo eivät ala Jokerin pysäkiltä Tapiolasta?
Sen takia että mä sekoilen. :)
 
Kuinka vaikeaa noin teknisesti olisi kaupunkiratojen muuttaminen metroille sopivaksi? Saako uusiin metroihin virroittimet katolle, tarvitseeko raiteisiin koskea (lähinnä metrojunan leveyden vuoksi) vai riittääkö laitureiden korottaminen?

Typeräähän tätä on miettiä näin päin, kun metroa on toistaiseksi vain parikymmentäkilometriä ja lähiliikennerataa moninkertaisesti enemmän...

5) Pasila - Hakaniemi metro.

Pasilasta mieluummin Teollisuuskatua pitkin, tai sen alla, Sörnäisiin. Tulee paljon halvemmaksi ja lisäksi olisi helppoa tehdä yhteys Pasilaan myös idästä.
 
Ja minä kun jo luulin, olikin polittisesti "helpommin nieltävä" eikä realistinen. :)


Ja sitä voisi ihan huoletta liikennöidä HKL kun se on metro, mikä ei ole mikään ihan pikkujuttu niin typerää kuin se onkin. Jos nyt haluaisi mieittiä jotain kohtuullisen yksinkertaista, joka on toki tylsää, niin
1) Kamppi - Töölö - Meilahti - Huopalahti metro
2) Muutetaan nykyinen Martinlaakson rata metroksi, ne asemat pitää rempata joka tapauksessa eli laiturikorkeus tulee samalla
3) Kehäradasta metrostandardin mukainen.
4) Nykyinen Tikkurilan kaupunkirata muutetaan metroksi, nekin asemat on huonossa kunnossa.
5) Pasila - Hakaniemi metro.
Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?
Pasilasta mieluummin Teollisuuskatua pitkin, tai sen alla, Sörnäisiin. Tulee paljon halvemmaksi ja lisäksi olisi helppoa tehdä yhteys Pasilaan myös idästä.
Linjan 58 voisi korvata kokonaan näin:
1. Metro Munkkivuori-Pasila-Kalasatama-Itäkeskus, tunneli haarautuu ennen kaarretta Sörnäisiin. Hakaniemeen ei tarvita metroa sillä Pisara on ihan mahdollinen vaihtoehto, eikä Kalasataman kautta kiertäminen lisää kuin muutaman minuutin matka-aikaa. Lisäksi on 22 Sörnäisiin ja 23:llakin pääsee Hakaniemeen, joten Kalasatama ja sitä kautta Herttoniemi ja Itäkeskuskin ovat tarpeellisempia.
2. Linjasta 59 tehdään raitiovaunu, joka kulkisi Teollisuuskadun sijaan AKK:ta 58:n reittiä. Herttoniemen sijaan päättärinä Kalasatama.
3. Munkkivuoren ratikka toteutetaan reittiä (4:n reitti-)Laajalahden aukio-Professorintie-Ulvilantie-Raumantie
Näinollen koko 58 on sekä raitiovaunulla että metrolla matkustettavissa.
4. Metrot pysähtyisivät myös Roihupellossa

Näinollen voisit valita raitiovaunun ja metron tai niiden yhdistelmän väliltä mahdollisimman nopean reitin, esimerkkimatkoja (ilman vaihtoaikoja):
Munkkivuori-Itäkeskus 18 min metrolla (nyt jopa yli 40 min)
Laajalahden aukio-Aleksis Kiven katu: Nelonen Meilahteen + Metro Pasilaan + Raitiolinja 9 = 12 min (nyt 17 min)
Pasila-Kulosaari metrolla 4,5 min (nyt 10 min)
Reijolankatu-Kalasatama Bussi/Ratikka+Metro 8 min (nyt 16 min)
Meilahti-Itäkeskus Metro 15 min (nyt 30 min)
Herttoniemi-Ilmala Metro+Pasilasta 22/23/59-ratikka =12 min (nyt 18 min)
Pasila-Hakaniemi Metro+Metro 6 min (nyt 15 min)
 

Liitetiedostot

  • Linjan 58 korvaaminen kokonaan.PNG
    Linjan 58 korvaaminen kokonaan.PNG
    35.8 KB · Lukukerrat: 1,560
Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?

No niistähän saisi ihan hyvää kaukoliikennekalustoa muille kuin aivan nopeimmille reiteille(**), kun vaihtaisi sisustuksen erilaiseksi. Tällaisilla voisi liikennöidä esimerkiksi Tampereelta Riihimäen kolmioraiteen kautta Lahteen, Kouvolaan ja Imatralle. Ja miksei myös Turku-Tampere ja Pori-Tampere -välejä, noin esimerkiksi. Veturijunaa nopeampi kiihtyvyys saattaisi mahdollistaa jopa pysähdysten lisäämisen. Voi kuulkaa, kyllä tällä junakalustolle käyttöä olisi kun vaan pääsisi joku sitä käyttämään, ei sitä romuttaa saisi edes vanhimmasta päästä. ;)

(**) Oletuksena, että Suomen Flirtien suurin nopeus on 160 km/h eikä 200 km/h kuten taitaa olla Norjassa.
 
Kuinka vaikeaa noin teknisesti olisi kaupunkiratojen muuttaminen metroille sopivaksi? Saako uusiin metroihin virroittimet katolle, tarvitseeko raiteisiin koskea (lähinnä metrojunan leveyden vuoksi) vai riittääkö laitureiden korottaminen?

Metrojunien ja VR:n / Junakalusto Oy:n matkustajajunien leveys on sama 3,2 m. M200-metrojunissa on käsittääkseni valmius lisätä virroitin katolle. Virtakiskon rakentaminen noille esitetyille kaupunkiradoille taitaisi joka tapauksessa olla pienimmästä päästä päänsärkyjä integroinnissa.

Martinlaakson varmaan radalla laskettaisiin kiskoja alemmas eikä korotettaisi laituria, plusmiinus sillalla sijaitsevat asemat. Pääradan käytävällä voisi olla toisin, kun on muitakin raiteita ja 550 mm laitureita huomioon otettavana.

Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?

Jäähän tuossa vielä paikallisjunareittejä nykyiselle standardille. Ja varmaan sitten integraation koittaessa Junakalusto Oy voisi vuokrata Flirttejä muiden kaupunkien paikallisliikenteeseen :)
 
Martinlaakson varmaan radalla laskettaisiin kiskoja alemmas eikä korotettaisi laituria, plusmiinus sillalla sijaitsevat asemat.

Taitaa peräti olla niin, että tuo on alusta asti ollut tarkoitus, eli siellä on nyt "liikaa" sepeliä. Metroksihan tuo alunperin tehtiinkin.
 
Takaisin
Ylös