Sivu 17 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7131415161718192021 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 241-255/312

Viestiketju: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

  1. #241

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Monien hyvienkin värityssuunnitelmien kohtaloksi koituvat markkinointi- ja brändäysopit, joiden mukaan ulkoasua pitää aina vaan muutella. Sellaisten aatteiden takana on väritehtaiden ja suunnittelutoimistojen ovelasti toteutettu piilomainonta, joka yllättävän tehokkaasti vetoaa egonpaikkausta ja trenditietoista mielikuvaa kaipaaviin pikkupomoihin milloin missäkin toimintayksikössä

    Muistellaanpas vähän, miten takavuosien värikaavailuille on Helsingissä käynyt.

    Suunnitteluvaiheessa 70-luvun alkupuolella Metrotoimisto kovasti markkinoi itä-länsisuuntaista metroa oranssina linjana ja toista metrolinjaa vihreänä linjana. Nämä värit olisivat toistuneet myös asemien opastekilvissä, mm. "Näin mennään metrolla" -esitteen mukaan. Sitä ei kyllä muistaakseni mainittu, että vihreän linjan junat olisivat olleet vihreitä. Ainakin lehdistössä esiteltyjen asemasuunnitelmien havainnekuvissa molempien eri tasossa risteävien linjojen junat olivat oransseja.

    Viimeistään 70-luvun lopulla vihreää väriä ei enää mainittu missään tiedotusaineistossa. Kaikki oli oranssia.

    Dm9-junia kaavailtiin alun perin lähiliikennejuniksi, mutta ne päätyivät kuitenkin kaukoliikenteeseen. Niiden punaoranssi-vaaleanharmaa-punaoranssi oli tyylikäs yhdistelmä, joka olisi piristänyt myös kaupunkikuvaa. Valitettavasti Sm-junista tehtiin paljon tylsemmän värisiä, suorastaan ankeita.

    Kun Nr-ratikat saapuivat, niiden väritys oli myös hieno punaoranssi-vaaleanharmaa-punaoranssi. Väripinnat olivat myös vaunun rakenteen kanssa linjakkaasti yhteensopivat: vaakasuoria linjoja, sulavaa liikettä ja vaunun pituutta korostavat. Kun vaunut sitten maalattiin kelta-vihreiksi, niin valitettavasti myös väripintojen tasapainoa järkytettiin. Vaunut näyttävät nyt suhteettoman korkeilta ja lyhyiltä tyngiltä. Vihreä katto, keltainen keskiosa ja vihreä alareuna alkuperäisten värien pinta-aloja mukaillen olisi ollut vaunun tyyliin sopivampi.

    Voi vain kuvitella, miten hieno ja yhtenäinen raideliikenneväritys Helsinkiin olisi voinut syntyä: Metron oranssi olisi hieman punertavampi ja junassa olisi leveä, harmaa raita. Ratikat olisivat alkuperäisissä Nr-väreissä. Junat olisivat Dm8/9-väreissä. Vaan eipä toteutunut.

    Samanlaista sekoilua kaluston väritys on ollut muuallakin maailmassa. Mutta viime vuosina on jotain toivoa ollut ainakin Tukholmassa. SL:n raideliikennekalusto on nykyisin sinisen värittämää kaiken kaikkiaan (linjavärit siis ovat vain kaavioissa ja radoista käytetyissä nimissä). Erityisen hienon kokonaisuuden muodostavat mielestäni uusimpien kalustotyyppien väritykset: C20-metrojunat, A32-ratikat ja X60-lähijunat on helppo mieltää saman järjestelmän osiksi jo kaukaa.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  2. #242
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Miettimisen arvoista väritysasiassa lienee myös, väritetäänkö koko joukkoliikennekalusto samoin värein, vaiko eri värein, mutta samalla teemalla. HKL-ratikat sekä -metro lienevät vaikeimmat kajottavat, syynä varmasti osittain seikat, joista jo kirjoitin.

    Varmasti olisi parasta, jos HSL alkaisi "ihan tosissaan" joukkoliikennettä brändäilemään. Laadittaisiin koko joukkoliikenteen kattava suunnitelma tilaajavärityksistä, joita yhdistäisivät vähintäänkin ne teemat (esim. saman muotoiset kuviot) tai jopa samat värit. "Yhteisen hyvän" vuoksi jopa pyhimyksen asemaan päässeet ratikat ja metrotkin voitaisiin sitten maalailla uusiksi. Yhtenäisessä värityksessä värimaailmaksi voisivat sopia esimerkiksi jokerin sini-vihreä tai vaikkapa ratikoiden kelta-vihreä voimistetulla keltaisella.

  3. #243

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Oli vähän tylsää, joten rustasin Ainoan Oikean Tavan miten tämä raideintegraatio tulisi tehdä.

    Tikkurilan ja Leppävaaran kaupunkiradat sekä Kehärata on muutettu metroksi.

    Sininen on katumetro, jota jotku kerettiläiset ovat erehtyneet kutsumaan ratikaksi. Vaaleansiniset osiot ovat tunneleita tai muuten täyseristettyä rataa. Sen kaikkia pintapysäkkejä ei ole kirjattu.

    Rantarada kohdalla tämäkin rupesi kyllästyttämään, kehotetaan visualisoimaan asemat.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  4. #244

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Oli vähän tylsää, joten rustasin Ainoan Oikean Tavan miten tämä raideintegraatio tulisi tehdä.
    Pitäisikö tähän nyt todeta viiniarvioita mukaillen, että pisaroi tyylikkäästi.

    Pikaisen laskelman mukaan asema/virroitusremppaa tulisi vähemmän muuttamalla metro kaupunkiradaksi eikä päinvastoin ja lisäksi yhteensopivaa järjestelmää syntyisi enemmän. Tällöin tosin jäisi metrokalustoa jakoperäksi toisin kuin ehdotuksessasi, joka lienee poliittisesti muutenkin helpommin nieltävä. Kun noista katumetro/pikaratikkalinjoista ei ole rakennettu vielä mitään, niin voisi nekin yksin tein tehdä uuden suomalaisen leveäraiteisen tram-train-standardin mukaan.

    Vielä ehtisi pistää Länsimetron ja Kehäradan yhteensopivaan kuosiin jos laitettaisiin hankkeeseen vipinää...

  5. #245

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Sitä en ihan heti arvannut että ensiarviossa esiintyisi sana realismi. jos oletetaan täysin yhteensopiva katukelpoinen kalusto niin sitten pitäisi tehdä Ainoa Oikea Tapa 2.0. Vaikkei olettaisi niin ainakin metron laiturit on pidemmät välillä Kamppi - Hakaniemi.

    Eli pitkien junien linjat, 8 min vuoroväli:
    Leppävaara - Tikkurila
    Lentoasema - Rautatientori - Lentoasema

    Lyhyet sitten, samoin 8 min vuoroväli
    Tapiola - Vuosaari
    Tapiola - Mellunmäki

    Pikar... eiku katumetro, 7,5 min vuorovälit
    Punavuori - Majvik
    Punavuori - Talosaari
    Leppävaara - Majvik
    Leppävaara - Itäkeskus - Pasila - Meilahti - Huopalahti - Itäkeskus
    Viimeisin käyttää rataa Kela - Meilathi - Huopalahti joka on kompana jätetty piirtämättä

  6. #246
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Leinelä ja Ruskeasanta ovat väärinpäin

  7. #247

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Leinelä ja Ruskeasanta ovat väärinpäin
    Kuhan testasin että lukeeko näitä kukaan.

  8. #248

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Sitä en ihan heti arvannut että ensiarviossa esiintyisi sana realismi.
    Jos tuota edellistä viestiäni tarkoitat, niin ei kyllä esiintynytkään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    jos oletetaan täysin yhteensopiva katukelpoinen kalusto niin sitten pitäisi tehdä Ainoa Oikea Tapa 2.0.
    Kirjoitin edellä epäselvästi. Kehäradan muuttaminen metroksi olisi ehkä poliittisesti mahdollisempaa kuin metron muuttaminen kaupunkiradaksi, ja olemassa olevia paikallisjunia voisi silti käyttää jäljelle jäävillä radoilla. Metron muuttamisessa taitaisi jäädä koko nykyinen ja mahdollisesti M300-kalusto käyttökelvottomaksi.

    Tram-traineilla tarkoitin vaan sitä, että kun Jokeria ja Sipoon pikaratikkaa ei ole vielä rakennettu, niin ne voisi tehdä vastaisen varalle mahdollisen tulevan tamperelais-yleissuomalaisen leveäraiteisen standardin mukaan vaikka liikennettä muille radoille ei tässä vaiheessa olisikaan ja paikallisjunat olisivat katukelvottomia kuten nykyäänkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pikar... eiku katumetro, 7,5 min vuorovälit
    Leppävaara - Majvik
    Leppävaara - Itäkeskus - Pasila - Meilahti - Huopalahti - Itäkeskus
    Miksikäs nuo eivät ala Jokerin pysäkiltä Tapiolasta?

  9. #249

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jos tuota edellistä viestiäni tarkoitat, niin ei kyllä esiintynytkään
    Ja minä kun jo luulin, olikin polittisesti "helpommin nieltävä" eikä realistinen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kirjoitin edellä epäselvästi. Kehäradan muuttaminen metroksi olisi ehkä poliittisesti mahdollisempaa kuin metron muuttaminen kaupunkiradaksi, ja olemassa olevia paikallisjunia voisi silti käyttää jäljelle jäävillä radoilla. Metron muuttamisessa taitaisi jäädä koko nykyinen ja mahdollisesti M300-kalusto käyttökelvottomaksi.
    Ja sitä voisi ihan huoletta liikennöidä HKL kun se on metro, mikä ei ole mikään ihan pikkujuttu niin typerää kuin se onkin. Jos nyt haluaisi mieittiä jotain kohtuullisen yksinkertaista, joka on toki tylsää, niin
    1) Kamppi - Töölö - Meilahti - Huopalahti metro
    2) Muutetaan nykyinen Martinlaakson rata metroksi, ne asemat pitää rempata joka tapauksessa eli laiturikorkeus tulee samalla
    3) Kehäradasta metrostandardin mukainen.
    4) Nykyinen Tikkurilan kaupunkirata muutetaan metroksi, nekin asemat on huonossa kunnossa.
    5) Pasila - Hakaniemi metro.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tram-traineilla tarkoitin vaan sitä, että kun Jokeria ja Sipoon pikaratikkaa ei ole vielä rakennettu, niin ne voisi tehdä vastaisen varalle mahdollisen tulevan tamperelais-yleissuomalaisen leveäraiteisen standardin mukaan vaikka liikennettä muille radoille ei tässä vaiheessa olisikaan ja paikallisjunat olisivat katukelvottomia kuten nykyäänkin.
    Tuo on kuten sanottu hyvin mielenkiintoinen optio, mutta ihan eri juttu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Miksikäs nuo eivät ala Jokerin pysäkiltä Tapiolasta?
    Sen takia että mä sekoilen.

  10. #250

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Kuinka vaikeaa noin teknisesti olisi kaupunkiratojen muuttaminen metroille sopivaksi? Saako uusiin metroihin virroittimet katolle, tarvitseeko raiteisiin koskea (lähinnä metrojunan leveyden vuoksi) vai riittääkö laitureiden korottaminen?

    Typeräähän tätä on miettiä näin päin, kun metroa on toistaiseksi vain parikymmentäkilometriä ja lähiliikennerataa moninkertaisesti enemmän...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    5) Pasila - Hakaniemi metro.
    Pasilasta mieluummin Teollisuuskatua pitkin, tai sen alla, Sörnäisiin. Tulee paljon halvemmaksi ja lisäksi olisi helppoa tehdä yhteys Pasilaan myös idästä.

  11. #251
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ja minä kun jo luulin, olikin polittisesti "helpommin nieltävä" eikä realistinen.


    Ja sitä voisi ihan huoletta liikennöidä HKL kun se on metro, mikä ei ole mikään ihan pikkujuttu niin typerää kuin se onkin. Jos nyt haluaisi mieittiä jotain kohtuullisen yksinkertaista, joka on toki tylsää, niin
    1) Kamppi - Töölö - Meilahti - Huopalahti metro
    2) Muutetaan nykyinen Martinlaakson rata metroksi, ne asemat pitää rempata joka tapauksessa eli laiturikorkeus tulee samalla
    3) Kehäradasta metrostandardin mukainen.
    4) Nykyinen Tikkurilan kaupunkirata muutetaan metroksi, nekin asemat on huonossa kunnossa.
    5) Pasila - Hakaniemi metro.
    Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Pasilasta mieluummin Teollisuuskatua pitkin, tai sen alla, Sörnäisiin. Tulee paljon halvemmaksi ja lisäksi olisi helppoa tehdä yhteys Pasilaan myös idästä.
    Linjan 58 voisi korvata kokonaan näin:
    1. Metro Munkkivuori-Pasila-Kalasatama-Itäkeskus, tunneli haarautuu ennen kaarretta Sörnäisiin. Hakaniemeen ei tarvita metroa sillä Pisara on ihan mahdollinen vaihtoehto, eikä Kalasataman kautta kiertäminen lisää kuin muutaman minuutin matka-aikaa. Lisäksi on 22 Sörnäisiin ja 23:llakin pääsee Hakaniemeen, joten Kalasatama ja sitä kautta Herttoniemi ja Itäkeskuskin ovat tarpeellisempia.
    2. Linjasta 59 tehdään raitiovaunu, joka kulkisi Teollisuuskadun sijaan AKK:ta 58:n reittiä. Herttoniemen sijaan päättärinä Kalasatama.
    3. Munkkivuoren ratikka toteutetaan reittiä (4:n reitti-)Laajalahden aukio-Professorintie-Ulvilantie-Raumantie
    Näinollen koko 58 on sekä raitiovaunulla että metrolla matkustettavissa.
    4. Metrot pysähtyisivät myös Roihupellossa

    Näinollen voisit valita raitiovaunun ja metron tai niiden yhdistelmän väliltä mahdollisimman nopean reitin, esimerkkimatkoja (ilman vaihtoaikoja):
    Munkkivuori-Itäkeskus 18 min metrolla (nyt jopa yli 40 min)
    Laajalahden aukio-Aleksis Kiven katu: Nelonen Meilahteen + Metro Pasilaan + Raitiolinja 9 = 12 min (nyt 17 min)
    Pasila-Kulosaari metrolla 4,5 min (nyt 10 min)
    Reijolankatu-Kalasatama Bussi/Ratikka+Metro 8 min (nyt 16 min)
    Meilahti-Itäkeskus Metro 15 min (nyt 30 min)
    Herttoniemi-Ilmala Metro+Pasilasta 22/23/59-ratikka =12 min (nyt 18 min)
    Pasila-Hakaniemi Metro+Metro 6 min (nyt 15 min)
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  12. #252
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?
    No niistähän saisi ihan hyvää kaukoliikennekalustoa muille kuin aivan nopeimmille reiteille(**), kun vaihtaisi sisustuksen erilaiseksi. Tällaisilla voisi liikennöidä esimerkiksi Tampereelta Riihimäen kolmioraiteen kautta Lahteen, Kouvolaan ja Imatralle. Ja miksei myös Turku-Tampere ja Pori-Tampere -välejä, noin esimerkiksi. Veturijunaa nopeampi kiihtyvyys saattaisi mahdollistaa jopa pysähdysten lisäämisen. Voi kuulkaa, kyllä tällä junakalustolle käyttöä olisi kun vaan pääsisi joku sitä käyttämään, ei sitä romuttaa saisi edes vanhimmasta päästä.

    (**) Oletuksena, että Suomen Flirtien suurin nopeus on 160 km/h eikä 200 km/h kuten taitaa olla Norjassa.

  13. #253

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kuinka vaikeaa noin teknisesti olisi kaupunkiratojen muuttaminen metroille sopivaksi? Saako uusiin metroihin virroittimet katolle, tarvitseeko raiteisiin koskea (lähinnä metrojunan leveyden vuoksi) vai riittääkö laitureiden korottaminen?
    Metrojunien ja VR:n / Junakalusto Oy:n matkustajajunien leveys on sama 3,2 m. M200-metrojunissa on käsittääkseni valmius lisätä virroitin katolle. Virtakiskon rakentaminen noille esitetyille kaupunkiradoille taitaisi joka tapauksessa olla pienimmästä päästä päänsärkyjä integroinnissa.

    Martinlaakson varmaan radalla laskettaisiin kiskoja alemmas eikä korotettaisi laituria, plusmiinus sillalla sijaitsevat asemat. Pääradan käytävällä voisi olla toisin, kun on muitakin raiteita ja 550 mm laitureita huomioon otettavana.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mitäs tehdään juuri hankituille Flirt-junille? Vai onko tämä tarkoitettu 30 vuoden päähän?
    Jäähän tuossa vielä paikallisjunareittejä nykyiselle standardille. Ja varmaan sitten integraation koittaessa Junakalusto Oy voisi vuokrata Flirttejä muiden kaupunkien paikallisliikenteeseen

  14. #254
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Martinlaakson varmaan radalla laskettaisiin kiskoja alemmas eikä korotettaisi laituria, plusmiinus sillalla sijaitsevat asemat.
    Taitaa peräti olla niin, että tuo on alusta asti ollut tarkoitus, eli siellä on nyt "liikaa" sepeliä. Metroksihan tuo alunperin tehtiinkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #255

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Pasilasta mieluummin Teollisuuskatua pitkin, tai sen alla, Sörnäisiin. Tulee paljon halvemmaksi ja lisäksi olisi helppoa tehdä yhteys Pasilaan myös idästä.
    Vaan tuleeko, kaarresäteet?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Kaupunkiratojen erottaminen erilleen kaukoliikenneraiteista
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 22:16
  3. h39 ja h45 yhdistäminen
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.11.2010, 23:21
  4. Kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäminen
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.11.2010, 15:39
  5. Kaupunkiratojen laiturien korottaminen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 06.04.2006, 15:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •