Kampusfunikulaari

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Helsingin liikenteen tulevaisuuden päätöksiin osallistuva "puna-musta-vihreä aktivisti" (oma määrittelynsä) Riina Simonen on esittänyt funikulaarin rakentamista Kumpulaan.

Hienoa kun saataisiin Helsinkiin sellainenkin kulkuneuvo!

RaivoRiinan blogissa enemmän juttua tuosta vinorata-ajatuksesta.
 
Tuo funikulaari kyllä ratkaisisi kevyen liikenteen väylän ongelman, mutta aika raskaalla ja kalliilla tavalla.

HKL:n johtokunta voisi nyt esittää HKL:lle, että yhdessä HKR:n kanssa tehdään selvitys, jonka tavoitteena on luoda nykyistä paremmat jalankulkuyhteydet Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteyksen bussi- ja ratikkapysäkeille. Selvityksen valmistuttua sitten päätetään, mitä tehdään 55K-ideoille.

Selvitettävät vaihtoehdot olisivat ainakin:
1. nykyisen kevyenliikenteenväylän katulämmitys
2. nykyisen väylän korvaaminen ylikulkusillalla, josta yhteys molemmille puolille Kustaa Vaasan tietä (rulla?)portailla ja hisseillä
3. nykyisen väylän korvaaminen katetuilla rullaportailla (malli Hongkong), vieressä lämmittämätön polkupyöräväylä
4. nykyisen väylän korvaaminen funikulaarilla, vieressä lämmittämätön polkupyöräväylä
 
Jos Suomessa on ollut kannattavaa rakentaa Lieksan syrjäseuduille Pielisen toiselle puolelle kansallismaisemaan Kolin funikulaari, ei sen tekeminen voi olla hinnaltaan ylipääsemättömän kallista pääkaupungissakaan. Mutta Suomessa on nämä meidän omat erikoisolosuhteet, jotka lähtökohtaisesti eliminoivat kaiken uuden "oudon" ja vain bussi toimii.

Asiallista funikulaaritietoa löytyy esimerkiksi täältä: Brusen funikulaarisivuilta tai Funimagin sivuilta.
 
2. nykyisen väylän korvaaminen ylikulkusillalla, josta yhteys molemmille puolille Kustaa Vaasan tietä (rulla?)portailla ja hisseillä
3. nykyisen väylän korvaaminen katetuilla rullaportailla (malli Hongkong), vieressä lämmittämätön polkupyöräväylä

Tässä on kyllä riski, että näistä hisseistä ja/tai liukuportaista tulee yhtä toimintavarmat kuin esimerkiksi Malmin ja Koivukylän asemilla. Malmilla ja Koivukylässä liukuportaat rikotaan tai pysäytetään ilkivaltaisesti käsittääkseni harva se päivä ja hissit toimivat yleisinä käymälöinä ja taitavat hissitkin olla rikki vähän väliä.
 
Selvitettävät vaihtoehdot olisivat ainakin:
1. nykyisen kevyenliikenteenväylän katulämmitys
2. nykyisen väylän korvaaminen ylikulkusillalla, josta yhteys molemmille puolille Kustaa Vaasan tietä (rulla?)portailla ja hisseillä
3. nykyisen väylän korvaaminen katetuilla rullaportailla (malli Hongkong), vieressä lämmittämätön polkupyöräväylä
4. nykyisen väylän korvaaminen funikulaarilla, vieressä lämmittämätön polkupyöräväylä
Normaalisti liikkuvan kannalta varmaankin vaihtoehdot 1 ja 2 olisivat varmaan parhaat jo senkin takia, että niiden toteutuminen olisi varmaan todennäköisintä. Rullaportaiden ja funikulaarin rakentamisessa olisi varmaan esteitä ainakin rahoituspuolella. Kun vielä monet Kumpulan opiskelijat ja työntekijät kulkevat opiskelu- ja työmatkojaan pyörällä myös talvisin, vaihtoehto 1 olisi varmasti heidänkin kannaltaan paras. Vaihtoehto 2 olisi myös hyvä, varsinkin jos sillalta olisi myös pyörälle sopiva ramppi.

Liikuntaesteisille varmasti vaihtoehdot 2 ja 4 olisivat parhaat, rullaportaat lienevät heille hankalammat kuin hissi tai funikulaari. Ehkä vaihtoehto 2 olisi heillekin sikäli parempi, että ei tarvitsi ylittää Kustaa Vaasan tietä suojatietä pitkin. Tien ylittäminen on kuitenkin bussilla kulkiessa pakollista jompaan kumpaan suuntaan.
 
Jos oikein tulkitsin asemakaavaa, Pietari Kalmin kadun ja Kustaa Vaasan tien väliseen pusikkoon on jo kaavassa lupa 4 kerroksiselle talolle.

Saattaisi olla helpoin ja halvin ratkaisu, jos siihen rakennettaisiin puolijulkista tilaa. Rakennuksen sisään vain rullaportaat ja hissit.
 
Jos oikein tulkitsin asemakaavaa, Pietari Kalmin kadun ja Kustaa Vaasan tien väliseen pusikkoon on jo kaavassa lupa 4-kerroksiselle talolle.

Saattaisi olla helpoin ja halvin ratkaisu, jos siihen rakennettaisiin puolijulkista tilaa. Rakennuksen sisään vain rullaportaat ja hissit.

Niin se on alunperin ollut tarkoitus tehdä, mutta ongelma on siinä, että yliopisto on haluton rakentamaan sitä "Kumpulanporttia". Tuo nimi on muuten jo varattu ja yhden asunto-osakeyhtiön käytössä, joten yliopisto saa keksiä aikanaan uuden nimen tuolle kampusportilleen.
 
Jos Suomessa on ollut kannattavaa rakentaa Lieksan syrjäseuduille Pielisen toiselle puolelle kansallismaisemaan Kolin funikulaari, ei sen tekeminen voi olla hinnaltaan ylipääsemättömän kallista pääkaupungissakaan. Mutta Suomessa on nämä meidän omat erikoisolosuhteet, jotka lähtökohtaisesti eliminoivat kaiken uuden "oudon" ja vain bussi toimii.

Mikä olisi tällaisen Kumpulan funikularin kapasiteetti? Riittäisikö se aamuruuhkan aikaan, siitä huolimatta että yliopistoväki noudattaisi ns akateemista varttia?

t. Rainer
 
Onhan noita jo. Metroasemilla. :)
Millä metroasemalla? Ei ole silmään sattunut.

Vai tarkoitetaanko nyt metroasemien hissejä?

Eikös funikulaarin vaunujen pitäisi olla kytketty toisiinsa? Vai onko jollakin Helsingin metroasemalla hissi, joka toimii funikulaarin tavoin?
 
Viimeksi muokattu:
Millä metroasemalla? Ei ole silmään sattunut.

Vai tarkoitetaanko nyt metroasemien hissejä?

Eikös funikulaarin vaunujen pitäisi olla kytketty toisiinsa? Vai onko jollakin Helsingin metroasemalla hissi, joka toimii funikulaarin tavoin?

Niitä on useammallakin asemalla, ne on merkitty "hisseiksi". Linjaukset kulkevat vinosti ja vaadittava vastapaino kulkee omalla kapeammalla raiteella hissikorin leveämmän raiteen sisäpuolella. "Vastapainovaunu" kolistelee linjan puolivälissä matkustajakorin alitse.

Suomen eniten rautatiemäinen funikulaari on Tytyrin kaivoksessa. Rata on 1524 mm ja sen kautta on ajettu kaivokseen veturit ja vaunut. Tytyrin funikulaarissa on porrastettu puupenkkinen avomatkustajavaunu + vastapainovaunu.
 
Funikulaarit ovat tuttuja monista kaupungeista, joissa on ollut tarve päästä jyrkkien mäkien päälle. Tehokkaimmat näkemäni ovat Lissabonin katufunikulaarit, jotka ovat suunnilleen 2-akselisen raitiovaunun kokoisia. Usein funikulaarit ovat kuitenkin aika pieniä, noin 10 hengen vetoisia.

Funikulaari on ihmiskuljettimena luonteeltaan samantapainen kuin hissi, jolla on jokin tekninen vuoroväli. Jos siis Kumpulaan tehtäisiin Kumpulanportti-rakenne, jossa on hissi, palvelu matkustajille olisi samantyyppinen kuin funikulaarilla.

Metroasemilla on suuria tasoerojen vaihtamisen tarpeita. Yleinen ratkaisu ovat liukuportaat siksi, että ne toimivat jatkuvasti eli ilman vuoroväliä. Kapasiteetti ei välttämättä ole parempi kuin funikulaarilla, mutta ihmisten mielestä on mukavampi kun ei tarvitse odottaa. H:gin metrojen viistohissifunikulaarien nopeudet ovat suunnilleen samat kuin liukuportailla. Usein joutuu odottamaan ensin hissin tulon toisesta päästä ja sitten menee sama aika kuin liukuportaissa, mikä voi tuntua ikävältä.

Jos asetetaan funikulaari ja bussin kiertäminen kampuksen kautta rinnan, funikulaari lienee selkeästi parempaa palvelua. Vuoroväli on ehkä 2–3 minuuttia kun bussille lienee luvassa 15 minuuttia. Hinnasta en osaa sanoa, mutta senhän saa selville selvittämällä, mitä Riina on blogissaan halunnut.

Antero
 
Jos pienimuotoinen funikulaari Helsinkiin halutaan, niin se ei ole millään muotoa mahdoton tai suuruudenhullu ajatus. Vilnassakin Gediminas-kukkulalle (turistinähtävyys) on funikulaari, joka muistuttaa toiminnallisesti lähinnä hissiä. Kun hissitkin ajavat automaattisesti, samoin voivat funikulaarit, joten työvoimakustannuksia sellaisesta ei välttämättä kerry.

Itse olen miettinyt, että tuollainen sopisi kenties myös Tampereen Pispalaan tarjoamaan sujuvammat yhteydet harjulla ylös- ja alaspäin, erityisesti matkalla tuleville raideliikenteen (pikaraitiotie ja/tai lähijuna) pysäkeille.
 
Takaisin
Ylös