Funikulaarit ovat tuttuja monista kaupungeista, joissa on ollut tarve päästä jyrkkien mäkien päälle. Tehokkaimmat näkemäni ovat Lissabonin katufunikulaarit, jotka ovat suunnilleen 2-akselisen raitiovaunun kokoisia. Usein funikulaarit ovat kuitenkin aika pieniä, noin 10 hengen vetoisia.
Funikulaari on ihmiskuljettimena luonteeltaan samantapainen kuin hissi, jolla on jokin tekninen vuoroväli. Jos siis Kumpulaan tehtäisiin Kumpulanportti-rakenne, jossa on hissi, palvelu matkustajille olisi samantyyppinen kuin funikulaarilla.
Metroasemilla on suuria tasoerojen vaihtamisen tarpeita. Yleinen ratkaisu ovat liukuportaat siksi, että ne toimivat jatkuvasti eli ilman vuoroväliä. Kapasiteetti ei välttämättä ole parempi kuin funikulaarilla, mutta ihmisten mielestä on mukavampi kun ei tarvitse odottaa. H:gin metrojen viistohissifunikulaarien nopeudet ovat suunnilleen samat kuin liukuportailla. Usein joutuu odottamaan ensin hissin tulon toisesta päästä ja sitten menee sama aika kuin liukuportaissa, mikä voi tuntua ikävältä.
Jos asetetaan funikulaari ja bussin kiertäminen kampuksen kautta rinnan, funikulaari lienee selkeästi parempaa palvelua. Vuoroväli on ehkä 2–3 minuuttia kun bussille lienee luvassa 15 minuuttia. Hinnasta en osaa sanoa, mutta senhän saa selville selvittämällä, mitä Riina on blogissaan halunnut.
Antero