Kampusfunikulaari

Jos asetetaan funikulaari ja bussin kiertäminen kampuksen kautta rinnan, funikulaari lienee selkeästi parempaa palvelua. Vuoroväli on ehkä 2–3 minuuttia kun bussille lienee luvassa 15 minuuttia.
Tässä kyseisessä kampusfunikulaarissa on se ongelma, että todellisuudessa ihmiset eivät saavu tasaisin välein sen ala-asemalle, vaan silloin kun bussi tai raitiovaunu saapuu sinne. Jos bussista tai ratikasta purkautuu ulos 30 ihmistä menossa yliopistolle, niin kaikihan eivät mahdu funikulaariin, vaan ehkä 10 kerralla. Eli odotusta tulee.

t. Rainer
 
Niin se on alunperin ollut tarkoitus tehdä, mutta ongelma on siinä, että yliopisto on haluton rakentamaan sitä "Kumpulanporttia". Tuo nimi on muuten jo varattu ja yhden asunto-osakeyhtiön käytössä, joten yliopisto saa keksiä aikanaan uuden nimen tuolle kampusportilleen.
Tuota, tämä kuulostaa idioottimaiselta. Selitän:

Oletetaan, että tuo rakennus on jotain 2000 kerrosneliötä (?). Tämän rakentaminen maksaisi siis jotain viisi miljoonaa, sisältäen liukuportaat ja hissit talon läpi kampuksen mäelle. Jos tällainen väylä olisi olemassa, niin onko mitään syytä:

a) Ajaa tiedelinjaa mäelle. Tässä säästyy ensinnäkin katulämmityksen rakennuskustannus, sen vuotuiset käyttökustannukset ja pari minuuttia linjalta. Olisiko tuo jotain satatuhatta vuositasolla.

b) Rakentaa funikulaaria. Säästynee samoin jokunen satatuhatta.

Minusta tämä kuulostaa siltä, että kaupungin kannattaisi rakentaa tuo talo ihan omalla kustannuksella. Vuokratuottojen ja toisaalta rakennuskustannusten sekä säästettyjen muiden kulujen erotus lienee plussan puolella.
 
Minusta tämä kuulostaa siltä, että kaupungin kannattaisi rakentaa tuo talo ihan omalla kustannuksella. Vuokratuottojen ja toisaalta rakennuskustannusten sekä säästettyjen muiden kulujen erotus lienee plussan puolella.

Totta. Näin tuo asia hoituisi oikein näppärästi.
 
Hei,

valitettavasti pääsen vasta nyt kommentoimaan, kirjauduin tälle foorumille jo liki viikko sitten mutta tunnukseni aktivoitiin vasta eilen illalla.

Minä siis ehdotin Helsingin Vasemmistoliitolle tuota kampusfunikulaaria ja se sai kannatusta, joten teimme aiheesta kannarin.

Joku täällä kirjoitti, ettei funikulaarin kapasiteetti olisi riittävä. Funikulaari voi kuitenkin vetää kymmeniä ihmisiä, varmasti sen verran kuin mitä bussista kerralla purkautuu kampukselle jatkavia ihmisiä. Kaiken lisäksi osa ihmisistä kävelee mielellään, arkiliikuntaa arvostavia tervejalkaisia löytyy varmasti.

Kolin funikulaari vetää 25 ihmistä, testasin sitä reilu vuosi sitten. Myös Tukholmassa funikulaariratkaisut toimivat, ne syöttävät väkeä joukkoliikennepysäkeille (olen myös testannut).

Miksei Suomessa kannattaisi kokeilla jotakin uutta, mikä kaiken lisäksi jo toimii muualla?

Toki funikulaarin rakentaminen maksaa, mutta niin maksavat kaikki muutkin ratkaisut. Funikulaarin käyttö- ja huoltokustannukset ovat varmasti alhaiset, ja funikulaari lienee peräti ekologisin ratkaisu. Kolin funikulaari maksoi kymmenisen vuotta sitten noin kuusi miljoonaa markkaa eli noin miljoona euroa, ja sen nousu on pidempi ja jyrkempi kuin mitä olisi Kumpulan kampusfunikulaarin.
 
Tervetuloa, Riina! Ja kiitos, että selvensit asioita foorumilaisille.

Itse en ole pahemmin ehtinyt Tukholman funikulaareihin tutustua. Skansenin perinteinen sekä Skärholmenin hyvinkin moderni ja hissimäinen bergbana on tullut nähtyä. Tänään yritin Nybohovshissenin kyytiin, mutta tämä oli jämähtänyt toissapäivänä ja pysyy suljettuna ensi kuun alkuun saakka. Kiipesin kuitenkin mäen päälle verratakseni sitä Kumpulanmäkeen tai muihin helsinkiläisiin olosuhteisiin.

Nämä uuden ajan hissimäiset funikulaarit eivät todellakaan järkyttävän paljon eroa Helsingin metroasemiltakin tutuista vinohisseistä, eikä nykyaikana varmaan poikkea ylläpitokustannuksiltakaan paljon. Ajatuksessa on mielestäni hyvinkin paljon järkeä. Virastoissa jauhetaan hisseillä päivittäin edestakaisin, kun ei paria kerrosta jakseta kävellä. Ei siis voi pahemmin kustannuksillakaan perustella.

Onko Riinalla tai jollain muulla paljonkin enempi kokemusta näistä Tukholman värkeistä kuin minulla? Jos jokin kelpaa täällä, on se myös yleensä Helsingissä hyväksyttyä. Suurimmalla osalla foorumilaisistahan on varmaan kokemuksia näistä perinteisemmistä ratikkafunikulaareista. Itsekin olen maailmalla muutaman vanhanmallisen nähnyt, enkä aivan sellaista Helsinkiin toivoisi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Riinalla tai jollain muulla paljonkin enempi kokemusta näistä Tukholman värkeistä kuin minulla? Jos jokin kelpaa täällä, on se myös yleensä Helsingissä hyväksyttyä. Suurimmalla osalla foorumilaisistahan on varmaan kokemuksia näistä perinteisemmistä ratikkafunikulaareista. Itsekin olen maailmalla muutaman vanhanmallisen nähnyt, enkä aivan sellaista Helsinkiin toivoisi.
Oliko se nyt itse valtakunnantoimittaja Aimo Surakka itse vai kuka joka tapasi Iltalypsyssä kysyä asiaa mainitsematta että miten se on Ruotsissa hoidettu... Eli vakavasti, Tukholman esimerkki on aina kovaa valuuttaa.

Helsingissä ei noita funikulaareja muuten kuin metroissa ole kai sen takia, että kaupunki on aika tasainen, potentiaalisia paikkoja tulee Kumpulan lisäksi minulle mieleen lähinnä Kallio (olen yhden ihmisen vähemmistö jonka mielestä putki Hakaniemen metroasemalle Karhupuistosta olisi ihan oikeasti hyvä idea) ja ehkä Siltavuori Kruunuhaassa.

Eikös Kone tee sellaisia hissejä jotka kulkevat sekä vaakaan että pystysuuntaan? Periaatteessa noita voisi tehdä lyhyellä matkalla kai niinkin että sama hissi jatkaisi talon sisältä pysäkille tai asemalle.
 
(olen yhden ihmisen vähemmistö jonka mielestä putki Hakaniemen metroasemalle Karhupuistosta olisi ihan oikeasti hyvä idea)
Aiheesta poiketen: eikö metrorata kuitenkin kulje Karhupuiston päältä, joten miksi vetää putki Hakaniemeen asti, kun voidaan rakentaa Kallioon oma metroasema?
 
Niitä on useammallakin asemalla, ne on merkitty "hisseiksi". Linjaukset kulkevat vinosti ja vaadittava vastapaino kulkee omalla kapeammalla raiteella hissikorin leveämmän raiteen sisäpuolella. "Vastapainovaunu" kolistelee linjan puolivälissä matkustajakorin alitse.

Suomen eniten rautatiemäinen funikulaari on Tytyrin kaivoksessa. Rata on 1524 mm ja sen kautta on ajettu kaivokseen veturit ja vaunut. Tytyrin funikulaarissa on porrastettu puupenkkinen avomatkustajavaunu + vastapainovaunu.

Suomen rautatiemäisimmät funikulaarit löytyvät tukkipuolelta. Siellä näitä on ollut viisi kappaletta:

Pispalan uittotunneli (osa kiskoista ja kohtauspaikka vaunuineen löytyy edelleen)

Verla (osa kiskoista ja koneisto löytyy edelleen, suunniteltu veneenkuljetusta, parkkipaikka esteenä)

Voikoski (ei tietoa)

Voikkaa (ei tietoa)

Orraintaipale (ei tietoa nykytilasta)

Lisäksi Honkataipaleen kapearaiteisella on ollut jotain funikulaarin/vuoristorautatien piirteitä molempien päiden purkupaikoilla.

Henkilöliikennettä funikulaareilla Suomessa harjoitetaan mainitussa Tytyrissä sekä Kolin luontokeskuskuksessa parkkipaikan ja luontokeskuksen välillä.

Lisäksi Helsingin metrolla on nuo kuusi vinohissiä.

Suunnitellut/pohditut/esitetyt/mahdolliset:

Turun Kakolanmäki

Kouvolan (Kuusankosken) Sairaalanmäki

Tampereen Pispala

Viimeisin on nyt tuo Helsingin Kumpula.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheesta poiketen: eikö metrorata kuitenkin kulje Karhupuiston päältä, joten miksi vetää putki Hakaniemeen asti, kun voidaan rakentaa Kallioon oma metroasema?

Ei tarvitsisi edes uutta asemaa. Kurvin toisesta päästä kun tekisi portaat, ne nousisivat ylös jo aika lähellä Karhupuistoa, tarvitsisi vaan pienen pätkän maanalaista tunnelia jatkeeksi että osuisi ihan kohdalle.
 
Tästä Kallion asemasta puhuttiin joskus aiemmin tällä foorumilla. Oma Kallion metroasemasa olisi turkasen kallis ja hidastaisi koko metroa taas yhden pysähdyksen verran. Sörnäisten toisen sisäänkäynnin ongelma on vähän se ettei siitä ole oikein muuta hyötyä kuin käynti metroon, pääkulkusuunta Kalliosta on kuitenkin Hakaniemeen ja tuota reittiä pääsisi esim. Hakaniemeen Halliin kuivin jaloin.
 
Löytyi tuolta Kakolanmäen funikulaarin puolelta näköjään hintatietoja tuosta Skärholmens Bergbana-funikulaarista, joka nyt on aika lähellä Kumpulaan ja Kakolanmäelle esitettyjä funikulaareja.

Minusta tuo Tukholman Skärholmens Bergbana -tyyppinen funikulaari sopisi parhaiten Kakolanmäkeen, suunnilleen samanpituinen ratakin ja sama nousu. Sijoittaisin niin, että funikulaarin isoista maisemaikkunoista olisi suora näköala Wächterinkujan yli Förille ja Aurajoelle. Lisätietoa kustannuksista ym. tässä.

Kuusankosken Sairaalanmäen ja Tampereen Pispalan funikulaarit vastaisivat enempi Kolia.

Erohan näissä on se, että Skärholmens Bergbana kulkee maata pitkin, ja Koli kulkee paalujen varassa, jolloin maanrakennuskustannukset laskevat pelkkiin anturakuoppiin. Muistelen, että Skärholmens Bergbana kulkisi suoraviivaisesti, Kolillahan kulma vaihtelee ja siitä syystä Kolin funikulaarissa on se "haitari". Kuvia Kolin laitteesta löytyy mm. vaunut.org-palvelusta:
http://vaunut.org/kuvat/?paik=Koli, Lieksa
 
Takaisin
Ylös