Jokeri 2

Rata voidaan tehdä kartassa Hakuninmaan ja Paloheinän välille suunnilleen Ylipalontien jatkeena ja sitten puiston ja tonttien väliin Hakuninmaan puolella. Nurmetettuna rataa tuskin puistosta erottaa, eikä se tuo puistoon meteliä eikä loskaa.

Ei ikinä onnistu. Keskuspuisto on sen verran pyhä, ettei sinne mitään ratikkarataa varsinkaan näillä metsäosuuksilla tehdä. Ehkä voisi yrittää, jos tunnelia ei olisi teknisesti lainkaan mahdollista tehdä. Kustannussäästö ei ole mitenkään riittävä perustelu kajota Keskuspuistoon ainakaan tässä suuruusluokassa.

Hankesuunnitelman jälkeisessä tunnelin suunnittelussa tehtiin mitoitukset ratikan mukaan, kun viimeksi olin mukana. Tunnelista on tehty myös riskianalyysi. Bussi- tai ratikkalastillinen matkustajia lisää tietysti aina riskiä evakuoinnin suunnasta. Toisaalta onnettomuustapahtumien todennäköisyys laskee, kun yksiköitä on vähemmän. Lienee kaikille selvää, että autot + bussit on suurempi riski kuin pelkät bussit tai pelkät autot. More is more.

Keskustatunnelia ei bussiliikenne mihinkään tarvitse, joten sinne olisi minusta aika turhaa busseja myöskään itkeä. En kyllä tiedä voidaanko keskustatunnelilla ylipäänsä saavuttaa nykyisiä tiukkoja turvallisuusvaatimuksia.
 
Ongelma onkin se, että puistoalueen käyttäjät eivät katsele sitä ilmakuvasta, vaan ihan sieltä metsästä. Esim. hiihtolatuhan käytännössä tarvitsee kaikkiin risteyksiin raitiotien kanssa eritasoratkaisun, varsinkin kun puhutaan Helsingin merkittävimmästä maastohiihtoalueesta.
Totta, ja tunneli on tämä eritasoratkaisu. Risteyksiä on niin monta ettei silloissa olisi ideaa.
 
Mikähän linjan numeroksi mahtaa tulla? Koska tämä Jokeri "1" on 550. Luulisi tälle kakkosellekkin numero tulevan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta noista kolminumeroisista koodeista saisi jokerien kohdalla luopua kokonaan. Miksei näytössä ja kartassa voisi lukea "J1" ja "J2"?
 
Minusta noista kolminumeroisista koodeista saisi jokerien kohdalla luopua kokonaan. Miksei näytössä ja kartassa voisi lukea "J1" ja "J2"?
Tottumuskysymys. Ainakin omassa tuttavapiirissäni nykyinen Jokeri on nimenomaan "viisviisnolla" eikä "Jokeri", vaikka linja on kuinka brändätty. Ja toisaalta kolminumeroinen tunnus yhdistää sen selkeästi osaksi seudullista bussilinjastoa, mikä ei varmaankaan ole huono asia käytettävyyden kannalta. Nollaan loppuminen vielä korostaa runkolinjamaisuutta.

J-kirjain on joka tapauksessa Jouko-linjojen (eli palvelu- tai hienommin "kaupunginosalinjojen") käytössä, enkä usko, että sitä halutaan heti muuttaa, kun ne kovalla tohinalla esiteltiin vasta muutama vuosi sitten. Muutos voisi ehkä tapahtua Sitten Joskus™, jos metro ja lähijunat yhdistetään saman brändin alle ja luultavasti järjestellään linjatunnuksia enemmänkin. Tai ehkä, kun raide-Jokeri saadaan rakennettua.
 
Paloheinäntunneliin pääsee tutustumaan kävellen huomenna Sunnuntaina. Kävelemään pääsee tunnelin kummastakin päästä klo 15.00-17.30 välisenä aikana.
 
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

560:n päreet näyttävät olevan tuplakorkuisia ja runkovärisiä, mutta muuten tavallisia. Ei tule siis "jokeripysäkkejä" sille?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

560:n päreet näyttävät olevan tuplakorkuisia ja runkovärisiä, mutta muuten tavallisia. Ei tule siis "jokeripysäkkejä" sille?

Kyllä ne Jokeripysäkkejä on, sellaisia tänne on ainakin rakenneltu, eikä se pysähdy jokaisella pysäkillä....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Kyllä ne Jokeripysäkkejä on, sellaisia tänne on ainakin rakenneltu, eikä se pysähdy jokaisella pysäkillä....

Malmilla on ainakin ihan helsinkiläistä "normipysäkkityyppiä", siis tummanvihreitä JCDecauxin Abribus-pysäkkikatoksia.
 
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Malmilla on ainakin ihan helsinkiläistä "normipysäkkityyppiä", siis tummanvihreitä JCDecauxin Abribus-pysäkkikatoksia.

Lisäksi esimerkiksi Paloheinän uudelle joukkoliikenneväylälle rakennetaan parhaillaan perinteisiä vihreitä pysäkkejä linjalle 560.
 
Takaisin
Ylös