Jokeri 2

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,398
Jokeri kakkosesta kerrotaan lyhyesti täällä. Valmistuessaan se loisi yhteyden Vuosaaresta Malmin ja Myyrmäen kautta Matinkylään.
 
Millaisessakohan muodossa(bussi, pikaraitiotie ym.) tuo linja on suunniteltu kulkemaan? Sivun ajoajaksi tulisi sellaiset 90-120min, joten vaihtoehdolla "bussi", autotarve nousisi ruuhka-aikana yli 40:een. Bussilla liikennöimisessä ajoaika voi vaihdella ruuhka-aikona puolin ja toisin, joten aikataulussa pysyminen on erittäin vaikeaa. Tuossa suunnitelmassa luultavasti 510 lakkautetaan, koska eikö potentiaalisin reitti JOKERI-2:lle olisi Matinkylä - Tapiola - (Otaniemi) - Leppävaara - Hämevaara - Myyrmäki jne.
 
TV2:n Alueuutisissa suunnittelujohtaja Vepsäläinen (HKL-Suy) mainitsi, että kakkos-Jokeri voisi mennä yhtenä vaihtoehtona Kehä II:ta osuudella Matinkylä - Myyrmäki. Helsingin itäosissa linjaus söisi nykyisen sisäisen linjan h78 täysin.
 
Rattivaunu sanoi:
TV2:n Alueuutisissa suunnittelujohtaja Vepsäläinen (HKL-Suy) mainitsi, että kakkos-Jokeri voisi mennä yhtenä vaihtoehtona Kehä II:ta osuudella Matinkylä - Myyrmäki.
Minä koen, että osuus Myyrmäestä Espooseen päin tulisi toteuttaa useammalla kuin yhdella linjalla. Itse Jokeri II voisi jatkaa linjan 510 reittiä Leppävaaraan ja päättyä sinne. Saataisiin linjaa vähän lyhyemmäksi ja ehkä helpommaksi toteuttaa. Myyrmäestä Matinkylän ja Espoon keskuksen suuntaan ajettaisiin sitten omia linjojaan.

Nämä linjat sekä Jokeri II pitäisi toki olla tahdistettu keskenään, jotta vaihtaminen linjalta toiselle onnistuisi. Tietysti linjojen reitit ja päätepisteet ovat runsaan optimoinnin takana, jotta kierrosajat ja vuorovälit saadaan toisillaan jaollisiksi.
 
Niin, mikäs tulee olemaan Kehä II:n pääpiste. Joskus oli kai suunnitteilla jatkaa kehätie jopa Lahdenväylälle asti, joka tietysti olisi JOKERI-2:n kannalta parempi, mutta nyttemmin tie on kai entistä varmemmin päättymässä Hämeenlinnanväylälle. Mikäli Kehä II ei jatku Lahdenväylälle saakka joutuu JOKERI-2 kulkemaan Ylästön kautta, ja varmaan linjoille 51, 55 tapahtuu joitain muutoksia. Tätä tiehanketta kyllä pitäisi edistää, koska se valmistuessaan myös vähentää oleellisesti Kehä I:n liikennettä.
 
JT sanoi:
Niin, mikäs tulee olemaan Kehä II:n pääpiste. Joskus oli kai suunnitteilla jatkaa kehätie jopa Lahdenväylälle asti, joka tietysti olisi JOKERI-2:n kannalta parempi, mutta nyttemmin tie on kai entistä varmemmin päättymässä Hämeenlinnanväylälle. Mikäli Kehä II ei jatku Lahdenväylälle saakka joutuu JOKERI-2 kulkemaan Ylästön kautta, ja varmaan linjoille 51, 55 tapahtuu joitain muutoksia. Tätä tiehanketta kyllä pitäisi edistää, koska se valmistuessaan myös vähentää oleellisesti Kehä I:n liikennettä.
Jos katsoit YLEn Alueuutisten lähetyksen, saatoit havaita, että kakkos-Jokerille tehdään (jos "hyvin" käy) noin kilometrin pituinen tunneli Paloheinän pohjoispuolelle. Suunnittelujohtaja antoi jonkunmoisen kustannusarvionkin moiselle. Hän näytti myös kartalta linjausta. Hakuninmaa näytti olevan linjauksessa mukana monen muun paikan ohella. Kaikenkaikkiaan Jokeri 2 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta hankkeelta, vaikkakin herättänee monenlaisia intohimoja sekä harrastusrintamilla että niiden ulkopuolella.
 
Ei kehäteitä busseille - ei busseja kehäteille

JT sanoi:
Niin, mikäs tulee olemaan Kehä II:n pääpiste. Joskus oli kai suunnitteilla jatkaa kehätie jopa Lahdenväylälle asti, joka tietysti olisi JOKERI-2:n kannalta parempi, mutta nyttemmin tie on kai entistä varmemmin päättymässä Hämeenlinnanväylälle.
Joskus olen nähnyt luonnoksia Jokeri 2:sta, ja ne olivat ihan oikean suuntaisia: linja kulkee läpi rakennettujen alueiden, ei kierrä niitä seudullisella moottorikadulla kaukana kaikesta.

Jos bussi pannaan Espoossa Kehä II:lle, niin ketähän se siellä keskellä ei mitään palvelee? Bussia ei pidä ajattaa motarilla kuin silloin, kun linja palvelee selkeästi päätepisteitään, kuten esikaupungin ja keskustan välinen linja. Kehälinjat eivät ole tällaisia, vaan ne palvelevat matkoja linjan VARRELLA sijaitsevien lähtö- ja kohdepisteiden välillä. Näin toimii jo 550.

Kehä 2:n jatkaminen vähentää ilman muuta Kehä 1:lle suuntautuvaa autoliikennettä ja helpottaa siten henkilöauton käyttöä seudulla. Juuri siksi sitä ei pidä rakentaa, vaan toimivaa joukkoliikenteen verkkoa.

Atnero
 
Re: Ei kehäteitä busseille - ei busseja kehäteille

Antero Alku sanoi:
Jos bussi pannaan Espoossa Kehä II:lle, niin ketähän se siellä keskellä ei mitään palvelee? Bussia ei pidä ajattaa motarilla kuin silloin, kun linja palvelee selkeästi päätepisteitään, kuten esikaupungin ja keskustan välinen linja. Kehälinjat eivät ole tällaisia, vaan ne palvelevat matkoja linjan VARRELLA sijaitsevien lähtö- ja kohdepisteiden välillä. Näin toimii jo 550.
Eikös Kehä II:n varteen Suurpeltoon ole suunnitteilla uusi kohtuullisen iso asuinalue, mutta muuten on sitten aika "tyhjää" Turuntielle saakka. Jos Kehä II:sta todella jatketaan, mielestäni JOKERI-2:n ei tulisi liikennöidä siinä, koska tien linjauksen kohdilla ei ole kuin muutama omakotitalo, ellei Rastaala - Hämevaara väliin sitten rakennetta JOKERIA ajatellen uusia pientaloalueita.

Muuten linja varmaan kulkisi ..Viherlaakso - Lähderanta - Jupperi - Rajatorppa - Myyrmäki jne. Tässä tapuksessa linja 530 juoduttaisiin supistamaan Lähderannan liepeille ja Espoon Keskuksesta Martinlaaksoon joutuisi käyttämään kolmea eri linjaa, joka olisi tietysti aikamoinen heikennys.

Myyrmäestä Paloheinään jos tosiaan on suunnitteilla joukkoliikennekatu olisi hyvä keskittää uusia asuinalueita sinne päin, jotta JOKERI olisi enemmän kannattava.

Paloheinä - Malmi välille varmaan tulee rakentaa samantapainen joukkoliikenneväylä kuin 550:lla Lahdenväylän ja Vantaanjoen kohdalla. Eli JOKERI-2:lle se tulisi rakentaa linjan 64 päätteen liepeiltä Vantaanjoen yli Pukinmäenkaarelle.

Antero Alku sanoi:
Kehä 2:n jatkaminen vähentää ilman muuta Kehä 1:lle suuntautuvaa autoliikennettä ja helpottaa siten henkilöauton käyttöä seudulla. Juuri siksi sitä ei pidä rakentaa, vaan toimivaa joukkoliikenteen verkkoa.
Taidat olla oikeassa :wink:

JT
 
Olipa taas taattua HS-laatua. Hesari kirjoittaa: " Helsingin joukkoliikennelautakunta päätti torstaina kymmenen miljoonan euron myöntämisestä Jokeri II:n rakentamiseksi." No, tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Jlk ei tuollaisia rahoja myönnä, vaan valtuusto. Eikä tässä vaiheessa valtuustokaan myönnä mitään rahoja jotakin sellaista varten, joka halutaan rakentaa vuonna 2010. Nyt taitaa toimittajalla olla sitä samaa Jokeri-huumaa, josta HKL kritisoi kaavoittajia 1990-luvulla, kun jokeri haluttiin mukaan yleiskaavaan.

Jlk on yksinkertaisesti hyväksynyt osaltaan kh:lle lähetettäväksi HKL:n talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen vuosiksi 2007 - 2009, ja siihen kuuluu myös investointisuunnitelma, joka kattaa vuodet 2007-2011. Tuo suunnitelma ehtii muuttua vielä moneen kertaan. Siellä ei muuten taida olla mitään varauksia Jätkäsaaren ratikkaa varten, vaikka HKL on virallisestikin todennut, että liikenteen pitäisi alkaa vuonna 2012 ja jo tänä syksynä pitäisi tehdä päätöksiä asian tiimoilta.

Kun tuo perusjokeri nyt ensin lähtee kunnolla käyntiin ja nähdään, löytävätkö matkustajat loputtomien kolminumeroisten bussilinjojen suosta myös 550:n, niin sen menestyksestä riippuen sitten päätettäneen aikanaan kakkosjokerista. 550:lle odotetaan 18 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Kyllähän poikittaisliikenteessä olisi paljon tehtävää, siinä mielessä tuo kakkosjokeri on varmaan ihan hyvä hanke.
 
339-DF sanoi:
Olipa taas taattua HS-laatua. Hesari kirjoittaa: " Helsingin joukkoliikennelautakunta päätti torstaina kymmenen miljoonan euron myöntämisestä Jokeri II:n rakentamiseksi."

Helsingin kaupunginhallitus on nyt ilmoittanyt YTV:lle, että sen mielestä Jokeri II:n rakentaminen olisi kiireellinen hanke. Linja kulkisi aamun Metro-lehden mukaan Vuosaaresta Malmin ja Myyrmäen kautta Leppävaaraan. Minkä linjojen pohjalle tämä uusi Jokeri rakennettaisiin? Voisin kuvitella, että itäpuolella kaupunkia 78 on sen perusta. Länsipuolella joku 500-sarjalainen, joka menee Myyrmäen suunnasta Leppävaaraan tai Westendinasemalle. Suurin muutos tulisikin ilmeisesti Malmin ja Myyrmäen välisiin yhteyksiin, jos välille rakennetaan vain joukkoliikenteen käytössä oleva tunneli Keskuspuiston ali. Tällä hetkellähän näiden kahden suuren keskuksen välillä ei ole suoraa linjaa.
 
kemkim sanoi:
Minkä linjojen pohjalle tämä uusi Jokeri rakennettaisiin? Länsipuolella joku 500-sarjalainen, joka menee Myyrmäen suunnasta Leppävaaraan tai Westendinasemalle.
Eli käytännössä 510 (Vantaankoski-Myyrmäki-Leppävaara-Westendinasema, tai 510B Myyrmäki-Leppävaara.
 
Helsingin Sanomat 26.11. sanoi:
HKL on kaavailemassa uutta Jokeri 2 -bussilinjaa Vuosaaresta Myyrmäkeen. Se alkaisi kulkea vuonna 2011. Paloheinän ja tulevan Kuninkaantammen kaupunginosan välillä bussien pitäisi kulkea tunnelissa reilun kilometrin verran Keskuspuiston ali. Tunnelille on rakennettava varauloskäynti jossain muodossa.

"Selvityksemme mukaan edullisin vaihtoehto olisi rakentaa bussitunnelin rinnalle toinen, kapeampi tunneli. Se voisi hyvin olla hiihtoputki, jonka itäinen sisääntuloaukko olisi Paloheinän hiihtokeskuksen kohdalla", HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Rauramon mukaan hiihtoputki olisi 1,7–1,9 kilometriä pitkä ja siihen saataisiin jonkin verran tasoeroja. Leveyttä hiihtoputkella olisi yhdeksän metriä.

HKL on laskenut Jokeritunnelin hinnaksi 25 miljoonaa euroa.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+Keskuspuiston+alle+hiihtoputki/1135232101617
Sinänsä tervehdin poikittaisliikenteen kehittämistä ilolla, hiihtoputkista en ole mitään mieltä, ei ole mun juttu. Mutta pari asiaa tässä ihmetyttää:

Valtuusto haluaa mahdollisimman pian ykkösjokerin raiteille, ja suurin piirtein kaikki asiaan sotkeutuneet ovat sitä mieltä, että oli virhe tehdä se alunperin ilman raiteita. Nyt rakennetaan sitten kakkosjokerille 25 miljoonan euron bussitunnelia, kun sama asia hoituisi kymmenesosalla kustannuksista nurmetetulle radalla. Ja toisaalta Malmille on suuniteltu ratikkaa, ja jonkinlainen kevytraideverkko Itä-Helsinkiin on muotoutumassa. Haluaisin nähdä ainakin jonkinlaisen ehdotuksen siitä millainen kakkosjokeri olisi raideversiona ja mitä se maksaisi.

Semmoinen pieni yksityiskohta, että tuota kakkosjokeria on kai ajateltu syöttöliikenteeksi Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Ei sinänsä hölmömpi ajatus, Myyrmäki on alueen luonnollinen keskus. Mutta kun siinä on se vyöhykeraja.
 
Nyt rakennetaan sitten kakkosjokerille 25 miljoonan euron bussitunnelia, kun sama asia hoituisi kymmenesosalla kustannuksista nurmetetulle radalla.
Tai vielä halvemmalla vetämällä vaan asfalttia keskuspuiston halki. Mutta keskuspuistoon ei vaan saa maan päälle tehdä yhtään mitään.

Semmoinen pieni yksityiskohta, että tuota kakkosjokeria on kai ajateltu syöttöliikenteeksi Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Ei sinänsä hölmömpi ajatus, Myyrmäki on alueen luonnollinen keskus. Mutta kun siinä on se vyöhykeraja.

Jos on menossa Vantaalle, niin pitäähän se vyöhykeraja jossakin ylittää. En ole nähnyt missään sellaista vaihtoehtoa, että Kuninkaantammen yhteydet Helsinkiin hoidettaisiin Myyrmäen kautta. Helsinkiin päin yhteydet hoituvat Suvuntietä käyttävillä busseilla ja tuota Jokeri II:n tunnelia pitkin tulevalla 66:lla.
 
Tai vielä halvemmalla vetämällä vaan asfalttia keskuspuiston halki. Mutta keskuspuistoon ei vaan saa maan päälle tehdä yhtään mitään.
Kommentoin sillä oletuksella, että nurmetun radan voi viedä puiston läpi mutta asvaltoitua bussiväylää ei. Asia on kimurantti. Heitin pallon asianharrastajille Keskuspuistoblogissa: http://keskuspuisto.blogspot.com/2007/11/hiihtoputki-ja-joukkoliikennetunneli.html#links

Jos on menossa Vantaalle, niin pitäähän se vyöhykeraja jossakin ylittää. En ole nähnyt missään sellaista vaihtoehtoa, että Kuninkaantammen yhteydet Helsinkiin hoidettaisiin Myyrmäen kautta. Helsinkiin päin yhteydet hoituvat Suvuntietä käyttävillä busseilla ja tuota Jokeri II:n tunnelia pitkin tulevalla 66:lla.
OK, kuvittelin että tuo Kuninkaantammi on tarkoitus tehdä liitynnän varaan. Suora yhteys on toki parempi.
 
Takaisin
Ylös