Jokeri 2

Siis ajateltu vuoroväli olisi 5 min. Eikös tuo tarkoita että linja kannattaisi samoin tein rakentaa raitiotieksi? Kun linjan perustamiseksi katsotaan tarvittavan noin paljon rakentamista, muun muassa tunneli, niin raideversio valmistuisi varmaan melkein samassa aikataulussa kuin bussivaihtoehtokin. Säästyisi rahaa tällä tavalla kun ei tarvitsisi kahteen kertaan rakentaa samaa linjaa.
 
Jokeri 2 sai Helsingin talousarviossa rahat, ensi vuodeksi 14 milliä!. Rakentaminen alkaa siis ensi vuonna!

s.375

Joukkoliikenteen seudullinen poikittaisyhteys Jokeri 2 (Vuosaari - Myyrmäki) toteutetaan vuosina 2010–2012. Yhteyteen sisältyvän keskuspuiston alittavan tunneliyhteyden rakentaminen käynnistyy syksyllä 2010.

Siitä eteenpäin on sitten enemmänkin selitystä. Bussireittien rakentaminen näköjään onnistuu, mutta Raide-Jokerille (siis sille ykköselle) ei ole varattu rahaa ollenkaan, vaikka sen rakentaminen heti kärkeen todetaan prioriteetiksi.
 
Tämän linkin http://www.hel.fi/static/public/hel...98621A83DC5B/kontulakesk-hav-luonnos-kslk.pdf takaa löytyvä havainnekuva taitaa olla ensimmäinen, jossa on esitetty Jokeri 2 ratikkalinjana.

Kuvassa on Kontulan ostoskeskuksen ympäristön asemakaavan muutos, ja kuvaan on sijoitettu Kontulankaarelle ja Kontulantielle raitiotien rata sekä pysäkki Kontulankaaren eteläpäähän, ostarin kohdalle.

Kuva ja kaavamuutos on ollut lautakunnassa jo syyskuussa 2009.
 
Tiesittekö että Jokeri 2 jatko Espoon suuntaan edellyttää Kehä II? No en minäkään mutta niin HSL kertoo.:)
HSL lausuntoluonnos Kehä II sanoi:
Kehä II:n rakentaminen on edellytyksenä Jokeri 2 -poikittaisyhteyden perustamiselle Myyrmäestä lännen suuntaan.
Tunnelimotarissa on joukkoliikenneyhteytenä tietyt haasteet.
HSL lausuntoluonnos Kehä II sanoi:
Kehä II on moottoritiemäinen väylä, jossa on pitkiä tunneliosuuksia. Tällaisen väylän kytkeminen ympäröivään maankäyttöön on haasteellista, koska esimerkiksi kävelyetäisyydet pysäkeille voivat muodostua pitkiksi.
Tosin ei ole ihan pakko mennä tunnelissa:
HSL lausuntoluonnos Kehä II sanoi:
Poikittaisten joukkoliikenneyhteyksien kehittämisen kannalta katumainen vaihtoehto olisi riittävä.
http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2010240-8.HTM

Ja taustaksi sen verran että Kehä II jatko Turunväylä - Hämeenlinnanväylä maksaisi ainakin 600 miljoonaa.
 
Ja taustaksi sen verran että Kehä II jatko Turunväylä - Hämeenlinnanväylä maksaisi ainakin 600 miljoonaa.

Ei se katuna niin paljon maksaisi. Tunnelit, sillat ja rampit nostavat hintaa.

Mielestäni tuo kehä kahden jatko pitäisi rakentaa, mutta nimenomaan katuna ja maankäyttöhankkeena, ei liikenneväylänä. Maastokäytävä on sen verran ahdas, että jos rakennetaan moottoritietä, niin rahaa ei tule mistään mutta sitä kuluu asfaltin lisäksi meluvalleihin. Jos taas rakennetaan katua, niin hanke on mahdollista rahoittaa maata kaavoittamalla ja myymällä (sikäli kun omaa).

Samallahan sitä vetäisi kiskot Myyrmäestä Matinkylän suuntaan. Maankäytön kannalta pitäisi tulla Karamalmin ja Suurpellon kautta, Leppävaarassa ei ole mitään järkeä.
 
Ei se katuna niin paljon maksaisi. Tunnelit, sillat ja rampit nostavat hintaa.

Mielestäni tuo kehä kahden jatko pitäisi rakentaa, mutta nimenomaan katuna ja maankäyttöhankkeena, ei liikenneväylänä. Maastokäytävä on sen verran ahdas, että jos rakennetaan moottoritietä, niin rahaa ei tule mistään mutta sitä kuluu asfaltin lisäksi meluvalleihin. Jos taas rakennetaan katua, niin hanke on mahdollista rahoittaa maata kaavoittamalla ja myymällä (sikäli kun omaa).

Karakalliossa taitaisi tulla vähän sanomista, jos ulkoilukallio leikattaisiin kahtia uutta katua varten, ja Hämevaarassa tielinjauksella taitaa olla pientaloalue.

Mutta joo, kyllä tuosta silti voisi tehdä paljon halvemman, jos tavoite olisi tehdä paikallinen kokoojakatu, eikä moottoritietä seudulliseen liikenneverkkoon uudeksi pääväyläksi. Sitten pitäisi vaan hyväksyä se, että ympäriinsä ajavien autojen määrää ei voida kasvattaa rajatta. Luulen, että tämän hyväksyminen on kyllä tulossa vielä väistämättä eteen, kun tieliikennehankkeiden hinnat alkavat olla ihan absurdeja.
 
Paloheinän tunnelin hankesuunnitelmasta osui silmään seuraavaa:

Tunnelin hankesuunnitelma sanoi:
On kuitenkin mahdollista, että jostain syystä joukkoliikenteen kysyntä kasvaa huomattavasti ennustettua enemmän. Tällöin voisi tulla perustelluksi tunnelia käyttävän linjan muuttaminen raitiolinjaksi. Toisaalta on myös mahdollista, että esimerkiksi ilmastonmuutoksesta tai ilmanlaatukysymyksistä johtuen tunnelin kautta haluttaisiin liikennöidä sähkökäyttöisiä johdinautoja.

Tunnelin mitoitus ei korkeuden osalta mahdollista raitiovaunujen tai johdinautojen liikennöintiä ilman kehittämistoimenpiteitä. Johdinautojen edellyttämä tila on mahdollista järjestää tunneliin kevyin toimenpitein. Myöskään raitioliikenteen edellyttämät toimenpiteet eivät ole mittaluokaltaan niin järeitä, etteikö niitä tarvittaessa voitaisi tehdä jälkikäteen. Raitioliikenne tunnelissa edellyttäisi tunnelin pohjan louhintaa 30 cm alemmas ja katosta 50 cm lisälouhintaa. Raitioliikenteeseen varautuminen heti tunnelin rakentamisvaiheessa lisäisi kustannuksia 1,5 milj. eurolla eikä sitä ole tarkoituksenmukaista tehdä, sillä matkustajamäärät eivät edellytä raitioliikennettä tunnelissa ainakaan useaan kymmeneen vuoteen.

Vaikuttaa minusta etäisesti pöljältä säästöltä, varsinkin Jokeri I:n tiedossa olevan matkustajamäärien kehityksen valossa. Ainakin trollikaksi muuttaminen olisi selvästi helpompaa, jos tunneliin itseensä ei tarvitsisi puuttua. Raitiotien tekemisen yhteydessä tietysti tulisi rakennustöitä joka tapauksessa. Uutistietojen mukaan tunnelia ollaan nyt "suunnittelemassa" ja kustannusarviokin on noussut vuoden 2008 summasta 28 miljoonaa 33:een, joten ehkä suunnitelmaakin on rukattu.
 
Takaisin
Ylös