Jokeri 2

Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Lisäksi esimerkiksi Paloheinän uudelle joukkoliikenneväylälle rakennetaan parhaillaan perinteisiä vihreitä pysäkkejä linjalle 560.

Siniset pysäkkikatokset olivat vanhan Jokeri-brändin aikaisia. Uusi runkolinjabrändi edellyttäisi oransseja katoksia, mutta kaupunkikuvasta vastaavat eivät ole sellaisista ihastuneita.
 
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Siniset pysäkkikatokset olivat vanhan Jokeri-brändin aikaisia. Uusi runkolinjabrändi edellyttäisi oransseja katoksia, mutta kaupunkikuvasta vastaavat eivät ole sellaisista ihastuneita.

No ymmärrän kyllä ihastuksen puutteen, jos ajatuksena on ollut koko-oranssit katokset. Mutta kyllä kait brändivärin voisi tuoda vähän diskreetimmin, kuten vaikka metroasemilla, joissa oranssia ei loppujen lopuksi ole paljoakaan. Miten olisi vaikka maalata katoksen pylväisiin 10 cm paksu oranssi raita tai oranssi raita katoksen laseihin, jossa voisi olla myös kirjoitettuna "Jokeri 2." Tai vaikka valkoinen raita oransseilla reunaraidoille ja oranssilla tekstillä. Tai infopylvääseen oranssi reunus jokaiseen särmään (ja pylvään väri valkoinen?) Varmasti löytyy tapoja tuoda oranssi väri standardikatokseen ilman että siitä tulee liian räikeä.

Ainakin sopisi käyttää jokerilijojen isompia katoksia infopylväineen tavallisen katoksen sijaan.

Väritys on onneksi helppo korjata jälkikäteenkin.
 
Pysäkkien värityksessä kävi jonkin sortin viestintävirhe kaupunkikuvaneuvottelukunnassa. Alun perin oli tarkoitus, että vihreään pysäkkikatokseen perustuvat runkolinjapysäkit (siis 560:n pysäkit) saisivat oranssiksi teipatun otsalaudan. Tästä oli asiasta vastaavan arkkitehdin kanssa neuvoteltu ja tämä todettu riittävän diskreetiksi tavaksi erottaa runkolinjapysäkit.

Kuitenkin kun asiasta ruvettiin päättämään, niin riittävän monta arkkitehtia samassa pöydässä päätyivätkin ihan viime metreillä siihen, että oranssi otsalauta on liian räikeä.

Tieto päätöksestä tuli meille niin myöhään, että muita korvaavia ratkaisuja ei ehditty enää suunnitelmaan. Asiaan on kuitenkin tarkoitus palata viimeistään sitten, kun pysäkkikatoksien nykyinen sopimuskausi päättyy parin vuoden kuluttua.
 
Pysäkkien värityksessä kävi jonkin sortin viestintävirhe kaupunkikuvaneuvottelukunnassa. Alun perin oli tarkoitus, että vihreään pysäkkikatokseen perustuvat runkolinjapysäkit (siis 560:n pysäkit) saisivat oranssiksi teipatun otsalaudan. Tästä oli asiasta vastaavan arkkitehdin kanssa neuvoteltu ja tämä todettu riittävän diskreetiksi tavaksi erottaa runkolinjapysäkit.

Kuitenkin kun asiasta ruvettiin päättämään, niin riittävän monta arkkitehtia samassa pöydässä päätyivätkin ihan viime metreillä siihen, että oranssi otsalauta on liian räikeä.

Tieto päätöksestä tuli meille niin myöhään, että muita korvaavia ratkaisuja ei ehditty enää suunnitelmaan. Asiaan on kuitenkin tarkoitus palata viimeistään sitten, kun pysäkkikatoksien nykyinen sopimuskausi päättyy parin vuoden kuluttua.

Väritystä tärkeämpi olisi minusta koko pysäkkikatosmalli kokonaan ainakin bussien runkolinjojen, vilkkaiden vaihtopysäkkien ja ratikkapysäkkien osalta ainakin säteittäisten pääkatujen varrella olevat pysäkit. Asettaisin itse seuraavanlaisia ehtoja näille uusille pysäkkikatoksille:
* Ei etutolppia - Hankaloittavat liikkumista pysäkillä
* Katokset nykyistä korkeampia - Avaruuden tuntua katoksen alle
* Moduulaarinen rakenne tai ainakin selkeästi nykyistä pidempi malli - Erityisesti ratikkapysäkeille nykyiset katokset ovat aivan liian lyhyitä, ohjaavat tarpeettomasti pysäkiltä kyytiin nousevia käyttämään vain 1-2 ovea.
* Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös pelkkä tolppa + penkki - Kaikki pysäkit eivät tarvitse katosta vähäisen nousijamäärän tai muun syyn takia, mutta penkki olisi mukava ja halpa lisäpalvelu.
* Isommissa terminaaleissa ja nykyisistä ratikkapysäkeistä ainakin Hakaniemessä saisi olla koko pysäkkialuekin katettu.

Ylläpito voi halutessaan siirtää tämän katoskeskustelun sopivampaan viestiketjuun.
 
Arkkitehtilautakunnalta on varmaankin kysytty hyväksyntä myös muustakin tieliikenteen opastekirjosta? Ovatko räikeät heijastinvalkoiset ja siniset, jopa vihreät kyltit Helsingin kaupunginkuvan mukaisia? Ne vilkkuvat erittäin häiritsevästi kun auto ajaa kuoppaan kaukana.

Vai onko autoilijan oikeus nähdä kyltit tärkeämpi kuin bussimatkustajan oikeus nähdä pysäkit?
 
Arkkitehtilautakunnalta on varmaankin kysytty hyväksyntä myös muustakin tieliikenteen opastekirjosta? Ovatko räikeät heijastinvalkoiset ja siniset, jopa vihreät kyltit Helsingin kaupunginkuvan mukaisia? Ne vilkkuvat erittäin häiritsevästi kun auto ajaa kuoppaan kaukana.

Vai onko autoilijan oikeus nähdä kyltit tärkeämpi kuin bussimatkustajan oikeus nähdä pysäkit?

Kaupunkikuva-arkkitehdeille olisi kyllä kelvannut siniset Jokeri-pysäkit, mutta HSL:n nykyiseen oranssiin runkobussibrändiin nämä eivät enää sovi.
 
Väritystä tärkeämpi olisi minusta koko pysäkkikatosmalli kokonaan ainakin bussien runkolinjojen, vilkkaiden vaihtopysäkkien ja ratikkapysäkkien osalta ainakin säteittäisten pääkatujen varrella olevat pysäkit. Asettaisin itse seuraavanlaisia ehtoja näille uusille pysäkkikatoksille:
* Ei etutolppia - Hankaloittavat liikkumista pysäkillä
* Katokset nykyistä korkeampia - Avaruuden tuntua katoksen alle
* Moduulaarinen rakenne tai ainakin selkeästi nykyistä pidempi malli - Erityisesti ratikkapysäkeille nykyiset katokset ovat aivan liian lyhyitä, ohjaavat tarpeettomasti pysäkiltä kyytiin nousevia käyttämään vain 1-2 ovea.
* Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös pelkkä tolppa + penkki - Kaikki pysäkit eivät tarvitse katosta vähäisen nousijamäärän tai muun syyn takia, mutta penkki olisi mukava ja halpa lisäpalvelu.
* Isommissa terminaaleissa ja nykyisistä ratikkapysäkeistä ainakin Hakaniemessä saisi olla koko pysäkkialuekin katettu.

Ylläpito voi halutessaan siirtää tämän katoskeskustelun sopivampaan viestiketjuun.

Jatkan tästä vaikka meneekin vähän aiheen ulkopuolelle:

HKL:n viime vuosikymmenellä teettämän "korkeatasoiset pysäkit" -selvityksen pohjalta lähdettiin aikoinaan kehittelemään juuri kuvailemasi kaltaista pysäkkimallia.

Homma kuitenkin erinäisistä syistä (mm. WDC 2012) johtuen karkasi vähän toisille linjoille ja lopputulos oli sinänsä hieno ja komea Stefan Lindforsin pysäkkikatosmalli. Se olisi kyllä laajennettavissa ja modulaarinen, mutta muotoilu ei ole kaupunkikuvallisesti soveltuva laajempaan käyttöön.
 
Kaupunkikuva-arkkitehdeille olisi kyllä kelvannut siniset Jokeri-pysäkit, mutta HSL:n nykyiseen oranssiin runkobussibrändiin nämä eivät enää sovi.

Olisi ollut kaukonäköistä suunnitella runkobussibrändi yhdessä arkkitehtien kanssa niin, että sekä bussit että pysäkit olisi voitu suunnitella ja hyväksyttää kokonaisuutena. Toisaalta – voisiko runkobussipysäkki olla katoksen ja pysäkkikilven osalta ihan tavallinen mutta lisäksi olisi korkea oranssi pylväs, toisaalta sukua nykyisten jokeripysäkkien pylväille mutta toisaalta vähän samankaltainen kuin ne metroasemien korkeat tolpat, joiden yläpäässä on oranssilla pohjalla M?

Väritystä tärkeämpi olisi minusta koko pysäkkikatosmalli kokonaan

Kannatan ajatuksiasi lämpimästi. Nykyisistä katoksista on pahimmillaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Monet pysäkit ovat jo muutenkin liian kapeita, mutta katoksen tolpat tekevät korokkeesta ahtaan, mikä pidentää pysäkkiaikoja, kun ihmiset eivät mahdu liikkumaan. Yhden katoksen alle ei myöskään kovin monta ihmistä mahdu seisomaan, kun ollaan totuttu olemaan niin kaukana toisistaan. Sinne kun änkeät sateella kuudenneksi seisoskelijaksi, niin kovasti muut tuhahtelevat kun joutuvat tekemään tilaa ja seisomaan ahtaasti. Taitaa moni jättää tunkematta?

Sinänsä katokset ovat vähäeleisyydessään onnistuneen näköisiä.
 
Toisaalta – voisiko runkobussipysäkki olla katoksen ja pysäkkikilven osalta ihan tavallinen mutta lisäksi olisi korkea oranssi pylväs, toisaalta sukua nykyisten jokeripysäkkien pylväille mutta toisaalta vähän samankaltainen kuin ne metroasemien korkeat tolpat, joiden yläpäässä on oranssilla pohjalla M?.

Juuei tällainen oli mm. itselläni mielessä ja sitä on kyllä suunniteltu, mutta sitä ei ehditty enää alkukesästä edistämään. Saattaa olla, että tähän päästään palaamaan jo heti syksyllä.

Oman mausteensa asiaan tuo se, että katokset eivät ole Helsingin (HKL:n) omaisuutta, vaan katossopimuksesta vastaavan toimittajan, ja siten kaikki muutokset kiertävät katoksen omistajan kautta.

Runkolinjan pysäkeille on kuitenkin erotuksena muista pysäkeistä asennettu ylimääräiset aikataulukaapit, joissa on nimenomaan runkolinjan liikennöintiin liittyvää matkustajainformaatiota. Lisäksi runkolinjan tärkeimmille vaihtopysäkeille (mm. metroasemat ja rautatieasemat) tulee sähköisiä näyttöjä.
 
Kyllähän nuo pysäkit periaatteessa tunnistaa koska ne paljon laajemmat kuin vanhat, kivetyt jne. Ja ainakin omassa kokemuksessa en ole edes huomannut katsoa pysäkin väriä, päreillä se on aina selvinnyt missä 550 pysähtyy...
 
560

Arvasinhan sen että negatiivisesti piti heti juttua tehdä... http://www.hs.fi/kaupunki/a1305976454019

Pitkästä aikaa oli kivaa bussissa Itä-Helsingissä, kiitos niille jotka tämän linjan saivat aikaan, jos joku heistä tätä lukee. En kaipaa Kivikon safaria....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 560

Joo-o, on kyllä erikoinen sävy. Voin lyödä vetoa, että länsimetron tyhjistä aamujunista ei tulla kirjoittamaan samalla tavalla vaan sitä kiitetään ja kehutaan estoitta, oli aihetta tai ei. Mulla ei varsinaisesti ole tuosta 560:sta mielipidettä suuntaan eikä toiseen, mutta onhan se selvä, että vie aikansa ennen kuin uusi yhteys (Malmi–Myyrmäki) on sitä tarvitsevien tiedossa. Ekan aamun perusteella ei voi päätellä sitä eikä tätä.

Sitä kyllä pidän aikamoisen optimistisena sitä, että 560 keräisi vastaavia kuormia kuin lähempänä keskustaa ja tiiviimmässä lähiörakenteessa, työpaikka-alueidenkin halki kulkeva 550. Tuskin tulee tapahtumaan pitkiin pitkiin aikoihin.

Juuei tällainen oli mm. itselläni mielessä ja sitä on kyllä suunniteltu, mutta sitä ei ehditty enää alkukesästä edistämään. Saattaa olla, että tähän päästään palaamaan jo heti syksyllä.

Kiva kuulla! Samanlaiset sitten myös 550:n pysäkeille tietenkin. Toisi hyvää assosiaatiota metroon.
 
Takaisin
Ylös