Pikaratikan yksikkökoko voi kuitenkin olla olennaisesti busseja suurempi, jolloin ruuhka on vastaavasti pienempi. Asiaa voi ajatella niinkin, että haaraton metrokin joutuu kuljettamaan lähelle saman määrän matkustajia eikä vuoroväli silti ole mahdottoman lyhyt. 90 sekuntia on valojen kierron puolesta vielä hallittavissa pintaliikenteessä sopivin järjestelyin.Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen
Luonnollisesti monihaaraisella ratkaisulla pitää herkästi kuljettaa hieman enemmän tyhjää kapasiteettia ja siten useampia vaunuja koska vuoroja ei voida jakaa aivan tasan matkustajamäärien suhteessa ja kaikille haaroille on tarjottava mielekäs vuoroväli. Tältä osin linjastoa pitää miettiä huolella. On myös mahdollista tulla hajauttaa linjastoa muuallakin kuin ulkohaaroilla.
Riippuu kulkeeko monikin ratikan runkoreitti lähellä olevan lähiön läpi. Ensisijainen suunnitteluperuste lienee kunkin alueen oma tarve. Vastaavasti metron kanssa osa pysäkeistä saa omaa tarvettaan parempaa palvelua.Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen
Käytännössä luultavasti näin. Vaunujen yhdistämistä ja erottelemista lennossa on väläytelty, mutta pikaratikoilla näin ei kai tehdä missään. Astetta hitaammilla lähijunilla moista kyllä harrastetaan paljonkin.Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen
Monihaaraisia moderneja pikaratikoitakaan ei maailmalta kovin montaa esimerkiksi asti löydy. Useimmat ovat jykevämpiä stadtbahneja tai kevyempiä lähiratikoita. Kölnissä on jokseenkin haarautuva verkko, joka kuitenkin saamieni tietojen mukaan ohittaa ydinkeskustan ja käyttää keskeisilläkin paikoilla varsin harvaa pysäkkiväliä. Konseptina kyse on siis osittain maailmalla ja olevien ratkaisujen yhdistelmästä.