Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/54

Viestiketju: Zürichin malli (Zürich model)

  1. #31

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Se, että toimistot sijoittuvat seudulle haulikolla ammuttuna liittyy enemmän kaavoitukseen, jossa sallitaan rakentaa toimistoja minne vaan ja tilojen saavuttamiseen autolla kuin Helsingin seudun joukkoliikenteen palvelutasoon.
    Nimenomaan tästähän ollaan foorumissa keskusteltu moneen kertaan, ja todettu että nykyisin kaavoituskäytännöin ei Helsingistä eikä mistään muustakaan Suomen kaupungista keski-eurooppalaistyylistä ihannejoukkoliikennekaupunkia saa. Silti en ole saanut yksiselitteistä vastausta että miksi Helsingin seudulla on niin tärkeää että seudun jokaisella kunnalla on kaavoitusmonopoli ?

    t. Rainer

  2. #32

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Toki on totta, että eräissä maissa kaavoituskäytäntö on Suomea tiukempi. Mutta on epätodennäköistä, etteivät yritykset pystyisi painostamaan kuntia ja valtiota kaavoitusasioissa, jos niiden kannalta olisi houkuttelevaa sijoittua joukkoliikenteen ulottumattomiin.
    Suomessa (ja monin moninpaikoin muuallakin) yritysten lisäksi kaavoittajia painoastavat kaikenlaiset kansalais- ja kaupunginosajärjestöt, joiden tarkoitus ei ole saada aikaan joukkoliikennettä suosivia kestäviä liikenneratkaisuja vaan toiminta perustuu puhtaaseen NIMBY-ajatteluun, ja se on johtanut siihen että kaavoitustoimi ja päättäjät antavat periksi ja menevät aidan ali mistä se on matalin, eli suosivat hajautettua kaupunkirakennetta.

    t. Rainer

  3. #33

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kyllä vaan toimintojen sijoittumisen ratkaisee sijainti, sijainti ja sijainti. Eri asia vain on, suhteessa mihin. Helsingin seudulla tieliikenne ratkaisee liikaa juuri siksi, että joukkoliikenteessä on puutteita.
    Tuo on hyvä pointti. Esimerkiksi Otaniemi-Keilaniemi-Tapiolan ja Aviapolisin toimistoalueet ovat muodostuneet ensin ja raidejoukkoliikenneratkaisut ovat valmistumassa jälkijunassa. Varsinaisesti Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola ei ole Helsingin seudulla kovinkaan syrjässä, ikävä kyllä vaan raideliikenneratkaisun rakentaminen Länsiväylän suuntaan on nyt vasta toteutumassa ja vuosikymmeniä myöhässä. Aviapolisin toimistoalue on kyllä seudullisesti varsin huonossa paikassa, vaikka kehärata onkin tulossa.

    JK. Kommentit Länsiväylän suunnan raideliikenneratkaisusta Länsimetro tai Tramwest-ketjuihin.

  4. #34
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kun viitatut lähteet eivät ole netissä, viittaaminen joihinkin lukuihin jossain julkaisussa ja sitten vastuun vierittäminen lukujen järjellisyydestä kysyjän vastuulle ei ole kovin asiallista.
    Olen itse aivan samassa tilanteessa. Minulla on HiTrans-sarja, mutta ei kaikkia sen lähteitä, joten en voi itsekään vakuuttaa tai vakuuttua siitä, mitä lukuja esitetään.

    Lähdetietojen penkominen ja niiden luotettavuuden ja vertailukelpoisuuden varmistaminen on tautisen työlästä ja työmäärällisesti erittäin suuri osa tutkimustyöstä. Mutta kun on tapeeksi penkonut, syntyy tuntuma siihen, minkälaisista tiedoista on kyse kun tietoja näkee.

    Antero

  5. #35

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Aviapolisin toimistoalue on kyllä seudullisesti varsin huonossa paikassa, vaikka kehärata onkin tulossa.
    Se on lyhyesti sanottuna täysin käsittämättömässä paikassa, liikennevälineestä riippumatta. En vaan ihan oikeasti ymmärrä mikä tuonne yrityksiä vetäisi, tällä hetkellä niitä ei tosin kovin paljoa ole.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Zûrchin joukkoliikenneverkkoa kun katsoo ilmakuvista niin ei voi muuta sanoa kuin että ratkaisujen on täytynyt olla kalliit. Väite että siellä ei olisi panostettu raskaaseen raideliikenteeseen ei pidä paikkansa. Zürichin ja Helsingin suurin ero on siinä että raskaat radat ovat Zürichissä valtionratoja, ja neo ovat olleet olemassa jo 1800-luvulta asti. Mutta silti on tunneleita ja jopa esikaupunkialueella on ratoja katettu että on voitu rakentaa niiden päälle tai saatu niiden paikalle puisto.
    Todella ja kun katsoo vaikkapa alla olevan linkin kuvia, niin tulee mielikuva, että jokainen kaupungissa oleva raideliikennemuoto esittää kerrallaan "metroa".

    http://www.urbanrail.net/eu/zur/zuerich.htm

    Sinäänsä systeemi näyttää oikein mallikelpoiselta.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 15.05.2009 kello 18:27.

  7. #37
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onko arvoisilla foorumin jäsenillä tietoa tai kokemuksia, miten "Zürich-model"-malli toteutuu tai näkyy ko. kaupungissa?
    Itselläni jäi hyvä kuva Zürichin joukkoliikenteestä, siellä vieraillessani. Joitakin aikoja sitten kirjoitinkin tällä foorumilla, että Helsingin päättäjät tulisi ohjata Zürichiin, nähdäkseen miten ne raitiotiet tehdään. Olosuhteethan muistuttavat varsin paljon Helsinkiä. Sää, raideleveys ja mäkinen maasto.

    Erityisesti Zürichistä mieleen jäivät erittäin hyvin toimivat liikennevaloetuisuudet, selkeät vaihtoasemat, johdinautojen ja ratikoiden sopuisa yhteiselo, pysäkkikuulutukset vaihtoyhteyksineen (vanhoissa mersun johdinautoissa kuljettajat kuuluttivat itse pysäkit mikrofonilla ) ja se että kuljettajarahastus puuttui. Kaikki pysäkit (ainakin raitiovaunuilla ja johdinautoilla) oli varustettu lippuautomaatein ja kaikista ovista pääsi nousemaan kyytiin, jolloin pysäkkiaika lyheni tehokkaasti.

    Toki myös varjopuolia löytyi juuri nimenomaan dieselbusseista, jotka kaikki oli käytännössä valjastettu liityntälinjoiksi, jolloin varsin monille päivittäisille matkaajille aiheutui pakollinen vaihto, joskin vaihdot oli pyritty järjestämään ja informoimaan oikeaoppisesti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Olen itse käynyt kaupungissa viimeksi hyvin pikaisesti vuonna 1984. Mutta meinaan mennä ensitilassa tutustumaan Sveitsin joukkoliikenteeseen ylipäätään seuraavan kerran kun olen Euroopassa.
    Kannattaa ehdottomasti! Tässä muutama matkavinkki Zürichin seudulle...

    1. Zürichin naapurikaupunki Winterthur, jonka runkoliikenteen muodostavat johdinautot.
    2. Linja 31 Zürichissä. Kaksinivelisiä Hessejä.
    3. Bucheggplatz. Yksi monista vaihtoasemista.
    4. Raitiotietunneli Milcbuckin ja Waldgartenin välillä (linjat 7 & 9). Tunnelissa ratikat vaihtavat puolta, sillä asemat on varustettu keskilaiturilla.
    5. Funikulaarit.
    6. S-bahnilla Uetlibergin vuorelle. Friesenbergin seisakkeen kohdalla voi ihastella tasoristeystä, josta johdinautolinja 32 kulkee.
    7. S-bahn linja 18, joka on käytännössä metrin raideleveydellä toimiva Forchbahn pikaraitiotie.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Mites sitten muiden Sveitsin kaupunkien raitioliikenne ja muu joukkoliikenne? Vaikuttaa aika erityyppiseltä.

    Otetaan vaikkapa Baselin raitioliikennekartta, jossa siellakin on laaja raitioliikenne; analysoikaapa eroja.
    http://de.wikipedia.org/w/index.php?...20090417114726

    Entäs Gevene:
    http://de.wikipedia.org/w/index.php?...20071224160852

  9. #39
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Baselin joukkoliikenne on myös erittäin korkeatasoista ja käyttö on samaa luokkaa kuin Zürichissa. Baselissa vain raitiotie on koko liikenteen runko, eikä siellä enää ole johdinautoja. Baselissa olen itse käynyt ja se on yksi vaikuttavimpia itse näkemiäni raitioteitä. Turkulaista itkettää, kun näkee "aavevaunut" eli neliakseliset standardivaunut vieläkin liikenteessä. Baselista näkee, millainen raitiotie Turussa olisi, jos Pentti O. Savolaisen laajennus- ja modernisointisuunnitelmat olisi toteutettu 1960-luvun alussa.

    Genevessä raitiotie oli tarkoitus lopettaa, ja lopulta siellä oli jäljellä vain linja 12. Lakkautusaikeet kuitenkin ymmärrettiin peruuttaa, ja raitiotietä alettiin uudellen laajentaa 1980-luvulla. Geneve oli yksi ensimmäisiä matalalattiavaunukaupunkeja jo 1980-luvun lopulla. Genevessä on myös johdinautot.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Turkulaista itkettää, kun näkee "aavevaunut" eli neliakseliset standardivaunut vieläkin liikenteessä.
    Joista tosin uusimmat, nykyisin käytössä olevat, ovat niinkin uusia kuin vuosilta 1986-87.

    http://www.tramclub-basel.ch/rb/rm/rm_bvb_477.html
    Viimeisin muokkaaja vristo; 16.05.2009 kello 10:35.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Joista tosin uusimmat, nykyisin käytössä olevat, ovat niinkin uusia kuin vuosilta 1986-87.
    Pahoitteluni; vanhempi sarja neliakselisia vaunuja on yhä käytössä ja nämä ovat juuri 60-luvun lopulta.

    http://www.tramclub-basel.ch/rb/rm/rm_bvb_457.html

  12. #42
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Baselista mulla on itsellänikin kokemusta ihan lähivuosilta ja kyllähän se tosiaankin vakuutti. Kaluston käytto näytti olevan todella tehokasta ja vaikutti siltä, että ruuhka-ajan koettaessa ensimmaisen moottorivaunun perään, oli se sitten nivel tai neliakselinen, saatettiin laittaa mitä hyvänsä: peravaunua, osittain matalalattiaista perävaunua tai toinen (tai jopa kolmas) moottorivaunu. No, toki tietyillä linjoilla on vakiokokoonpanonsa, mutta periaattessa kaikenlaiset yhdistelmät ovat mahdollisia siella.

    Näin myös Zurichissä ja siellä tiettyjä nivelvaunusarjoja on hankittu aikanaan sekä ohjaamollisia että ilman ohjaamoa olevia versioita. Tram2000-sarjaa on hankittu jopa neliakselisia ja ohjaamattomia versioita, moottorillisiksi perävaunuksi.

    Nykyiset Combinot ja Cobrat ovat sitten pitkiä jo valmiiksi.

    Sveitsin ratikkakaupungeissa ilmeisesti pysäkit suunnitellaan vaunujen tai niiden yhdistelmien pituuden mukaan ja Helsingissä ratikat hankitaan pysäkkien pituuden mukaan .

    Tällä videolla voi eläytyä ratikkamatkaan Baselissa.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 16.05.2009 kello 16:55. Syy: videon lisäys

  13. #43
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Baselissa vain raitiotie on koko liikenteen runko, eikä siellä enää ole johdinautoja.
    Koska Baselin johdinautoliikelle on lakkautettu? Keväällä 2007 Baselissa vielä kulki johdinautoja ainakin linjalla 31.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    --
    Lauri Räty

  14. #44
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Koska Baselin johdinautoliikenne on lakkautettu?
    Vajaa vuosi sitten eli 30.6.2008.

  15. #45
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Mistäköhän syystä Helsinki-Tampere, Helsinki - Riihimäki -Lahti ja Helsinki-Kouvola eivät ole lähiliikennekartoissa, niitä ajetaan kuitenkin lähiliikennekalustolla? Palvelutaso ei kyllä ole kovin hyvä.
    Siis ovathan, nimittäin Riihimäelle ja Lahteen asti. Riihimäki-Tampere ja Lahti-Kouvola ovat kaukoliikenteen rataosia, joilla ei lähiliikennettä virallisesti ajeta. R- ja Z-junien jatkot Tampereelle ja Kouvolaan ovat taajamajunia, jotka ovat virallisesti kaukoliikennettä. Se, miksi Etelä-Hämeen lähiliikennerataosa Riihimäki-Lahti ei ole kartoissa johtunee sen poikittaisesta luonteesta, mikä on nykyisenmuotoisessa kaaviossa hankala esitysteknillisesti. Luultavasti Kehärata räjäyttää nykykartan uusiksi, jolloin Hikiäkin löytynee kartalta.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Zürichin liikennettä kesällä 2009
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 13.09.2009, 11:15
  2. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 16:55
  3. Model Expo 2006
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 05.10.2005, 21:45
  4. Ruotsin malli
    kirjoittanut Sami Koskinen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 16.08.2005, 18:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •