Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-54/54

Viestiketju: Zürichin malli (Zürich model)

  1. #46

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Se, miksi Etelä-Hämeen lähiliikennerataosa Riihimäki-Lahti ei ole kartoissa johtunee sen poikittaisesta luonteesta, mikä on nykyisenmuotoisessa kaaviossa hankala esitysteknillisesti.
    Riihimäki-Lahti -junat kuitenkin poikkeavat numerointinsa perusteella pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä, käyttäen kolminumeroisia junanumeroita, aivan kuten "maakuntien" taajamajunat. En tiedä, onko tällä kuitekaan asian suhteen merkitystä.

  2. #47

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Terveisiä Zurichistä!

    Olin pitkän viikonlopun tyttäreni vieraana tosi hienossa ratikkakaupungissa.
    Hmm. mistähän tämä meidän Helsingin maine mahtaa johtua hienona joukkoliikennekaupunkina, ja katin kontit.

    Muutamia kertoja ajelin Comboilla eri linjoja mm. Zoohon erittäin mäkistä ja kiemurtelevaa rataa, oli ilo istua seitsenosaisen vaunun viimeisellä penkillä. meno oli hiljaista ja nopeaa, pyörätkin olivat pyöreitä. Pysäkkejä oli jopa jyrkissä mäkipaikoissa. Ei häirinnyt muu liikenne kulkua. Jalankulkijoillekin oli keskiosassa vain vilkuvat huomiovalot, jotka vilkkuivat suurillapysäkeillä koko ajan. Raitiovaunuissa oli näyttötaulut sisällä mistä oli helppo seurata kulkua aina muutama pysäkki eteenpäin. Turhia mainoksia niissä ei pyörinyt. Vuoroväli oli mielestäni jopa 10 min, mutta olivathan vaunut pitkiä. Vanhempaa (aave) kalustoakin oli, mutta etupäässä comboja. pysäkeillä oli automaatit mistä sai ostaa lippuja ja näin ei kuljettajaa häiritty. Kuljettajat olivatkin etupäässä arvokkaan näköisiä herrasmiehiä. Lipuntarkastajia näki aika paljon.

    Mikä tätä meidän ratikkakulttuuria oikein vaivaa.
    Jotkut sanovat että ratageometria, mikä siinä eroaa.
    Mikä on siinä, että vastaavat combot liikkuvat äänettömästi Zurichissä.

    Eivätkö suomalaiset osaa ottaa oppia keskieurooppalaisista kaupungeista.

    Tyttäreni asuu Bernissä ja kertoi, että kaksi uutta melko pitkää raitiolinjaa otetaan käyttöön, toinen ainakin korvaa lähijunan.

  3. #48

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Mikä tätä meidän ratikkakulttuuria oikein vaivaa.
    "Mikä on ratikkakulttuuri?"

  4. #49
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Mahdetaanko noilla "comboilla" tarkoittaa kuitenkin Cobra-vaunuja?

  5. #50
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Jos Helsinki ei olisi ollut 1990-luvun puolivälissä rahoistaan niin nirso, niin noita Cobriahan meillä olisi nyt Variotramien sijasta. Cobran proto eli Munico-koevaunu oli täällä koeajoilla 1995 ja hyvin kulki.
    http://raitio.org/ratikat/helsinki/h...koe/vbzkoe.htm
    Mutta Helsingille tuo oli silloin aivan liian kallis sveitsiläinen vaunutyyppi ja valinta tehtiin huokeampaan saksalaiseen tyyppiin: Variotram.

    Historiantutkijat tulevat tietämään tulevaisuudessa mikä oli edullisin hankinta...

  6. #51
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Cobra-hankinta on ollut Zürichille painajainen. Protovaunut on käytännössä jouduttu rakentamaan alusta alkaen uudelleen jo muutaman vuoden käytön jälkeen, ja loppusarjahan tilattiin vasta vuosia protojen jälkeen, kun vaunutyyppiä oli kehitelty eteenpäin.
    terveisin
    JE

  7. #52

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Mahdetaanko noilla "comboilla" tarkoittaa kuitenkin Cobra-vaunuja?
    Kiitos oikeasta oikaisusta!

  8. #53
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    "Mikä on ratikkakulttuuri?"
    Olettaisin, että Jusa tarkoitti tällä oikeastaan kaikkea Helsingin ratikoihin liittyvää. Kuten vaikka valoetuuksien priorisointia (Hki matala, Zrh korkea) tai rv-kaistoja (Hki liian kapeat, Zrh leveämmät) tai ajotyyliä (Hki varovaisempi, Zrh reippaampi, autojen oletetaan väistävän) taikka peräti lakeja (Sveitsissä rv:tä väistetään AINA, myös jalankulkijat väistävät suojatiellä. Ainoa poikkeus on sivukadulta pääkadulle liittyvä vaunu).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.11.2010 kello 07:46. Syy: jaettu viesti kahtia
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #54

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Zürichin malli (Zürich model)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Olettaisin, että Jusa tarkoitti tällä oikeastaan kaikkea Helsingin ratikoihin liittyvää.
    Juu, tuo heittoni oli ihan puhtaasti vitsiksi tarkoitettu ("onko ratikkakulttuuri jotain syötävää"). Ei ilmeisesti oikein toiminut. Ratikkakulttuuria tuntuu olevan kaupunkilaisilla ja osittain poliitikoilla, mutta heistäkään monilla ei tunnu olevan käsitystä siitä, mikä oikeasti olisi mahdollista jos asioita tehtäisiin vähän fiksummin ja mikä merkitys sillä olisi koko järjestelmän kannalta.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Zürichin liikennettä kesällä 2009
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 13.09.2009, 11:15
  2. Zürichin lähiliikenteestä ja Sveitsin kaukojunaliikenteestäkin vähän
    kirjoittanut Kari foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2008, 16:55
  3. Model Expo 2006
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 05.10.2005, 21:45
  4. Ruotsin malli
    kirjoittanut Sami Koskinen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 16.08.2005, 18:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •