Turun pikku-Jokeri

Heh.. onko sen linjan nimen oltava pelikorteista :D

No olkoon mun puolesta vaikka mitä vaan, kunhan liikenne järjestetään älykkäästi ja henkilöautoja fiksummin. Kyllä kansa sitten nimen sille keksii ajan myötä.

Näkis vaan joku päivä vielä ne runkolinjat toiminnassa ja etenkin pikaraitiotien. Noh jos ei niin maailma on täynä kaupunkeja, joista valita haluamansa kaltaisen.
 
Turkuun ei ikinä tule paikallisjunia tai ratikoita. Täällä ei ole enää kehittyvää teollisuutta, joka tarvitsisi lisää työntekijöitä. Työpaikkoja on kadonnu runsaasti ja varmaan telakkakin kuolee pois. Naantalin, Runosmäen ja Varissuon linjat ehkä johdinautoille. Keskustassa ei yksinkertaisesti ole tilaa ratikoille. Olen siellä ajellut työkseni vuosia, joten tiedän mistä puhun. Eikä ikipäivänä mitään jokereita turkuun, Harkimo saa pitää ne siellä Pasilan jäähallissa. Jokerihan tarkottaa myös pelleä.
 
Turkuun ei ikinä tule paikallisjunia tai ratikoita.

Paikallisjunaliikenne alkaa sinä päivänä, jona VR Oy:n monopoli loppuu, jos ei ala sitä ennen. Turku-Salo-liikenne on varmasti itsekannattavaa liikennöidä.

Raitiovaunut tehdään, jos halutaan lisätä joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi. Jos ei tehdä, muiden keinojen vaikutus on rajallinen. Muista keinoista kaikkein tehokkain ovat Jokerin tyyppiset bussirunkolinjat.

Keskustassa ei yksinkertaisesti ole tilaa ratikoille.

Tila riittää aivan mainiosti sekä raitiotielle että bussikaistoille, jotka vievät jokseenkin täsmälleen saman verran tilaa. Kyse on vain siitä, varataanko tila joukkoliikenteelle vai henkilöautojen pysäköintiin tai ympäri pyörimiseen. Myös jos raitiovaunuja ei vähään aikaan tule, busseille tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän omia kaistoja. Tilaa tarvitaan täsmälleen saman verran.
 
Kyllä Suomessa teollisuudelle on tilaa. Täällä on varaa ja tietoa tekniikkaan, jolla tehdä samalla vaivalla enemmän, enemmän ja parempaa laatua kuin käsityövaltaisissa halvan työvoiman maissa. Teollisuudella saadaan aikaan oikeaa käsinkosketeltavaa tavaraa, palvelualat parhaimmillaan auttavat teollisuutta saamaan oikeaa käsinkosketeltavaa tulosta aikaan. Ruokaa ei saa palvelemalla, ruoka pitää viljellä tai tuoda muualta. Kuljetus on palvelua, muttei tuota mitään itse: vain kasvattaa teollisen tuotannon arvoa.

Suurteollisuus on kenties aikansa elänyt, mutta pienteollisuutta pitäisi sensijaan korostaa ja ennakoida jo suunnitelmissa. Monta pientä on enemmän kuin yksi suuri, pieni kun muuttuu ja sopeutuu nopeasti.
 
Nojoo, jos laitetaan niin, että bussit ja ratikat menee samassa reunassa tietä Mut jos toinen on keskellä ja toinen reunassa niin ahdasta on. Tai sit puretaan taloja välistä. Keskustassa nyt ei muutenkaan ole kadunvarsipaikkoja enää paljoa, siihen nähden mitä pitäis olla että pikkuputiikeissa riittäis asiakkaita. Suomalainenhan ei suostu parkkipaikalta kauas kävelemään, mutta kaupan sisällä voi kulkea pitkiäkin matkoja. (vrt ostoskeskukset)
Mieluiten näkisin ratikat niin, että on tietyt kadut, jota pitkin mennään ruutukaavan läpi. Aninkaistenmäki, Taidemuseonmäki ja Kaskenahde pitää suunnitella kunnolla, jos sinne ratikoita laitetaan. Eikä se Hämeenkadun seutukaan mitään tilavinta oo.
 
Keskustassa nyt ei muutenkaan ole kadunvarsipaikkoja enää paljoa, siihen nähden mitä pitäis olla että pikkuputiikeissa riittäis asiakkaita.

Euroopassa ja jopa Helsingissä kivijalkaputiikit pärjäävät huomattavasti paremmin ratikkakadulla kuin pysäköintikadulla. Ratikasta on parempi näkyvyys ulos, ihmisiä on reilusti enemmän ja pysäkille on helpompi jäädä kuin parkkipaikkaa etsiä erityisesti ihmismäärän kasvaessa. Kauppiaat kuitenkin haluavat täällä mielummin pysäköintipaikkoja kuin pysäkkejä ilmeisesti Kaupan sensuuntaisen politiikan ansiosta.
 
Aninkaistenmäki, Taidemuseonmäki ja Kaskenahde pitää suunnitella kunnolla, jos sinne ratikoita laitetaan. Eikä se Hämeenkadun seutukaan mitään tilavinta oo.
Ilman sen suurempaa asiantuntemusta arvelisin, että Kaskenkatu ja Aurakatu ovat liian jyrkkiä raitiovaunulle joka tapauksessa tai ainakin vaihtoehtoiset reitit ovat helpompia toteuttaa.
 
Nojoo, jos laitetaan niin, että bussit ja ratikat menee samassa reunassa tietä Mut jos toinen on keskellä ja toinen reunassa niin ahdasta on.

Tarkoitus on, että jos kuljetaan samoja katuja, käytetään yleensä samoja kaistoja, vaikka siitä aiheutuukin kiskojen ylläpidossa lisämenoja.

Mieluiten näkisin ratikat niin, että on tietyt kadut, jota pitkin mennään ruutukaavan läpi. .

Näin on esitetty. Pääkatuina Aninkaistenkatu-Uudenmaankatu, Eerikinkatu, Humalistonkatu, Hämeenkatu ja niiltä edelleen, käy ilmi joulukuun 2008 selvityksestä.

Keskustassa nyt ei muutenkaan ole kadunvarsipaikkoja enää paljoa, siihen nähden mitä pitäis olla että pikkuputiikeissa riittäis asiakkaita.

Turun keskustan pääongelma on seudullisesti puutteellinen joukkoliikenne sekä virheellinen luulo, että kadunvarsipysäköintipaikoilla tai toriparkilla voidaan houkutella ihmiset ajamaan ostoskeskusten ilmaisten pysäköintihallien ohi. Ostoskeskuksissa ei muuten ole kadunvarsipaikkoja!

Jos halutaan oikeasti lisätä keskustan markkinaosuutta, tehdään raitiotiet ja laaja kävelykeskusta ja poistetaan käytännössä kaikki kadunvarsipaikat. Tällä reseptillä on monen Turun kaltaisen kaupungin keskustan liikevaihto lisääntynyt tasoa 30%.
 
Käsittääkseni myös runkobussit tarvitsevat oman kaistansa, mutta joukkoliikenteen käyttäjämääriä ne eivät ole missään päin maailmaa lisänneet. Päinvastoin, raideliikenteen käyttäjämäärä on huomattavasti suurempi kaupungeissa joissa toimii molemmat tai joissa on siirrytty jonkinlaiseen pikabussi tms. liikenteeseen. Autoliikenteen ennustetaan muutenkin vähenevän radikaalisti tulevien vuosien aikana kustannusten noustessa sekä niiden yksinkertaisesti kömpelön kaupunkikäytettävyyden vuoksi.
 
Takaisin
Ylös